CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Svarte skilt...Hva i svarte?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeFre 18 Mai 2007 - 18:57

Var i Tønsberg for å se på en brukt 560. Eieren hevdet bestemt at det var forbudt å kjøre på norske veier med 250 cm brede vogner. De kunne kun transporteres fra lagringsplass til en fast plass 2 ganger i året. Han betalte da heller ikke veiavgift.

Jeg trodde nesten ikke mine egne ører, men siden jeg ikke hadde lagt merke til de sorte skiltene før ble jeg litt i tvil.

Jeg mener da bestemt å ha sett vogner på 250 cm på hvite skilt, og trodde/tror at de er fullt ut lovlige å kjøre med langs veiene? Hvor kommer de sortene skiltene inn?

forvirret hilsen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeFre 18 Mai 2007 - 19:03

thor_egil


Denne du har vært borti er tydelig en vogneier som ikke er særlig oppdatert.... det er mange år siden det ble lov å kjøre 250 vogner på hvite skilt, lovlig på norske veier...

Selv har jeg hatt registrerte kjørevogner med 250 bredde, siden år 2000, og kjører nå ei Bjølseth 790 på hvite skilt, med max bredde 254 cm.

Sorte skilt er et ID papir, dvs at vogna har papirene i orden, hos biltilsynet... dette er trygt og godt at vogna har, da en evt senere eier ikke plutselig oppdager at vogna feks er smuglet inn i norge.

På de sorte skiltene har du IKKE lov å kjøre på vei i det hele tatt, men må ha prøveskilt i tillegg.


Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeFre 18 Mai 2007 - 21:13

thor_egil

På vogn er det altså ikke som på feks cross motorsykler, hvor du med svarte skilt kan kjøre til-fra trening, eller på lastebiler, som kan kjøre i mellom to lukkede anlegg, etc.

På vogn SKAL prøveskilter brukes i tillegg til de svarte skiltene ved kjøring på vei...


Vegard
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 9:28

thor_egil
Velkommen til forumet.Loven sier at du har lov til og trekke 250 cm brede vogner på vei.Kravet stilles til bil og speil.Bilen kan ikke være under 180 cm bred og speilene skal gi god sikt bakover,ikke bare i sving.De svarte skiltene på cv ble lovlig for mange år siden.De kalles anleggs skilt og blir brukt på cv på fast plass hvor det kreves at vogna er registrert.De er uten årsavgift.Kan ikke brukes på vei uten prøveskilt.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 9:33

Ett tillegg.Svarte skilt kommer i to typer,et med hvit skrift og et med gul skrift.Med hvit skrift kan det brukes på vei i forbindelse med arrangment ref,løpsbiler til og fra teknisk kontroll og på transport etapper. Gul skrift kun sammen med prøveskilt på vei.
hotoundefined
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 9:38

Hoto

Men altså på vogner får en kun sorte skilt med gul skrift... og der skal prøveskiltet på i tillegg....


Vegard
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 9:45

Vegard
Så langt jeg vet er det sånn.Med hvit skrift på løpsbiler er det ganske nytt.Bilsports forbundet drev mye lobby for og få til dette.
Mine foreldre hadde svarte skilt på sin vogn tidlig på -80 tallet,stod fast ved Hønefoss og pga krav om reg.og et ønske om og ikke ha årsavgift.
hoto
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 10:32

hoto skrev:
thor_egil
.......Bilen kan ikke være under 180 cm bred og speilene skal gi god sikt bakover,ikke bare i sving..........

hoto

Tror du har lest litt for mye på danske campingsider??
Det er ikke samme krav i Norge til bredde på trekkbil som i Danmark!

Danskene har en regel om maks 35 cm bredere vogn på hver side av bilen, dvs vognen kan maks være 70 cm bredere enn bilen I DANMARK

jkl
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 14:39

jkl
mener det ble tatt opp på en kontroll med biltilsyn gjennom ncc engang,men det kan være at jeg tar feil.hvis det er så beklager jeg dette.
hoto
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 15:37

hoto skrev:
thor_egil
Velkommen til forumet.Loven sier at du har lov til og trekke 250 cm brede vogner på vei.Kravet stilles til bil og speil.Bilen kan ikke være under 180 cm bred og speilene skal gi god sikt bakover,ikke bare i sving.De svarte skiltene på cv ble lovlig for mange år siden.De kalles anleggs skilt og blir brukt på cv på fast plass hvor det kreves at vogna er registrert.De er uten årsavgift.Kan ikke brukes på vei uten prøveskilt.

hoto

Takker og bukker for velkomsten. Dette med bredden er interessant, og noe usikkerhet er det tydeligvis der ute. Bredden på en sharan er 181 cm så vi kniper oss inn der akkurat!

Når det gjelder skiltene er det neppe aktuelt med skilt med noen annen farge enn hvit. Her skal det kjøres! Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 15:39

Thor_Egil

På Sharan er det vel vogntogvekta som kan være problemet...

ser en på den, og trekker max hengervekt må vel ofte kona og ungene ta bussen etter....


Vegard
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 15:56

Hoto.
Dersom du følger denne linken finner du noe om de regler som gjelder.
http://www.campingguiden.no/campingvogn.htm
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 16:17

johnny
takker for denne linken,da var det toppen som spillte en et puss igjen,beklager dette.
hoto Rolling Eyes
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:16

Vegard skrev:
Thor_Egil

På Sharan er det vel vogntogvekta som kan være problemet...

ser en på den, og trekker max hengervekt må vel ofte kona og ungene ta bussen etter....


Vegard

Vegard

Nå fulgte jeg deg ikke helt. Du må nok forklare litt hva du tenkte på. Shocked

Thor-Egil
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:23

Thor_Egil

I vognkortet har du noe som heter "Max tillatt vogntogvekt", eller noe i den duren...

det er vekten som bil og henger med last til sammen kan veie.

På Sharan er denne vekten såpass lav, at dersom du har 2000 kg på kroken, og legger til bilens egenvekt, inkl fører, så har du svært få kg til rådighet som passasjerer og bagasje kan veie.

På min bil derimot, er vogntogvekten satt til 2000 kg, + bilens vekt + full laste-evne på bilen.... altså for meg på drøye 4600 kg.

På sharan er det kjent at denne er lav, og du kan derfor laste svært lite med lass og passasjerer om du trekker 2000 kg.

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:36

Thor_Egil

Tar jeg ikke feil, så, er dette de aktuelle vogntogvektene for Sharan 3800 kg, 4000 kg, eller 4200 kg, avhengig av motor...

Vegard
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:41

Vegard

Nå må du passe deg! Hvor feit trur du kjerringa mi er??? Laughing
Jeg løp ut og sjekka vognkortet, og selv om du kan smykke deg med bedre vekt på bilen, så går dette så fint at.

Bil med fører 1666 kg
Passasjerer 140 kg (Kone + 4 unger)
Vogn 1642 kg
Bagasje 477 kg
Sykler + stativer 75 kg (4 stk)

Total 4000 kg

477 kg bagasje + sykler kommer jeg langt med jeg da! king
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:48

thor_egil skrev:
Vegard

Nå må du passe deg! Hvor feit trur du kjerringa mi er??? Laughing
Jeg løp ut og sjekka vognkortet, og selv om du kan smykke deg med bedre vekt på bilen, så går dette så fint at.

Bil med fører 1666 kg
Passasjerer 140 kg (Kone + 4 unger)
Vogn 1642 kg
Bagasje 477 kg
Sykler + stativer 75 kg (4 stk)

Total 4000 kg

477 kg bagasje + sykler kommer jeg langt med jeg da! king


lol! lol! lol! lol!

thor_egil

Problemet oppstår vel når vogna veier 2000 kg i steden for 1642 kg, det går jo utover bagasjen (og kansje kjerringa..he he)

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Svarte skilt...Hva i svarte? Caravan
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:48

Vegard

BTW..blir ikke Bjølsethen litt tung? Du kan ikke ha mye bagasje i den før du er over 2000 kg?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:52

thor_egil skrev:
Vegard

Nå må du passe deg! Hvor feit trur du kjerringa mi er??? Laughing
Jeg løp ut og sjekka vognkortet, og selv om du kan smykke deg med bedre vekt på bilen, så går dette så fint at.

Bil med fører 1666 kg
Passasjerer 140 kg (Kone + 4 unger)
Vogn 1642 kg
Bagasje 477 kg
Sykler + stativer 75 kg (4 stk)

Total 4000 kg

477 kg bagasje + sykler kommer jeg langt med jeg da! king


Thor_Egil

lol! lol! lol!

Men skal du ha deg en ovveraskelse på Sharan, så reis og vei den.... skal vedde på du får en vekt over 1666 kg selv med TOM bil.... så du må og legge inn litt ekstra på bilen, for du bilr veid for å finne vogntogvekta.... da spiller det liten rolle hva det står i vognkortet at bilen har i egenvekt...

men med lettere vogn enn 2000 kg, så får du jo mere å laste på....

Vegard
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:53

Sten Rune skrev:
thor_egil

Problemet oppstår vel når vogna veier 2000 kg i steden for 1642 kg, det går jo utover bagasjen (og kansje kjerringa..he he)

Klart det! Men 650 KMFe er jo blant hobbyvognene som kan laste mest. 2,5 gang mer enn i 720 UKFe feks.

Med 477 kilo å gå ¨på kan jeg jo bruke de 300 kiloene som vogna tar + putte 177 kilo i bilen, så jeg er helt Cool på at det skal bra.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:55

thor_egil skrev:
Vegard

BTW..blir ikke Bjølsethen litt tung? Du kan ikke ha mye bagasje i den før du er over 2000 kg?

Thor_Egil

Når det gjelder 790'n så veier den 1800 kg, og har tillatt totvekt på 2160. Dette kan jeg jo ikke utnytte, men det går greit å holde seg innenfor 2000 kg. jeg har vekt rett nedenfor her, og veier vogna ofte, så jeg er ikke over når jeg er på tur, men ligger på ca 2000 kg.


Vegard
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:56

thor_egil

Med den kombinasjonen du har der skulle det gå greit.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Svarte skilt...Hva i svarte? Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 20:56

Thor_Egil

Jeg sa ikke dette for å skremme deg vedr vektene på Sharan, men for at du skulle være obs på de


Vegard
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 21:01

Vegard skrev:
Thor_Egil

Jeg sa ikke dette for å skremme deg vedr vektene på Sharan, men for at du skulle være obs på de


Vegard

he he.. Det var ikke meninga å legge seg i skyttergrava, altså Smile Ikke noe er bedre enn å tipse nye medlemmer på forumet om at det er flere grenser å tenke på enn bare max. hengervekt. Som jeg skrev måtte jeg jo rushe ut for å sjekke max. vogntogvekt - så jeg lærte noe av innlegget ditt. Mission Accomplished! cheers
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 21:08

Vegard skrev:
Thor_Egil

Jeg sa ikke dette for å skremme deg vedr vektene på Sharan, men for at du skulle være obs på de


Vegard

he he.. Det var ikke meninga å legge seg i skyttergrava, altså Smile Ikke noe er bedre enn å tipse nye medlemmer på forumet om at det er flere grenser å tenke på enn bare max. hengervekt. Som jeg skrev måtte jeg jo rushe ut for å sjekke max. vogntogvekt - så jeg lærte noe av innlegget ditt. Mission Accomplished! cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 21:08

Thor_Egil

Jeg kjenner flere som har brent seg på dette, men da har det vært når en ligger å vipper på hengervekten...

den saken der, er er jo ikke noe problem, bare du vet om dette.... akkurat som at jeg vet om at jeg ikke kan laste vogna maksimalt.... Får satse på den nye Santa-fe'n om et par år.... den trekker jo 2200 med manuell..... men den jeg har er jo bare et år enda... og er den andre jeg har av den typen...

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 21:21

Hei gutter

Ble litt nysjerrig av å lese dette. Når en kommer i vektkontroll- tar de da av vogna eller veier de den mens den er koblet på bilen?

Hos oss er vogntogvekta 4500kg. Bilen har egenvekt på 2000 - kan lastes til 2850 - vogna til 1900kgmed last.

Vi har også kjørt vogna på vekta (mens den er koblet på og har kommet opp i 1850kg) -regner med den er tyngre hvis den blir koblet av

Hvordan veier de oss i kontroll?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitimeLør 19 Mai 2007 - 21:29

May-Britt

Her er det flere varianter ute å går...

blir du stoppet på ei stor vekt, har de jo alle muligheter... enten veies alt samlet, og /eller hver for seg.

Ble stoppa på ei digital vekt ved Verdal, da kjørte jeg bare over, og de fikk opp hver aksel, og alt samlet...


Veier de med transportable vekter, skal du være obs, for da blir det galt når en veier ei to-akslet vogn.... den akslen som er oppe på vekta, vil ha høyere marktrykk enn den andre akslen, da vektene bygger litt opp fra bakken, og fjærene trykkes inn. en har heller ikke særlig plass til å veie begge aksler samtidig... til det er vektene for små.

Nekt derfor å godta disse, for du får for høy vekt.

Ikke er det lett å bygge opp den andre akslen heller, de må nemlig være helt like tykke.

Vegard
Til Toppen Go down
Sponsored content





Svarte skilt...Hva i svarte? Empty
PosteTema: Re: Svarte skilt...Hva i svarte?   Svarte skilt...Hva i svarte? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Svarte skilt...Hva i svarte?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: