CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kommunikasjon underveis

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 8:42

Om man kjører i flokk og følge i "trekksesongen" eller kjører rundt på egen hånd, så savner man av og til mulighet til kommunikasjon med / mellom andre veifarende.

Små billige handsett har dårlig rekkevidde mener noen, og høytaleren for mottak er som regel ikke det helt store. (noe jeg er enig i etter å ha prøvd slike).

En bekjent har fastmontert PR radio eller Walkie Talkie, og jeg ble med på en prøvetur. Ble faktisk såpass imponert at nå er dette under sterk vurdering. Har surfet litt på nettet og funnet denne siden:

http://cobraradio.page.tl/PR-27-radio-i-bobil.htm

Om noen har prøvd dette utstyret eller tilsvarende ville det vært moro å høre om det. Og legg inn linker om dere finner noe av interesse.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 16:32

Starten på en fin tematråd :-)

Selv bruker jeg og Betty intern kommunikasjon ved manøvrer rundt dieselpumper, parkeringer, utkjøring etc. eller alle steder vi opplever det som litt for trangt for vogntoget vårt. Vi har gjort det samme ved kolonnekjøring på turer sammen med venner.

Rekkevidde er noe å tenke på i denne sammenhengen. Om jeg er ærlig vil jeg ikke ha behov for rekkevidde stort over 1 km. Normalt er vi i øyekontakt. Er vi ikke det tar vi frem GSM'n.

Sendereffekt og antennelengde er vikitg. Men vel så viktig er mottagers følsomhet. Det hjelper jo ikke om jeg gauler det jeg greier om kjærringa er stein stokk døv. Disse tingene er pakket inn i mer eller mindre kvalitet. Mange kan nevnes ; jeg sverger til Icom.

Som radio bruker vi traskesnakkere eller handholdte radioer.
Dette fordi vi ikke har behov for å montere dette fast i bilen. De kan brukes på kryss og tvers. Og enkelt taas med til ny bil etc.
Mindre fare for innbrudd.

Brukte en periode såkalte PMR, typisk 5-800.- for et sett.
Billig, men dårlig er min erfaring. Prøvde flere kjente merker som f.eks. Motorola. Rekkevidde kanskje 1 km... max...! Men billig som fy.

Satset deretter på mer proffe VHF'r. Du får programmerbare radioer 136-174 MHz til 500.- stk. på WEB fra Kina. Rett i postkassa. Fine radioer, men ikke lovlig i Norge for andre enn lisensierte radioamatører. Men stein døve. Dette skiller ofte klinten fra hveten. Hadde rekkevidde ca. 1 km. Bara møkk, men fine til dieselpumpemanøver med langt vogntog.

Tok deretter i bruk mine jaktradioer fra Icom. Ingen over- ingen ved siden. Ganske enkelt. Koster litt mer, men det er det verd synes jeg. Men det skal sies at rekkevidden ikke er allverden her heller. Setter du opp en ekstern antenne, feks magnetfot bedres dette betraktelig. Selv har jeg ikke behovet for dette.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=18300&prodid=1764


Kort sagt; kan du nøye deg med radiokontakt med bilene du ser foran deg er det antagelig godt nok med PMR fra Clas O.

Om jeg skulle kjøre i "kollonne" en hel sommer kunne jeg kanskje likevel finne på å montere en fast radio på 27 MHz med takantenne. Da har du straks rekkevidde på 5-20 km.

De største magasåra kommer som følge av dårlig radioforbindelse !

Sprak sprak !
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 17:07

Ser Rufus sitter på mye mere erfaring enn meg på dette området. Sjøl hadde jeg erfaring med fastmonterte CB radioer i tungbil for 25 år siden. Da var jo det omtrent obligatorisk i slike kjøretøyer, før mob.telonen gjorde sitt inntog. Har prøvd slike "dukkegreier" av Ken og Barbietypen fra gamle Clas, men det var det liten hjelp i. Nå vet ikke jeg hvor utbredt slike fastmonterte greier er i campernes verden. Derfor denne tråden slik at det blir letter å beslutte noe. Kunne vært greit å treffe likesinnede "på lufta" når man hører om "stau" rundt eksempelsvis Hamburg og Hannover mm.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 17:17

Radioamatør veit du Rashid :-) Hatt kontakt med Swaziland ... Og det landet er ikke store flekken... ei melkerampe og en utedass..med radioantenne..

27 Mhz er i og for seg billig og greit til bilbruk. Svenskehandelen på Svinesund er jo tuftet på nordmenn som ville ha denslags. Men om det er viktig for den enkelte bør man kanskje sjekke lovligheten.. slik at det ikke blir problemer i en trafikkontroll....

Cobra er jo forøvrig gammelt kjært 27MHz merke fra Svinesund :-)
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 17:28

Da Rufus, vil jeg spørre hva du mener om denne, med tanke på brukervennlighet og pris:

http://www.dittvalg.no/productview/20103555/


Eller er det andre du vil anbefale?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 17:45

Rashid skrev:
Da Rufus, vil jeg spørre hva du mener om denne, med tanke på brukervennlighet og pris:

http://www.dittvalg.no/productview/20103555/


Eller er det andre du vil anbefale?

Jo.. synes det ser greit ut. Råtipper at rekkevidde på FM blir akseptabelt..

Jeg la merke til at mikrofonen hadde knapper for å søke oppover og nedover blant kanalene, samt låseknapp for å hindre utilsiktet kanalvalg. Dette er virkelig noe man blir glad i. Et must!

Antenne med magnetfot på biltaket er lettvindt da ... med kabel ut av vinduet...
Denne i annonsen må du skru fast i noe. Men antagelig gir den bedre rekkevidde.

Skal sies at min karriere på 27 MHz båndet ble lagt på is i ca. 83' Den gang var alt med fler enn 21 kanaler skummelt og ulovlig. Og gud forby om den hadde mer enn 0,5 watt. I dag er det mye nye ting som gjelder. Men det meste er antagelig styrt av EU direktiver. Dermed er vel norske sære regler borte.

Så at det var noe som het Danita 3000. Den var ferdig programmert til flere land i EU. Kjekt kanskje. Men er du på tur er det helst andre nordmenn du snakker med kanskje.

Største problemet med rekkevidden i sommerhalvåret var italienere. De atmosfæriske forholda som råder på 27 MHz båndet om sommeren kan til tider inneholde forferdelig store mengder italienere. Jeg vet ikke om radiobruken i Italia har endret seg. Men sånn var det. Til tider så kraftig interferens at du bare måtte slå av radioen. Da er det kjekt med et alternativt bånd. Ikke for det; det hjelper jo ikke å ha et ekstra bånd om du er alene der. :-)
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 20:25

Jeg er gammel rev når det gjelder W/T bruker helt fra 30 år siden, og har god kjennskap til 27 MHz-båndet, støydemping og alt det der som følger med bruk (og misbruk) av W/T.

Bruker det, som tidligere nevnt her inne, i fastmontert versjon i bilen når vi drar sammen med allierte uansett hvor. Rekkevidden er mange mil (opptil 3-4-5-6 mil) avhengig av terreng. Og det holder i massevis, det. Trenger man bedre rekkevidde, fås kjøpt etterbrennere på opptil noen hundre Watt.

Som førstegangs W/T anbefales en til rundt 1000 kr eller drøyt det. Fra 800 kroner og oppover. Bare husk at de forskjellige EU-landene har enkelte særregler om frekvens- og modulasjonstype (AM eller FM). Det finnes automatiske W/T som slår seg om til det enkelte lands regler. Disse koster kanskje 1200 kr. AM-sendere er på 1 W, der det kan brukes. Ellers er FM på 4 W.

Disse små "lekegreiene" med rekkevidde opptil en km eller to er grei å bruke til sitt bruk. Og gjerne med øretelefon med mikrofon, eksempelvis i kjøpesentre eller andre steder der rekkevidden ikke blir for stor. Så kan man avtales å møtes et gitt sted underveis når man er ferdig. Noen skryter på seg en rekkevidde på 6 km, men det er over åpent hav. I praksis er rekkevidden over terreng på opptil 1 km i beste fall, alle hindre tatt i betraktning.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 20:43

Har også prøvd PMR-radio på tur, og i praksis er det bortkastet. Er reisekameratene mer enn noen hundre meter unna, mister du fort kontakten.

Walkie-talke i 27 MHz båndet har nok betydelig bedre rekkevidde. Tror problemet med støy ("Italienere") har blitt mindre de siste årene.
Ellers er jo jaktradio et alternativ, men en skal være forsiktig med å bruke dem i utlandet. Kommunikasjon på 140 MHz er greit i Norge, men ikke nødvendigvis nedover i Europa. En skal ikke lengre enn til Sverige før våre norske jaktradioer er forbudt å bruke.

27 MHz kan brukes overalt. Her er et alternativ fra Zodiac (med knapper på mikrofonen).
http://www.fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?products_id=969
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 20:50

Nå våkna gruppen av pirat

Man kan se at det drar seg mot to typer bruk;

Fra førerhytta til hjelpekvinne der ute ved dieselpumpa - Handapparater of any kind

Fra bil til bil - Fastmontert 27 MHz

Tror jaggu jeg må på bygda å skaffe meg PR radio igjen .. flaut for en LA... clown
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 20:56

Rufus og Solo

Stemmer nok at disse "babytelefonene" ikke er egnet til annet enn ryggehjelp, i direkte og overført betydning. Hvis man ikke har et dedikert behov for annet enn en kortdistanseradio, så er det bare å styre unna.

W/T (27 MHz) finnes jo også som håndapparater, med mye bedre rekkevidde, selv om disse ikke er like bra som en fastmontert, på grunn av antenna.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 20:59

Dette er bærre lækkert!!
Nå har jeg fått enda mere å tenke på, men det blir hvilke merke og pris. For jeg kommer til å gå for fastmontert 27Mhz.

Tusen takk så langt. Smile
Til Toppen Go down
Lars
CAMPER
CAMPER
Lars


Male
Antall Innlegg : 41
Localisation : Hordaland
Registration date : 16.08.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:02

Rashid skrev:
Nå har jeg fått enda mere å tenke på, men det blir hvilke merke og pris. For jeg kommer til å gå for fastmontert 27Mhz.
Zodiac er jo et merke vi har hørt om i en mannsalder.... Ser ut til at du må ut med ca. 2 lapper.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:13

Her er min våte drøm... bare Betty lar meg få lov...

I grove trekk det som er av frekvenser fra 0 - 470 MHz..... 920.- US$

Kommunikasjon underveis 706mkiigsmyw1
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:18

Rufus
Betty har lyst på PS 3, verre er det vel ikke Wink
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:20

Solo skrev:
Rashid skrev:
Nå har jeg fått enda mere å tenke på, men det blir hvilke merke og pris. For jeg kommer til å gå for fastmontert 27Mhz.
Zodiac er jo et merke vi har hørt om i en mannsalder.... Ser ut til at du må ut med ca. 2 lapper.

Ja, Zodiac har vært på markedet i en mannsalder. Andre kjente merker er nok like bra, og mer prisgunstig... Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:21

ArneO skrev:
Rufus
Betty har lyst på PS 3, verre er det vel ikke Wink

Fair deal det... men tilsammen blir det mye penger... clown
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:25

Rashid skrev:
Dette er bærre lækkert!!
Nå har jeg fått enda mere å tenke på, men det blir hvilke merke og pris. For jeg kommer til å gå for fastmontert 27Mhz.

Tusen takk så langt. Smile

Gjør det, Rashid. Du kommer ikke til å angre ett sekund om du sammeligner med disse små lekeradioene! Laughing Ang. pris og type, så rekker det bra med en til omkring 1000-lappen. Det er antenna som er det viktige når det gjelder rekkevidden, ikke radioen.

Kjøp gjerne et SWR-meter også, så får du tunet inn antenna også. Rekkevidden øker markant med lav SWR. Plassering av antenna er også viktig for både retningsbestemmelsen av radiosignaler, og for rekkevidde.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:26

Rufus skrev:
ArneO skrev:
Rufus
Betty har lyst på PS 3, verre er det vel ikke Wink

Fair deal det... men tilsammen blir det mye penger... clown
Spare litt da, så kan dere ta med lekene deres på tur til sommeren cheers
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:32

Bare et spørsmål fra en skikkelig grønnskolling; er 27Mhz båndet tilgjengelig uten noen krav til brukeren? Ingen lisenser eller noen andre krav til brukeren. At det er krav til utstyr og sendestyrker etc. er det vel, men jeg tenker i første rekke på krav til brukeren.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:49

ArneO

Nei, ingen krav, bortsett fra at man skal følge "god takt og tone" under bruk. Ellers ingen skjemaer etc.

Før i tiden måtte man registrere seg for å få tildelt et PR-nummer, men ikke nå lenger. Kallesignal velger du derfor selv.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 21:51

ArneO skrev:
Bare et spørsmål fra en skikkelig grønnskolling; er 27Mhz båndet tilgjengelig uten noen krav til brukeren? Ingen lisenser eller noen andre krav til brukeren. At det er krav til utstyr og sendestyrker etc. er det vel, men jeg tenker i første rekke på krav til brukeren.

Såvidt jeg vet er det ingen krav til brukeren om du holder deg innenfor 27 MHz.

Sikkert regler for max sendereffekt. Innbiller meg at det er 4 watt for FM modulerte radioer. I tillegg er du ansvarlig for alle spurriuser du sender ut som vil forstyrre omverden. Når du kjører bil vil dette normalt ikke bety noe.

Kan heller ikke se for meg at det skal gagne deg noe annet enn problemer om du flesker til med mer enn lovlig effekt. Hjelper liksom ikke deg stort om de hører deg i Swaziland om du ikke hører dem.

Som amatør kan jeg fleske til med effekter. Jeg har ansvar for elendigheta jeg steller istand rundt meg. Det hjelper ikke om alle tv apparater har en elendig imunitet som gjør dem sårbare for mine signaler. Ikke min feil, men likevel meg det går utover.

Moralen er lavest mulig effekt... ikke mer enn du trenger...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 22:02

Fant denne:
http://no.wikipedia.org/wiki/Privatradio

Det med sende effekt har vel mest med om man (som jeg som holder på med datakom.) har kontroll på to 2 "noder" og lager et "hopp". Om man har kontroll på "begge sider" er det jo litt annen bruk enn det vi snakker om her.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 22:10

ArneO skrev:
Fant denne:
http://no.wikipedia.org/wiki/Privatradio

Det med sende effekt har vel mest med om man (som jeg som holder på med datakom.) har kontroll på to 2 "noder" og lager et "hopp". Om man har kontroll på "begge sider" er det jo litt annen bruk enn det vi snakker om her.

Joda, sto grei info der.. du liker wiki Arne!

Drev med datacom rundt 85' - Husker ikke detaljene , men vi kjørte vel over 28 Mhz og 145 MHz... tror jeg.. Var en spennende tid....

BBC Acorn maskiner og et modem... drit kuult ... var så ivrig at jeg besøkt BBC fabrikken i Watford utenfor London og handlet dingser ingen hadde sett på norsk jord :-)
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 22:31

For dere som skal til Lidoen i sommer: Stopp på en fjellknaus i Alpene, så kan du kalle opp kompisen i Danmark! Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 22:33

Tasle skrev:
For dere som skal til Lidoen i sommer: Stopp på en fjellknaus i Alpene, så kan du kalle opp kompisen i Danmark! Very Happy

Satser du på GSM nettet Tasle ? lol!
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 23:12

Rufus skrev:
Tasle skrev:
For dere som skal til Lidoen i sommer: Stopp på en fjellknaus i Alpene, så kan du kalle opp kompisen i Danmark! Very Happy

Satser du på GSM nettet Tasle ? lol!

Neida, jeg satser på en riktig montert antenne og en W/T, og "fri sikt" Very Happy

Det er jo satt på spissen det jeg nevnte, men med fri sikt er rekkevidden på W/T veldig bra! Hadde faktisk noenlunde brukbar kontakt med vårt reisefølge på ca. 30 km for en del år siden, etter sånt opplegg.

På motorveien mellom Helsinki og Lahti fikk jeg også veimeldinger (fare for vannplaning) fra finske W/T-brukere da jeg kjørte der for tre år siden. Hørte noen nevne "aja hitaasti" (kjør forsiktig), og spurte på engelsk hva det gjalt. Da var det et kraftig regnvær sør for Lahti og elver av regnvann over motorveien.

Det finnes sikkert tilsvarende system i andre land, siden det er gratis i bruk.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 23:18

Med fri sikt og rette frekvensen kommer man langt... Og noen ganger så langt på 27 MHz at man kvekker.. det jeg nevnte om Swaziland lenger opp er sant... fikk QSL kort og greier... dro hjelp av noen forhold der oppe i skyene ....

Og det landet er ikke store flekken... ei melkerampe og en utedass..med radioantenne..

Og jeg traff... ! lol!
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTir 27 Jan 2009 - 23:41

Når sola er på det mest aktive (hvert 11. år) så kan man godt høre fra nesten hele verden! At du har fått QSL-kort fra langt unna tror jeg så gjerne!
Very Happy

For herrens mange år siden brukte vi denne teknikken til å få kontakter langt nedi Europa fra Tromsø.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeOns 28 Jan 2009 - 21:55

Min gamle Zodiac blir nå pensjonert og skal plasseres permanent på hytta og brukes som båtradio der.

Som erstatning har jeg bestilt en juicy President Jackson II fra
http://www.emes.no/mobile27mhz.htm. Udyret har, i tillegg til FM Og AM, SSB. Med SSB øker rekkevidden betraktelig. Denne modellen er også "oppgraderbar" til 30 W (se linker nederst på siden).

Bruken blir både som camping-, bil- og hytteradiosender. 30 W burde holde noen mil! Wink

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeOns 28 Jan 2009 - 22:10

PS.:
I lenkene til presidenten er det en \ istedenfor /. Bytt disse ut.

F.eks. http://www.emes.no/images\president_jackson_ii_power_increase.jpg
skal være
http://www.emes.no/images/president_jackson_ii_power_increase.jpg

Da går det bra..

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Lengde på koax mellom W/T og antenne   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeTor 29 Jan 2009 - 20:05

For de spesielt interesserte kan jeg nevne at jeg har laget et enkelt, lite program for å beregne en optimal lengde på koaxen mellom PR og antenna.

En liten omtale og nedlasting finnes på
http://www.norcamp.net/forum/viewtopic.php?f=24&t=35

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitimeOns 18 Feb 2009 - 21:37

Har nylig mottatt en ny CB-radio, og er nesten klar til sommerens taterliv. Bare service på vogna mangler.

Det er en President Jackson II radio med alle EU-band, FM,AM, USB og LSB jeg har kjøpt. Omtstillingen av modulasjon fra land til land foretas enkelt på fronten. Den skal monteres i bilen, og den gamle Zodiac'en jeg har hatt der før skal inn i stua. Kjekt med muligheten til kontakt med kona, hun kan kalle meg opp å be meg kjøpe ditt og datt på Rema etter jobb, osv. Eksempelvis. Uten at det koster tellerskritt. Pluss en og annen chat med likesinnede i Troms.

Seint i går kveld hørte jeg forresten noen fra Italia på et av sidebandene, så rekkevidden er det ingenting å si på, selv om solflekkaktiviteten er veldig lav for tida.

Men for ordens skyld, det er ikke lov å sende på AM eller SSB fra Norge. Kun FM (4 W). I eksempelvis Sverige og Finland er alle 4 band tillatt brukt, det samme i de fleste andre europeiske land. Post- og Teletilsynet er visst også på gli her i landet.

Skal også teste ut riggen fra CV når vi drar dit neste gang.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kommunikasjon underveis Empty
PosteTema: Re: Kommunikasjon underveis   Kommunikasjon underveis Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kommunikasjon underveis
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Triks for kjøling underveis

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: SEVERDIGHETER-
Gå Til: