CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Voyager og vogn

Go down 
+5
optimisten
Jan Ole
Janita
Jan
850R
9 posters
AvInnlegg
850R




Antall Innlegg : 6
Registration date : 12.07.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeSøn 12 Jul 2009 - 14:50

Lurte på å kjøpe campingvogn. Har fra før en 2,8 Crd Awd med 6 stoler i. Suveren bil for langkjøring. Men så ser jeg problemet jeg kan bare trekke 1600 Kg ? Er ikke det litt merkelig med en så stor og tung bil. Kjedelig å må bytte bil fordi man vurderer å kjøpe ny vogn. Vet caravelle kan trekke en del mere, men huff så dårlig komfort på de bilene i forhold til Voyageren. Er jo i utgangspunktet en varebil de har bygd videre på. Så om noen har tips til en annen bil som kan trekke stor vogn i samma størrelsen som chrysleren så skrik ut. Har 3 barn så blir en stor vogn kansje i overkant av 2 tonn egenvekt.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeSøn 12 Jul 2009 - 21:04

chrysler voyager kan dra 2 tonn med rett motor
mener det er dieselen som gjør det
og det er svært få vogner som er over 2 tonn så det skal være lett å finne vogn til å ha bak på bilen
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeSøn 12 Jul 2009 - 22:24

850R
Da tror jeg du må prøve en av nyere årgang.
Har min 3 nå og er veldig fornøyd.( Dvs. har multivan, super bil både til å dra med og ellers).
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeSøn 12 Jul 2009 - 22:40

850r

Helt enig med deg der.

Caravelle er ikke en bil med komfort, men du kommer deg frem, hos oss blir det betegnet som en arbeidsbil.....og ikke noe annet.
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeSøn 12 Jul 2009 - 22:45

Gerd, helt enig, hvis det dreier seg om en gammel caravelle. Som jeg skrev til 850R... Da har dere ikke prøv multivan av nyere årgang.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeSøn 12 Jul 2009 - 23:22

VW Caravelle er vel den bilen med litt størrelse som kommer nærmest personbiler når det gjelder kjøreegenskaper og komfort.

Da snakker jeg ikke om 95-96 modeller - hverken av det ene eller det andre.....
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeMan 13 Jul 2009 - 0:19

Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Godt noen forstod hva jeg prøvde å skrive.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeMan 13 Jul 2009 - 17:06

Janita

Jeg forstod godt hva du skrev, hvis det er det jeg skrev du sikter til, men jeg er ikke enig, jeg oppfatter IKKE Caravelle som noe komfort å kjøre rundt i, og det må jeg vel få lov til å mene, uten noe drittslening eller sure miner.
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeMan 13 Jul 2009 - 17:49

Gerd skrev:
Janita

Jeg forstod godt hva du skrev, hvis det er det jeg skrev du sikter til, men jeg er ikke enig, jeg oppfatter IKKE Caravelle som noe komfort å kjøre rundt i, og det må jeg vel få lov til å mene, uten noe drittslening eller sure miner.

Selvfølgelig skal du få mene hva du vil, men jeg kan ikke skjønne hva du mener med sure miner og drittslenging, det vil jeg gjerne at du forklarer nærmere.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeMan 13 Jul 2009 - 17:53

Jeg har hatt Caravelle -00 mod med klima i fire år og drar Dethleffs 720.
Dette er en meget velfungerende kombinasjon med god komfort.

Hva en Voyager er til sammenligning aner jeg ikke og jeg har ingen planer om å forske på det heller.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
optimisten
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 43
Age : 64
Localisation : Askøy utenfor Bergen
Registration date : 29.08.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Voyager   Voyager og vogn Icon_minitimeMan 13 Jul 2009 - 21:53

Ka med Outlander ??? Kjempebil.Den kan i alle fall trekke 2 tonn. bounce farao cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 15 Jul 2009 - 1:30

Janita skrev:
Gerd skrev:
Janita

Jeg forstod godt hva du skrev, hvis det er det jeg skrev du sikter til, men jeg er ikke enig, jeg oppfatter IKKE Caravelle som noe komfort å kjøre rundt i, og det må jeg vel få lov til å mene, uten noe drittslening eller sure miner.

Selvfølgelig skal du få mene hva du vil, men jeg kan ikke skjønne hva du mener med sure miner og drittslenging, det vil jeg gjerne at du forklarer nærmere.


Ja behøver du en forklaring på det! lol! lol! lol! scratch
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 15 Jul 2009 - 12:42

Gerd skrev:
Janita skrev:
Gerd skrev:
Janita

Jeg forstod godt hva du skrev, hvis det er det jeg skrev du sikter til, men jeg er ikke enig, jeg oppfatter IKKE Caravelle som noe komfort å kjøre rundt i, og det må jeg vel få lov til å mene, uten noe drittslening eller sure miner.

Selvfølgelig skal du få mene hva du vil, men jeg kan ikke skjønne hva du mener med sure miner og drittslenging, det vil jeg gjerne at du forklarer nærmere.


Ja behøver du en forklaring på det! lol! lol! lol! scratch

Det er mulig du synes det er morsomt å komme med uriktige påstander for så å le de bort, men jeg synes ikke det er hyggelig å bli tillagt usannheter.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 15 Jul 2009 - 15:14

Jenter

Dette er unødvendig og dra videre.

Ha en fortsatt god ferie. Very Happy

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Voyager og vogn Caravan
Til Toppen Go down
850R




Antall Innlegg : 6
Registration date : 12.07.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeTir 4 Aug 2009 - 2:08

Da er hengerfeste montert. men kan da ikke dra mere en 1600 Kg noe som overasker meg veldig. Err jo en svær og tung bil?
Men så over til finalespørsmålet. Hvilken vogn skal vi velge. Tenkte på en første vogn opptil 100 000.- Har 3 barn fra 2 til 9 år. og 2 voksne.Så vi føler vel at vi trenger en stor vogn. Har klasse BECEDE
så det skal ikke være noe problem. Kjører 50 tonn semi som jobb :-)

Så noen anbefalinger hadde vært greit. Større jo bedre og hadde vært kjekt å kunne stenge barna inne på en egen avdeling bak i vogna eller lignende. Takker for hjelpen
Til Toppen Go down
850R




Antall Innlegg : 6
Registration date : 12.07.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 18:25

Haå sett på en del alternativer. Etter mye lesing så har jeg fått en dårlig magefølelse når det Gjelder Hobby og kvalitet. Så etter litt sjekk rundt omlring så tror jeg at vi går for en
LMC/ Münsterland LUXUS 620 MDK 2000 modell.

Egenvekt 1440 kg
Totalvekt 1800 kg

Men da bilen kan dra maks 1600 så er den vel litt for tung. Vurderer å gi f i det og kjøre på. Men er det noe mere jeg ikke har skjønt når det gjelder vekt? Er vel noe som heter nyttelast. Totalt tillat vogntogvekt på chrysleren er 3200 Kg.

Så takker for innspill ang dette problemet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 18:36

Jeg tror jeg ville veid den vogna "tom" for å se hvor mye man kan laste opp til 1600 kg. Det er sikkert en eller flere grunner til at bilen har fått 1600 kg som hengervekt av produsent/importør. Kan være at det ikke er forsvarlig med mer på den motor / gearkasse / bremser / støtdempere kombinasjonen du har.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 19:22

850R

ArneO er nok inne på noe her. Vei vogna tom! Voyager er en ganske stor bil. Hvor stor nyttelast har du i bilen? Om du kan putte en del der så kan det jo hjelpe på. Vogntogvekt på 3200kg synes jeg hørtes veldig lavt ut? Kan det være riktig?

Vogntogvekta er jo den samlede vekta på bil og vogn. Det mest vanlige mht vogntogvekt er å summere totalvekt på bil og hengervekt. Om det er slik at hengervekta di er på 1600kg kan jo maks vekt på bilen være 1600kg... Min mondeo veier jo 1595kg... Og da er jo bilen tom. På bilen har jeg nesten 700kg nyttelast. Totalvekten på bilen blir derfor ca 2300kg. Hengervekta er 1800kg. Vogntogvekta hos meg blir da ca 4100kg.

Er 3200kg totalvekta på bilen kanskje? I såfall bør vogntogvekta ligge på 4800kg. Om den er lavere betyr det ganske enkelt at du ikke kan fylle bilen helt full om du skal utnytte hengervekta maks..

Sjekk vognkortet ditt igjen tror jeg hadde vært lurt... Håper jeg ikke har rota for mye nå!

I utgangspunktet så er det ikke håpløst å kunne reise med 160kg nyttelast på vogna. Spørsmålet er jo om vogna veier så "lite". Ofte er jo vognene veid inn uten utstyr. Men du må ta en runde til mht hva som står i vognkortet tror jeg
Til Toppen Go down
850R




Antall Innlegg : 6
Registration date : 12.07.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:05

Har nå sjekket vognkortet, begynte å stusse litt på den totalvekta er nok riktig som du sier tillatt totalvekt er 4800 kg. Betyr det da at jeg kan dra den vogna? Vogna veier jo 1440 egenvekt kg ifølge papirene. Men betyr da vel at jeg ikke kan laste så mye i vogna, men laste resten i bilen. Tror jeg monterer en ekstra oljekjøler på automaten så er man sikker. Tror denne vogna passer oss veldig bra. Takker for all hjelp så langt
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:22

850R skrev:
Har nå sjekket vognkortet, begynte å stusse litt på den totalvekta er nok riktig som du sier tillatt totalvekt er 4800 kg. Betyr det da at jeg kan dra den vogna? Vogna veier jo 1440 egenvekt kg ifølge papirene. Men betyr da vel at jeg ikke kan laste så mye i vogna, men laste resten i bilen. Tror jeg monterer en ekstra oljekjøler på automaten så er man sikker. Tror denne vogna passer oss veldig bra. Takker for all hjelp så langt
du kan dra vogna med din bil på grunn av førerkortet
MEN vogna kan ikke være mer enn 1600 kilo
blir du stoppet med litt overlast får du beskjed om å lette vogna, noe som er enkelt med kapasiteten i bilen
vi har forresten hatt samme vogna som dere skal kjøpenå i 3 år
vår var en 01 modell og het 650 mdk, men det er kun tallet som er forskjellig, vognene er like
god vogn med mange gode kvaliteter
vi savnet skikkelig "stue" siden vi vintercampet med den og, uten noe forran døra
Til Toppen Go down
850R




Antall Innlegg : 6
Registration date : 12.07.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:35

Har dere vært fornøyd med vogna så langt? Ser det er delte meninger ang kvaliteten. Men syns løsningen inne i vogna var passe genial. Vi har 3 barn så greit å kunne få de i køyesenger.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:44

vi var svært fornøyd med kvaliteten
ikke noe tull på 3 år annet enn med litt problemer et par ganger med å få liv i trumaen som ikke ville tenne
vi solgte den av to grunner, kona nekter å kjøpe ny bil, og den vi har drar 1350 kg
og stuedelen er for trang til vintercamping
er likksom ikke en naturlig plass å sitte og slappe av 4-5 stykker så vi brukte sengene og til avlastning ved lesing og lignende
men etter veien ligger den støtt som fjell når den er rett lastet
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 20:45

vi dusjet i vogna i 12 minus uten noe problem og
alt med kun truma på gass som varmekilde
Til Toppen Go down
Bjolseth530
CAMPER
CAMPER
Bjolseth530


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 33
Localisation : Valdres
Registration date : 26.01.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 25 Nov 2009 - 0:06

Har kjørt en 94 Voyager 2,5 det siste halvåret, med en dethleffs på 660 etter, kjempekomfort i de bilene Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeOns 25 Nov 2009 - 0:27

er jo kjent for å ikke ha så mye tull med 94 og 95 modellene som jo er siste av førstegenerasjon for de som ikke vet det
gode biler, men kanskje ikke noen fryd for øyet
Til Toppen Go down
Bjolseth530
CAMPER
CAMPER
Bjolseth530


Male
Antall Innlegg : 31
Age : 33
Localisation : Valdres
Registration date : 26.01.2009

Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitimeLør 28 Nov 2009 - 15:28

Ja, hadde ikke noe problemer med den Smile

Personlig synes jeg at første serien voyager er penere enn de senere . Første ser litt mer "amerikansk" ut Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Voyager og vogn Empty
PosteTema: Re: Voyager og vogn   Voyager og vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Voyager og vogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjørelysautomatikk, Chrysler Gr. Voyager, 04 og 06 mod
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Tak over vogn
» Ny vogn:)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: