CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 19:50

Vår Hobby 610 UKFF er fra 2005. Den er utstyrt med Thruma ultra heat varme samt gulvvarme. Vogna har (bakfra på venstre side) rundsitter, kjøkkenbenk, høyt skap over thruma varmeovn, køyesenger. På høyre side (bakfra) rundsitter, døråpning, TV benk, toalett og dobbeltseng, med køye over dobbeltsenga. 5 faste sengeplasser foran. Soverom skilles fra resten av vogna med skyvedør.

Fra Thruma ovn går det to varme sløyfer (rør). Disse er ikke perforert som det var på enkelte eldre vogner. For røret som går bakover var det opprinnelig 2 utganger (et under bordet helt bakerst i rundsitteren, ett ved utgangsdør også ut av rundsitteren). I tillegg til dette har jeg montert tre dyser på slangen (en på venstre side, en helt bakers og en på høyre side, alle under sittebenk). Denne sløyfa går så ut under vogna der hvor døra er, for så og komme opp igjen og gå inn på badet. Dette må en kunne kalle feil konstruksjon. Varmetapet under døra er enormt og omtrent 0 nix varme kommer inn på badet. (Vår løsning: døra litt på gløtt når vi ikke er der).

Røret som går fremover i vogna går gjennom varmtvannsberederen før den kommer ut i dyse under dobbeltsenga. Avstanden fra Thruma ovn til varmtvannsbereder er så stor at vi nok ikke kan få særlig varmt vann ved eventuelt fricamp. Men dette har ikke vært noe problem for oss, da vi ikke fricamper på vinteren.

Vogna har blitt brukt alle vintere på forskjellige steder. Snørike Bislingen med over 2,5 m snø, Nesten på Hardangervidda Dagali og nå da altså nede i dalen ved Øyer nord for Lillehammer.

Vi har alltid brukt vintertelt, liker ikke at kong vinter blåser rett inn når døra åpnes.

Så det var litt om det tekniske.

Fyring med Thruma, ikke spesielt vanskelig, men med litt erfaring får mann ganske bra varme ut av denne. Feilen jeg gjorde i starten var og ha for stor viftehastighet. Dermed blir ikke ultra heat elementene så varme og mann får dårligere effekt.

Men mer om dette senere, nå skal jeg hente unger på trening.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 20:58

Fyring med Thruma, ikke spesielt vanskelig, men med litt erfaring får mann ganske bra varme ut av denne. Feilen jeg gjorde i starten var og ha for stor viftehastighet. Dermed blir ikke ultra heat elementene så varme og mann får dårligere effekt. Det jeg gjør er og regulere ned hastigheten på vifta slik at jeg kjenner at det oser godt når jeg holder hånda 20 - 30 cm over ovnen. Da blir luften som transporteres skikkelig varm.

Skapet over ovnen blir veldig godt og varmt, dresser, bukser, luer og votter blir fort tørre her inne til tross for at det stappes ganske så fullt. Omformer som sitter her inne har ikke så langt tatt skade av dette svært varme miljøet.

Når det på vinteren er kaldere enn -10 pleier vi og måtte fyre med gass om morgenen når vi står opp, sammen med steiking av egg og flesk tar det ikke lang tid før takluke står på gløtt. Vi bruker ca en 11 kg flaske på en vintersessong.

Når det gjelder dogg, er det to ruter som er utsatt for dette i vogna vår. Det er vindu foran på høyre side der hvor dobbeltseng og køyeseng er. og tildels også den skrå frontruta. (spesielt når vi alle 5 har ligget der om natten). De små rutene ved køyeseng på venstre side er alltid doggfrie. De store rutene ved rundsitter kan bli litt fuktige ned mot pakning når det er kaldt ute, men det er ikke noe problem med dugg oppover på disse rutene. Vi har gardinen foran vinduene. Dogget på rutene inne i soverommet forsvinner fort når "trekkspillet" åpnes.

Spillvannet renner rett ut av vogna. Et utløp rett under vask på badet, og ett utløp rett under vask på kjøkkenet. Rør som forbinner disse kobles av på vinteren. Også passer jeg på og "dytte" utløpene (fleksible slanger) litt opp og inn i vogna. Da har jeg aldri problemer med vann som fryser.

Ved tapping av vann er det en ting som irriterer. Tappe punkter til varmtvannsbereder er plassert langt innunder dobbeltsenga. Jeg pleier og "stupe" inn i lasteluka for å nå disse. Det hadde vært meget fint og flott om disse var plassert nærmere lasteluke. Ellers forlater vi vogna med alle kraner lukket, ingen pakninger har tatt skade av dette så langt.

Tjaa var det noe mer da? Dere kan jo spørre.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:26

Jo, gasskassen er som sagt litt utsatt for ising. Vann fra taket renner ned og blir til is som stenger gasskasse. En 10 liter med varmt vann fikser dette. Jeg heller forsiktig på dette vannet. Plasten tar ikke skade av dette og isen slipper greit taket. Men gasskassen er alltid tørr innvendig.

Hobby har et pyntedeksel av plast på draget. Her lar jeg det alltid være litt snø. Dersom det skulle ramle is ned fra taket, tar snøen imot og plasten er like hel. Har sett mange Hobbyvogner med skadet plast deksel.

Utvendig tilgangspunkter er smart lagt opp på denne vogna. Strømtilkobling er på venstre side (sett bakfra), Vannpåfylling, dør til vogn, toalett luke, strømuttak og lasteluke er alle på høyre side. Når mann er på snørike steder behøver mann bare måke inngangssiden for å få hele vogna operativ. Det har ikke så mye og si nå, men på Bislingen var dette gull verdt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:36

Og forresten så skrives Truma slik, ikke Thruma. Og det har ikke noe med Struma og gjøre :-)
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:39

er det noe nevneverdig kaldtrekk, eller kuldestråling fra noen plasser?
på vår lmc med truma og el gulv var det fryktelig til kuldestråling fra gasskassa
det merket jeg fryktelig godt siden dobbeltsenga er på tvers forran i vogna, og jeg lå innerst
og badgulvet hadde litt høyere temperatur enn utetempen, men det var ikke mye
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:46

Jan skrev:
er det noe nevneverdig kaldtrekk, eller kuldestråling fra noen plasser?
på vår lmc med truma og el gulv var det fryktelig til kuldestråling fra gasskassa
det merket jeg fryktelig godt siden dobbeltsenga er på tvers forran i vogna, og jeg lå innerst
og badgulvet hadde litt høyere temperatur enn utetempen, men det var ikke mye

Ved sterk vind kan du oppleve at det trekker på føttene når du står ved kjøleskapet, Vinter deksler utvendig fikset mye av dette. Merket dette best på Bislingen. Men der tok det godt tak i vogna mange ganger.
Gasskassa er på Hobby dårlig isolert. Men når vi har soverommet foran gjør ikke dette så mye, da vi liker og ha det litt kjølig. Har mann sittegruppe foran som på 650 blir det noe annet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:51

Hobby 650 med sittegruppe foran og truma tror jeg oppleves noe kaldere enn min 610. Grunnen til dette er at truma sitter på høyre side, og varmerør som går fremover må gå ut og under dør før den kommer frem til rundsitter. Det er svært uheldig. Videre sitter ovnen på soverommet, det er også uheldig da de aller fleste ønsker å ha det litt kjøligere når mann sover.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:55

Tom RS skrev:
Jan skrev:
er det noe nevneverdig kaldtrekk, eller kuldestråling fra noen plasser?
på vår lmc med truma og el gulv var det fryktelig til kuldestråling fra gasskassa
det merket jeg fryktelig godt siden dobbeltsenga er på tvers forran i vogna, og jeg lå innerst
og badgulvet hadde litt høyere temperatur enn utetempen, men det var ikke mye

Ved sterk vind kan du oppleve at det trekker på føttene når du står ved kjøleskapet, Vinter deksler utvendig fikset mye av dette. Merket dette best på Bislingen. Men der tok det godt tak i vogna mange ganger.
Gasskassa er på Hobby dårlig isolert. Men når vi har soverommet foran gjør ikke dette så mye, da vi liker og ha det litt kjølig. Har mann sittegruppe foran som på 650 blir det noe annet.

Enig med Tom her. På min 720 merker jeg at hyllen i dobbeltsengen er dårlig/ikke isolert. Dette gjør ingen ting så lenge det er soverom, men er noe dritt med kondens av og til. Ved kjøleskapet trekker det vel på alle vogner pga lufting. Eller ........
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 21:59

trekk ved kjøleskap tror jeg er like vanlig som dekk og felger på vogner
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 22:33

Camping Kai skrev:
Ved kjøleskapet trekker det vel på alle vogner pga lufting. Eller ........

Nei, det gjør nok ikke det Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeOns 10 Mar 2010 - 23:53

Hobby kassen på baksiden av kjøleskapet er en dårlig vits i forhold til en del andre vogner som har mer forsegjorte sammenføyninger. Ikke allverden å fikse, men kassen (-02) er bygget opp av uisolerte plater av samme type som møblene og med lite/ingen fuging rundt. Klart dette blir kaldt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeTor 11 Mar 2010 - 21:31

"Jo, gasskassen er som sagt litt utsatt for ising."

Litt utsatt?? Når jeg kom opp sist måtte jeg skynde meg og hakke bort noe is fra Hobby-naboen. Isklumpen nærmet seg faretruende fort vogna mi...
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeTor 11 Mar 2010 - 22:38

jkl skrev:
Camping Kai skrev:
Ved kjøleskapet trekker det vel på alle vogner pga lufting. Eller ........

Nei, det gjør nok ikke det Wink

Så flott da regner jeg med at det gjelder Cabby også. Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeTor 11 Mar 2010 - 22:45

Tampen brenner Laughing
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitimeTor 11 Mar 2010 - 22:47

He He.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Empty
PosteTema: Re: Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)   Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vintererfaringer med Hobby 610 UKFF (Thruma)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 560 UKF / UKFF
» Thruma
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» hobby 610 89modell
» varmvannbereder Thruma boiler

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: