CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hvor plassere gassalarm i KFUen?

Go down 
+2
Jan
9na
6 posters
AvInnlegg
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:01

Har kjøp gass og narkosegass alarm, og nå lurer jeg på hvor det er lurest og montere den? Er det noen som har noen tips og dele med meg? Very Happy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:03

9na skrev:
Har kjøp gass og narkosegass alarm, og nå lurer jeg på hvor det er lurest og montere den? Er det noen som har noen tips og dele med meg? Very Happy
inni vogna er ofte lurt
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:08

9na

Jeg har montert en del av de alarmene i bobiler (NX-5 alarmer). Disse (kontrollpanelet) har jeg montert rett i nærheten av panelet for styring av lys/vanntanker etc. Disse står som regel ved døra (over).

Gass-sensoren skal monteres 10-20 cm over gulv, ifg beskrivelsen er det ikke noen plassering som er bedre/dårligere enn andre, da propanen oppfører seg som vann. Det jeg syns er viktig ved de installasjonene er at jeg kan legge ledningene skjult feks i skaper....

Lykke til.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hvor plassere gassalarm i KFUen? Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:11

Sten Rune skrev:
9na

Jeg har montert en del av de alarmene i bobiler (NX-5 alarmer). Disse (kontrollpanelet) har jeg montert rett i nærheten av panelet for styring av lys/vanntanker etc. Disse står som regel ved døra (over).

Gass-sensoren skal monteres 10-20 cm over gulv, ifg beskrivelsen er det ikke noen plassering som er bedre/dårligere enn andre, da propanen oppfører seg som vann. Det jeg syns er viktig ved de installasjonene er at jeg kan legge ledningene skjult feks i skaper....

Lykke til.

Er alt tilleggsutstyr såsom bevegelsessensorer kablet på disse?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:15

Jan Ole

De jeg har montert har jeg også montert 1 stk utvendig bevegelses-sensor og den er også med kabel. 4-5mm Ø

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hvor plassere gassalarm i KFUen? Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:18

Bore hull i vogna??!!! Før skulle jeg kjøpt bikkje. Shocked


Men det betyr at det er en ting å tenke på i forbindelse med plassering av sentralen altså? Cool

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 17:36

Jan Ole skrev:
Bore hull i vogna??!!! Før skulle jeg kjøpt bikkje. Shocked


Men det betyr at det er en ting å tenke på i forbindelse med plassering av sentralen altså? Cool

He he.... har borret hull i bobil til 1,6mill og jeg..... tenkte meg om ett par ganger der før jeg satte borret i plata.....

Ingen fare med det, bruker Terostat rundt kabelen og hele baksiden av sensoren er det limpute. Kabelen kommer ut nesten i midten av limputa..

Veldig greit å bruke skaper og andre føringsveier for den kabelen syns jeg...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hvor plassere gassalarm i KFUen? Caravan
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:07

Jan skrev:
9na skrev:
Har kjøp gass og narkosegass alarm, og nå lurer jeg på hvor det er lurest og montere den? Er det noen som har noen tips og dele med meg? Very Happy
inni vogna er ofte lurt

Hadde ikke akkurat planer om noe annet da;)
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:13

Vi har ikke kjøpt NX-5, den var for dyr for oss i år.

Har kjøpt en annen som sensorene er inneygget i selve alarmen. Pluss at den har en ekstra sensor som vi hadde tenkt å ha på barnerommet.

Lurte derfor på hvor det var lurt å montere alarmen i forhold til at den både narkosegass og LPG gass. Hvor sprøyter de narkosegassen inn? Hvor bør sensoren være for at vi skal vokne før det er for sent?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:17

Veggen til høyre rett innenfor døra der styrepanelet for lys sitter er av isopor og det går en kanal ned i benken på baksida.
Du må ha tak i 12V til strømforsyninga. Kommer ikke på noen plasser der det er enkelt å få tak i den. Å tre 12V fra klesskapet gjennom badet forbi doen og under dørstokken er ikke noen enkel jobb.

Skal du bare detektere gass eller skal du også bruke den som innbruddsalarm med kontakt på døra?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:20

9na

Sensorene innebyggd???

Narkose og propan er to forskjellige gasser som oppfører seg forskjellig.

Propan er tyngere enn luft og legger seg dermed langs gulvet, hjelper lite med sensoren oppunder taket da....

Nevnte bare NX'n fordi det er den jeg har erfaring med, og der settes propan(LPG) sensoren langs gulvet mens røyk- og narkose-sensorene sitter i panelet som monteres gjerne over døren.

Står det ikke noe i montasjeveiledningen om hvordan den aktuelle alarmen skal monteres??

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hvor plassere gassalarm i KFUen? Caravan
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:21

hpk skrev:
Veggen til høyre rett innenfor døra der styrepanelet for lys sitter er av isopor og det går en kanal ned i benken på baksida.
Du må ha tak i 12V til strømforsyninga. Kommer ikke på noen plasser der det er enkelt å få tak i den. Å tre 12V fra klesskapet gjennom badet forbi doen og under dørstokken er ikke noen enkel jobb.

Skal du bare detektere gass eller skal du også bruke den som innbruddsalarm med kontakt på døra?

Bare gass.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:21

9na skrev:
Vi har ikke kjøpt NX-5, den var for dyr for oss i år.

Har kjøpt en annen som sensorene er inneygget i selve alarmen. Pluss at den har en ekstra sensor som vi hadde tenkt å ha på barnerommet.

Lurte derfor på hvor det var lurt å montere alarmen i forhold til at den både narkosegass og LPG gass. Hvor sprøyter de narkosegassen inn? Hvor bør sensoren være for at vi skal vokne før det er for sent?


De sprøyter vel først og fremst inn gjennom åpne vinduer. Eller inn gjennom lufteventiler i vegg (bak kjøleskap). Evt så kan de stikke sprøyter inn gjennom gummilister rundt vinduer etc.. Mange plasser.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 22:28

Siden sensorene er innebygd i selve alarmen må du plassere den nede ved gulvet. Regner med at sirena også sitter inne i alarmen da, slik at det ikke blir noe særlig ledningstrekking.

Det er jo på soverommet dere ligger og bør ha deteksjon mht narkosegass. Tror jeg ville prioritert å ha avkjenning i "stua" og soverommet i stedet for barnerommet. Det er større sjanse for LPG lekkasje der, og evt hvis narkosegassen sprøytes inn gjennom kjøleskapventilasjonen
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 23:02

Takk for gode tips.

Det står i bruksanvisningen at den skal monteres max 50 cm fra gulvet. Men hvor på soverommet, som har ganske smal gulpassasje kan jeg feste den, noen med noen gode tips på det ogsåWink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 23:21

Thomas skrev:
9na skrev:
Vi har ikke kjøpt NX-5, den var for dyr for oss i år.

Har kjøpt en annen som sensorene er inneygget i selve alarmen. Pluss at den har en ekstra sensor som vi hadde tenkt å ha på barnerommet.

Lurte derfor på hvor det var lurt å montere alarmen i forhold til at den både narkosegass og LPG gass. Hvor sprøyter de narkosegassen inn? Hvor bør sensoren være for at vi skal vokne før det er for sent?


De sprøyter vel først og fremst inn gjennom åpne vinduer. Eller inn gjennom lufteventiler i vegg (bak kjøleskap). Evt så kan de stikke sprøyter inn gjennom gummilister rundt vinduer etc.. Mange plasser.

Blir vel nye tider nå Thomas og nye ting å tenke på. Ventilasjonrister bak kjøleskap for eksempel, de er "rett inn" på Hobby kanskje, men det er det ikke på en del andre merker skjønner du.
Den lufta har ikke noe inne i vogna å gjøre. Den er ufyselig kald om vinteren og unødvendig varm om sommeren. Sjekk nye vogna du og fortell hvordan det er.Hvor plassere gassalarm i KFUen? 258774 Hvor plassere gassalarm i KFUen? 258774

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 23:24

9na
Hva med panelet under den kles-spalta til venstre for klesskapet, inntil skyvedøra mellom stua og soverommet. Der blir den litt beskyttet i og med at klesskapet buer utover på midten der passasjen er smalest.
Til Toppen Go down
9na
CARAVANER
CARAVANER



Female
Antall Innlegg : 101
Localisation : Buskerud
Registration date : 20.08.2008

Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitimeSøn 28 Jun 2009 - 23:34

hpk skrev:
9na
Hva med panelet under den kles-spalta til venstre for klesskapet, inntil skyvedøra mellom stua og soverommet. Der blir den litt beskyttet i og med at klesskapet buer utover på midten der passasjen er smalest.

Har ikke den kles-spalta jeg, det er en 2004 modell. Ellers hadde jo det vært en veldig god ide. Lurer litt på skapdøra på det lille skapet ved siden av Thrumaen, men er redd det blir lite lekkert med en alarm på døra Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hvor plassere gassalarm i KFUen? Empty
PosteTema: Re: Hvor plassere gassalarm i KFUen?   Hvor plassere gassalarm i KFUen? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hvor plassere gassalarm i KFUen?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva må jeg gjøre får å kvitte meg med omformeren i KFUen min
» Gassalarm
» Montering av gassalarm
» Hvor stor tv i 650 KFU??
» Montere gassalarm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: