CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Problemer med el. anlegget.

Go down 
+3
Sten Rune
Espen V
Tor-Inge
7 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeLør 27 Sep 2008 - 22:39

523iA skrev:
Vegard skrev:
eneste grunnen er at sikringene ofte er plassert i omformeren, så om man ikke ønsker å ta jobben med de, lar en omformeren stå....

det kan jo være noe arbeide da, for ofte er det jo ikke plass til batteri og lader der omformeren står, så da må alt skjøtes og rekkes om, og sikringene bør jo stå så nær batteriet som mulig....
Men hvis du fikk velge fritt, hadde du da tatt med omformeren?

JA, ut med driten, inn med skikkelig lader og batteri.....

vær og klar over at 12V fra omformeren kverker feks mobiler om du prøver lade de via bil-lader og fra omformeren...... fordi omformeren gir en pulserende 12V, mens når det er et batteri i kretsen, blir det en jevn glattet likestrøm..... uten batteri, er det noe hakkete greier, om du scooper spenningen.....


Sist endret av Vegard den Søn 28 Sep 2008 - 7:29, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeLør 27 Sep 2008 - 23:00

Den er ikke bedre enn det nei.. Ikke bra..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 7:34

Arve

nei, den er ikke det..... en kompis som er elektrikker, knakk to av deres mobiler på dette, og skjønte ikke hva dettr kom av, men han fikk etter hvert mistanke til vogna, og scoopet spenningen, og så dette.... elektronikk er ikk glad i slik 12V når den er beregnet på glattet spenning, som en feks får med en gang et batteri er i kretsen...
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 10:04

Kan ikke være veldig bra disse omformerne, min forhandler som også selger Hobby har en hel stabel liggende i hylla...Neppe et kvalitets tegn det...


Sist endret av Ronny den Søn 28 Sep 2008 - 10:28, endret 1 gang (Reason for editing : Må lære meg stave for pokkern..)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 10:19

Ronny skrev:
Kan ikke være veldig bra disse omformerne, min forhandler som også selger Hobby har en hel stabel liggende i hylla...Neppe et kvalitets det...

Ronny

hos nettopp hobby, har dette vært et svært kjent problem....... de tålte ikke å bli startet, dvs at vogna ble plugget strøm, mens det var en belastinig på 12V-siden.....
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 50
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 22:17

I morgen drar jeg til Sirdal for å demontere omformeren. Noe spesielt jeg må huske på? Noen sikringer jeg må skru av før jeg gjør det?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 22:23

Tor-Inge skrev:
I morgen drar jeg til Sirdal for å demontere omformeren. Noe spesielt jeg må huske på? Noen sikringer jeg må skru av før jeg gjør det?

Tor Inge

Ligger du på Sinnes gård???

nei, det er ikke mye åhuske, men er den joblet til 230V med kontakt, så dra ut denne, hvis ikke, ikke koble på vogna før alt er isolert og sikret mot berøring....

og så er det lurt å merke alt som går ut fra 12V siden.....
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 50
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 22:31

Ok, takk skal du ha. Håper det er vanlig kontakt da.

Jeg ligger forresten på Sageneset Camping, noen kilometer fra Sinnes.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 22:33

Tor-Inge skrev:
Ok, takk skal du ha. Håper det er vanlig kontakt da.

Jeg ligger forresten på Sageneset Camping, noen kilometer fra Sinnes.

Tor Inge

har og ligget der...... var på sauesankinga et år......
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 50
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 22:35

Vi trives veldig godt der. Rent og pent på sanitæranlegget, hyggelige folk, og fisk i elven. 5-åringen sveivet inn sin første ørret fredag kveld. Da var han stolt Smile
Til Toppen Go down
Tor-Inge
CAMPER
CAMPER
Tor-Inge


Male
Antall Innlegg : 30
Age : 50
Localisation : Rogaland
Registration date : 11.09.2007

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeTor 8 Jan 2009 - 12:22

Hei. I'm back. Har ikke fått fikset problemet med omformeren, men tenkte å få gjøre det nå. På Caravanæss skal de ha 7200 kroner for en ny omformer helt lik den jeg viste på bildet over.

Det var noen som snakket om at jeg ikke trenger omformeren. Hvordan gjør jeg for å koble den ut da?
Til Toppen Go down
obbe
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 37
Age : 49
Localisation : Vossestrand
Registration date : 30.03.2008

Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitimeOns 4 Aug 2010 - 23:49

fortset tråden her med elektriske problem. Har same opplegg som beskreve over men problemet her er at batteriet kokar, og ladaren står berre og lyser rødt, er det nokon som har vore borti liknande, kan det vera at ladaren er kaputt?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Problemer med el. anlegget. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Problemer med el. anlegget.   Problemer med el. anlegget. - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Problemer med el. anlegget.
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» 12Volt anlegget helt dødt på Hobby 560 2008 mod.
» Problemer med panel
» Alde 3010 - problemer med gassfyring
» Problemer med vannpumpe
» Alde - problemer

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: