CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varmesystemer Generelt.

Go down 
+8
Tasle
Sten Rune
Ronny
Remi
Jan Ole
Polar 680
Lars Egil
Johnny
12 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:19

Rufus skrev:
Skulle gjerne montert ventiler på veggvarmen... og el.varme som tillegg i gulvet..

Ventilen skulle gått greit, men ettermontert el.varme i gulvet blir bare en kvasiløsning synes jeg.
Hvorfor ødelegge den behagelige jevne vannboren golvvarmen med strøm?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:19

Det er jo ikke uten grunn polar nå har kommet med en el-løsning da......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:21

Polar 680 skrev:
Rufus skrev:
Skulle gjerne montert ventiler på veggvarmen... og el.varme som tillegg i gulvet..

Ventilen skulle gått greit, men ettermontert el.varme i gulvet blir bare en kvasiløsning synes jeg.
Hvorfor ødelegge den behagelige jevne vannboren golvvarmen med strøm?

Tja..... vogn med vannbåren varme i gulvet, vil jeg ikke ha, det mangler for mye på varmekomforten til at det er aktuellt...... og det er vel det Polar har funnet ut.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:24

Vegard skrev:
Polar 680 skrev:
Rufus skrev:
Skulle gjerne montert ventiler på veggvarmen... og el.varme som tillegg i gulvet..

Ventilen skulle gått greit, men ettermontert el.varme i gulvet blir bare en kvasiløsning synes jeg.
Hvorfor ødelegge den behagelige jevne vannboren golvvarmen med strøm?

Tja..... vogn med vannbåren varme i gulvet, vil jeg ikke ha, det mangler for mye på varmekomforten til at det er aktuellt...... og det er vel det Polar har funnet ut.....

Om jeg skulle velge tok jeg vannboren først. Ganske enkelt fordi jeg pr. idag ikke har store problemer med å si at jeg opplever det som fin varmefølelse.

Om jeg sto heilt fritt ville jeg ha begge deler. Men heilt fritt står jeg altså ikke fordi jeg ender opp med en kvasi el. løsning på gulvet.

Å kjøpe ei ny Polar er ikke et alternativ for meg.
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:26

Vi hadde vel ikke hatt denne diskusjonen hvis Bjølseth hadde blitt levert med vannboren.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:27

Polar 680 skrev:
Vi hadde vel ikke hatt denne diskusjonen hvis Bjølseth hadde blitt levert med vannboren.

Om Bjølseth hadde vært som alle andre vogner ville dette ha vært et kjedelig forum... lol!
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:29

Polar 680 skrev:
Vi hadde vel ikke hatt denne diskusjonen hvis Bjølseth hadde blitt levert med vannboren.

He he neppe Varmesystemer Generelt. - Page 3 928394 Varmesystemer Generelt. - Page 3 928394 Varmesystemer Generelt. - Page 3 928394
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeMan 1 Des 2008 - 23:34

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Har ikke på langt nær 100% dekning av gulvet og jaggu er det kaldt utafor varmefeltene, men overgangene viskes grundig ut av heldekkende tepper da.

Der er jo bjølle bra da.... de har brukt mye tid på å få dette jevnt....

He he.... akkurat som en gammel Adria.... Varmesystemer Generelt. - Page 3 928394 Varmesystemer Generelt. - Page 3 928394

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Varmesystemer Generelt. - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 0:42

Trur aldri jeg har snakka med noen som hevder at el-varme i gulv er å foretrekke, har derimot snakka med flere som sier det går helt fint, til & med Hobby Wink

En annen ting er her oppe hvor det er endel halv-regulerte plasser med 20-30 CV & spikertelt uten strøm, der fyres det med gass & laddes litt med aggregat, da vil jeg tru vannbårent er å foretrekke.

Hadde el-gulv i Hobbyen, men den dekker som kjent bare delvis, hvor mange watt er el.gulvene på i disse store vognene som har bra dekning?

Det er nok gjæringsvarmen i tregulvet som varmer enkelte tottilotter Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 6:14

Remi skrev:
Trur aldri jeg har snakka med noen som hevder at el-varme i gulv er å foretrekke, har derimot snakka med flere som sier det går helt fint, til & med Hobby Wink

En annen ting er her oppe hvor det er endel halv-regulerte plasser med 20-30 CV & spikertelt uten strøm, der fyres det med gass & laddes litt med aggregat, da vil jeg tru vannbårent er å foretrekke.

Hadde el-gulv i Hobbyen, men den dekker som kjent bare delvis, hvor mange watt er el.gulvene på i disse store vognene som har bra dekning?

Det er nok gjæringsvarmen i tregulvet som varmer enkelte tottilotter Very Happy

Dersom du bruker feks Hobby sin forlegning av varmegulvet, som mal for et el-gulv i vogn, er jeg enig med deg, da hedde jeg og foretrukket vannbårent.... Der er jo gulv-varmen kun ei stripe midt i vogna, og går ikke helt ut til salong etc. det er jo faktsk mulig å plassere et helt fortblad, str 43 mellom varmegulvet og salongen der..... dette gir ikke varmekomfort, i den grad jeg ønsker det.... Så at noen syntes el-varmen i Hobby (og de andre kontinentale) sitt gulv, funker helt greit, er jeg ikke enig i

vedr Bjølle sin forlegning, så ligger det tre bredder folie i gulvet ved salongen, med det resultatet at varmen går helt ut til sitteren, så det ikke er kaldt langs sofa'er etc. det er jo her hele hemmligheten ligger..... jevn varme.....

Jeg er og enig med deg at dersom du ligger uten strøm, så er den vannbårene og foretrekke, men jeg ligger på en camping, ikke noe sånn halvregulerte greier..... der står og vogna hele vinteren, og tilgangen på strøm er absolutt ikke noe problem, og den de aller fleste har det vel slik på vintercamp.

Vedr Watt-styrken, så husker jeg ikke helt styrken på dette,men jeg lurer på om det er snaut 300W, og det er i min vogn ikke varme i gulvet, i soverommet. ønsket en dette, bestilltes det utenom.... men vi har egen tempratursone i soverommet, hvor vi senker tempen i forhold til vogna ellers, og ønsket ikke varme der..... dusjen har egen gulvvarme, utenom den som er i badet ellers....

dette syntes vi gir en svært behagelig varme. og kan ikke se fordelen med et gulv som ikke holder seg jevnt varmt....


Sist endret av Vegard den Tir 2 Des 2008 - 6:20, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 6:15

Polar 680 skrev:
Vi hadde vel ikke hatt denne diskusjonen hvis Bjølseth hadde blitt levert med vannboren.

Du som er Polar-tilhenger..... mener du det er totalt uten grunn Polar som den første produsenten, nå tilbyr begge deler??????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 7:28

Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 8:55

Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.

Rufus

I utgangspungtet tror jeg ikke det, uten at jeg tør avvise dette heller....

På 650'n hadde jeg av og til ei slik blære, men tro den ned igjen, ostrøyk beinet over, så va den vekke i lange tide, før det dukka opp et litt annet sted.... jeg lurte rett og slett på om den oppstod i forbindelse med skyving av bordet..... for hos meg, var dette konsentrert rundt bordbeina.... men dette blir kun spekulasjoner..

Jeg ser den løsningen du nevner som den mest perfekte, og jeg spurte de på Kabe om dette var mulig, men de mente det måtte inn noe forrigling, for om en hadde både strøm og vann i samme gulv, og begge sto på samtidig, ville effekten pr m2 bli høyere enn hva belegget tålte...
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 9:38

Rufus skrev:
Vegard

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.

I min Solifer er det vannbåren varme i gulvet. Sløyfene ligger i Al-folie og varmen fordeles jevnt og fint.

I tillegg kan man stenge av gulvvarmen i den bakerste delen (soverom) om ønskelig.

Jeg merker ingen kalde soner på gulvet.

Å bruke elektrisk varme er vel et økonomisk spørsmål også. Det må helt klart være billigere å legge et elektrisk varmegulv enn et vannbåren?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 9:48

Hei folkens

Som dere ser av denne videoen så er det ikke helt bra med el-gulvvarme
da det kan ta fyr. affraid

https://www.youtube.com/watch?v=dNgMDJLNGh0&feature=related
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 9:50

Dethleffs skrev:
Hei folkens

Som dere ser av denne videoen så er det ikke helt bra med el-gulvvarme
da det kan ta fyr. affraid

https://www.youtube.com/watch?v=dNgMDJLNGh0&feature=related

Hehe.. Stakkars mann! Et argument for å bruke vannbåren gulvvarme? Selvslukkende... Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 10:00

Ja vann er jo bra til mye det,også til oppvarming(også gulv).og brann slukking,.he he
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 10:19

Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, vil ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av J.O. den Tir 2 Des 2008 - 17:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 10:40

J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 11:20

Ja det kan også gå t hel...e om det fyres for hardt med gass

https://www.youtube.com/watch?v=eFH7mcKtEco&feature=related
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 13:05

Vegard skrev:
Remi skrev:
Trur aldri jeg har snakka med noen som hevder at el-varme i gulv er å foretrekke, har derimot snakka med flere som sier det går helt fint, til & med Hobby Wink

En annen ting er her oppe hvor det er endel halv-regulerte plasser med 20-30 CV & spikertelt uten strøm, der fyres det med gass & laddes litt med aggregat, da vil jeg tru vannbårent er å foretrekke.

Hadde el-gulv i Hobbyen, men den dekker som kjent bare delvis, hvor mange watt er el.gulvene på i disse store vognene som har bra dekning?

Det er nok gjæringsvarmen i tregulvet som varmer enkelte tottilotter Very Happy

Dersom du bruker feks Hobby sin forlegning av varmegulvet, som mal for et el-gulv i vogn, er jeg enig med deg, da hedde jeg og foretrukket vannbårent.... Der er jo gulv-varmen kun ei stripe midt i vogna, og går ikke helt ut til salong etc. det er jo faktsk mulig å plassere et helt fortblad, str 43 mellom varmegulvet og salongen der..... dette gir ikke varmekomfort, i den grad jeg ønsker det.... Så at noen syntes el-varmen i Hobby (og de andre kontinentale) sitt gulv, funker helt greit, er jeg ikke enig i

vedr Bjølle sin forlegning, så ligger det tre bredder folie i gulvet ved salongen, med det resultatet at varmen går helt ut til sitteren, så det ikke er kaldt langs sofa'er etc. det er jo her hele hemmligheten ligger..... jevn varme.....

Jeg er og enig med deg at dersom du ligger uten strøm, så er den vannbårene og foretrekke, men jeg ligger på en camping, ikke noe sånn halvregulerte greier..... der står og vogna hele vinteren, og tilgangen på strøm er absolutt ikke noe problem, og den de aller fleste har det vel slik på vintercamp.

Vedr Watt-styrken, så husker jeg ikke helt styrken på dette,men jeg lurer på om det er snaut 300W, og det er i min vogn ikke varme i gulvet, i soverommet. ønsket en dette, bestilltes det utenom.... men vi har egen tempratursone i soverommet, hvor vi senker tempen i forhold til vogna ellers, og ønsket ikke varme der..... dusjen har egen gulvvarme, utenom den som er i badet ellers....

dette syntes vi gir en svært behagelig varme. og kan ikke se fordelen med et gulv som ikke holder seg jevnt varmt....

Har du ikke varme i gulvet på soverommet? det har til og med min lavpris foliebrakke fra øst,trodde du var varmekomfort gutten? det er utrolig deilig å våkne i dobbelt senga å strekke seg litt etter Alde sentralen og skru opp tempen før man setter småfotan på en varm gulvmatte.. Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 14:58

Vegard skrev:
pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Jeg ser at du har lagt til "ser jeg for vårt bruk" som et forbehold. Aksepterer dette.

Men, ville det ikke være en nedtur om du en gang i fremtiden fikk lyst til å rygge 790'n din inn i skauen for en overnatting uten 230 VAC ?
¨
Da ville jo gassfyrt gulvvarme kommet til sin rett....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 15:32

Kommet frem en del interresante meninger her om gulvarme og de forskjellige alternativene.

Av dette trekker jeg for min del følgende konklusjoner.

Vannbåren gulvvarme. kjempeok ved camping der tilgang på strøm er fraværende eller upålitelig. og et fullgodt alternativ ellers også.

Elvarme i gulv. jevn fin varme der det er lagt varme. Avhengig av eltilkobbling og at varmefolien er lagt på hele den annvendelige gulvflaten noe som ikke alltid er tilfelle.

Takker dere for alle de innspill som er kommet så langt. Har vær til god hjelp for meg å få frem egenskaper her.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 16:37

Rufus skrev:
Vegard skrev:
pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Jeg ser at du har lagt til "ser jeg for vårt bruk" som et forbehold. Aksepterer dette.

Men, ville det ikke være en nedtur om du en gang i fremtiden fikk lyst til å rygge 790'n din inn i skauen for en overnatting uten 230 VAC ?
¨
Da ville jo gassfyrt gulvvarme kommet til sin rett....

Rufus

ved den type camping du her nevner, er det jo masse utstyr i vogna som ikke funker, så om jeg skulle finne på dette, ville det jo være i den grønne årstid, og da skal jeg klare godt å overleve uten gulv-varmen..... utstyr som ikke funker er jo feks: Oppvaskmaskin, micro, sentral-støvsugeren, pluss at jeg måtte redusert vannforbruket på et slikt sted..... derfor må dusjingen reduseres også....

Ja, jeg er en komfort-gris, men så lever jeg i et velferds-samfunn, og da har en litt grei komfort..... derfor camper vi nær ei vannkran, og en stikkontakt..... for da har jeg det greit..... så har jeg jo en Honda EU 26i da, om det kniper...... Varmesystemer Generelt. - Page 3 36874 Varmesystemer Generelt. - Page 3 36874
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 17:11

Vegard

Poenget var bare at man kan endre seg... Interesser og behov endrer seg ettersom tiden går...

For ikke lenge siden så jeg selv ikke noe mening i livet i en campingvogn.. I dag ? Trenger vel ingen forklaring....

Skal også sies at jeg i starten så aldeles ikke hadde behov for strøm... Noe av det første jeg gjorde var å installere 200 A batteribank. Nettopp til fricamping i skogen..

Ting endrer seg Vegard... skal aldri si aldri.. ikke jeg i alle fall...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 17:25

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Det er jo nettopp det da Vegard, en egen varmekilde til gulvvarmevannet vil jo kunne sørge for konstant temperatur på dette vannet.
Kilden kan så vidt jeg har forstått vere en Trumaboiler og den er vel gass og strømfyrt?
En annen ting er jo om ikke dette også vil bli bra mye overkill da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 17:29

J.O.
Ingen dum idè.. og det er jo der 230 VAC varmekabler kommer inn.. Strømmen er en separat kilde, men avhengig av strøm.

Dermed er det en fin løsning med både vann og strøm. Faren er overtemp i gulvet om man bruker begge. En eller annen jeg snakket med hadde den erfaringen.

Men jøsses... en egen gassfyrt og 230 VAC liten kjele.. ingen dum idè..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 17:32

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Det er jo nettopp det da Vegard, en egen varmekilde til gulvvarmevannet vil jo kunne sørge for konstant temperatur på dette vannet.
Kilden kan så vidt jeg har forstått vere en Trumaboiler og den er vel gass og strømfyrt?
En annen ting er jo om ikke dette også vil bli bra mye overkill da.

J.O

sikkert en grei løsning, men hva blir vekten på dette da, inkl fyr, vann spredefolie og rør, i fohold til en folie med en liten Trafo???

Og når en så har vekten, hvordan blir prisen på dette i forhold til en folie????

Når en så sammenhoder vekt pris og nytte, er forsatt Trumafbroileren like interesann????
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 18:04

Vegard skrev:
J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Det er jo nettopp det da Vegard, en egen varmekilde til gulvvarmevannet vil jo kunne sørge for konstant temperatur på dette vannet.
Kilden kan så vidt jeg har forstått vere en Trumaboiler og den er vel gass og strømfyrt?
En annen ting er jo om ikke dette også vil bli bra mye overkill da.

J.O

sikkert en grei løsning, men hva blir vekten på dette da, inkl fyr, vann spredefolie og rør, i fohold til en folie med en liten Trafo???

Og når en så har vekten, hvordan blir prisen på dette i forhold til en folie????

Når en så sammenhoder vekt pris og nytte, er forsatt Trumafbroileren like interesann????

Har sagt det før, men kan gjenta det. Har ikke sett dette systemet selv, men har blitt fortalt om det. Sånn det var sagt var det ekstra utstyr tilbud til TEC og kostet noe rundt 10000.- Fortsatt store forbehold her.
Trenger ikke bli så veldig ille når det gjelder vekt, men litt blir det jo.

Varmesystemer Generelt. - Page 3 336083_113c4fa3bc

Boiler B 10

  • Heating power: 1500 W
  • Gas consumption: 120 g/h (butane / propane)
  • Operating pressure 30 mbar
  • Water pressure up to 2.8 bar
  • Power consumption at 12 V:
    - Ignition: 0.17 A
    - Water heating: 0.08 A
    - Readiness: 0.04 A
  • Time for heating water up to approx. 70°C:
    - Gas operation: approx. 34 minutes
    - Electric operation: approx. 45 minutes*
    - Gas + electric operation: approx. 25 minutes*
  • Dimensions (L x W x H) 35 x 35 x 26 cm
  • Weight (empty) approx. 6.7 kg
  • Electric heating element with 230 V (850 W) and 3.7 A current consumption*


*(Boiler B 10 EL only)


Her er alle data som er nødvendig for å vurdere om den er aktuell. Trenger vel en pumpe i tillegg da.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 18:08

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Det er jo nettopp det da Vegard, en egen varmekilde til gulvvarmevannet vil jo kunne sørge for konstant temperatur på dette vannet.
Kilden kan så vidt jeg har forstått vere en Trumaboiler og den er vel gass og strømfyrt?
En annen ting er jo om ikke dette også vil bli bra mye overkill da.
J.O
Jeg har vannboren golvvarme i vogna mi, har ikke merket noe til svigninger i temp. Slik som enkelte som ikke har vannboren varme hevder.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 18:13

Polar 680 skrev:
J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Det er jo nettopp det da Vegard, en egen varmekilde til gulvvarmevannet vil jo kunne sørge for konstant temperatur på dette vannet.
Kilden kan så vidt jeg har forstått vere en Trumaboiler og den er vel gass og strømfyrt?
En annen ting er jo om ikke dette også vil bli bra mye overkill da.
J.O
Jeg har vannboren golvvarme i vogna mi, har ikke merket noe til svigninger i temp. Slik som enkelte som ikke har vannboren varme hevder.


Det finnes mange oppfatninger rundt dette. Jeg hevder ikke det eller det. Har selv el-varme fordi jeg ikke ville ha Snow som er en god del tyngre enn Lifestyle. Lifestyle har i tillegg et par andre fordeler, men den ble nok dessverre vel så dyr som den ville blitt i Snow versjon.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 18:40

Polar 680 skrev:
J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O. skrev:
Rufus skrev:
Vegard

Er det ikke slik at man ved å bruke begge deler utsetter gulvbelegget for temperaturbelastninger som kan få belegget til å krølle eller løsne ?

Kunsten er antagelig å ikke overdrive bruken.

Jo, jeg kunne gjerne tenke meg begge deler, samt muligheten til å stenge vannsirkulasjonen i de forskjellige sløyfene etter eget ønske.

I Kaben var det ikke tilgjengelig med begge deler... så da så...

Og kvasiløsningen med stripa midt på gulvet vil vi ikke ha.
Her er jo vann det ideelle, forutsatt at det er begrenset oppad i temperatur, til ikke temperaturen stige uhemmet i belegget.
Vannet har en temperatur og om belegget nærmer seg denne blir det ikke overført noe. Blir ikke smellvarmt under et teppe heller. Men dobbelt system blir vel uansett overkill. Seperat system for gulvet type ombygd Trumaboiler alà TEC ville vel vert det aller beste.
Vet ikke hvor vanlig dette er, har bare hørt om det.

Problemet er jo at en ikke ønsker vann-gulvets svingninger i tempen, derfor kunne en kombiløsning være greit, om man ønsker muligheten for å fyre gulvet med propan..... pr i dag, ser jeg for vårt bruk, ingen fordeler med den vannbårne løsningen....

Det er jo nettopp det da Vegard, en egen varmekilde til gulvvarmevannet vil jo kunne sørge for konstant temperatur på dette vannet.
Kilden kan så vidt jeg har forstått vere en Trumaboiler og den er vel gass og strømfyrt?
En annen ting er jo om ikke dette også vil bli bra mye overkill da.
J.O
Jeg har vannboren golvvarme i vogna mi, har ikke merket noe til svigninger i temp. Slik som enkelte som ikke har vannboren varme hevder.

Polar 680

du merker dette bedre jo kaldere det er ute, samt du merker det best at det skrur seg ned, om du har feks levende lys, og en del voksne samlet.... da skrur termostaten deg ned, også på Polar, da det trengs mindre effekt fra varmeanlegget, for å opprettholde tempen i vogna..... når så termostaten slår seg ut, sier det seg jo selv, at også polar-gulvet blir kaldere..... dette vil i midlertid ikke merkes så mye med pumpa i konstant-drift.... men den tilførte energien minkes, ved at termostaten slår ut, og da blir overflaten kaldere..... syntes egentlig det er svært rart du sier at du ikke merker dette, fordi vi merker dette godt, ved besøk i vogner med vannbæren gulv-varme....

dette var noe vi oppdaget ved en tilfeldighet, og som vi ikke hadde hørt om, før vi oppdaga det.....

min tanke er at du kansje, er så vant til disse svigningene i gulv-tempen, at du ikke tenker over dette....

en ting til, tror du Polar hadde kommet med to paralelle løsninger i vognene sine på gulv-varmen, om det ikke var fordi det er forskjeller her, og at det ene systemet ikke er godt nok for alle????
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 19:13

Vegard
Jeg gidder ikke diskutere med deg om hva jeg har erfart med vannboren golvvarme. Jeg har vintercampet med Solifer og vannboren golvvarme siden 2002, tror da jeg har litt mer erfaring med dette enn en som har vært på besøk i en vogn med vannboren. Campet før dette med en 98mod Cabby og el.varme, så jeg har prøvd begge deler. (Polar vogna får jeg ikke før til sommeren, men antar et det er samme varmen som i Solifer)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 20:10

Polar 680 skrev:
Vegard
Jeg gidder ikke diskutere med deg om hva jeg har erfart med vannboren golvvarme. Jeg har vintercampet med Solifer og vannboren golvvarme siden 2002, tror da jeg har litt mer erfaring med dette enn en som har vært på besøk i en vogn med vannboren. Campet før dette med en 98mod Cabby og el.varme, så jeg har prøvd begge deler. (Polar vogna får jeg ikke før til sommeren, men antar et det er samme varmen som i Solifer)

Polar 680

for all del, her er det individuelle krav ute og går, vel jeg er kresen vedr varmekomfort, har ingen problemer med å innrømme det....

Dette er og svært vanskelig å diskutere, fordi vi er forskjellige, og vektlegger forskjelige ting.... En på min camping ligger i ei 88 mod hobby, og syntes varmekomforten på den er helt grei for de, selv om det er -20.... den vogna har kun sånn gulv-varme under teppet..... Helt greit når de selv er fornøyd.....

Jeg registrerer at du har en annen erfaring enn oss vedr dette, og det må du få ha, ikke noe galt i det, men det er heller ikke noe galt i at vi nok er mer kresene vedr dette, og har andre krav..... vi betaler vognene selv, og kjøper den varmen vi mener er den beste ut i fra våre krav. og i våre krav, er det strøm i nærheten...

Vedr din erfaring på dette, så er det helt sikkert riktig.... riktig for deg..... men jeg kan ikke stikke egne opplevelser, og hva vi selv har erfart, undertrykkes når jeg skal velge på nytt..... da kommer faktisk egne opplevelser rundt dette, forran andres ord rundt dette...

At Polar kommer med el.varme i gulvet, er faktisk det aller viktigste og tyngste argumentet jeg kan finne for oss, til å en gang kunne vurdere dette merket...... faktisk er dette så tungtveiende at det er elementet som kan gjøre at den vogna blir valgt, for den har heller ikke den skrå fronten som Solifer og Kabe har..... for de frontene vil jeg heller ikke ha....
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitimeTir 2 Des 2008 - 20:59

Vegard
Vi kan være uenig om mye, men en ting er vi i enig i: vi er kanon fornøyd med vognene våre. Den skråe fronten i Solifer plager meg ikke, det at jeg skal bytte til Polar er at jeg har noen "spesial" løsninger på hvordan vogna skal være innvendig, og det vil Polar bygge til meg. Skal også ha el. golvvarme i tillegg til vann affraid affraid affraid affraid affraid
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varmesystemer Generelt. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Varmesystemer Generelt.   Varmesystemer Generelt. - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Varmesystemer Generelt.
Til Toppen 
Side 3 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Generelt
» Generelt
» GPS generelt
» Movers - generelt
» hobby teltstangfeste og fortelt generelt spørsmål

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: