CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dethleffs Beduin.

Go down 
+2
Jan Ole
Johnny
6 posters
AvInnlegg
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 20:00

Har sett litt på beduin som vår neste vogn.
Så vil gjerne høre om andres erfaringer med disse vognene.
Og hvor mye tåler taket på disse med tanke på snø i forhold til andre vogner?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 20:50

da må jo jeg selvsagt svare.
har hatt to beduiner, en 510 og en 760.
man kan trygt gå på taket, men det er ikke så fast som på nordiske vogner.
min Dethleffs forhandler sa den gang at taket tålte 50 cm snø før en må måke.

har stort sett gode erfaringer når det gjelder Dethleffs.
det er ikke kvalitetsforskjell på Beduin i forhold til fesk Camper eller Exlusiv VIP.
hva slags Beduin har du sett deg ut?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 20:54

Morten E skrev:
da må jo jeg selvsagt svare.
har hatt to beduiner, en 510 og en 760.
man kan trygt gå på taket, men det er ikke så fast som på nordiske vogner.
min Dethleffs forhandler sa den gang at taket tålte 50 cm snø før en må måke.

har stort sett gode erfaringer når det gjelder Dethleffs.
det er ikke kvalitetsforskjell på Beduin i forhold til fesk Camper eller Exlusiv VIP.
hva slags Beduin har du sett deg ut?

Det er vel kvalitetsforskjell på tvers av modell ettersom hvilken isolasjon det er i det?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeLør 18 Okt 2008 - 20:56

hvis det er vinterpakke i vogna er det forskjell på isolasjonen, men dette kom ikke før i 2007 tror jeg.
det var visstnok ikke forskjell på isolasjonen i den 2006 modellen vi hadde kontra de uten vinterpakke....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 19 Okt 2008 - 9:43

Morten E skrev:
da må jo jeg selvsagt svare.
har hatt to beduiner, en 510 og en 760.
man kan trygt gå på taket, men det er ikke så fast som på nordiske vogner.
min Dethleffs forhandler sa den gang at taket tålte 50 cm snø før en må måke.

har stort sett gode erfaringer når det gjelder Dethleffs.
det er ikke kvalitetsforskjell på Beduin i forhold til fesk Camper eller Exlusiv VIP.
hva slags Beduin har du sett deg ut?

har ikke sett meg ut noen spesielle vogner men har sett på noen beduiner.
Krav. Dobbelseng, helst ikke noe køyer, alde, ikke mer en 4 til 5 år. serviser fulgt, Kjøleskap med fryseboks,
Dette er det jeg kom på i farta.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Runess

Runess


Antall Innlegg : 1
Registration date : 13.11.2008

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Vinterpakke   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeTor 13 Nov 2008 - 13:58

Morten E skrev:
hvis det er vinterpakke i vogna er det forskjell på isolasjonen, men dette kom ikke før i 2007 tror jeg.
det var visstnok ikke forskjell på isolasjonen i den 2006 modellen vi hadde kontra de uten vinterpakke....


Hei.
Litt caranvanjomfru her Embarassed
men vi lurer på å kjøpe en Dethleffs Beduin 650, 2005 mod.
Vet du noe om denne? Tenker da på vinterisolasjon. Skal stå mot de kalde 25 så litt dumt om vi koble oss på Melkøyanlegget for å fyre med gass Laughing
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeTor 13 Nov 2008 - 14:41

Runess skrev:
Morten E skrev:
hvis det er vinterpakke i vogna er det forskjell på isolasjonen, men dette kom ikke før i 2007 tror jeg.
det var visstnok ikke forskjell på isolasjonen i den 2006 modellen vi hadde kontra de uten vinterpakke....


Hei.
Litt caranvanjomfru her Embarassed
men vi lurer på å kjøpe en Dethleffs Beduin 650, 2005 mod.
Vet du noe om denne? Tenker da på vinterisolasjon. Skal stå mot de kalde 25 så litt dumt om vi koble oss på Melkøyanlegget for å fyre med gass Laughing

Tror ikke det er noen fare for ekstrembruk av gass uansett. Velkommen forresten. cheers cheers cheers
Morten E er vel den rett til å svare og han kommer nok innom litt senere.study study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeTor 13 Nov 2008 - 18:05

Runess skrev:
Morten E skrev:
hvis det er vinterpakke i vogna er det forskjell på isolasjonen, men dette kom ikke før i 2007 tror jeg.
det var visstnok ikke forskjell på isolasjonen i den 2006 modellen vi hadde kontra de uten vinterpakke....


Hei.
Litt caranvanjomfru her Embarassed
men vi lurer på å kjøpe en Dethleffs Beduin 650, 2005 mod.
Vet du noe om denne? Tenker da på vinterisolasjon. Skal stå mot de kalde 25 så litt dumt om vi koble oss på Melkøyanlegget for å fyre med gass Laughing

Først, det er ei veldig fin vogn dere vurderer.
Er det 650 SK eller 650 SB dere tenker på?

Det som er problemet med den vogna er at vannet kan fryse pga at vannslangene ligger på gulvet, men får man hevet disse litt opp fra gulvet, bør problemet være løst.
Hadde nok valgt ei vogn med alde...mye bedre komfort Smile
Ellers kan jeg på det sterkeste anbefale Dethleffs Dethleffs Beduin. 928394 Dethleffs Beduin. 928394 Dethleffs Beduin. 928394
Til Toppen Go down
D540
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 46
Registration date : 02.06.2009

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeFre 5 Jun 2009 - 21:06

Jeg kjøpte meg en Dethleffs camper 540 sk 2002 mod. Ka kan di si om denne?? Smile
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeFre 31 Jul 2009 - 16:56

Erfaringer etter 3 måneder og 6000 km med beduinen er svært gode. Vi var som nevnt andre steder til nordkapp i sommer med vogna. Kjørte på veier av svært forskjellig kvalitet som vogna har taklet svært bra. Ingenting som har løsnet eller gått i stykker.
Bomiljøet oppleves som svært tilfredstillende etter 30 døgn i vogna. Ligger godt, sover godt, sitter godt og er storveis fornøyd med den gode gulvplassen og mange gode skap.
Så for 2 mennesker er dette ei kjempevogn som vi ikke angrer et øyeblikk på at vi handlet.
Kjøremessig oppleves vogna stabil og lett å trekke.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 17:25

Gjest skrev:
Runess skrev:
Morten E skrev:
hvis det er vinterpakke i vogna er det forskjell på isolasjonen, men dette kom ikke før i 2007 tror jeg.
det var visstnok ikke forskjell på isolasjonen i den 2006 modellen vi hadde kontra de uten vinterpakke....


Hei.
Litt caranvanjomfru her Embarassed
men vi lurer på å kjøpe en Dethleffs Beduin 650, 2005 mod.
Vet du noe om denne? Tenker da på vinterisolasjon. Skal stå mot de kalde 25 så litt dumt om vi koble oss på Melkøyanlegget for å fyre med gass Laughing

Først, det er ei veldig fin vogn dere vurderer.
Er det 650 SK eller 650 SB dere tenker på?

Det som er problemet med den vogna er at vannet kan fryse pga at vannslangene ligger på gulvet, men får man hevet disse litt opp fra gulvet, bør problemet være løst.
Hadde nok valgt ei vogn med alde...mye bedre komfort Smile
Ellers kan jeg på det sterkeste anbefale Dethleffs Dethleffs Beduin. 928394 Dethleffs Beduin. 928394 Dethleffs Beduin. 928394

Hei. Tar opp en gammel tråd på forumet. Dette er mitt aller første innlegg. Har hatt en 2000 mod Camper, som ble solgt i august 2008. Skulle aldri kjøpe vogn. Men i vår begynte det å krible, og vi endte opp med en Beduin Emotion 675V som var registrert i mai 2007.

Det er en del detaljer som jeg ikke liker ved vogna, blant annet disse rørene på gulvet. Og siden lengden på varmtvannet blir minst 8 meter frem til kjøkkenet vurderer jeg å sette inn en ny vereder. Men jeg er usikker på om det lar seg gjøre. Det jeg skal gjøre i løpet av et par uker er å kutte kald + varmtvannledningen inn og legge den i forkant av sengene, slik at den blir liggende på gulvet en liten bit mellom sengene. Får laget et beslag til å legge over rørene. Gjør ikke noe med dette over gulvet akkurat der det er 2 tepper som møtes. Heller det en frosne rør og stort forbruk av varmtvann til ingen nytte! Rørene skal heises opp fra gulvet i den delen som ikke er synlig og muligens isolere litt. Samt at jeg skal flytte den delen som ligger foran toalettkasetten opp i overkant over luka, og isolere den der også. Skal også se på badet om det går an å komme til for å isolere rørene som ligger over hjulene. Oppnår at rørlengden kuttes med ca 4 meter, og reduserer det store forbruket av vann før det kommer varmtvann på bad og kjøkken. Og forhåpentligvis redusere faren for frost.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 17:52

Siden du ikke er redd for å gjøre forandringer og snakker om ekstra bereder med alt det innebærer, hvorfor ikke bare legge vannslangene under gulvet og tvers av vogna og opp på kjøkkenet igjen.
Om du legger dem i armaflexisolasjon med en selvregulerende varmekabel inni er jo problemet løst. At du evt ikke får tømt denne delen når du ikke er i vogna betyr ingenting, slangene tåler å fryse og varmekabelen tiner dem opp på kort tid når du setter på strømmen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 21:07

Jan Ole: Jeg har vært inne på tanken, men siden varmtvannet går inn på badet først er jeg usikker på om jeg når tak i slangen derfra. Takk for tipset om varmekabel, her må jeg nok hente inn tips og hør hva dere andre ev. har gjort. Må finne en varmekabel som er egnet, og se om det går an å bruke elementet for de eksisterende rørene og koble det til. Skal lese litt på forumet og se om jeg kan finne noen å rådføre meg med. Ser at det er mange svært kompetente medlemmer her som kan mye om det aller aller meste, så jeg antar at det ikke skal være problemer med å spørre seg frem litt. Det er jo litt av meningen med slike forum. alien
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 21:12


_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Dethleffs Beduin. Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 21:33

Duverden, her strømmer det raskt på. Takk og atter takk, dette er nesten litt flaut å ikke sjekke hos Clas, da, han har jo mye. Visste ikke at det var varmekabel å få kjøpt der før nå.

Det er jo ikke noe i veien med å snu varmtvannet slik at det kommer til kjøkkenet først og bruke den slangen som kommer fra badet, og koble fra den opprinnelige tilførselen som kommer rundt hele vogna.
Vil man ha noe som er bra må man gjøre litt selv. Kan ikke sitte og se på at vannet fryser med en gang graderstokken kommer litt under null. Er så heldig å fått plass på et nytt felt på Hauganfjæra, der er det aldri under 7-8 grader om vinteren. Gjør jeg litt tilpasninger med slangene kan det øke komforten betraktelig. ER helt ukjent med vinterbruk, så jeg har en del å lære om tømming av utstyr slik at ting ikke fryser istykker.

[url] http://www.hauganfjaera.no/public.aspx?pageid=4275.

PS: Bildet er tatt før det siste feltet ble opparbeidet.[/url]
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 22:00

Så du har ikke faktisk erfart AT det fryser?
I min vogn har kun avløpet frosset og da var det -15 og oppvarmingen var ute av drift pga feilmontert føler. Dette er ordnet nå så jeg regner med en problemfri vinter.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 22:05

Hei JanP!

Litt pirk, men du mener vel under 7-8 minus?? Bor ca. 8 km unna Hauganfjæra camping, mer mot innlandet, og her kan det være under 15 minus og vel så det noen ganger. Men campingen ligger jo på sørsida mot fjorden, så det kan godt tenkes at forskjellen er såpass stor mht grader.

Så fint at du liker deg på Frosta! cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 22:19

Selvsagt er det grader under null. Det er behagelig klima i fjorden, men SÅ mildt er det dog ikke!

Jan Ole: Nei, dette er vår første vinter. Men jeg antar at rør som ligger rett på gulvet under seng og skap og nesten åpent ved toalettanken vil fryse relativt fort når det blåser litt og det er noen grader under null. Det er jo ingen oppvarming i det kritiske rommet ved badet og hjulbuen, så jeg vil være litt føre var. Du har jo sannsynligvis det samme opplegget som jeg har med rørene rundt hele vogna, ser ut som vi har noenlunde samme innredning?
Og blåse det gjør det, ikke sant Liv? Det er god klestørk på Nesset, for å si det sånn.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 22:35

JanP. Har ikke fått med meg om du har Alde, men om du har det, kan du ikke bare feste vannslangene på konvektorene a?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 22:44

hpk skrev:
JanP. Har ikke fått med meg om du har Alde, men om du har det, kan du ikke bare feste vannslangene på konvektorene a?

Stort sett kan man det, men noen steder går det bare ikke, ikke uten å rive svært mye innredning.Dethleffs Beduin. Icon_silent

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 22:58

Jo, jeg har Alde 3000. Men noe av poenget var også å unnga 8-9 meter lang føring av slanger rundt hele vogna. Derfor vil jeg korte inn slangene og samtidig sikre meg mot unødvendig frysing når det blir litt under null. Men takk for tipset, hpk![/img]
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitimeSøn 13 Sep 2009 - 23:01

JanP.

Prat godt utenom tråden dette, men jo, det blåser på Neset - nesten bestandig! Men heldigvis er det varme vinder også, som kan svale en svett kropp på varme sommerdager! Blåser faktisk ganske mye mindre på nordvest-sida, der vi har vogna vår. Ja, for vi har vogn med spikertelt på Frosta, sjøl om vi også bor der! På Orsand camping har vi vårt ferieparadis!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dethleffs Beduin. Empty
PosteTema: Re: Dethleffs Beduin.   Dethleffs Beduin. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Dethleffs Beduin.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dethleffs Beduin 765
» Dethleffs Beduin 590 2005 mod.
» Dethleffs Beduin 590 2005
» Dethleffs -11
» Beduin-vindusfolie løsner!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: