CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Mikrobølgeovn i bobil

Go down 
+3
Ronny
Jan
Runerask
7 posters
AvInnlegg
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeTir 21 Apr 2009 - 21:09

Jeg vil ha en mikrobølgeovn i bobilen, og har tenkt og fundert på dette siden i fjor. Hva er beste måten å få dette til uten å bli skuffet etterpå. For ordens skyld, så er det snakk om å kunne bruke denne på farten, altså ikke være tilkoblet "landstrøm".

Det jeg har tenkt på er;

* Inverter (som da må være en 1500W type av påfølgende utfordringer med høy strøm på 12Volts side. Ingen innmating av energi på batteri, som må lades via bilens eksisterende lader)


* Aggregat (Her må tyngde på aggregat tas i betrakning, og støy. I tillegg ha med ekstra bensin. I tillegg litt tungvindt med det å måtte dra i gang når det skal benyttes)


* Brenselscelle (Lav momentant enegiutvinning, og kun tilgjengelig på 12V. I tillegg lite utprøvd system. Her må inverter benyttes i tillegg, hvis vanlig 230V mikrobølgeovn skal brukes)


* Mikrobølge på 12V (Noe tid på å få maten varm, må basere seg på ladning på bilens eksisterende ladesystem)



Noen som har erfaringer å dele....?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeTor 23 Apr 2009 - 22:08

...er mikrobølgeovn helt fremmed for campingfolket???
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeTor 23 Apr 2009 - 22:31

neida på ingen måte, men i vogner er de som oftest integrert i innredningen, og jeg lurer på om ikke de er 220 volt alle sammen
men tør ikke å garantere noe
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeLør 25 Apr 2009 - 8:48

Gass ovn er vel kanskje et kompromiss?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 15:58

Ronny skrev:
Gass ovn er vel kanskje et kompromiss?

Tja....

Tanken var å kunne varme opp middagsmat. Blir vel litt spesiellt å bruke stekeovn da. Men takk for tipset. Kjenner ikke gass-stekeovn fra før, noen som har erfaring? Hvordan er det å varme opp mat i den?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 16:06

Både og. Noen er nesten ubrukelige og noen er ganske bra sies det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 20:35

Vi har gassovn i vogna. Den fungerer helt fint. I påska bakte vi boller, helt fra grunnen og stekte dem i ovnen......det gikk kjempefint, men de ble ikke like brune under som hjemme.

Jeg mener det må gå helt fint å varme mat i en slik ovn, men jeg vet ikke hvordan kvalitetsforskjellene evt. er på disse ovnene
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 20:40

Vi gikk for mikro når vi denne vintersesongen skulle skaffe oss noe som kunne lage pizza og nystekte rundstykker...
Denne: http://www.whirlpool.no/app.cnt/whr/no_NO/pageid/pgproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/30717
Mikrobølgeovn i bobil DG200803167
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 20:42

Må kanskje tilføye at dette var i vogn og ikke bobil, men i prinsippet skulle vel det være det samme.... Very Happy
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 22:39

Lars Egil skrev:
Vi gikk for mikro når vi denne vintersesongen skulle skaffe oss noe som kunne lage pizza og nystekte rundstykker...
Denne: http://www.whirlpool.no/app.cnt/whr/no_NO/pageid/pgproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/30717
Mikrobølgeovn i bobil DG200803167

Hvordan forsyner du mikroen med strøm da?

Baserer du deg på å kun kunne bruke den når du er tilkoblet fast strøm(stolpe)?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 26 Apr 2009 - 23:48

Runerask skrev:
Lars Egil skrev:
Vi gikk for mikro når vi denne vintersesongen skulle skaffe oss noe som kunne lage pizza og nystekte rundstykker...
Denne: http://www.whirlpool.no/app.cnt/whr/no_NO/pageid/pgproddtl001/catid/1/subcatid/5/prodid/30717
Mikrobølgeovn i bobil DG200803167

Hvordan forsyner du mikroen med strøm da?

Baserer du deg på å kun kunne bruke den når du er tilkoblet fast strøm(stolpe)?
Jupp, kun strøm...det er vel bakdelen kan du si. Vet ikke om vi kommer til å dra den med oss i sommer, den var først og fremst tiltenkt vintersesongen, så jeg har ikke montert den permanent.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeTor 14 Mai 2009 - 22:30

Nå har jeg fått meg en 12 volts mikrobølgeovn, holder på med monteringen. Litt ekstra arbeid siden det er 12 volt.

Spennende å se hvordan resultatet blir...
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeTor 14 Mai 2009 - 22:44

legg ut et bilde eller to da?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 17 Mai 2009 - 20:22

Mikrobølgeovn i bobil IMG_2309

Ble en rotehylle øverst, tenker på å lage en skapdør der som lukkes oppover. Ikke så høy prioritet enda, for komme siden.

For dem som er intressert og har kunnskap legger jeg bilde av batterirommet også...

Mikrobølgeovn i bobil IMG_2310

Sikringen for mikroen står øverst helt til venstre på bilde. Dette er automat-sikring som kostet nesten 500 kr på Bilradiospesialisten. En vanlig smeltesikring kostet "bare" noen hundre, men orker ikke tanken på at denne skulle ryke midt i en ferie langt borte i gokk...hehe

Ledningene for mikroen er på 25 mm2 og det ble sort for pluss og gul/grønn for minus, finnes ikke andre farger å oppdrive utenom dem dyre i spesialforretninger. For meg som er elektriker så for jeg tenke på svart som fase, og gul/grønn som jord (minus) Laughing

Jeg kjøpte også vannkoker for 12 volt, der brukte jeg 6mm2. Det er dem ledningene med samme farger som er litt tynnere i bilde. Brukte vanlig modulsikring på 20A foreløpig, vet ikke helt hva type jeg skal basere meg på der. Biltema sine automatsikringer for campingbruk stopper på 10A

Ellers er jeg sålangt ganske fornøyd med mikroen, den har til og med sperre ved for lav spenning. Har ikke fått tatt den store testen enda, men så langt ser det bra ut
Til Toppen Go down
arnves




Antall Innlegg : 2
Registration date : 07.11.2007

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 13:29

Takk for informativt innlegg - det er veldig nyttig å se hvordan det kan gjøres! Håper du holder oss oppdatert på om maten smaker :-) Er den mye mindre effektiv enn en 220V-modell?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeMan 18 Mai 2009 - 17:15

arnves skrev:
Takk for informativt innlegg - det er veldig nyttig å se hvordan det kan gjøres! Håper du holder oss oppdatert på om maten smaker :-) Er den mye mindre effektiv enn en 220V-modell?

Jeg kommer nok til å legge til innlegg etterhvert som jeg får erfaring med mikroen. Nå har denne 12 volts mikroen en mikroeffekt på 450W, så da må man regne med å måtte la denne stå på lengre for å få maten varm.

Har bare testen pizzasnurrer fra gradiosa så langt. La til litt lengre tid enn det som var oppgitt på pakken, og det virket bra den på det. Kommer muligens til å få testet litt bedre førstkommende helg, da det blir en langhelg. Har planer å reise en litt lengre tur da. Blir spennende geek
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeTor 21 Mai 2009 - 23:21

Nå er jeg midt oppi en "test-tur", og har varmet opp middagsmat fra kjøleskap. Tar noe lengre tid enn vanlig mikro, men ikke verre enn at det er akseptabelt.

Det som jeg er imponert over er at det er en spenningsvakt inni mikrobølgeovnen som stopper mikroen, når spenningen blir for lav. Da er det bare å la motoren svive på tomgang og mikroen kan kjøres videre. Meget imponerende. Uansett virker det helt uten problemer så lenge bilens motor står på tomgang, og risikerer bare en stopp om spenningen blir for lav når man bruker mikrobølge uten at bilen er i bruk.

Har ikke prøvd å varme opp frossen middagsmat enda, så det gjenstår å teste, antagelig må jeg bare la maten stå lengre i mikroen enn vanlig....

Kommer tilbake når jeg har fått testet det, kan bli en stund til da jeg ikke har tatt med meg frossenmiddag på denne turen...
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 7 Jun 2009 - 15:24

Må komme med mer informasjon.

Har prøvd å campe på campingplass, og da ble 12 volts mikro litt sært. Lading via bilens ordinære ladesystem blir litt i svakeste laget, men vurderer å skaffe meg ny lader av den typen som kan gi starthjelp. Jeg kobler da denne laderen inn på 12 volts systemet i tillegg til den ordninære laderen.

Problemet er at det blir litt uvanlig å la bilen svive på tomgang på campingplass når man benytter mikro xD
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 5 Jul 2009 - 22:25

CTEK Multi XS 25000
Denne lader inntil 25 A, helt automatisk. Har en mindre modell selv, 7A, men så har jeg ikke micro heller... Har du plass til mer batteri? Vet i alle fall at jeg ikke ville dratt på en stor lader med starthjelp med tilhørende omkoblinger ...
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeMan 6 Jul 2009 - 0:54

livar skrev:
CTEK Multi XS 25000
Denne lader inntil 25 A, helt automatisk. Har en mindre modell selv, 7A, men så har jeg ikke micro heller... Har du plass til mer batteri? Vet i alle fall at jeg ikke ville dratt på en stor lader med starthjelp med tilhørende omkoblinger ...

Har glemt å oppdatere tråden. Valget ble den største vanlige laderen til Biltema (30A), og det fungerer så langt meget bra. På den kan man velge lading hele tiden eller vedlikeholdslading. Er også funksjon for hurtiglading. Har laget stikkontakt og 12V terminal i utvendig bagasjerom slik at jeg enkelt kan koble fra og bruke laderen en annen plass om ønskelig. Gjenstår å teste den på en campingplass, satser på å få gjort det førstkommende helg ;-)
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 11:25

Oppdaterer denne relativt gamle tråde.

Å sette laderen på hurtig-lading anbefales ikke, da Trumaen ikke godtar den høye spenningen som det blir på 12 voltsanlegget ;-)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Mikrobølgeovn i bobil Empty
PosteTema: Re: Mikrobølgeovn i bobil   Mikrobølgeovn i bobil Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Mikrobølgeovn i bobil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mikrobølgeovn i vogna?
» Mikrobølgeovn Innbygging. Kabe 780BGXL
» Tilhenger på bobil
» Bobil til familie på 5
» Barn i Bobil

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: