CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varme i Knaus 780 Royale

Go down 
+8
Tor-Inge
Kurt
Campern
Ronny
Cecotto
Harald
Jan Ole
Fjellcamping
12 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 9:10

Et vennepar har kjøpt seg en Knaus 780 Royale 05 modell.
Der er det ikke skikkelig varme fra alle radiatorene. Det er installert ALDE 3000
sentralvarme m vannbåren gulvvarme. Radiatorene bak halve rundsitteren og bak dobbeltsengen er kalde... Sirkulasjonspumpa funker...

Noen tips?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 9:47

Fjellcamping skrev:
Et vennepar har kjøpt seg en Knaus 780 Royale 05 modell.
Der er det ikke skikkelig varme fra alle radiatorene. Det er installert ALDE 3000
sentralvarme m vannbåren gulvvarme. Radiatorene bak halve rundsitteren og bak dobbeltsengen er kalde... Sirkulasjonspumpa funker...

Noen tips?

fjellcamping

er du sikker på det er 3000 i den, vet en del knausvogner, ble utstyrt med en 2 kw løsning.... alde compact men 2000W.... vet med sikkerhet dette ble levert i knaus 780 en periode....
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 9:53

Vegard

Ok. Ja, det er en Alde 3000. Jeg lukket opp under setet og så den med egne øyne da jeg var der.

Merkelig at ikke alle radiatorene avgir varme..
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 12:47

Den ser jo likedan ut da, men er bare utstyrt med mindre element.
Tipper det er luft i systemet som gjør at det blir dårlig sirkulasjon.
Har de prøvd å fyre med gass?
Om det fortsatt er kaldt i radiatorene, er det dårlig sirkulasjon.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 12:52

Fjellcamping skrev:
Vegard

Ok. Ja, det er en Alde 3000. Jeg lukket opp under setet og så den med egne øyne da jeg var der.

Merkelig at ikke alle radiatorene avgir varme..
uten at eg har greie på dette.....kan det være stengekran for hver enkelt radiator?? og med en by-pass-funksjon??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 13:16

Harald.

Tenkte det samme jeg og.

Husker ikke om jeg hadde en shunt-ventil på min gamle Knaus 580 fra '03.Var en Alde 3000 der og.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 14:36

Fjellcamping skrev:
Vegard

Ok. Ja, det er en Alde 3000. Jeg lukket opp under setet og så den med egne øyne da jeg var der.

Merkelig at ikke alle radiatorene avgir varme..

Fjellcamping

enestre stedet du kan se om det er 2000 eller 3000, er vel på panelet, ved at det er to stillinger, i steden for tre...... ellers er de kliss like...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 14:38

Vegard.

Er nok en 3000 i en '05-modell siden jeg hadde det i en Knaus '03.Jeg hadde i hvert fall ingen valg mellom disse pannene den gang.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 15:29

De har i hvertfall tre innstillinger på kolba og de hadde Alde 3000 brukermanual/servicemanual på svensk. Samme som jeg har i Bjøllen..
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 15:40

Fjellcamping skrev:
Et vennepar har kjøpt seg en Knaus 780 Royale 05 modell.
Der er det ikke skikkelig varme fra alle radiatorene. Det er installert ALDE 3000
sentralvarme m vannbåren gulvvarme. Radiatorene bak halve rundsitteren og bak dobbeltsengen er kalde... Sirkulasjonspumpa funker...

Noen tips?

Hei, jeg har en -08 780 med lignende problem. Radiatorene i bakkant rundsitter, er nesten helt kalde mens de andre avgir god varme. Meget rart!
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 15:52

Cecotto

Ok, har du problemer med radiatoren bak dobbeltsengen også? Eller bare ved rundsitter?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 16:03

Cecotto skrev:
Fjellcamping skrev:
Et vennepar har kjøpt seg en Knaus 780 Royale 05 modell.
Der er det ikke skikkelig varme fra alle radiatorene. Det er installert ALDE 3000
sentralvarme m vannbåren gulvvarme. Radiatorene bak halve rundsitteren og bak dobbeltsengen er kalde... Sirkulasjonspumpa funker...

Noen tips?

Hei, jeg har en -08 780 med lignende problem. Radiatorene i bakkant rundsitter, er nesten helt kalde mens de andre avgir god varme. Meget rart!

Prøv å kjøre pumpa på konstant,og ikke termostatkjørt.Om du kjører via termostatstyringa,og det ikke er så kaldt ute,behøver ikke panna å aktivisere sirk.pumpa,og dermed kan man oppleve ujevn varme.
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 16:43

Arve

Vi prøvde det hos naboen på campingen. Satte panna på tre og satte terrmostathjulet til max. Likevel ble det ikke varmt i de to radiatorene. Jeg sjekka at det var bevegelse på vannet til sirkulasjonspumpa og det var sirkulasjon som bare det .
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 16:47

Fjellcamping skrev:
Cecotto

Ok, har du problemer med radiatoren bak dobbeltsengen også? Eller bare ved rundsitter?

Hovedsaklig rundsitteren. Uansett hvor hardt jeg fyrer, kommer det bare en liten lunkt i de nevnte radiatorene, mens de andre er meget varme. Kan det ligge luftlommer i toppen på disse radiatorene mon tro?
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 16:50

Cecotto

Ok, tja, ikke vet jeg, men det må jo være noe som stopper det opp.... Har ikke så fryktelig teknisk peil på det der...
Men hvis det kommer luftlommer i systemet så kan det kanskje stoppe opp på den måten?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 16:55

I min vogn ser jeg det er montert en drøss med lufte ventiler, går ut fra at det er en del i Knaus'n også? prøv å lufte disse slik at hele konvektorene blir sirkulert.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 16:55

Fjellcamping!

Er kanskje en mulighet for at luften blir hengende i radiatorene, vet ikke helt hvordan disse er utformet. Luft vil jo alltid ligge på det høyeste punktet...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 17:48

Disse vognene er jo i utgangspunktet lagd for Truma,og ofte kan kontinenale vogner oppleve dette når Alden monteres.

Innredningen og hvordan konvektorer og slanger er lagt opp,kan medvirke til at en Alde funker dårligere enn i en nordisk vogn.

Dette er jo en sannhet som mange vet om,men som endel forhandlere kanskje ikke er flinke nok tilm å opplyse om når kunden bestiller en Alde-pakke

Tror Vegard har veldig rett når han anbefaler folk med Hobby å kjøpe Truma,og ettermontere el-jeter.

Men man vil sikkert høre om de som er superfornøyde med Alden sin i Hobbyer og andre kontinentale vogner og.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:00

Men om det er sånn at vogna er beregnet for truma så skal jo alikevel alle konvektorene bli varme! nei dette lukter luft i anlegget..
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:01

ARVE skrev:
Disse vognene er jo i utgangspunktet lagd for Truma,og ofte kan kontinenale vogner oppleve dette når Alden monteres.

Innredningen og hvordan konvektorer og slanger er lagt opp,kan medvirke til at en Alde funker dårligere enn i en nordisk vogn.

Dette er jo en sannhet som mange vet om,men som endel forhandlere kanskje ikke er flinke nok tilm å opplyse om når kunden bestiller en Alde-pakke

Tror Vegard har veldig rett når han anbefaler folk med Hobby å kjøpe Truma,og ettermontere el-jeter.

Men man vil sikkert høre om de som er superfornøyde med Alden sin i Hobbyer og andre kontinentale vogner og.

Men det som er så rart, er at under denne konvektoren er det plassert en lufteventil som sørger for god trekk gjennom konvektoren. Uansett trekk, kontinental vogn eller nordisk så skal det like forbanna være samme overflatevarme på denne konvektoren som de andre...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:05

Cecotto.

Nja,når ikke pumpa klarer å sirkulere vannet som i ei nordisk vogn,vil du få et varmetap,om selve panna sitter langt unna sittegruppa.

Vet ikke hvor Alden er plassert i forhold til der hvor det oppleves kaldt.

Men det er klart,kan jo være noe ruskomsnusk her og.

Men pussig at man nå hører om to vogner med samme syndrom.Derfor jeg tenker som jeg gjør.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:09

Arve

Denne konvektoren er veldig nær varmepannen. Dessuten er konvektoren både før og etter gloheit...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:10

Ronny skrev:
Men om det er sånn at vogna er beregnet for truma så skal jo alikevel alle konvektorene bli varme! nei dette lukter luft i anlegget..

Ronny.

Kjent fra mange år tilbake dette,at du i løpet av den sløyfa vannet går,vil oppleve på endel kontinentale vogner at varmen på konvektoren,et stykke unna panna,er vesentlig lavere enn på en nordisk,hvor innredninger er lagt opp etter sentralvarme,og hvor slanger og rør ikke behøver å kjøre slalom,og i opp og nedoverbakker,som det ofte er i en kontinental vogn.

Dette er ikke noe jeg finner på oppe i huet mitt,men noe som er en kjensgjerning.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:12

Cecotto skrev:
Arve

Denne konvektoren er veldig nær varmepannen. Dessuten er konvektoren både før og etter gloheit...

Cecotto.

Ok,da vet vi det,og kan kanskje eliminere min teori i dette tilfelle.luft kan da selvsagt være synderen,som noen har nevnt her.

Sitter det lufteskruer,som er greie å finne ?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:12

Prøv å måle tempen på rør ut av Alden og inn på Alden.
Her har jeg målt differanse på under 10 grader, gjerne ned mot 6 grader med 230v sirk pumpe. Noe mer med 12v gammel type som står på toppen av eksp tanken.

Har selv en som ligner på 230v pumpa som 12v både i utseende og plassering, men har ikke sjekket noe rundt leveringsgraden på denne.
Om den leverer like mye som den bråker burde det knapt bli differanse på inn/ut.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:34

ARVE skrev:
Cecotto skrev:
Arve

Denne konvektoren er veldig nær varmepannen. Dessuten er konvektoren både før og etter gloheit...

Cecotto.

Ok,da vet vi det,og kan kanskje eliminere min teori i dette tilfelle.luft kan da selvsagt være synderen,som noen har nevnt her.

Sitter det lufteskruer,som er greie å finne ?

Sitter sikkert lufteskruer der, men jeg må demontere en del for å komme til for å se...
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:35

J.O. skrev:
Prøv å måle tempen på rør ut av Alden og inn på Alden.
Her har jeg målt differanse på under 10 grader, gjerne ned mot 6 grader med 230v sirk pumpe. Noe mer med 12v gammel type som står på toppen av eksp tanken.

Har selv en som ligner på 230v pumpa som 12v både i utseende og plassering, men har ikke sjekket noe rundt leveringsgraden på denne.
Om den leverer like mye som den bråker burde det knapt bli differanse på inn/ut.

Er det da vesentlig forskjell på det du har målt mellom 230V og 12V pumpe?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:40

Cecotto skrev:
J.O. skrev:
Prøv å måle tempen på rør ut av Alden og inn på Alden.
Her har jeg målt differanse på under 10 grader, gjerne ned mot 6 grader med 230v sirk pumpe. Noe mer med 12v gammel type som står på toppen av eksp tanken.

Har selv en som ligner på 230v pumpa som 12v både i utseende og plassering, men har ikke sjekket noe rundt leveringsgraden på denne.
Om den leverer like mye som den bråker burde det knapt bli differanse på inn/ut.

Er det da vesentlig forskjell på det du har målt mellom 230V og 12V pumpe?

Var ca 12 grader diff med 12v pumpe og 6 grader diff med 230v pumpe i Hobby Kfu.
Understreker at dette er ca tall.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:45

J.O.

Tror ikke det er så gæærnt det du sier der.Ikke det at jeg kjenner Hobby,men servicefolk har fortalt meg lignende angående 12/220 volt pumper.

Har aldri testa dette selv.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:50

Er det noen som har ettermontert, eller fått ettmontert 230V pumpe? Var dette dyrt?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 18:57

ARVE skrev:
J.O.

Tror ikke det er så gæærnt det du sier der.Ikke det at jeg kjenner Hobby,men servicefolk har fortalt meg lignende angående 12/220 volt pumper.

Har aldri testa dette selv.

Har hørt fra en forhandler at 230v gir ca 30% bedre varmeovergang.

Fikk montert 230v i Hobbyen for 4-5 år siden, men er ikke sikker på prisen. Tror det var 2300.- men dette er jo ikke representativt for i dag.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 19:00

J.O. skrev:
ARVE skrev:
J.O.

Tror ikke det er så gæærnt det du sier der.Ikke det at jeg kjenner Hobby,men servicefolk har fortalt meg lignende angående 12/220 volt pumper.

Har aldri testa dette selv.

Har hørt fra en forhandler at 230v gir ca 30% bedre varmeovergang.

Fikk montert 230v i Hobbyen for 4-5 år siden, men er ikke sikker på prisen. Tror det var 2300.- men dette er jo ikke representativt for i dag.

Merket du forskjell på varmen da?
Til Toppen Go down
Campern
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Campern


Male
Antall Innlegg : 590
Age : 52
Localisation : Hjemme, men aller helst i vogna
Registration date : 26.11.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 19:23

Cecotto skrev:
Er det noen som har ettermontert, eller fått ettmontert 230V pumpe? Var dette dyrt?

Jeg satte på 230v pumpe på min vogn i fjor høst, betalte 1500 for hele settet med pumpe, ledninger og bryter. Monterte den selv, dette var ganske enkelt.
Virker som om det ble mere futt i varmen, jeg gjorde hovesakelig på grunn av støyen i 12v pumpen, 230v pumpen er stille som graven. Varme i Knaus 780 Royale 928394
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 20:09

Cecotto skrev:
J.O. skrev:
ARVE skrev:
J.O.

Tror ikke det er så gæærnt det du sier der.Ikke det at jeg kjenner Hobby,men servicefolk har fortalt meg lignende angående 12/220 volt pumper.

Har aldri testa dette selv.

Har hørt fra en forhandler at 230v gir ca 30% bedre varmeovergang.

Fikk montert 230v i Hobbyen for 4-5 år siden, men er ikke sikker på prisen. Tror det var 2300.- men dette er jo ikke representativt for i dag.

Merket du forskjell på varmen da?

Dette var ved kjøp av vognen og jeg forsket ikke så mye mer på dette enn det jeg har sagt her.
Gjorde riktignok noen justeringer på ryggplatene i sittegruppa og ved dobbelsenga. Dette ga en bedre og kraftigere luftstrøm opp langs veggen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitimeMan 13 Okt 2008 - 20:14

Cecotto skrev:
Er det noen som har ettermontert, eller fått ettmontert 230V pumpe? Var dette dyrt?

Sist jeg var borte i dette, så var det snakk om ca 2500 kr.....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varme i Knaus 780 Royale Empty
PosteTema: Re: Varme i Knaus 780 Royale   Varme i Knaus 780 Royale Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Varme i Knaus 780 Royale
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Knaus 590 Royale UKB
» Knaus 680 royale
» Knaus Sudwind Royale 530 eller 550?
» Koblingskjema 12V for Knaus Azur Royale 560
» Plastdeler til 2004 Knaus 560 Royale?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KNAUS-
Gå Til: