CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna

Go down 
+5
ArneO
Sten Rune
hpk
Harald
Jan
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 13:20

Hva er egentlig beste enden av bilen å ha drivhjulene på?
tenker da på stor bil fra caravelle/vito, og opp til ducato/sprinter
fordelen med bakhjulstrek er jo åpenbar, man kan laste mer tyngde over drivhjulene, men hvor stort er egentlig behovet for det?
ofte bedre svingradius enn forhjulstrekkere, og litt mer enkelt om hvinteren hvis kjettinger må monteres
på forhjulstrekkere kommer man jo raskere inn på fast grunn igjen med drivhjulene, hvis man kobler på vogna utpå ei mark eller en plen
har fått det for meg at bakhjulstrekk i de aller fleste tilfeller er overlegen forhjulstrekkere når deg kommer til stabilitet og trekkegenskaper
MEN utvalget er svært mye lavere, spesielt i den største klassen hvor ducato og sprinter befinner seg
vil gjerne ha meninger og synspunkter på fordeler og ulemper både med det ene og det andre
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 14:46

Tror eg hadde valgt bakhjulstrekk, av de grunnene du nevner. og med en vogn påkoblet har man jo mer vekt bak i stedet for å stå å spinne med forhjula, men det var kanskje bobil du tenkte på??
Der ville eg også hatt bakhjultrekk om eg fikk velge, Kunne tenkt meg MB chassi da.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 14:54

jeg tenker en slik http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18336494
kontra en slik http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17170648
eksempelbiler begge to, men viser litt tankegangen
har lyst på ei polar 730 eller lignende, og da må stor,dyr og tung trekkbil kjøpes uansett
da ser jeg det som en fordel at den trekkvogna kan brukes til mer enn bare å sitte i
vi er ofte på helgeturer hvor det ikke er nødvendig eller praktisk med ei vogn på slep
mb med 3L V6 på 184 hester i laveste effektversjon hadde jo vært supert
er bare å få den omprogramert på mb verksted for å få den effekten fabrikken selv har levert motoren med i andre biler, slik som E klasse og ml
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 18:37

Som trekkbil er vel noe som drar på alle fire absolutt det beste.
Framhjulstrekk kan gi noen framkommelighetsfordeler med "tom" bil pga vekten over forhjulene.
Bortsett fra det er bakhjulstrekk best både når det gjelder kjøreegenskaper og framkommelighet når du henger noe på kroken........ mener nå jeg
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 19:08

4wd..... Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil lol!

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Caravan
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 19:25

hvis dere ser på eksempelbilene lengre opp så er de ikke akkurat 4x4 alternativer
det eksisterer rett og slett ikke i de løsningene med innredning som jeg titter etter
kunne selvfølgelig ha kjøpt meg en 4x4 av ett eller annet slag, men da kan jeg kun bruke den til å sitte og kjøre i, og det er ikke det jeg er på jakt etter
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 19:26

Jan skrev:
hvis dere ser på eksempelbilene lengre opp så er de ikke akkurat 4x4 alternativer
det eksisterer rett og slett ikke i de løsningene med innredning som jeg titter etter
kunne selvfølgelig ha kjøpt meg en 4x4 av ett eller annet slag, men da kan jeg kun bruke den til å sitte og kjøre i, og det er ikke det jeg er på jakt etter

Jan

Bare måtte..... lol!

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Caravan
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 21:49

Det er diskusjon om trekking, og ja det er fint å komme fram. Det er ikke dumt å kunne styre eller ha bremsekraft heller Wink Mesteparten av bremsingen og forhåpentlig vis all styringen er framme. Kanskje det er like greit å ikke komme av flekken om grepet er så dårlig? Da tenker jeg på vinterføre og ikke bare å komme løs fra en våt plen eller litt gjørme.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeSøn 16 Aug 2009 - 21:51

Helt klart et viktig poeng Arne....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Caravan
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeMan 17 Aug 2009 - 8:41

Hvis du tenker på store kassebiler, så er jeg enig i at det er bakhjulstrekk eller trekk på alle fire som gjelder. Men mine opplevelser med bakhjulsdrevne kassebiler er at de ikke bare bør ha firehjulstrekk, men må ha det om de skal brukes til noe annet enn tørr asfalt :-)

Uansett, det viktiste er at campingvogna er bakerst og bilen foran trekker. Det blir liksom ikke de samme om det er campingvogn som trekker bilen på en liten hengerB-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeMan 17 Aug 2009 - 22:49

kom meg for øret i dag at fiat leverer ducatoen med 4x4 og største motoren
i alle fall med alle la-strada sine innredningsløsninger
liker nye ducatoen bedre enn mæsja av to grunner, den er bredere, og retter i veggene
begge to ting som gir mer plass inni
dette må sjekkes nærmere
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 8:50

og hva er galt med en VW California 130 HK med hevetak og 4*4? Da kan du trekke 2500 kg med letthet, får en bil med soveplass til 4 som kan brukes til alt (eks: parkere i p-hus, vaske i vanlig maskin, ha takstativ uten å ta med gardintrapp osv. osv.) og fin soveplass til 4. I tillegg får du en bil som er rask og utrolig god å kjøre, med personbillignende sittestilling.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18682184
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 9:21

Å, de finner nok på noe.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 10:10

Jan Ole skrev:
Å, de finner nok på noe.

poor souls No
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 19:23

OyvindSP skrev:
og hva er galt med en VW California 130 HK med hevetak og 4*4? Da kan du trekke 2500 kg med letthet, får en bil med soveplass til 4 som kan brukes til alt (eks: parkere i p-hus, vaske i vanlig maskin, ha takstativ uten å ta med gardintrapp osv. osv.) og fin soveplass til 4. I tillegg får du en bil som er rask og utrolig god å kjøre, med personbillignende sittestilling.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18682184
vel................hvis du ser på de to bilene jeg linket til øverst, så skjønner du hva som er feil med caravella
den er rett og slett for liten til å kunne være en fullverdig bobil på lite område
og så er den ca ett tonn for lett i forhold til det jeg vil at den skal veie med vogna på slep
men caravelle er en kjempebil på mange måter, bare ikke som bobil til helgeturer
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 19:27

ett par tre nøkkelord til er vintercamping, lekkasje, snø og vind
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 21:54

Jan skrev:
OyvindSP skrev:
og hva er galt med en VW California 130 HK med hevetak og 4*4? Da kan du trekke 2500 kg med letthet, får en bil med soveplass til 4 som kan brukes til alt (eks: parkere i p-hus, vaske i vanlig maskin, ha takstativ uten å ta med gardintrapp osv. osv.) og fin soveplass til 4. I tillegg får du en bil som er rask og utrolig god å kjøre, med personbillignende sittestilling.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18682184
vel................hvis du ser på de to bilene jeg linket til øverst, så skjønner du hva som er feil med caravella
den er rett og slett for liten til å kunne være en fullverdig bobil på lite område
og så er den ca ett tonn for lett i forhold til det jeg vil at den skal veie med vogna på slep
men caravelle er en kjempebil på mange måter, bare ikke som bobil til helgeturer

OK - vi var på fire ukers TELTtur med vår MV i sommer, den har ikke engang hevetak men fungerte fint som soverom for tre om natta og salong for 6 om dagen da det regnet. Og som trekkvogn? Vår 720 har totvekt på 2200 kg, bilen veier rundt 3 t på ferietur. Fortsatt gjør dette vogntoget 90 km/t OPP Oslofjordtunnellen (7% stigning) Jeg har passert daue Italia-dieseler med plastoverbygg som kreker seg fram i 70 opp den bakken. Hva i alle dager mener du med 'ett tonn for lett'? Seriøst, hvor mange helger i året skal du på tur med bare bil? Høres ut som to vogner er mer riktig for dere, en 460 og en 7XX, eventuelt en ordentlig bobil.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:11

vi er ofte på katteutstilling rundt om i landet, og farter ganske mye ellers og over større distanser
derfor vil vi ha full ståhøyde, og skikkelig do i bilen og underveis
rett og slett fordi det er praktisk
det er fordelene med bobil for oss
ellers er vogn mest praktisk
derfor, kassebil med campinginnredning som trekkvogn for vogn
men missforstå meg rett, MV er en kjempebil på mange måter, men ikke de punktene som er viktigst for oss ved eventuelt valg av en slik type bil
sengeplass til 4, full ståhøyde,
god spise og sitteplass (men det har mv og)
skikkelig toalett, og ikke porta potti

men angående daue italiadieseler så må det være gamle biler, eller lett gassfot på sjåføren
rapidoen vi freste rundt med i fjor var tett på 4 tonn, 7,4 meter lang, og gikk som et uvær
3 liters td på 157 hk og 400 nm, og 6 trinns manuell kasse
holdt ikke bare følge med personbilene, men kjørte fra de i de bratteste bakkene
opp bakkene fra dombås, i retning dovrefjell dro jeg den opp i 130 km/t kun for å prøve hva som egentlig bodde i motoren
og da slapp jeg gassen i frykt for førerkortet. selv om bilen økte godt enda
vet ikke hvor bratt det er opp der, men mange personbiler sliter med å holde 80 opp der
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:16

Jan skrev:

opp bakkene fra dombås, i retning dovrefjell dro jeg den opp i 130 km/t kun for å prøve hva som egentlig bodde i motoren
og da slapp jeg gassen i frykt for førerkortet. selv om bilen økte godt enda
vet ikke hvor bratt det er opp der, men mange personbiler sliter med å holde 80 opp der

Der røyk jeg toppakningene på Cutlas Cruiser'n jeg hadde... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Caravan
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:21

Sten Rune skrev:
Jan skrev:

opp bakkene fra dombås, i retning dovrefjell dro jeg den opp i 130 km/t kun for å prøve hva som egentlig bodde i motoren
og da slapp jeg gassen i frykt for førerkortet. selv om bilen økte godt enda
vet ikke hvor bratt det er opp der, men mange personbiler sliter med å holde 80 opp der

Der røyk jeg toppakningene på Cutlas Cruiser'n jeg hadde... Rolling Eyes
er mange som har blåst mye rart oppover der lol!
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 22:28

Jan skrev:
vi er ofte på katteutstilling rundt om i landet, og farter ganske mye ellers og over større distanser
derfor vil vi ha full ståhøyde, og skikkelig do i bilen og underveis
rett og slett fordi det er praktisk
det er fordelene med bobil for oss
ellers er vogn mest praktisk
derfor, kassebil med campinginnredning som trekkvogn for vogn
men missforstå meg rett, MV er en kjempebil på mange måter, men ikke de punktene som er viktigst for oss ved eventuelt valg av en slik type bil
sengeplass til 4, full ståhøyde,
god spise og sitteplass (men det har mv og)
skikkelig toalett, og ikke porta potti

OK! I rest my case. Hva med denne da? Ser at den er reg for 2, men bilen ser skikkelig fin ut, og denne Sprinteren går bra.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17958119&WT.ac=relevant_ads
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 23:08

den er registrert for 4, men har bare to soveplasser
har sett på den, og liker løsningen veldig godt med "stort" bad bak, med dusj og hele pakka
men har valgt den vekk på grunn av at den har en 2,2 liters motor og to sengeplasser
kunne selvfølgelig sett etter multivan, men føler jeg får for lite for pengene sammenlignet med f,eks denne her, men da med den store motoren, for disse bilene leveres med 4x4 og
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18336494
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 23:22

Blir den godkjent etter norske regler om det ikke er ligge plass til det antall den er registrert for da? Trodde det var et krav for å bli godkjent som campingbil ?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeOns 26 Aug 2009 - 23:30

OK, siste forslag i dag før bingen.

http://www.westfalia-van.de/de/modelle/sven-hedin/innen.html?no_cache=1

hvis du kan kjøre rundt i en bil oppkalt etter en reisesjuk svenske da.....

Ser utrolig lekker ut, og har fire soveplasser og opp til 140 KW motor.

Kommer vel til høsten, ingen priser foreløpig.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 17:31

så ikke ille ut den der
blir vel 6-700 000,-
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 18:04

Jan Ole skrev:
Blir den godkjent etter norske regler om det ikke er ligge plass til det antall den er registrert for da? Trodde det var et krav for å bli godkjent som campingbil ?

Det er et krav ja.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Caravan
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 18:10

Sten Rune skrev:
Jan Ole skrev:
Blir den godkjent etter norske regler om det ikke er ligge plass til det antall den er registrert for da? Trodde det var et krav for å bli godkjent som campingbil ?

Det er et krav ja.
bør vel nevne at det er ikke alle disse bilene som er samsvar med sitteplasser med belte, og sengeplasser
hvorfor, og hva de er godkjent som må gudene vite
men skilt har de
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 19:18

Jan skrev:
Sten Rune skrev:
Jan Ole skrev:
Blir den godkjent etter norske regler om det ikke er ligge plass til det antall den er registrert for da? Trodde det var et krav for å bli godkjent som campingbil ?

Det er et krav ja.
bør vel nevne at det er ikke alle disse bilene som er samsvar med sitteplasser med belte, og sengeplasser
hvorfor, og hva de er godkjent som må gudene vite
men skilt har de

kan de være registrert som personbil (flerbrukbil) ?? da er det jo nok at det er en eller annen form for hurtigfeste i gulvet.. stolen trenger jo ikke være der..
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 22:45

[quote="joka"]
Jan skrev:
Sten Rune skrev:
Jan Ole skrev:
Blir den godkjent etter norske regler om det ikke er ligge plass til det antall den er registrert for da? Trodde det var et krav for å bli godkjent som campingbil ?

Det er et krav ja.
bør vel nevne at det er ikke alle disse bilene som er samsvar med sitteplasser med belte, og sengeplasser
hvorfor, og hva de er godkjent som må gudene vite
men skilt har de

I forskrift 19. mars 2001 nr. 268 om engangsavgift på motorvogner gjøres følgende endring:



§ 2-5 skal lyde:

Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:

1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
4. Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.
5. Bordet må ha en flate på minst 0,3 m 2 ved normal bruk.
6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.

Endringen trådte i kraft 1. januar 2009.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 22:54

og så kommer det pussige fra kjøretøyforskriften som jeg mener kan brukes slik at man kan ha med et ekstra barn i en bobil:

Kapittel 3. Personer, gods
§ 3-1. Antall personer

1. Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.
2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a) Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.
b) Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet.

Selvfølgelig er det forskjell på personbil og campingbil hos Finansdep, så dette må kanskje granskes litt ... i morgen...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 22:54

så da kan altså ikke 4-5 seters biler med 2-3 sengeplasser registreres som bobiler
dette må sjekkes opp i
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 22:57

Jan skrev:
så da kan altså ikke 4-5 seters biler med 2-3 sengeplasser registreres som bobiler
dette må sjekkes opp i

Jo da, de kan registreres som bobiler, men du har ikke lov til å ha med flere enn det er sengeplass til! Mine foreldre har en Transit med fire seter, men bare tre senger. Vognkortet sier tydelig to passasjerer i tillegg til fører.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 23:01

OyvindSP skrev:
Jan skrev:
så da kan altså ikke 4-5 seters biler med 2-3 sengeplasser registreres som bobiler
dette må sjekkes opp i

Jo da, de kan registreres som bobiler, men du har ikke lov til å ha med flere enn det er sengeplass til! Mine foreldre har en Transit med fire seter, men bare tre senger. Vognkortet sier tydelig to passasjerer i tillegg til fører.
men hva når bilen uten tvil har fire sitteplasser med belte(3 punkts)
og kun to sengeplasser uten plass til flere
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeTor 27 Aug 2009 - 23:51

er det avgiftsmessig forskjell på bobil og personbil?

man kan jo montere 1 seng bak i f.eks en caravelle som er reg for
5 personer.. og fortsatt kjøre med 5 personer..

kan man registrere en bobil som personbil?
da mener jeg kravet til antall liggeplasser faller bort..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitimeFre 28 Aug 2009 - 6:43

Mener det var snakk om svært mye lavere avgift på campingbil ja.
Er ikke få CampingCaraveller som aldri har blitt overnattet i.
Husker ikke om det var 18% eller om det var 30% avgift, men det blir en del penger ut av det uansett.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Empty
PosteTema: Re: Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna   Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Forhjulstrekk kontra bakhjulstrekk forran vogna
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Trekkbil for familie med mer en 3 unger
» Alpina 663 PT på veien. Enkelaksling kontra boggi.
» Svinging/vending med boggi kontra enkeltakslet vogn.
» Elektrisk gulvvarme kontra vannbåren gulvvarme - synspunkter
» 3 akslet Boggi bil kontra 2 akslet ?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: