CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kondensvann fra kjøleskap.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 16:57

Har et kjempe (og nesten GRATIS) tips til alle som reiser til "syden"!

Som alle andre hadde vi problemer kondensvannet fra kjøleskapet ikke fordampede hurtig nok.
Enten har man flaks å vannet renner ut gjennom risten eller det tar korteste veien inn i vogna Shocked

Løsningen er like enkel som genial (og selv-oppfunnet king )

Jeg boret et hul midt på siden på beholderen, satte enden på en slange (vindusspyler eller tilsvarende) et par cm inn i hullet og drar den andre enden et par cm ut gjennom de nederste ribbene i risten under beholderen.

Når kondensvannet i beholderen står et par cm over slangen, virker "hevert prinsippet" og beholderen tømmes cheers

Hullet bores 1/2 mm mindre enn slangen og trenger ikke limes.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 17:55

jkl
Har du et bilde? Eller kan du få tatt et ved en anledning?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 18:24

jkl skrev:
Har et kjempe (og nesten GRATIS) tips til alle som reiser til "syden"!

Som alle andre hadde vi problemer kondensvannet fra kjøleskapet ikke fordampede hurtig nok.
Enten har man flaks å vannet renner ut gjennom risten eller det tar korteste veien inn i vogna Shocked


Er dette noe som kan oppstå på hete sommerdager her hjemme også?
Står man med breddsiden mot sola på ettermiddagen kan det bli ganske varmt. Kondensvann fra kjøleskap. 180692
Vi har ikke planer om å kjøpe fortelt eller markse, så hvis dette kan skje en varm sommerdag er det kanskje ikke så dumt å være føre var. Takk for tips!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 19:10

Dette gjorde vi i Italia i fjor sommer også. Fungerte helt topp! Må vel innrømme at det var hr Tom RS som kom med idéen og ga meg en slangesnubb. Fungerte helt topp. Eneste var at vi har luftelukene på teltsiden så vi måtte ha en boks som det kunne dryppe opp i.

JanP

Tviler sterkt på at det blir sånne temperaturer over lengre tid her hjemme. Aldri opplevd det jeg i hvertfall. Men vi kan jo håpe da.... Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 19:16

Ok, da glemmer jeg dette.

Vi kommer nok aldri til å reise så langt, men greitt å vite og tipse andre.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 19:20

JanP skrev:
Ok, da glemmer jeg dette.

Vi kommer nok aldri til å reise så langt, men greitt å vite og tipse andre.

Vent å se Smile Vi hadde heller aldri trodd vi skulle kjøre så langt. Ikke før Tom RS (forumist) ymtet frempå om at vi skulle bli med Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:05

Er det smittsomt? Må passe meg. Liker å kjøre bil, men med 2000 kg bakpå synes jeg det er for langt. Tror jeg. Har kjørt Stjørdal-Asker- tur/retur på en dag midt på vinteren (110 mil), men Italia ser jeg litt fjernt. Men man kan jo ha det i bakhodet.

Vi har også hunder som det er uaktuellt å reise fra, og med det i bakhodet blir det nok for langt. Vi stopper så ofte når vi er på tur at vi kommer ikke ned på ei uke. Og da blir det ikke mye tid til ferie, tror jeg.Kondensvann fra kjøleskap. Fresse
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:23

Bare man kommer seg bort fra norske veier går resten av seg selv. Motorveier fra Danmark og nedover er null problem. Bare å sitte og cruise fremover i rundt 100 km. Dundrer og går. For ikke å snakke om italienske motorveien, beste jeg noen gang har sett/kjørt på. Lurer på om det var parkett de hadde lagt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:32

ArneO skrev:
jkl
Har du et bilde? Eller kan du få tatt et ved en anledning?

Har ikke bilder, men kan ta et par stykker neste helg.
Noe spesielt du tenkte på?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:34

Thomas skrev:
Bare man kommer seg bort fra norske veier går resten av seg selv. Motorveier fra Danmark og nedover er null problem. Bare å sitte og cruise fremover i rundt 100 km. Dundrer og går. For ikke å snakke om italienske motorveien, beste jeg noen gang har sett/kjørt på. Lurer på om det var parkett de hadde lagt.


Også jeg som har piggdekk!Kondensvann fra kjøleskap. Icon_rolleyes Kondensvann fra kjøleskap. Icon_eek Kondensvann fra kjøleskap. Icon_lol

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:35

Fant en eller annen plass, muligens her inne, en beskrivelse av hvordan oppgradere til 100 km/t. Kostet ikke så mye heller, om ekvipasjon takler det. Å lunke nedover i lovlig (80) er vel litt ubehagelig med tanke på lastebiler som kjører forbi.

Må ha nye sommerdekk, vet ikke hva som blir kjøpt inn enda. Tenker på et BF dekk, men vet ikke hvor stabil bilen blir med disse. Så vi får se hva som skjer. Skal vel aldri si aldri, i mai satt vi plutselig med denne vogna, vi som ikke skulle ha vogn en gang til. Vi har tenkt å ha den et par år til. Vi selger huset innen 2 år, og da har kona bestemt oss for en bobil. Vi får se, planer kan legges og endres. Hver dag, og mange ganger pr dag også!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:41

Jan Ole skrev:
Thomas skrev:
Bare man kommer seg bort fra norske veier går resten av seg selv. Motorveier fra Danmark og nedover er null problem. Bare å sitte og cruise fremover i rundt 100 km. Dundrer og går. For ikke å snakke om italienske motorveien, beste jeg noen gang har sett/kjørt på. Lurer på om det var parkett de hadde lagt.


Også jeg som har piggdekk!Kondensvann fra kjøleskap. Icon_rolleyes Kondensvann fra kjøleskap. Icon_eek Kondensvann fra kjøleskap. Icon_lol

Hvis du har piggdekk på bilen på vei til Italia i juli så er det vel snakk om mer personlige problemer tror jeg.... Kondensvann fra kjøleskap. Kopfschuettel Kondensvann fra kjøleskap. Kopfschuettel Kondensvann fra kjøleskap. Icon_lol
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:41

Jan Ole skrev:

Også jeg som har piggdekk!Kondensvann fra kjøleskap. Icon_rolleyes Kondensvann fra kjøleskap. Icon_eek Kondensvann fra kjøleskap. Icon_lol


Får låne mine du, Jan Ole. Så kan jeg låne dine til en vintertur nordover neste vinter. Så kan du dra ned til Lidoen, og kanskje byr det seg tid tile en liten avstikker til ULLARED!. Ligger samme leia det, vet du, om du kjører da!Kondensvann fra kjøleskap. Lol Kondensvann fra kjøleskap. Lol Kondensvann fra kjøleskap. Lol Kondensvann fra kjøleskap. Lol Kondensvann fra kjøleskap. Lol
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:43

Tror ikke det er mange som har tatt turen nedover, som ikke gjør det igjen.
Syd for Alpene er man nesten garantert SOL og svært behagelig temp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:49

Prøver å overrtale meg nå?? Som sagt har vi 2 hunder som vanskeliggjør det en del. Får tenke litt.
Men å ha noen kjente å kjøre sammen med ville vært litt enklere, og ikke minst triveligere.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:52

Ser problemet med de 4-bente, men jammen meg er det mye folk som drar med seg hunder på tur!
Kan vel ikke være så veldig behagelig for dyrene........ lang reise.... høy temp og luftfuktighet osv.....
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 20:55

JanP

Så flere 4-bente på Lidoen. Og inne her er det alt annet enn vanskelig å finne noen å reise sammen med.

Men jeg tviler på at noen av de med 4 ben (IKKE Tom RS på lørdags kveld) som var norske.. Min gamle far bruker kjente eller kennel når de skal bort:)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 21:37

jkl skrev:
Ser problemet med de 4-bente, men jammen meg er det mye folk som drar med seg hunder på tur!
Kan vel ikke være så veldig behagelig for dyrene........ lang reise.... høy temp og luftfuktighet osv.....

Vi drar aldri på langtur i varmen med hundene, de kommer nødvendigvis i første rekke. Slik er det, det er et valg som vi er enige i begge 2. Skal man reise dit ned fra Trøndeleg vil jeg ha 4 uker, men som sagt før: Ingen ting er umulig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 21:39

De som har skilpadde legger de i kjøleskapet, men det er vel ikke no særlig med hunder kanskje? Kondensvann fra kjøleskap. Icon_eek

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 21:44

Jan Ole skrev:
De som har skilpadde legger de i kjøleskapet, men det er vel ikke no særlig med hunder kanskje? Kondensvann fra kjøleskap. Icon_eek
En spøkefugl, du!!

Kommer det flere så skal jeg bombardere Kondensvann fra kjøleskap. 388844 Kondensvann fra kjøleskap. 388844 forumet med illsinte Westier, Jan Ole. Og de er skikkelig sure, du har jo sett bilder for noen dager siden. Skikkelig grinete og mannevonde!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 21:45

Ser jo i ettertid at jeg i alle fall var innom tråd-temaet....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 21:48

Her er det et lite utslag av kondens!

Så sinte kan hundene bli at svetten fryser til, se her:

Kondensvann fra kjøleskap. IMG_0298
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 22:09

jkl skrev:
ArneO skrev:
jkl
Har du et bilde? Eller kan du få tatt et ved en anledning?

Har ikke bilder, men kan ta et par stykker neste helg.
Noe spesielt du tenkte på?
Bare som en veiledning for å vise hvordan du fikset det med slangen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 23:05

Jeg skal ta bilder til deg neste helg!

Er du interessert kan jeg også ta et par bilder av en ekstra tappekran for spylevannet til toaletten på Kabe som ikke kan tømmes helt.
Slangen presses en millimeter av spylestussen i klosetten hver gang den fryser og etter et år eller to kan den løsne.

Kabe vil ikke gjøre noe med det: Sier det er Thetfords problem.
Thetford sier det er Kabes høyt plasserte vannslanger som er problemet.

I mellom tiden er feilkonstruksjonen mitt og andres problem!!
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 23:45

Flott med slike tips, tenker på å legge de ut på wikien
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 23:45

jkl skrev:
.

I mellom tiden er feilkonstruksjonen mitt og andres problem!!

Bedre kan det ikke sies!!!Kondensvann fra kjøleskap. 388844 Kondensvann fra kjøleskap. 388844
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kondensvann fra kjøleskap. Empty
PosteTema: Re: Kondensvann fra kjøleskap.   Kondensvann fra kjøleskap. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kondensvann fra kjøleskap.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjøleskap
» Kjøleskap
» Kjøleskap.
» Bjølseth 790
» Ta ut kjøleskap

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: