CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 720 sk kuldebru

Go down 
3 posters
AvInnlegg
bello




Antall Innlegg : 11
Registration date : 30.12.2009

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 16:31

Har problemer med vanet, det fryser å jeg finner ikke ut hvor!!!

Kan det være bak dusjen det fryser.

Det er kun det varmevanne som fryser å vanne til doen.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 17:02

ligger vannrørene på gulvet noen plasser?
kan være det som gjør det
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 18:44

Om det kun er varmtvann og vann til toaen, er det sannsynlig at det er bak dusjen ja. Der ligger slangene på gulvet og det er vanskelig å forandre på dessverre.
Har bestillt oppgradering på min.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
bello




Antall Innlegg : 11
Registration date : 30.12.2009

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 20:00

Jan Ole skrev:
Om det kun er varmtvann og vann til toaen, er det sannsynlig at det er bak dusjen ja. Der ligger slangene på gulvet og det er vanskelig å forandre på dessverre.
Har bestillt oppgradering på min.

Oppgradering???

Legger du varmekabler runt slangene da eller??
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 20:40

Hehe, neida. "Min forhandler" gjør litt forandringer på dette noen steder allerede ved levering, men ikke bak dusjen.
På grunn av en lekkasje mellom slukene i dusjen og avløpsrøret under vogna, skal dusjen demonteres og den anledning har jeg bedt om å få løftet slangene fra gulvet og der det er mulig, festet dem til konvektor og slanger til oppvarmingssystemet.
Jeg bruker ikke vogna så mye om vinteren og der vi står blir det sjelden ned mot -20°C og jeg har derfor ikke så langt hatt noe problem på dette punktet.
Jeg vil allikevel ha dette ordnet da jeg syns dette er en svakhet/konstruksjonsfeil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 23:42

Hei bello. Jeg har i helga oppdaget den mest besynderlige måte å legge opp vannrørene på i min Beduin Emotion 675. Fra sittegruppas vanntank går først røret bakover til en fordeler. Deretter går det fremover rundt sengene og frm til Alden på motsatt side. Varmvannet går den samme runen tilbake og forbi vanntanken og nesten bort til hjørnet. Der er det en fordeler for det varme vannet. Varmvannet går så tilbake forbi vanntanken ogver boggien nok en gang og da opp til kranene på badet. Slangene for både varmt og kaldt vann ligger på gulvet og over boggien under badet, samt under kjøkkenbenken (under stekeovnen). Har kjøpt meg røirisolasjon og selvregulerende varmekabel fra Clas Ohlsson. Skal flytte fordelerne for både varmt og kaldt vann fremover i vogna, under den ene senga. Slangene får då en langt kortere vei, minst 5 m kortere for varmvannet. Og så skal jeg legge isolasjon rundt røret fra vanntanken og returen tilbake til oppvaskbenken. Jeg skal også flytte dem opp fra gulvet i toalettrommet, tror det er plass i overkant. Skal så legge den 4-meteren med varmekabel rundt de 2 kaldvannsrørene. Jeg kobler ut varmvanntilførselen og har stengt av vannet til Alden. Når jeg gjør det slik kommer alle 3 +2 rørene opp til toalette, dusj og vask ikke i kontakt med gulv, samt at de blir isolerte. De 2 kalde +1 den ene varme til kjøkkenbenk isoleres og løftes opp. Skal ta ned noe av dette i nyttårshelga, om det ikke blir for kaldt da. Ellers blir det en større ombygging litt utpå våren.

Om du har nogenlunde den samme føringen som jeg har fryser rørene antagelig på gulvet under kjøkkenbenken og/eller over hjulbuen. Du kan godt ringe meg på 4541 7507 så skal jeg hjelpe deg, om jeg kan da. Forhandleren min sa idag at røret fra Alden går under vogna ved hjulene, dette ble endret til å ligge over hjulbuen fra 2007
Til Toppen Go down
bello




Antall Innlegg : 11
Registration date : 30.12.2009

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 23:45

Er nokk det som blir fasiten på vogna mi å.

Vi ligger på Gol på vintern, å nå i jula har det vært -25 blå her.

På 720 sk har vi badet fremme på høyre side, har vært under senga å lyst i dag å vannslangene ligger på gulve bak dusjkabinettet Shocked .

Ellers har jeg kost meg inne i dag å ordna vannslanger der jeg kommer til.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 23:55

Det er bare å ta jobben og gjør det som fabrikken ikke gjør. At det blir uryddig føring med isolasjon bak kjøkkenskap oh over hjulbuen har jo ikke noe å si. Det er jo jeg som eier vogna, og selger jeg den en gang så følger det med isolerte rør. Vil ikke kjøper ha det sånn er det bare å fjerne det!! Det vanskeligste bli å huke tak i fordelerne, må kanskje sage opp ei plate. De er jo også montert mot yttervegg (selvsagt) på venstre side. Dessuten blir det kanskje litt vanskelig å få tak i rørene opp til kjøkkenbatteriet (over stekeovnen), i verste fall får de bare skjøtes. Skal også montere en ny ventil foravtapping/tømming ved den nye plasseringen for fordelerne.
Det tar nok en dag, men resultatet er verdt det. Ikke frosne rør, og lengden på varmvannsslangen reduseres med 4-5 meter. Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeOns 30 Des 2009 - 23:58

bello skrev:


Ellers har jeg kost meg inne i dag å ordna vannslanger der jeg kommer til.

Kost og kost, fru Blom. Kanskje får du kosen senere når kona takker for at du har fikset vannet til henne? lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
bello




Antall Innlegg : 11
Registration date : 30.12.2009

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeTor 31 Des 2009 - 0:03

Litt må man vel reine med.

Har hatt noen Hobbyer å en Lmc tidliggere så jeg er vel gått fornøyd nå alikavel
Til Toppen Go down
bello




Antall Innlegg : 11
Registration date : 30.12.2009

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeTor 31 Des 2009 - 0:04

bello skrev:
Litt må man vel reine med.

Har hatt noen Hobbyer å en Lmc tidliggere så jeg er vel gått fornøyd nå alikavel

He he Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeTor 31 Des 2009 - 0:06

På 720 SK er det en sånn fordeler. Den ligger på gulvet ca midt i vogna helt fremme under dobbelsenga. Den ble på min vogn flyttet opp fra gulvet og skrudd på frontveggen.
Vanntanken står under dobbelsenga på venstre side, Alden står like foran døra langt bak på høyre side. Fremme i høyre hjørne er dusjen, og rundt hjørnet der ligger slangene i en bundt med flere varme og kalde på gulvet.
Slangene er ikke optimalt plassert eller lagt med tanke på lengde, men det skal heller ikke mye til for å få de bedre plassert, det virker som det skal mindre til for å få dette til på denne modellen enn det skal på feks Beduin 675
Synd at det må gjøres i det hele tatt, men det er nok langt fra alle som ser behovet selv om vognene blir brukt også om vinteren.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
bello




Antall Innlegg : 11
Registration date : 30.12.2009

720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeTor 31 Des 2009 - 0:08

JanP skrev:
bello skrev:


Ellers har jeg kost meg inne i dag å ordna vannslanger der jeg kommer til.

Kost og kost, fru Blom. Kanskje får du kosen senere når kona takker for at du har fikset vannet til henne? lol! lol! lol!

Var vell du som skulle ha He he Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitimeTor 31 Des 2009 - 0:27

Som Jan Ole sier: det er synd at en må gjøre dette selv. En blir litt forbannet når en ser hvor klønete det er gjort fra fabrikk. Men resultatet blir forhåpentligvis en mye bedre vogn. Og selvsagt ligger også rørene på gulvet i lasterommet. Mad Mad Mad Mad

Det er bare å ta ut madrassene og og puter til sofagruppen, og fjerne karusell og plater i kjøkkenbenken og glede seg til et godt resultat! Smile Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





720 sk kuldebru Empty
PosteTema: Re: 720 sk kuldebru   720 sk kuldebru Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
720 sk kuldebru
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: DETHLEFFS-
Gå Til: