CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ferskvannssystem

Go down 
+2
Kurt
Jan Ole
6 posters
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 15 Mar 2009 - 19:35

I min vogn er det montert en Reich Twin dykkpumpe i ferskvannstanken. Den leverer 19l/m og 1,4bar. Den har ikke tilbakeslagsventil.

I følge forhandler er det en tilbakeslagsventil montert i eller ved Alden.

Systemet fungerer helt fint med ett unntak, det virker som kaldtvannet siger tilbake litt, for når jeg trykker på knappen for spyling i klosettet kommer vannet bittelitt forsinket.

Ikke mer enn at mange nok ikke reagerer på dette, men jeg tror at effekten av spylingen og dermed vannforbruket kunne vert redusert om vannet kom litt kjappere. Og går det mer vann i do-tanken enn nødvendig blir jo den full før og.

Min teori er at med tilbakeslagsventil på/ved pumpa ville vannet komme kjappere og spyle bedre.

Snakket med en som har en Bürstner der avstanden fra pumpa til toalettet er mye kortere han hadde ikke registrert sånne "problemer", men han hadde nettopp byttet pumpe og fått levert en uten tilbakeslagsventil.
Det fungerte ikke i det hele tatt og han måtte få en med ventil.

Hos han var problemet at vannet tok lang tid å få frem i alle kraner når han ikke hadde tilbakeslagsventil.
Hans vogn har også Alde, riktignok 3000, min har 3010, men jeg kjenner ikke til at det er noen forskjeller på dette området.

Ville mitt system bli bedre med tilbakeslagsventil?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Kurt
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 358
Age : 55
Localisation : Sotra
Registration date : 09.05.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 15 Mar 2009 - 19:43

kanskje det blir betre men det er ikke så lett å blåse ut vannet on vinteren
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 15 Mar 2009 - 19:49

Kurt

Ser den ja, har hittil brukt å løfte opp pumpa, emn når den renner tom uansett har nok dette vert unødvendig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeMan 16 Mar 2009 - 17:15

Hvis tilbakeslagsventilen ikke er montert/integrert på selve pumpa er det vanlig at den sitter på slangen i nærheten av vanntanken, iallefall før slangen forgreines ut til forskjellige forbrukere.

Sikker på at forhandleren ikke forveksler tilbakeslagsventil med overtrykksventilen som sitter i avtappingskrana for varmtvannsberederen i Alde'n?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeMan 16 Mar 2009 - 17:27

Nei, er ikke sikker, men denne mannen har svært god peiling.
Får vel sjekke selv når jeg får muligheten.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeTir 27 Jul 2010 - 18:42

Post flyttet til Knaus "avdeling"


Sist endret av Knaus_Azur den Tor 29 Jul 2010 - 21:54, endret 1 gang (Reason for editing : Post flyttet til Knaus "avdeling")
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeTor 24 Feb 2011 - 10:17

Da var Reich pumpa klar for pensjonering og ny må kjøpes.
Mor og datter syns ikke at havari var velkomment mitt i sjamponeringen Rolling Eyes men når erstatningspumpen var montert etter ti minutter var de relativt fornøyde allikevel.
Skal bruke sukkerbiter ved neste montering så går det nok enda raskere neste gang. lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeTor 24 Feb 2011 - 10:40

Er vel brukt for lite, har nok kjedet seg og vil markere seg.
Mere bruk hjelper sikkert! lol!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeTor 24 Feb 2011 - 11:06

Mulig, ny er bestillt. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 11:12

Pumpen har nok ikke kjedet seg til døde, men rett og slett blitt utslitt.

Ferskvannssystem 2011-013

Disse to skovlhjulene er i utgangspunktet like, men her ser vi at det ene er helt utslitt og rotoren på den motoren har seget nedover. Dette førte til slutt til et forhøyet strømforbruk og noe ulyd, så gikk sikringen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 15:47

Har kjøpt ny pumpe, men ikke montert den enda, så litt på silen på inntaket, syns det så litt tvilsom ut med tanke på gjennomstrømning.

Ferskvannssystem 2011-010

Derfor gjorde jeg hullene litt større.

Ferskvannssystem 2011-011

Blir i alle fall ikke dårligere av dette.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 15:48

så litt bedre ut det der ja etter borring
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 17:21

Angående det å ha tilbakeslagsventil, så kan det være lurt å ha en ventilkran montert parallellt med tilbakeslagsventilen. Da er det enkelt å bare åpne denne når du skal blåse ut vannet for vinteren.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 18:17

Har lagt merke til to vesentlige endringer etter at tilbakeslagsventilen ble montert:
-Positiv effekt: større trykk på vannet.
-Negativ effekt: tar uhorvelig lang tid før varmvannet kommer og trykket er på topp.

Det tar 5-6 sekunder før varmvann begynner å renne, og enda flere sekunder får trykket er på topp. Og grunnen er nok at det er veldig langt fra pumpa til Alde'n og tilbake, kanskje innpå 15 meter på kjøkkenet. Må finne på et eller annet, har vurdert det som du sier Runerask, ev. montere tilbakeslagsventil på varmvannssalngen. Det burde gå greitt da jeg har ekstra tappekraner i gulvet under den ene senga.

Runerask: har du gjort dette og ev. har du en forklaring/bilde?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 18:20

Jan Ole: om det skal passere innpå 17 liter/min i de små hullene så kan det være en overbelastning som har medført ei havarert pumpe.

Ser smått ut med disse hullene, og å presse inntil 17 liter igjennom hvert minutt må kreve mye av ei pumpe. Nå gir den vel ikke halvparten en gang, men uansett må det være høy belastning.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 18:25

Kjører uten tilbakeslagsventil og har egentlig ikke noen problemer, bra trykk, varmtvann kommer bra kjapt og det er veldig lett å tømme systemet fort vann.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 18:26

Bildene er av silen på sugesiden, så om det er for mye struping gir det en pumpe som går for lett, får se hvordan det blir når den blir montert.
Var sånn på den gamle og på den nye, kan tenke meg at dette kan medføre ett større undertrykk som trekker skovlhjul/rotor nedover så ja, ikke umulig at små hull i silen fører til havari på sikt.
Er jo flere med sånn pumpe som kan se litt på dette... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 22:33

JanP skrev:

Runerask: har du gjort dette og ev. har du en forklaring/bilde?

La ikke merke til denne får nå, så jeg beklager sen tilbakemelding..

Min tanke er at du setter inn ett "T-ledd" på begge sider av tilbakeslagsventilen. Så tar du å setter inn en liten kuleventil imellom siste ledige stussene (evt. med rørbiter og koblinger til å forbinde det).


Når kranen er stengt må vannet gå igjennom tilbakeslagsventilen, og dens funksjoner brukes. Når kranen er åpen renner vannet fritt, og man kan lett blåse rent :-)

Edit; Har ikke selv gått igang med noe slikt prosjekt enda. Har så mange andre prosjekt xD
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitimeSøn 1 Mai 2011 - 22:56

Runerask: Fant en helt annen løsning. Har plassert tilbakeslagsventilen langt ute i slangelpet for varmvann, blir litt vanskelig å forklare her. Men poenget er at jeg tenkte litt på hva som ble best i teorien. Og det fungerte. Oppskrift kan vises med bilde om noen ønsker å vite hvordan.

Nå kommer vannet med en gang, og det er enkelt å tømme for både kaldt og varmt vann. Har fungert glimrende i vinter. En tilbakeslagsventil trenger slett ikke plasseres over pumpen, det ser jeg nå. Grunnen til at det fungerte greitt med kaldt vann tror jeg var korte føringer, mens varmtvannsslangene er mye lengre. Og dermed trengs lengre tid for å opparbeide godt trykk.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ferskvannssystem Empty
PosteTema: Re: Ferskvannssystem   Ferskvannssystem Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ferskvannssystem
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: