CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Hva må gjøres før vinerlagring?

Go down 
+6
Thomas
hpk
Jan Ole
Janita
Sten Rune
anmy
10 posters
AvInnlegg
anmy
CARAVANER
CARAVANER
anmy


Male
Antall Innlegg : 60
Age : 45
Localisation : Fræna
Registration date : 10.08.2009

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 7:04

Hei.
Noen som har tips om hva som bør gjøres før vinterlagring?
Vogna skal stå innendørs i lokale uten varme.
Tips mottas med takk Very Happy
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 8:37

Hei.

Jeg har tidligere lagret vogna på låve på vinteren og da bare sørga jeg for at alt vann var tappet (husk å blåse ut av slanger) og vasket utvendig og innvendig.

Veit også at enkelte bruker disse "fuktbollene", men jeg brukte ikke de og det gikk bra det også.

Link til "fuktbollen" http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=137951482

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Hva må gjøres før vinerlagring? Caravan
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 10:55

Hva er best med hensyn til å ta vare på batteriet vinteren igjennom?
Til Toppen Go down
anmy
CARAVANER
CARAVANER
anmy


Male
Antall Innlegg : 60
Age : 45
Localisation : Fræna
Registration date : 10.08.2009

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 13:34

Hva med toalettvæsken? Bør den tømmes ut også eller tåler den å stå? Bør støttelabbene strammes godt slik at ikke hjula får noe særlig vekt?

Var jeg deg ville jeg tatt ut batteriet og lagret det en plass uten minusgrader. Helst nyoppladet og med evt. rett mengde batterivann hvis det ikke er gelebatteri.
Det kan vel også gjerne vedlikeholdslades en gang i mellom iløpet av vinteren.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 14:19

Ikke ta vekten fra hjulene med støttelabbene, det er de ikke laget for.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 16:26

Janita skrev:
Hva er best med hensyn til å ta vare på batteriet vinteren igjennom?
Fritidsbatterier tåler fint å stå i vogna vinteren gjennom. Lad batteriet til det er helt fulladet. Koble fra den ene ledningen på batteriet slik at det ikke er mulighet for at noe stjeler strøm. Et fulladet batteri fryser ikke før det er utrolig kaldt, og i kaldt vær er selvutladingen veldig lav.

Har hatt batterier stående på denne måten når jeg ikke har vintercampet. Har målt syrevekta om høsten og om våren for å se hvor mye den synker gjennom vinteren, men det er ikke mye.
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 21:58

hpk skrev:
Janita skrev:
Hva er best med hensyn til å ta vare på batteriet vinteren igjennom?
Fritidsbatterier tåler fint å stå i vogna vinteren gjennom. Lad batteriet til det er helt fulladet. Koble fra den ene ledningen på batteriet slik at det ikke er mulighet for at noe stjeler strøm. Et fulladet batteri fryser ikke før det er utrolig kaldt, og i kaldt vær er selvutladingen veldig lav.

Har hatt batterier stående på denne måten når jeg ikke har vintercampet. Har målt syrevekta om høsten og om våren for å se hvor mye den synker gjennom vinteren, men det er ikke mye.

Tusen takk for tipset. Jeg har tidligere hørt at batteriet bør oppevares i noen få + grader, men kanskje jeg skal la batteriet bli stående i vogna i vinter. Det var med stort vemod jeg parkerte vogna for vinteren tidligere i dag No
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:11

Er kun et svar her.... vogna skal ikke lagres, men brukes om vinteren Smile Sitter nå på vintercampen og koser oss veldig!! Smile
Til Toppen Go down
harrystein
CARAVANER
CARAVANER
harrystein


Male
Antall Innlegg : 90
Age : 50
Localisation : Koppang
Registration date : 07.08.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:45

ble det i orden med pumpa thomas? er det på rustberg du er? vi sitter på lillehammer og koser oss Smile
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:48

Thomas skrev:
Er kun et svar her.... vogna skal ikke lagres, men brukes om vinteren Smile Sitter nå på vintercampen og koser oss veldig!! Smile

Jo da, om vinteren må vogna parkeres, da er det hytta som skal brukes. Tenk deg sprakende peiskos, mye bedre plass til både store og små og det er faktisk en sitteplass når naboene kommer også lol! Twisted Evil Twisted Evil lol! Koselig med hytte på fjellet I love you
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:50

Heisann harrystein

Vi er på Rustberg ja. Kun er drøyt steinkast nordover fra dere Smile
Det var sirkulasjonspumpa som hadde gåene børster.. Fikk veldig god service på Lillehammer Caravansenter. De hadde ikke pumpa mi inne så de måtte bestille opp igjen. Men de fant ei brukt pumpe i en servicebil som jeg fikk låne gratis frem til de får igjen nye. Da jeg var innom og skulle hente pumpa vare det stille i butikken så han kom ut i vogna og skiftet pumpa for meg. God service kaller jeg det. I hvertfall sammenliknet med det jeg er vant til på Hønefoss Smile
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:53

Vil da for pokker ikke ha inn den jævla naboen!!!!!! Smile Neida.. Ser klart poenget ditt her. Men jeg er nok ikke interessert i hytte. Ikke enda i hvertfall. Må innrømme at vi har tittet litt, men vi vil vente noen år til. Har lyst til å farte litt rundt først. Hytte OG vogn blir litt for dyrt gitt. Hytta blir ubrukt på sommeren og vogna blir ubrukt på vinteren...... Er litt dårlig stilt vi serru Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:54

Janita skrev:
Thomas skrev:
Er kun et svar her.... vogna skal ikke lagres, men brukes om vinteren Smile Sitter nå på vintercampen og koser oss veldig!! Smile

Jo da, om vinteren må vogna parkeres, da er det hytta som skal brukes. Tenk deg sprakende peiskos, mye bedre plass til både store og små og det er faktisk en sitteplass når naboene kommer også lol! Twisted Evil Twisted Evil lol! Koselig med hytte på fjellet I love you
hvis det er så stas med hytte på vinteren, hvorfor var det da så vemodig å parkere vogna for sesongen? Suspect lol!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:54

Der traff du godt Jan Smile Smile Smile Spikeren altså Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 22:58

hadde jeg måtte velge mellom hytte og vogn på vinteren er valget lett
vogn, for kanskje blir man dritt møkka lei av naboene, eller mangelen på naboer, og da er det bare å koble på og kjøre til en annen plass
med hytte er prosessen noe mer omstendig
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 23:19

Jan skrev:
Janita skrev:
Thomas skrev:
Er kun et svar her.... vogna skal ikke lagres, men brukes om vinteren Smile Sitter nå på vintercampen og koser oss veldig!! Smile

Jo da, om vinteren må vogna parkeres, da er det hytta som skal brukes. Tenk deg sprakende peiskos, mye bedre plass til både store og små og det er faktisk en sitteplass når naboene kommer også lol! Twisted Evil Twisted Evil lol! Koselig med hytte på fjellet I love you
hvis det er så stas med hytte på vinteren, hvorfor var det da så vemodig å parkere vogna for sesongen? Suspect lol!

Det er så enkelt at for meg er campingvogn forbundet med sommerhalvåret. Da tiden for å sette bort vogna kommer, er sommeren definitivt over og bare det er trist, samtidig vet jeg at det er maaange måneder til neste gang. Vi har ikke verken helger eller fritid nok til å kunne benytte både vogn og hytte på vinteren, så da er valget enkelt, men likevel vemodig No

Hytta hører til setera og kan ikke selges om jeg skulle ha ønsket det. Utleie er selvfølgelig mulig, men vi storkoser oss der, spesielt på høst og vinter.

Så er det sommeren... Den kan jeg ikke under noen omstendigheter tenke meg uten vogn cheers

Så her forblir det begge deler til hver sin årstid, forhåpentligvis i maaange år fremover Very Happy Very Happy Very Happy

Men, kos dere masse dere som skal tilbringe tiden i vognene i vinter. Jeg har ingen problemer med å se at det er koselig, bare litt trangt etter min oppfattning.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeLør 10 Okt 2009 - 23:24

Ikke trangere om vinteren enn om sommeren Smile Ungene er fortsatt ute mer eller mindre hele dagen, bare litt mer påkledning enn i sommerhalvåret Smile Må innrømme at det muligens kan være kos med hytte også da Smile Smile
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 1:42

Thomas skrev:
Ikke trangere om vinteren enn om sommeren Smile Ungene er fortsatt ute mer eller mindre hele dagen, bare litt mer påkledning enn i sommerhalvåret Smile Må innrømme at det muligens kan være kos med hytte også da Smile Smile

Jeg tror du er enda verre enn meg i matte jeg lol!
For det første så er det vel ingen som har like stort vintertelt/spikertelt som sommer fortelt. Det er jo heller ikke slik, i hvert fall ikke hos oss, at barna er like mye ute vinter som sommer. Det vil nødvendigvis være mye mer vær avhengig på vinteren.

For det andre så har mine barn behov for to sett av boble/yttertøy , to sett vintersko, utstyr til både bortover og nedover ski til hver av barna + ett sett av hver til oss voksne.
Jeg blir helt rådvill bare ved tanken på hvor vi skal gjøre av alt av klær og utstyr som tar sååå mye mer plass enn sommer garderoben gjør.

I tillegg trengs det ganske mye tørking av klær, selv om jeg ser noen påstår det motsatte, så er ikke det riktig i forhold til mine barn.
Jeg registrerer også at mange bruker klesskapet til tørkeskap...hvor i all verden gjør dere av alle de ruvende vinterplaggene da???
Jeg er nødt til å ha det ryddig og oversiktelig for å trives og det hadde ikke jeg klart å få til i en vogn på vinteren.

Nei, vintercamp dere som liker og klarer å organisere alt av klær og utstyr, dere er flinke som får det til Very Happy Very Happy Very Happy
Jeg er nok ikke der før tidligst når vi gamlingene er blitt alene sunny
Til Toppen Go down
Vestfjord

Vestfjord


Male
Antall Innlegg : 3
Registration date : 06.09.2009

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 17:39

Heisan forumister. Jeg er en førstegangscamper i ei 1999 mod. polar 590, og må vinterlagre vogna ute. Er det noen tips og gode råd på veien slik at vogna kan være like brukbar til sommeren også?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 17:52

Til dere som postet over: det skled skikkelig ut her, det var da vitterlig tips om hva man bør gjøre før vinterlagring, eller var det ikke det? Det blir litt uryddig noen ganger, men vi er kanskje litt like de aller fleste (mht til å spore av). Meg inkludert. Hva må gjøres før vinerlagring? 388844 Hva må gjøres før vinerlagring? 388844
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 21:05

Vestfjord skrev:
Heisan forumister. Jeg er en førstegangscamper i ei 1999 mod. polar 590, og må vinterlagre vogna ute. Er det noen tips og gode råd på veien slik at vogna kan være like brukbar til sommeren også?

- tappe ned vannet i vogna.......kaldvannstank og varmtvannstank.....og kjør pumpa litt så den blir tom for vann. slå av vannpumpa om du har knapp for dette og la kranene stå åpne.
- tøm doen og spylevannet
- fjerne alle flasker med innhold som kan fryse fra skapene
- unngå at vogna står med tung snølast på taket
- gjør som hpk skriver med batteriet
......så skulle det vel ikke gå så galt........
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 22:15

Ta med:
- grundig utvendig og innvendig vask
- vask gummipakninger til toaletttanken og spray på silikonfett
- vask gummipakninger rundt dør og vinduer og sett inn med silikonfett
- om mulig ta inn madrasser og puter
- smør støtteben og press inn fett i nipler på draget og eventuelle andre steder
- om vogna rygges på plass kan det sikkert være lurt å kjøre den framover igjen så den ikke står med bremsene i "ryggemodus"
- ikke dra til håndbrekk
- Selv ville jeg hatt vogna rimelig i vater, det viker riktigere på en måte. Tenker at det kanskje kan bli litt skjevt press på ting om den ikke er rimelig rett, men det vet jeg ikke noe om (det heller)...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 22:19

Vi likte å ha vogna litt "bakoverlent" når vi ikke brukte den på vinteren.......da renner vannet av taket og en slipper dammer der

Skjer ikke noe med putene om de ligger i vogna.......det er jo lufting der.......
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeSøn 11 Okt 2009 - 22:30

Det var mest sideveis jeg mente å ha vogna i vater, og jeg er enig med deg at i lengderetningen er det sikkert greit å ha litt helling.

Sikker greit å ha både madrasser og puter i vogna om vinteren, men om jeg ikke skulle bruke den og hadde hatt plass til å ta det inn ville jeg nok gjort tatt dem inn. Men det kommer sikker også litt an på klimaet der vogna skal stå. Vi har jo mye forskjellig vær rundt i dette landet...
Til Toppen Go down
Vestfjord

Vestfjord


Male
Antall Innlegg : 3
Registration date : 06.09.2009

Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitimeMan 12 Okt 2009 - 4:12

Hjertlig tusen takk for gode tips. Kommer det flere mottas de med den største takk.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Hva må gjøres før vinerlagring? Empty
PosteTema: Re: Hva må gjøres før vinerlagring?   Hva må gjøres før vinerlagring? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Hva må gjøres før vinerlagring?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Lekkasje rundt takluke på Hobby vogn. Hva bør gjøres

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: