CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forbruk av drivstoff

Go down 
+47
ArneO
Breda
Fludium
Roy81
Mr.Vikebø
lange
Løven
hwestlie
petter34
vesto
saabaero
Offroad
bummen74
TrønderCamp
Ludo
merceben
hobby 650 kfu
Beduin
Børge
Lmc
Camelot
jan erik
sanapo
knutove
janp
DigitalMe
ulven
Johnny
Lc120
hpk
Tasle
Åge P
Ottar
Lars Egil
Veggis
OyvindSP
Redneck
Jan Ole
audi a6
arnediesel
Tommy
pappa_wolf
Jan
André
Thomas
Sten Rune
campist
51 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 3:04

Ottar skrev:
Har Dere erfart det samme som meg,at disse kjørecomputerene aldri stemmer med virkligheten?

De 4 siste bilene jeg har hatt,har kjørecomputeren aldri stemmt med virkelig forbruk.

De har alltid vist for lite.

På min Pajero viser kjørecomputeren ca. 1 dl for mye, kanskje i området 0,5-1 dl, etter det jeg har målt ved tanking.

Sommerturen med vogn lå på ca. 1,3-1,6 l/mil (m/4WD innkoplet for bl.a. å jevne ut dekkslitasjen), alt etter motvind / medvind, bakker etc.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 7:54

På min Volvo V70 viser computeren ca 0,1 liter/mil for lite. Enda mer feil om vinteren når varmeren brukes mye.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 18:08

Å min bil bruker så mye at jeg må fylle tanken når den er tom Shocked Shocked
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 19:18

Lc120 skrev:
Å min bil bruker så mye at jeg må fylle tanken når den er tom Shocked Shocked

Pleier helst å fylle litt før den går tom, er så kjedelig å måtte gå for å kjøpe drivstoff :-p
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 19:19


Bare å fylle og lukke øya.... Suspect

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forbruk av drivstoff - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 19:59

Fylte tanken på tahoen til jentungen her om dagen. Fikk tid til å tenke over livets finurligheter mens pumpa gikk. Og bankkortet, jo det overlevde da på et vis det.
Forbruk av drivstoff - Page 2 820616
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:09

Johnny skrev:
Fylte tanken på tahoen til jentungen her om dagen. Fikk tid til å tenke over livets finurligheter mens pumpa gikk. Og bankkortet, jo det overlevde da på et vis det.
Forbruk av drivstoff - Page 2 820616

Bruker du rabattkort for drivstoff, f.eks. FlexiVisa / Santander eller DnbNOR sitt rabattkort? det blir noen kroner å spare på i løpet av året.

(Vil ikke anbefale DnbNOR fordi de forlanger 250 kr i årsgebyr, og da går vinninga opp i spinninga (ågerbank!). FlexiVisa har ikke årsgebyr. Det gjelder jo å betale hele regninga ved forfall for å slippe renter.)

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:12

Johnny

rekker å tenke litt da ja.... he he

Har Tahoen gått greit?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forbruk av drivstoff - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:38

Sten Rune skrev:
Johnny

rekker å tenke litt da ja.... he he

Har Tahoen gått greit?

Har vært lit småtteri med sensoren til pumpa og noe vakumgreier.
Ellers så farter hun rundt til alle døgnets timer i kjerra. klager på dårlige lys.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:43


Legg egene releer til lysa. Orginalt er det ikke releer på lysa, så hovedstrømmen går gjennom bryteren. Har bytta lysbryter på både en Sub og en Tahoe pga det. De brenner i stykker, og de ryker som regel når det er mørkt ute.... Jeg monterte releer på min rett etter jeg kjøpte den og det ble som natt og dag.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forbruk av drivstoff - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:52

Sten Rune skrev:

Legg egene releer til lysa. Orginalt er det ikke releer på lysa, så hovedstrømmen går gjennom bryteren. Har bytta lysbryter på både en Sub og en Tahoe pga det. De brenner i stykker, og de ryker som regel når det er mørkt ute.... Jeg monterte releer på min rett etter jeg kjøpte den og det ble som natt og dag.

Har foreslått dette for henne samt kanskje bytte fra dette 4 lykt sealed beams til doble hovedlykter.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 30 Okt 2011 - 20:55

Johnny skrev:
Sten Rune skrev:

Legg egene releer til lysa. Orginalt er det ikke releer på lysa, så hovedstrømmen går gjennom bryteren. Har bytta lysbryter på både en Sub og en Tahoe pga det. De brenner i stykker, og de ryker som regel når det er mørkt ute.... Jeg monterte releer på min rett etter jeg kjøpte den og det ble som natt og dag.

Har foreslått dette for henne samt kanskje bytte fra dette 4 lykt sealed beams til doble hovedlykter.

Godt forslag Very Happy

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forbruk av drivstoff - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeMan 31 Okt 2011 - 13:16

vi fyllte full tank på lørdag før avreise, og i dag fyllte jeg smekk full tank igjen. 34 liter på en tur til lista og lindesnes, ca literen på mila.
computeren i bilen sa 0.8 på mila, ikke så galt med vogn bak.

bare å lukke øynene og fylle på konas kort Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 20:59

1,52 på mila uten vogn... Embarassed

Autobahn 120 kmt...
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 21:01

0,62 på i snitt på siste 10 mila, med blandet kjøring.. blir spennende å se den med vogna bak Smile
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 21:17

Med ett lite slagvolum og bensinmotor blir det fort litt forskjeller på forbruk... Uten vogn ligger jeg på 0.65 - 0.7 (litt etter hva slags veier jeg kjører). Med vogn på svingete vei (indre østfold til halden f.eks) bruker jeg 1.2 - 1.4. Ren motorvei med vogn 0.88....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeTor 1 Mar 2012 - 22:15

Jøss, det er jo mikroskopisk forbruk. Min Pajero forlanger 1,3 l/mil i litt vekslende flatt terreng (flate Finland, eksempelvis). Ja, altså langs veien da, med vogna bakpå.

Uten vogn:
Bykjøring ca. 1,1 l/mil
Landevei ca. 0,8 l/mil

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.


Sist endret av Tasle den Fre 2 Mar 2012 - 8:52, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 8:34

Bruker ca. 0,9l/m med vogna etter.
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 17:25


Oljeselskapene skal tjene penger de også.... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Forbruk av drivstoff - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 17:51

Forbruket på ix'n? Den bruker det den bruker alt avhengig av hvor mye trykk sjåføren har i høyrebeinet.
Men husker den første chevy van g30 vi hadde. med 350 motor og byutveksling på bakakselen.
med egget under høyrefoten så med medvind og utforbakke kom vi nesten 5 km på literen.
Og med tall som andre beretter om her så er det nok flere som har hatt kraftig medvind og utforbakke når de har målt forbruket.
Rolling Eyes
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 18:16

Den som bruker godt under literen med vogn ljuger så det rener. På en gjennomsnittlig tur med oppover- og nedoverbakker, rundkjøringer, litt kø og motvind osv, samt en kaffi- og pissestopp eller 3 for mor og barn så er det ingen bil som går på våre veier som klarer seg meg godt under literen med ei middels stor vogn på slep, fullastet som de ofte pleier å være.


Jeg kan godt si at måleren en gang viste 0,53 Very Happy på min bil uten vogn, for det gjorde den. Men reelt forbruk var ca 0.62. Og det er enormt lavt på en slik bil. Og rsten av forklaringen på det lave forbuket skyldes meget sterkt medvind opp østerdalen og hjem. Razz


Til slutt vil jeg si: lure dere selv kan dere gjøre, men ikke bruk denne tråden her for å prate svada. Fyll tanken, start hjemmefra på en fredag i ferien, sitt litt i kø og mye småstopp før en kommer utav storbyen, og kjør til tanken er tom og kjør slik som du pleier når du kjører uten å være redd for å gi på litt i bakker osv for å holde tritt med resten av trafikken, og se hva forbruket blir. Da kan du skrive her på denne tråden hvor mye over literen din bil bruker. For det gjør vi alle, men noen ser ut til å la det gå sport i lure seg selv og andre i å fortelle at det nesten ikke går drivstoff med 1500-2000 hengende bak bilen. Med den store luftmotstanden som tross alt fronten på ei vogn har så øker forbruket rimelig mye når man skal på en vanlig tur.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 18:32

janp skrev:
Den som bruker godt under literen med vogn ljuger så det rener. På en gjennomsnittlig tur med oppover- og nedoverbakker, rundkjøringer, litt kø og motvind osv, samt en kaffi- og pissestopp eller 3 for mor og barn så er det ingen bil som går på våre veier som klarer seg meg godt under literen med ei middels stor vogn på slep, fullastet som de ofte pleier å være.


Jeg kan godt si at måleren en gang viste 0,53 Very Happy på min bil uten vogn, for det gjorde den. Men reelt forbruk var ca 0.62. Og det er enormt lavt på en slik bil. Og rsten av forklaringen på det lave forbuket skyldes meget sterkt medvind opp østerdalen og hjem. Razz


Til slutt vil jeg si: lure dere selv kan dere gjøre, men ikke bruk denne tråden her for å prate svada. Fyll tanken, start hjemmefra på en fredag i ferien, sitt litt i kø og mye småstopp før en kommer utav storbyen, og kjør til tanken er tom og kjør slik som du pleier når du kjører uten å være redd for å gi på litt i bakker osv for å holde tritt med resten av trafikken, og se hva forbruket blir. Da kan du skrive her på denne tråden hvor mye over literen din bil bruker. For det gjør vi alle, men noen ser ut til å la det gå sport i lure seg selv og andre i å fortelle at det nesten ikke går drivstoff med 1500-2000 hengende bak bilen. Med den store luftmotstanden som tross alt fronten på ei vogn har så øker forbruket rimelig mye når man skal på en vanlig tur.

Bingo, der satt den! Klappsalve!

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 18:39

Johnny skrev:
Forbruket på ix'n? Den bruker det den bruker alt avhengig av hvor mye trykk sjåføren har i høyrebeinet.
Men husker den første chevy van g30 vi hadde. med 350 motor og byutveksling på bakakselen.
med egget under høyrefoten så med medvind og utforbakke kom vi nesten 5 km på literen.
Og med tall som andre beretter om her så er det nok flere som har hatt kraftig medvind og utforbakke når de har målt forbruket.
Rolling Eyes

Har kontrolert displayet med tripptelleren på GPS, samt målt ved tanking. Det er ganske så eksakt. Nullstilte sist jeg kjørte tur/retur Trøgstad - Oslo... 0.88. Men har riktignok lett vogn, og hadde bare meg selv i bilen, ingen oppakking i bilen.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 18:46

Jeg kan nok bruke ned mot 1,2-1,25 på deler av turen med fin flyt, med det blir som regel 1,4-1,5. Og det får girkassa ta skylda får, den girer ofte litt lett ned til 4. Men noen sier at det er bra, da en dieselmotor slett ikke skal gå på lavt turtall og pines med et tungt lass etter seg. Og den kjøper jeg, ferdig med det.


Til ferien skal forresten girkassa flushes også, slik at all olje blir skiftet. 80 lapper for ei ny girkasse frister ikke. Men noen få tusen til flushing er vel investerte penger.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 18:48

Har dratt vogna med min mors Peugot 307 også, tur retur Trøgstad/Strømstad. Med svingete drittveier. Mener bestemt den ikke var over 0.8 (på den veien går Versoen på 1.2 - 1.4). Men den ligger tross alt på 0.4 normalt, og vogna mi er helt på grensen av hva du kan ha hengende bak den. Forbruk av drivstoff - Page 2 DSC00217-1024x768
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 21:13

Tom skrev:
Bruker ca. 0,9l/m med vogna etter.

Sjekket med min far, ligger rundt det forbruket (0.8 - 0.9) med Home-car (13-1400 kg) vogna si etter sin Passat 4 motion, tur retur Mo i rana - Oslo. Overasker meg litt att 4 motion versjonene ligger så lavt, for de ligger vel omtrent 0.1 mer enn 2wd versjonen uten vogn, og jeg tviler på at den bruker 0.7-0-8 med vogn.
Men forskjellen blir kanskje liten med vogna da gir utvekslingen på 4 motion egner seg noe bedre til å trekke?

(På en slik tur ligger nok jeg på ninst 1.2 med vogn, er mange tunge bakker på den turen....)
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 21:33

Er dere sikker på at kalkulatoreren regner riktig?

Jeg har ikke noe tall på den bilen og vogna jeg kjører med nå. Har glemt å nullstille trippteller ved fylling. Jeg har derimot regnet på dette flere ganger på biler og vogner jeg har hatt tidligere. Avensis 1,6 og Primera 2,0 hadde ganske likt forbruk, men Avensisen trakk best i oppoverbakker. Begge bilene kjørte jeg på ca. 0,6 uten vogn på langkjøring og 1,2 med vogn. Med de bilene trakk jeg en Hobby 535 med tillatt totalvekt 1200 kg og en Knaus 530 med tilllatt totalvekt 1300 kg.

Nå kjører jeg en 150 hk Carawelle Multivan med en Burstner 680 som har tillatt totalvekt 2000 kg. Uten å ha målt forbruket kan jeg i allefall si at den bruker godt over literen den også.

Jeg har forøvrig en Voyager 2,4 bensin, som jeg trakk Knausen med en sommerferie. Hadde da et forbruk på 1,6 - 1,7. Sluttet å trekke vogn med denne da girkassa gikk føyken noen få dager etter at vi kom hjem fra tur.

Jeg ligger forøvrig skjelden først i køen heller.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 2 Mar 2012 - 22:25

har ikke hatt vogn på kroken på nåværende bil, en corolla verso 1,8l 02 modellmed 135 hk vvt-i motor
den ligger på ca 2400 rpm i 80 så noe lavt giret og velegnet til kjøringen vi har mest av, nemlig småkjøring
og der er bensin suveren i forhold til diesel
men dro en dobbel hestehenger med litt småtteri, og var nok svært nært lovlig hengervekt på bilen som er lave 1200 kilo
det håndterte den meget lett selv om 3.giret var i bruk i de bratteste bakkene, men holdt 80 likevel opp bakkene
blir ikke helt eksakt vitenskap dette her da me, skitt la gå
i følge opptanking etterpå og samsvar med kjørekomputeren så fikk jeg frem et forbruk på 1,2
det synes jeg er meget bra, og regner med at den vil ligge på 1,3-1,4 på ferie nordover med full oppakning og vogn på slep
dette anser jeg som helt akseptabelt
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Mar 2012 - 1:44

Biltype: Chevrolet Tahoe
Årgang: 2000
Motortype: 5,3 liter Vortec
Drivstofftype: 95 blyfri
Trimming: Ingen
Girkasse: Automat
Dekktype: Piggfrie vinterdekk AT 265/75-16
Dekktrykk: 38 PSI
AC: Av
Annet: Sjåfør og to barn, mye bagasje.
Henger: Nei
Stekning: Kassel og 400 km nordover.
Hastighet: Langkjøring, jevn fart på 105 kmt på cruicen og et par kickdowns og 112mph runs (bunne fartssperra)
Når/temp: februar - 3 til 11 grader pluss
Forbruk: 1,31

(Kjørte forresten og en tank med forbruk 1,53, men da prøvde jeg ikke så hardt å kjøre økonomisk... )

Autobahnfart krever mye mer bensin enn norsk motorveisfart.
Disse bilene går nok ned mot literen når det hverken er bakker eller hastighet over 90 kmt...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeSøn 4 Mar 2012 - 12:29

er slettes ikke ille forbruk dette her
Til Toppen Go down
sanapo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
sanapo


Male
Antall Innlegg : 153
Localisation : sarpsborg
Registration date : 01.08.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeFre 16 Mar 2012 - 20:22

janp skrev:
Den som bruker godt under literen med vogn ljuger så det rener. På en gjennomsnittlig tur med oppover- og nedoverbakker, rundkjøringer, litt kø og motvind osv, samt en kaffi- og pissestopp eller 3 for mor og barn så er det ingen bil som går på våre veier som klarer seg meg godt under literen med ei middels stor vogn på slep, fullastet som de ofte pleier å være.


Jeg kan godt si at måleren en gang viste 0,53 Very Happy på min bil uten vogn, for det gjorde den. Men reelt forbruk var ca 0.62. Og det er enormt lavt på en slik bil. Og rsten av forklaringen på det lave forbuket skyldes meget sterkt medvind opp østerdalen og hjem. Razz


Til slutt vil jeg si: lure dere selv kan dere gjøre, men ikke bruk denne tråden her for å prate svada. Fyll tanken, start hjemmefra på en fredag i ferien, sitt litt i kø og mye småstopp før en kommer utav storbyen, og kjør til tanken er tom og kjør slik som du pleier når du kjører uten å være redd for å gi på litt i bakker osv for å holde tritt med resten av trafikken, og se hva forbruket blir. Da kan du skrive her på denne tråden hvor mye over literen din bil bruker. For det gjør vi alle, men noen ser ut til å la det gå sport i lure seg selv og andre i å fortelle at det nesten ikke går drivstoff med 1500-2000 hengende bak bilen. Med den store luftmotstanden som tross alt fronten på ei vogn har så øker forbruket rimelig mye når man skal på en vanlig tur.


hehehe , skulle vært slik "liker" knapp å trykke på , for denne var bra Very Happy
Til Toppen Go down
jan erik
CAMPER
CAMPER
jan erik


Male
Antall Innlegg : 33
Age : 74
Localisation : Jessheim
Registration date : 11.12.2008

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 6:43

Ja,det er sikkert og visst.

Kjører selv en Mercedes E200 TK bensin og den bruker vanligvis ca.0,7
med min kjøring,en mann på 62 år som har kjørt nok bil egentlig.

Med Cabby 740 boggivogn etter så blir forbruket 1,7 for å holde tritt
med trafikken fra Gol til Strømstad.

Jan Erik.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 10:24


For å sammenligne forbruk,må vi også sammenligne rutene vi kjører.
Det er helt umulig å få så lavt forbruk ved å kjøre i Norge,som en gjør
nedover i Europa.

Kjører man Nord-Tyskland,Nederland,Belgia for eksempel,så går jo bilen
i 90 Km på 6.Gear HELE tiden,mil etter mil. Da kryper forbruket nedover
skal jeg garantere dere.Der er jo flatt som ei pannekake.

Kjører man bakke opp og bakke ned som veiene er her i Norge,er det
rett og slett umulig å oppnå et lavt forbruk.

Sånn er det bare.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 11:36

Nå skal jeg ikke være bastant på noen måte, men for et par år siden når vi var på norgesferie med vogna klarte jeg å kjøre i snitt ca liter på mila på vestlandet der farta var lav på grunn av svinger, bakker og smale veier. Når vi kom oss over til østlandet der farten gikk opp til 90-95km\t begynte snittforbruket å stige ganske mye. Jeg har ingen fasit svar på det, men for meg så virket det som om fart er den viktigste faktoren for høyt forbruk, og ikke plent at det er så mye svinger og smal vei.
Kjørte da Avensis diesel og Knaus 500 1300kg.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 12:29

Ottar

Vil faktisk påstå at det er omvendt. Mi erfaring er at forbruket er lavare i Norge en på motorvegane i Europa. Det trur eg har mykje med hastigheit å gjere. Gjennomsnittsfart i norge ca 60-70 mens på autobahn ligg vel dei fleste rundt 100?
Då eg var til Italia i fjor var forbruket ca 1,2-1,3 på motorveg, mens eg i norge låg omtrent akkurat på literen.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forbruk av drivstoff - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Forbruk av drivstoff   Forbruk av drivstoff - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Forbruk av drivstoff
Til Toppen 
Side 2 av 5Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» forbruk 12V til 230 V
» USA biler

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: