CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varmtvannstank Solifer

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Larsen
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 60
Registration date : 12.03.2008

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 20:27

Vi har en 2001 modell Solifer S7
Jeg mener huske at denne vogna har PRIMUS varmesystem.

Den har også varmtvannstank. Når den skal vinterkonserveres, står det at man skal åpne krana og tømme systemet for vann. Det er lettere sagt enn gjort, da vannuttaket ligger MIDT I den tanken som det er meningen man skal drenere. Dette er en regelrett idiotisk løsning, første gang jeg demonterte dette, måtte jeg ta av endelokket på tanken for å få tømt den skikkelig. Endte nesten med flom på gulvet i vogna. Shocked

Så til sakens kjerne: er det vanlig at man bare lar denne tanken stå halvfull av vann ? Den er jo av plast ( og ligger i et hylster av isopor ) så litt utvidelse tåler den jo sikkert fint....

Fins det bedre tanker som jeg kan bytte den mot ? Noen forslag og linker med bilder ?

Siste alternativ er å bygge den om, altså få sveist på en stuss på laveste punktet hos noen som kan sveise PVC...

Forslag ?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 20:30

Hørtes rimelig dumt ut..... den må jo tømmes helt.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Varmtvannstank Solifer Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 20:39

Syns dette høres skikkelig ulogisk ut......sikker på at du har funnet rett måte å tømme tanken på?

Som regel er det jo bare å åpne en kran og vannet renner ut under vogna.......

Solifer er jo ei vintervogn og de fleste av dem har greie måter å tømme vanntanken på
Til Toppen Go down
Larsen
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 60
Registration date : 12.03.2008

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 21:00

ja, det er selve tanken som er feilkonstruert såvidt jeg kan bedømme.....

Noen som har bilder av tilsvarende tank ?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 21:03

tror jeg ville tatt kontakt med Solifer jeg...
Til Toppen Go down
Larsen
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 60
Registration date : 12.03.2008

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeSøn 13 Des 2009 - 21:05

http://www.kamafritid.se/pdf/08003.pdf

jeg har tanken på S7 på linken over..
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeMan 14 Des 2009 - 22:55

Har hatt tilsvarende fyring og varmtvannstank i en Knaus. Husker ikke helt hvordan jeg tømte den, men det var ikke noe fiksfakseri. Mener å huske at det var en kran i umiddelbar nærhet av varmtvannstanken under senga, for jeg var under der hver gang.
Om rørene ligger i bunnen av tanken innvendig vil det bli en hevert-virkning som tapper tanken selv om røret går ut midt på tanken. På de Solifer vognene jeg har vært borti har tappekrana vært plassert ved døra.

Disse tankene tåler ikke å stå med vann. Tanken i den aktuelle Knausen var skiftet av forrige eier, som hadde glemt å tappe den.
Til Toppen Go down
Larsen
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 60
Registration date : 12.03.2008

Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitimeOns 16 Des 2009 - 20:22

hevertvirkning - det tenkte jeg ikke på faktisk :blush......

Du er selvsagt ved sakens kjerne, bare man tar tida til hjelp, så vil heverten tømme tanken nær sagt totalt.

Takker for påminnelsen, da går dette etterhvert i boks. Krana under gulvet har jeg selvsagt kontroll på.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varmtvannstank Solifer Empty
PosteTema: Re: Varmtvannstank Solifer   Varmtvannstank Solifer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Varmtvannstank Solifer
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Betjeningspanel til varmtvannstank
» Ny type varmtvannstank til Truma-system
» Ny Solifer
» Sirkulasjonspumpe Solifer 89 mod
» Solifer 2015

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: