CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 varmtvann og knapper

Go down 
AvInnlegg
Maarder




Antall Innlegg : 1
Registration date : 21.05.2009

varmtvann og knapper Empty
PosteTema: varmtvann og knapper   varmtvann og knapper Icon_minitimeTor 21 Mai 2009 - 12:33

Hei

En råfersk campist

Det er det jeg er :-D

Det begynte med en Polar 475 fra 1980, eller egentlig litt før det, - når jeg skulle på stand på dyrskun i Seljord og ikke hadde lyst til å ligge i telt lengre. Da fikk jeg låne en campingvogn og oppdaget hvor behagelig livet kunne være på reisefot.
Så fikk jeg polaren, en koselig grei vogn hvor det meste virket, hel og tett om enn noe brun og orange i fargene...
Så jeg har tuslet litt rundt med den i noen få år, på noen festivaler og noen ferieturer.
Men jeg drømte om noe lysere og litt mer ... øh...nyere :-D

Så i vinter fikk jeg meg en 1998 Knaus Südvind 530
Wow
Det var forskjell gitt, så lyst og trivelig, og så er det så mye bedre plass. Selvom det ikke er så mange cm så virker de stooooore :-D Det er jo netsten en halv km fram til soveplassen..
Også varmtvann da
og gulvvarme
og do
og stort speil på badet (et must for forfengelige kvinner)

Så jeg har nesten bodd i den der har stått på gårdsplassen i vinter, til min kjæres fortvilelse :-D
Og drømt meg bortover og vekkover med fiskestang og nykokt kaffi, vin i solnedgang og sprøstekt bacon i vårt lands vakre avkroker.

Med svært liten teknisk innsikt har jeg strevd meg igjennom beskrivelser og instruksjoner og fått gass og strøm igang på egenhånd (nesten)

men det er et par ting som jeg kunne ønske meg noen råd på...

På støm virker sentralvarmen fint, men ikke på gass. Der kommer den ikke noen vei. Varmen altså. Gasskjelen starer fint men vannet sirkulerer ikke. Jeg har konkludert med at det da er sirkulasjonspumpen som står på gasskjelen som ikke virker og bestilt ny, så den må jeg bytte.
Det blir sikkert morsomt...

Og så kommer det jeg ikke finner ut av.
Varmtvannet.

I brosyren står det at jeg skal trykke inn knappen med vannhanesymbolet når jeg vil prioritere varmtvann.
Nå tester jeg ut dette på strøm først, siden gassvarmen ikke virker helt ennå.
Når jeg trykker inn knappen slutter strømmen å lyse, akkurat som om det skulle være varmt nok, at termostaten slår ut. Men det er jo ikke varmt nok, det er ikke varmt i det hele tatt. Vannet i varmtvannstanken altså.
Når jeg trykker av vannkransymbolknappen (slik at antagelig termostaten i vognen er den som gjelder) blir jo varmtvannet varmt, men jeg tør ikke la den stå på lengre enn ca 20 min siden jeg er redd det skal koke eller noe slikt. Jeg regner jo da med at det ikke er noen termostat som sier at varmtvannet er varmt nok.

Kan det være en termostat i varmtvannsbeholderen som er gått, eller er det jeg som ikke skjønner noe?
(jeg er blond...)

Jeg har også vridd på en rød ventil slik at bare varmen kun skal gå til varmtvannstanken, ikke resten av sentralvarmen.

Altså:
Når jeg trykker inn knappen merket vannkran slukker lyset på stømknappen, akkurat som om termostaten har slått inn, selv om vannet fremdeles er kaldt. Har hatt den stående slik en stund, og det blir ingen varme på vannet.
Når jeg trykker knappen ut igjen, slik at det iflg brosyren er temostaten i vognen som benyttes, kommer lyset på igjen og vannet blir varmt.

Gode råd og tips mottas med takk.

Ellers takker jeg for alt nyttig jeg har funnet her på forumet.
Til Toppen Go down
 
varmtvann og knapper
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Solvarmematter til varmtvann
» Ny vogn, feste(knapper) til fortelt over hjulene, montering?
» Caravan varmtvann
» varmtvann
» varmtvann tank

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: