CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Oversikt over strøm i 13-pins kontakt

Go down 
+6
Rune R
Camelot
hpk
Sten Rune
ski doo
campist
10 posters
AvInnlegg
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeMan 16 Feb 2009 - 22:52

Hei,

Dette problemet er mest på grunn av min egen nysgjerrighet, pluss at jeg så det på det unevnelige forumet.

Normal kobling av strømtilførsel til kjøleskap i en campingvogn, innbiller jeg meg at er slik at 230V kommer rett inn utenfra, mens 12V hentes fra batteriet. Skal kjøleskapet kjøres på støm underveis, må det hente strøm fra batteriet - og ikke bilen direkte. I så fall kan batteriet lades fra bilen, hvilket jeg skulle mene er via pinne 10 på en 13 polet konakt. Denne er koblet slik at strømmen brytes når tenningen på bilen brytes.Dette forutsetter jo at det er en lader som tar imot strømmen fra bilen og gir ladestrøm til batteriet.

Til forskjell fra pinne 10, så er pinne 9 (hvis koblet) koblet slik at den gir konstant strøm uavhengig av bilens tenning. Om kjøleskapet skulle fått strømmen sin fra denne, ville den frarøve bilens batteri strømmen om du går fra bilen i timesvis med vogna hektet på. Selv bruker jeg kun denne strømmen til Al-ko ATC. Og pinne 10 er ikke koblet hos meg.

Hvor langt ut på jordet kom jeg nå? geek


Sist endret av campist den Tir 17 Feb 2009 - 14:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
ski doo




Antall Innlegg : 2
Registration date : 12.01.2009

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeMan 16 Feb 2009 - 23:27

Hei .
Du har en pin i kontakten som er for kjøleskapet den skal kobles via ett rele . når lysene er tent har du strøm til kjøleskapet . husker ikke vilken pin d var har d notert på jobben .
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 19:49

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 13-pol-schema_a























































DIN/ISO 11446 13-pol
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 11/LOversikt over strøm i 13-pins kontakt 1aBlinklys venstre (gul)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 22Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 2aTåkebaklys (blå)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 2b2aOversikt over strøm i 13-pins kontakt 2b_a(grå)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 3 1-8 3/31Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 3aJord (hvit) 1-8
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 44/ROversikt over strøm i 13-pins kontakt 4aBlinklys høyre (grønn)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 55/58-ROversikt over strøm i 13-pins kontakt 5aBaklys høyre (brun)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 66/54Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 6aBremselys (rød)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 57/58-LOversikt over strøm i 13-pins kontakt 7aBaklys venstre (svart)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 88Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 8aBaklys (svart/rød)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 99Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 9aPlusspolkabel (brun/hvit)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 1010Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 6aLadeledning (rød)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 3 1011Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 3aJord (hvit) 10
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 1212Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 12a(rød/blå)
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 3 9 13Oversikt over strøm i 13-pins kontakt 3aJord (hvit) 9

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Caravan
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 20:11

Kjøleskapet drar så mye strøm på 12V at det kun bør få strømtilførsel fra 12V anlegget når bilen er koblet til vogna med motoren i gang. På noen vogner er ikke kjøleskapet koblet på batteriet i det hele tatt, men kun til kontakta fra bilen.

Det er også viktig å merke seg at det er 3 forskjellige minus-ledere i kontakta på bilen. Dette er både for å kunne skille signallysanlegget på vogna fra det øvrige 12V anlegget i vogna og for at minuslederene på pinne 11 og 13 er bergenet på å kjøre mer strøm gjennom.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 21:09

Det høres ut som om jeg omtrent ikke er helt ute på jordet med kontakten.

Bortsett fra at jeg skjønner at det er ulikt på ulike typer vogner, hvorvidt 12V går innom eller utenom batteriet.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeTir 17 Feb 2009 - 21:24

Campist

Mitt råd: Glem 12V drift av kjøleskapet. Kjør det på gass i stedet. Da blir det skikkelig kaldt og det funker uansett om bilen er i gang eller ikke.
Har aldri opplevd problemer med at det slukker under kjøring, noen kjøleskap har til og med autotenning om det skulle skje.
Bare husk å slokke det før du skal tanke drivstoff. Åpen flamme passer dårlig sammen med bensindamp.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeOns 28 Mar 2012 - 22:53

Drar frem en gammel tråd, men er sannsyligvis like aktuell for mange idag inklusiv meg selv.
Pinne 12, som er rele til kjøleskap, er merket med en tilhenger på en oversikt som Sten Rune har gitt litt lenger oppe i tråden. Jeg kan ikke se jeg har spenning på denne pinnen på min bil, men kan det være slik at denne pinnen ikke er aktivert om ikke tilhenger er tilkoplet? Dvs jeg ikke kan måle spenning på denne pinnen uten å ha tilkoplet tilhengeren?
uansett, håper det, så jeg slipper å reklamere til forhandler som har montert dette... har jo bestilt 13pols kontakt som innebærer at alle pinner skal fungere.
Håper å få tilbake vogna fra service snart slik at jeg kan få prøvet ut den nye kontakten:)

Har forøvrig en Mitsubishi Grandis 08 mod, og Solifer 600lk 08mod.
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 11:58

Veeeldig sent svar men monterte hengerfeste og tilhørende 13 pol kontakt på nye trekkvognen i pinsen.
Her fulgte det ikke med kabler for å få strøm til kjøleskap/lading av batteri.
Det er ekstra utstyr Mad

Undersøkte litt og virker som det er normalt at de kontaktene ikke er koplet, ihvertfall fra denne leverandøren...
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 17:38

Har tenkt å bygge om til 13 pol på den nye vogna. Får man kjøpt kabel til dette formålet til å legge fra draget og inn til elsentral i vogna? Med ulike tverrsnitt for de forskjellige funksjonene og sånn?
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 19:02

Ja det finnes bl.a her, caravansjappene levere dette. Det er vel noen ferdige sett også med kabel og støpsel, men fant ikke det i farten..
Til Toppen Go down
jorock




Antall Innlegg : 19
Registration date : 14.06.2012

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 14:27

Jeg tenkte jeg skulle koble til en 13 pols støpsel på min solifer s7.
Der er bare 7 pols nå.
Er det noen som kan fortelle meg hvilke ledninger som er til hva(ikke lysene til selve hengeren)

jeg har 1stk rosa, 1 stk grå, 1stk orange, 1 stk hvit/sort og 1 stk hvit/rød som ikke er koblet i den nåværende 7 pols støpselet.

Det jeg først og fremst vil ha koblet er ladingen til vogna og selvfølgelig jord.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 14:45

I brukerhåndboka til Kabe står det beskrevet. Kanskje du har det i bruksanvisningen til din vogn også.

Til Toppen Go down
jorock




Antall Innlegg : 19
Registration date : 14.06.2012

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 18:21

ArneO skrev:
I brukerhåndboka til Kabe står det beskrevet. Kanskje du har det i bruksanvisningen til din vogn også.

Jeg har sett et par ganger men jeg finner ikke noe som omhandler det. men d kan godt være jeg som ikke har sett godt nok...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeMan 18 Jun 2012 - 18:38

I Kabe sin står det under 12V du kan jo ta en titt på den, ligger på webben til Kabe.
Til Toppen Go down
jorock




Antall Innlegg : 19
Registration date : 14.06.2012

Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitimeTir 19 Jun 2012 - 17:32

det er andre farger der..

Jeg var på campingvognsjappa i dag og de sa at d sikreste jeg kunne gjøre var å måle meg fram.
De sa at det fantes ikke noe fasitsvar.
men jeg syns det er litt rart da det er et originalt ledningsnett fra "fabrikk"

men jeg må vel bare ta den jobben.......
Til Toppen Go down
Sponsored content





Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Empty
PosteTema: Re: Oversikt over strøm i 13-pins kontakt   Oversikt over strøm i 13-pins kontakt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Oversikt over strøm i 13-pins kontakt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 13 pins kontakt.
» Rar 7-pol kontakt, eller 13-pol kontakt med overgang?
» Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil
» 7-13 pins
» 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: