CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vedlikehold av inkontinent toalett...

Go down 
+5
Johnny
Jan Ole
lange
ArneO
campist
9 posters
AvInnlegg
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeSøn 15 Nov 2009 - 13:48

Jeg visste egentlig ikke at jeg hadde problemer med doen. Men så fant jeg det ut da den ble inkontinent, skjønte jeg at noe burde gjøres. Og så jeg gjorde.
Faktum er at den ble god som ny. Vet alle at de må ordne opp i doen sin før den blir stiv og lekk..?

Siden bruksanvisningen til Thetford er dårlig, supplerer jeg den her:
Her er også en beskrivelse av skifting av skjulte sikringer...
http://campist.info/Utstyr/Toalett/DoVedlike/Do_%20vedlikehold.htm
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeTor 19 Nov 2009 - 17:14

Du skrev:" Den hvite dingsen du ser henge ned, er jeg ikke helt sikker på hva er til, men den flyter opp i alle fall... Den kan du lett ta av."

Denne tappen er sannsynligvis flottøren som flyter opp og tenner det lille røde lyset og forteller at det er på tide å tømme ut godsakene.

Skriver ut sidene og tar vare på dem til fremtidig bruk Smile Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 18:58

Av forskjellige grunner tok jeg ikke en vask i fjor, mest fordi vogna var brukt under et år. I dag ville jeg ta en liten vask, men jeg så fort at jeg har en annen kassett enn den "Campist" har.

Jeg søkte litt på Thetford sine sider: http://www.thetford-europe.com/web/show/id=91559/langid=42 og se på f.eks "blade" eller "float arm" på C200 som jeg har:

Vedlikehold av inkontinent toalett... IM000527

Denne kassetten er forseglest og kan ikke, i motsetning til "Campist" sin, ikke åpnes for å ta ut flottør direkte.

Før jeg begynte hadde jeg tømt innholdet, fylt tanken en gang med et Zalo og rystet karaftig. Deretter har jeg brukt vann og sterk klorin-blanding og latt dette stå natta over.

For å frigjøre trekkes 2 deksler rett opp, og under hvert av de 2 dekslene er det 3 skruer. Tilsammen er det 6 + 2 skruer. Dekkplata over åpningen skyves mot venstre på bildet. Her er også gummipakning tatt ut og ligger til venstre.
Disse dekslene sees på bildet i neste post, liggende på bakken.

For å ta ut plata som dekker åpningen vrir du på den gule knotten, og plata glir mot venstre og da ser det slik ut:


Vedlikehold av inkontinent toalett... IM000533

Plata taes ut ved å stikke fingeren under kanten når plata vries til venstre. Plata er trykt nedpå armen og kan trekkes opp, men vær litt forsiktig. En skrutrekke kan brukes forsiktig for å skille plata fra armen.


Sist endret av JanP den Ons 29 Sep 2010 - 19:16, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 19:09

Når plata er tatt av er det bare å skrape løst det du ser. Jeg brukte en trepinne og skrapte forsiktig av "guffa". Og vasket og skrapte løst all avleiring på gummipakningen og rundt åpningen. I tanken så det slik ut etter at plata var tatt ut (plata ligger opp ned på bildet):

Vedlikehold av inkontinent toalett... IM000531

Midt i bildet sees hullet på armen som plata er klemt nedpå (konisk).

Rengjør og sett plata og press den nedpå hullet i armen (forsiktig). Gummipakningen rengjøres og settes inn med f.eks silikonspray. Skru på toppen og skyv deksel som er over plata inn fra venstre og mot høyre, og pass på at de to pilene står over hverandre. Toppdekselet kan også sprayes med litt silikon på undersiden.

Til slutt: vaske deg godt og gjerne med klorin. Er mye bakterier som ikke sklal være på fingrene. Lykke til!


Sist endret av JanP den Ons 29 Sep 2010 - 19:29, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 19:18

Gummihansker er jo oppskrytt!

Jeg har denne boka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3696346 , og der er det gode bilder av hvordan tanken ser ut inni. Om du trenger å bytte o-ringer på noen av knottene f.eks.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 19:22

Fant bare et par hansker, og de må kona ha for seg sjøl! Men klorin og neglebørste gjør da underverker det også.

Kanskje boka er verdt å kjøpe? Skal se på den!


Sist endret av JanP den Ons 29 Sep 2010 - 19:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 19:30

Ja, ja, jeg har nå en liten pose med engangshasker bak i bilen, og en pakke her hjemme. Det er mer enn innsiden av toaletttanken jeg ikke liker å ta i f.eks. et sykkelkjede som har hoppet av...
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 21:21

campist skrev:
Jeg visste egentlig ikke at jeg hadde problemer med doen. Men så fant jeg det ut da den ble inkontinent, skjønte jeg at noe burde gjøres. Og så jeg gjorde.
Faktum er at den ble god som ny. Vet alle at de må ordne opp i doen sin før den blir stiv og lekk..?

Siden bruksanvisningen til Thetford er dårlig, supplerer jeg den her:
Her er også en beskrivelse av skifting av skjulte sikringer...
http://campist.info/Utstyr/Toalett/DoVedlike/Do_%20vedlikehold.htm


Klarer ikke å dy meg:

Har aldri hørt om inkontinente doer før. I min enfoldighet trodde jeg det oftest var brukerne av doen som kunne oppleve inkontinens...... Surprised Surprised Surprised lol! lol! lol!

Hilsen relativt fersk camper ! Smile)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 21:26

Blir helt fine disse delene etter en omgang i oppvaskmaskinen.
Da trengs ikke engangs hansker.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 21:29

Jan Ole skrev:
Blir helt fine disse delene etter en omgang i oppvaskmaskinen.
Da trengs ikke engangs hansker.


Men kona di var vel ikke helt fornøyd med at du brukte kjøkkenbenke under monteringen av tanken igjen Shocked
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 22:02

Ehh, nei. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 22:25

Jan Ole skrev:
Ehh, nei. Rolling Eyes
merkelige koner man har
mi er på akkurat samme viset
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 22:30

Nå er det bare å dra med seg vogna på en helgetur. Med litt sitrus i toa'n og litt mere vann springen og litt mindre brrrrrrr i vanntanken enn før. Med dette været må en bare ta en helgetur. flower

Og kona vet ikke at den gamle oppvaskbørsten og neglebørsten har vært ute av skapet i dag! Alt må da ikke berettes om heller, det hun ikke vet noe har hun helt sikkert vondt av! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeOns 29 Sep 2010 - 22:35

Om dette er litt avsporing: en kjenning som er fra et sted som er kjent for litt sær adferd reparerer alt som kan reparesres. En dag for noen år siden kom jeg innom for en kaffetår. Og midt i taket hadde han hengt opp en Mercury båtmotor. Det meste av deler var spredt pent utover salongbord og gulvteppe. Og en del var dandert utover kjøkkenbenken. Shocked

Han slapp å spørre kona om lov, hun hadde rømt for lenge sia...Heldiggrisen! Eller? Nei, vi skal kanskje være glade for de konene vi er blitt tildelt.. Smile
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeTor 30 Sep 2010 - 18:58

affraid Hansker nei,jeg er den som tømmer do,bruker ca 1/2time på skyll vask osv så ren så,ikke noe grums å fantaeri der igården.
Tok mig lang tid å lære men nå er jeg en mester tongue tongue
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeTor 30 Sep 2010 - 20:56

Greit nok å tømme uten hansker, men det var ved innvendig vedlikehold av tanken jeg tenkte var greit og ta hansker på Wink
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeTor 30 Sep 2010 - 21:47

ArneO skrev:
Greit nok å tømme uten hansker, men det var ved innvendig vedlikehold av tanken jeg tenkte var greit og ta hansker på Wink


tongue Åja men tar den med hjem engang imellem synes det er ok da får den en reeeeel vask,vi jenter vi jenter vet du Wink
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 8:22

JanP skrev:
Når plata er tatt av er det bare å skrape løst det du ser. Jeg brukte en trepinne og skrapte forsiktig av "guffa". Og vasket og skrapte løst all avleiring på gummipakningen og rundt åpningen. I tanken så det slik ut etter at plata var tatt ut (plata ligger opp ned på bildet):

Vedlikehold av inkontinent toalett... IM000531

Midt i bildet sees hullet på armen som plata er klemt nedpå (konisk).

Rengjør og sett plata og press den nedpå hullet i armen (forsiktig). Gummipakningen rengjøres og settes inn med f.eks silikonspray. Skru på toppen og skyv deksel som er over plata inn fra venstre og mot høyre, og pass på at de to pilene står over hverandre. Toppdekselet kan også sprayes med litt silikon på undersiden.

Til slutt: vaske deg godt og gjerne med klorin. Er mye bakterier som ikke sklal være på fingrene. Lykke til!
Enkleste og beste måten å rengjøre tanken på er å bruke Thetford cassette tank cleaner.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 8:43

Polar 680 skrev:
Enkleste og beste måten å rengjøre tanken på er å bruke Thetford cassette tank cleaner.

De sier det ja....
Men ikke alt løsner, men jeg mener at jeg leste en test i det svenske caravanbladet om et eller annet produkt (Tror det var en tablett som løste seg opp) at det var viktig med ganske mye væske i kassetten for å få et godt resultat.

Ellers så gjorde jeg dette for å få det desinfisert også, og der er det bare klorin som duger. Og for å smøre pakning og rense denne samtidig, jog så måtte jeg skrap av avleiring inne i pakningens kroker.

Så uansett om det er tabletter eller væske så er det noe som du bør gjøre utenom - og for hånd.
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 8:55

Skal vel ikke bruke klorin , da den matter ned plasten, som igjen fører til at "guffa" setter seg fortere og bedre fast.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 10:28

Klorin matter plasten? Aldri hørt om, det brukes jo til desinfisering av vanntank og slanger og matting der er særdeles lite aktuellt. Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 10:42

Jan Ole skrev:
Klorin matter plasten? Aldri hørt om, det brukes jo til desinfisering av vanntank og slanger og matting der er særdeles lite aktuellt. Shocked

Kanskje det er en god ide å lese instruksjonsboka.........

Dette står i mi bok: Bruk aldri rengjøringsmiddler som inneholder klor, løsemidler,eller lignende ved rengjøring av toalettet, da plasten kan ta skade av dette.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 10:44

Det er riktig som "polar680" sier; Thetford anbefaler ikke blekemidler ved rengjøring. Min erfaring med klor og klorin er at gummipakninger tørkes lettere ut uten at det er problematisk. Har brukt ren klor (utblandet) til rengjøring av stålrør med gummipakninger, og det var ikke noe problem. Og sammen med et annet spesialmiddel (i melkeproduksjon).

Jeg brukte ca 1 dl klorin på 8-9 liter vann. Thetford anbefaler olivenolje til pakningene, den kjøper jeg. Hadde ikke det for hånden (les: ikonas bakehylle!).

Og så klart Thetford vil selge hundretusen av sine egne produkter, ingen grunn til å anbefale noe annet. Laughing

Og til desinfikasjon kommer du ikke utenom klorin, samme hva Thetford sier. Og det var det jeg gjorde her.

Kjøpte en flott platetopp fra Husquarna for omlag 10 år siden. Ble frarådet på det sterkeste å bruke Jif til rengjøring, det ville ripe opp og gjøre platetoppen ubrukelig innen kort tid. Etter over 10 år ser jeg ikke antydning til riper. Uten sammenligning forøvrig med Thetford...

Edit: Man skal vel ikke "synse" for mye heller, men se på egne og andres erfaringer kan også hjelpe mye! Er man i tvil gjør man som produsent sier. Her er det da ikke så mye som kan gå galt, etter det jeg kan se. Vi caravanister har vel brukt klorin til rengjøring av vanntanker, slanger, toalett og blandebatteri uten at dette er tært og og ødelagt? Har noen hørt om slike skader?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 12:17

Polar 680 skrev:
Jan Ole skrev:
Klorin matter plasten? Aldri hørt om, det brukes jo til desinfisering av vanntank og slanger og matting der er særdeles lite aktuellt. Shocked

Kanskje det er en god ide å lese instruksjonsboka.........

Dette står i mi bok: Bruk aldri rengjøringsmiddler som inneholder klor, løsemidler,eller lignende ved rengjøring av toalettet, da plasten kan ta skade av dette.

Nå har ikke jeg instruksjonsboka for hånden, men siden du har den kan kanskje du referere den delen hvor det står at klorin matter plasten?
Det kapittelet har nemlig gått meg hus forbi.
Dumt egentlig, kan jo bli dyrt sånt!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 12:30

På side 20 i brukerveiledningen for Thetford C400 som jeg har:

RENGJØRING OG VEDLIKEHOLD
Toalettet må rengjøres og vedlikeholdes regelmessig, avhengig av hvor
mye det brukes. Til rengjøring av Thetford toaletter anbefaler vi vann
og Thetford plastrens.
Merk! Bruk aldri husholdningsvaskemidler (klor, løsemidler eller andre
kraftige rengjøringsmidler). Disse kan forårsake blivende skade på
tetningen og andre deler av toalettet.
Toalett
- Sprut Thetford plastrens på toalettet.
- Skyll deretter toalettskålen med vann, tørk deretter resten av
toalettet med en fuktig klut.
Tips! For et ekstra skinnende toalett tørker du av toalettet med en
tørr klut etter rengjøring.
- Rengjør sete og lokk. Sete og lokk er lett å ta av. Åpne sete og lokk
og trekk det hele oppover. Etter rengjøringen settes sete og lokk
tilbake på plass ved å posisjonere de runde festepinnene over
hullene og trykke sete og lokk nedover.
Avfallstank
Vi anbefaler å rengjøre avfallstanken grundig 1 gang i sesongen
- Ta mekanismen ut av avfallstanken ved å vri denne mot klokka,
som angitt på avfallstanken. Skyll hele mekanismen under
rennende vann.
- Fjern dekkplata til den automatiske ventileringen ved å vippe
den opp med en skrutrekker. Skyv med den ene hånden den
automatiske ventileringen åpen, mens du med den andre hånden
griper fast i flottøren til den automatiske ventileringen inne i
tanken. Skyv flottøren opp, drei flottøren en halv omdreining og ta
flottøren ut på undersiden. Ta ut gummitetningen som befinner seg
på undersiden av flottøren. Skyll flottøren og gummitetningen i
rennende vann. Sett den automatiske ventileringens gummitetning
og flottøren tilbake på plass på samme måte.
Toalettets gummitetninger (tetningen til ventilbladet, tetningen til
mekanismen, tetningen til den automatiske ventileringen, tetningen til
lokket) må regelmessig behandles med Thetford silikonspray.
Tetningene holder seg da myke og deformeres ikke. Også dersom
toalettet skal stå ubrukt i lang tid er det viktig å rengjøre tetningene og
behandle dem med Thetford silikonspray.
Merk! Bruk aldri vaselin eller andre vegetabilske oljer enn olivenolje.
Disse kan forårsake lekkasje.
N.B. Tetningen til ventilbladet er en del av toalettet som utsettes for
slitasje. Avhengig av hvor ofte og godt dette blir vedlikeholdt, vil
funksjonen avta etter en viss tid og må tetningen byttes ut.

Kan finnes her: http://www.thetford.com/HOME/PARTS/PermanentToilets/C402CandC403LCassette/tabid/569/Default.aspx
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 12:32

Formuleringen:
"Merk! Bruk aldri husholdningsvaskemidler (klor, løsemidler eller andre
kraftige rengjøringsmidler). Disse kan forårsake blivende skade på
tetningen og andre deler av toalettet."

Vil vel anta at det betyr noe slikt: "Om du bruker veldig sterk kloringblandig er ikke det bra for pakningene og o-ringene i tanken. Husk å smøre pakningene også, i tillegg til å være forsiktig med doseringen."
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 12:34

Men det jeg stiller meg virkelig kritisk til i denne kommentarrekken er jo at det finnes folk som ikke har olivenolje i vogna Evil or Very Mad

Olivenolje er en veldig viktig del av det gode campingliv!
Til Toppen Go down
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 12:44

Jan Ole skrev:
Polar 680 skrev:
Jan Ole skrev:
Klorin matter plasten? Aldri hørt om, det brukes jo til desinfisering av vanntank og slanger og matting der er særdeles lite aktuellt. Shocked

Kanskje det er en god ide å lese instruksjonsboka.........

Dette står i mi bok: Bruk aldri rengjøringsmiddler som inneholder klor, løsemidler,eller lignende ved rengjøring av toalettet, da plasten kan ta skade av dette.

Nå har ikke jeg instruksjonsboka for hånden, men siden du har den kan kanskje du referere den delen hvor det står at klorin matter plasten?
Det kapittelet har nemlig gått meg hus forbi.
Dumt egentlig, kan jo bli dyrt sånt!

å bruke klorin i i tanken er prøvd, endte opp med å kjøpe ny tank.
Ble da fortalt at klorin matter ned plasten og gjør den "uglatt" slik at "guffa" setter seg fortere og bedre fast.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 14:17

Ja da konkluderer jeg for egen del at klorin forblir i sortimentet som før, og da forholder jeg meg bare til min egen synsing, andres kan fort bli dyrt da de ikke kommer med garanti.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeFre 1 Okt 2010 - 21:41

Har alltid brukt klor for å rense vannsystemet (en gang hvert år, etter Italia turene. Vogna er nå 5 år) når jeg titter ut av vinduet ser jeg at den står fortsatt på hjula, uten lekasje og alt av pumper og kraner virker upåklagelig. Ingen har blitt dårlig heller :-)
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeLør 2 Okt 2010 - 2:17

Tom RS skrev:
Har alltid brukt klor for å rense vannsystemet (en gang hvert år, etter Italia turene. Vogna er nå 5 år) når jeg titter ut av vinduet ser jeg at den står fortsatt på hjula, uten lekasje og alt av pumper og kraner virker upåklagelig. Ingen har blitt dårlig heller :-)

Det er bra Tom, men husk at du har jo Hobby, og da gjør jo vogna halve jobben.


Hehe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitimeLør 2 Okt 2010 - 17:33

he he ja det er sant det!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vedlikehold av inkontinent toalett... Empty
PosteTema: Re: Vedlikehold av inkontinent toalett...   Vedlikehold av inkontinent toalett... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vedlikehold av inkontinent toalett...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Thetford toalett
» Fuger på toalett
» skifte spylerpumpe til toalett
» Vann til toalett
» Thetford Toalett

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: