CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Feste zip markise på Ny Hobby

Go down 
+6
binders
ArneO
Sten Rune
Jan Ole
Nøfle
Rune B
10 posters
AvInnlegg
Rune B




Male
Antall Innlegg : 3
Localisation : Bergen
Registration date : 10.04.2010

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeLør 10 Apr 2010 - 23:27

Hei !!
Er helt ny(fersking i forumet) og jeg har en utfordring ang feste av zip på ny hobby.
Har lest mange forum og svært mange tråder uten å bli noe særlig klokere. Prøver meg da her for det virker som en god del kloke hoder holder fast her... Very Happy
Problemet er som følger: På hobby modeller før 2009 er sporet til feste av fortelt og markise svært grunnt. Slik at disse sylinderne med skrue som skal holde markisen fast i skinnen, kan føres frem og tilbake uten problem. Nå har da Hobby kommet med en ny skinne som kan vise seg å ha en utfordring. Skinnen er veldig mye dypere. Jeg har zip fiamma 440, og da skal det under transport være festet en rund sylinder med skrue gjennom foran og bak markisen. Dette for å unngå at markisen sklir frem og tilbake ..... (selvfølgelig) Very Happy Utfordringen er å få disse sylinderne opp gjennom skinnen. Det er en svak bøyning på sporet, slik at det er svært vanskelig å få skubbet denne avgårde. Håper dette var forståelig. Very Happy
Spørsmålet er da om noen har en genial løsning, eller produkt som erstatter det som følger med markisen.
Har spurt forhandler, og svaret var at det går med litt makt. Bruk ett flatt skrujern og bøy forsiktig... Føler at dette ikke er helt bra. Funker gjerne første og andre gangen, men... Jeg har vanligvis hatt markisen hengende i garasjen vintertid. Og da blir det jo på og av hvert år..
Håper på mange gode forslag fra svært kloke hoder Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
Nøfle




Antall Innlegg : 15
Registration date : 13.11.2008

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 0:41

Hei jeg monterte markisen på min 610 09 mod i fjor, måtte bruke makt skrujern og silikon spray, men brukte bare skrujern til og skyve / dunke låsene igjennom buene utvidet ikke skinnen. sunny
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 15:24

Må disse låsingene monteres? Jeg mener, vil markisa flytte seg uten dem, jeg har alltid plassert markisen frem mot svingen fremme og der har den vert ved ankomst hver gang.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 16:07

Det finnes da andre måter, som kanskje ikke er helt etter boka. Men hva med åbore et lite hull ovenfra og bruke en liten, syrefast skrue og mutter får låsing? Om markisen er kortere enn vogna kan den gli litt fremover om du vil ha den lengre bak. Og da er det greitt å kunne låse den. Men dette kan vel ikke være værdens sak å løse. Bruk fantasien så årdner det seg for de greie guttene. Det pleier det, for meg ihvertfall.

Motto: Bedre tannløs enn rådløs.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 18:42

En enkel løsning jeg brukte da jeg mistet disse festegreiene var å fylle litt silikon i sporet på begge sider av markisen, det holdt bra og var bare å dra ut etter sesongen. Nødløsning? Ja Very Happy , men lot det herde 1 dag og det holdt fint.

Ps. JanP, fint motto du har!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 19:25

Rune B

Slip "sylinderen" så den blir litt buet, nesten som en banan.
Fungerer kanon fin og den sitter som vanlig når skruen strammes!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 19:30

Hm, kanskje jeg må lage meg en sånn sylinder eller to, selv om jag ikke har hatt bruk for de før for nå har jo jeg fått åpning i skinna oppe på taket. Dumt om markisa ligger igjen på veien etter en rivstart som krøller stretch lakenene og strekker vogna enda noen mm, alt utført av en overivrig Caravelle på tur.Feste zip markise på Ny Hobby 928394 Feste zip markise på Ny Hobby 897742

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 19:33

Jan Ole skrev:
Hm, kanskje jeg må lage meg en sånn sylinder eller to, selv om jag ikke har hatt bruk for de før for nå har jo jeg fått åpning i skinna oppe på taket. Dumt om markisa ligger igjen på veien etter en rivstart som krøller stretch lakenene og strekker vogna enda noen mm, alt utført av en overivrig Caravelle på tur.Feste zip markise på Ny Hobby 928394 Feste zip markise på Ny Hobby 897742

Du bør ikke vente med å lage de sylindrene..... Feste zip markise på Ny Hobby Affraid Feste zip markise på Ny Hobby Affraid Feste zip markise på Ny Hobby Affraid Feste zip markise på Ny Hobby 928394

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Feste zip markise på Ny Hobby Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 19:33

Ok, hva er diameteren inne i denne skinna egentlig?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Rune B




Male
Antall Innlegg : 3
Localisation : Bergen
Registration date : 10.04.2010

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 11 Apr 2010 - 21:54

Masse gode tanker og gode ideer.
Det er litt vrient å måle diameter`n inne i skinna. Men sylinderen som skal inni er Ø7mm. Sporet er vel 1-2mm større.
Tenker eg skal prøve "banan" trikset, alternativt silkon i sporet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeMan 12 Apr 2010 - 8:29

Dette er nok den kjedeligste løsningen som finnes (for man får kjøpt den ferdig for en billig penge Wink ), men den funker på Adria i alle fall:
Feste zip markise på Ny Hobby 900060040
Fra Isabella
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeMan 12 Apr 2010 - 12:34

ArneO skrev:
Dette er nok den kjedeligste løsningen som finnes (for man får kjøpt den ferdig for en billig penge Wink ), men den funker på Adria i alle fall:
Feste zip markise på Ny Hobby 900060040
Fra Isabella
den ser fin ut, men er den lang? Hvis den som er med markisa er for lang for svingen så går det ikke med den? Men den skal jeg kjøpe til adria!! de som er med er "dårlige". lite spor i skruen og den "gror" i hop med klossen.
Til Toppen Go down
Rune B




Male
Antall Innlegg : 3
Localisation : Bergen
Registration date : 10.04.2010

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeMan 12 Apr 2010 - 17:42

Denne har eg, og problemet med denne til Hobby er at sylinderen er litt større. Og da går enda tregere i sporet.
Utfordringen er også at sporet er litt på skrå. Slik at når man fører sylinderen med skrue i oppover, så tar skruen borti på venstre siden inne i sporet, og på høyre siden ytterst i sporet.
Har etter litt ymse språk bruk i dag klart å få "bananen" oppover i sporet. Det som er dumt er at det blir laget noen riper i lakken ytterst, da man må bruke skrujern for å få dette til.


Sist endret av Rune B den Man 12 Apr 2010 - 21:23, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeMan 12 Apr 2010 - 19:53

oscarthegreat skrev:
ArneO skrev:
Dette er nok den kjedeligste løsningen som finnes (for man får kjøpt den ferdig for en billig penge Wink ), men den funker på Adria i alle fall:
Feste zip markise på Ny Hobby 900060040
Fra Isabella
den ser fin ut, men er den lang? Hvis den som er med markisa er for lang for svingen så går det ikke med den? Men den skal jeg kjøpe til adria!! de som er med er "dårlige". lite spor i skruen og den "gror" i hop med klossen.
Nei, bare noen cm.
Til Toppen Go down
binders

binders


Antall Innlegg : 12
Registration date : 25.11.2008

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 13 Jun 2010 - 9:58

Jeg har samme problem, men tar skruen helt ut og og fører den oppover i skinna med et syltynt skrujern, når "dingsen" har kommet opp dit jeg vil ha den, setter jeg i skruen og skrur igjen, tror jeg har funnet en litt lengere skrue da orginalskruen ble for kort.
Det største problemet synes jeg imidlertid er at markisen kommer så langt ut når den må festes i denne skinna. (ser lite pent ut)
Til Toppen Go down
Janita
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Janita


Antall Innlegg : 274
Age : 61
Localisation : Buskerud
Registration date : 17.10.2008

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeSøn 13 Jun 2010 - 10:18

Jeg bruker ikke noe til å feste markisa med og den har aldri flyttet på seg under kjøring.
Til Toppen Go down
gesolb2




Male
Antall Innlegg : 2
Registration date : 27.10.2009

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeLør 31 Jul 2010 - 12:06

Hei!!!

Fant denne på nettet.Viser ikke noe bilde,men den kan sikkert brukes.


http://wellnesscampingogfritid.dk/markiser-48/tilbehoer-til-posemarkiser-95/fiamma-215/?page=2
Til Toppen Go down
tlauri

tlauri


Male
Antall Innlegg : 17
Age : 45
Localisation : Bodø
Registration date : 20.06.2009

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeFre 15 Jul 2011 - 22:45

Er for øyeblikket på ferie i Sverige med min mye hobby 650 KFU 2011 modell, har problemer med at den fiamma markisen har fester som kommer i skråen på skinna slik at stengene som står mot veggen hopper av ved et lite vindkast. Dro innom en svensk caravanforhandler som hadde eget kit for "new Hobby", enkelt og greit en mal og nye fester for markiseposen litt lengre ned slik at stengen hviler mot en slett vegg og stengene sitter på plass Smile
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeLør 16 Jul 2011 - 0:48

Det er helt riktig som informert litt lengre opp i tråden.
Man kan få kjøpt ett eget Hobby-Kit for de nye skinnene.
I settet finner man 2 stk vinkler med skruer for å tre in i skinnen foran og bak markisen.
nye gummibraketter for stengene med støtputer som skal limes på posens bakside.
I tillegg finner man også en pappmal for å lage nye hull til disse gummibrakettene som man seter stengene i da disse skal flyttes nedover i posen.

Har selv kjøpt settet sammen med markise og det er egentlig bortkastet. markisen flytter seg ikke for meg selv om jeg ikke har disse vinklene.

Gummibrakettene har jeg bare flyttet nedover.
Til Toppen Go down
tlauri

tlauri


Male
Antall Innlegg : 17
Age : 45
Localisation : Bodø
Registration date : 20.06.2009

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeLør 16 Jul 2011 - 9:21

Fulgte ikke med noe vinkler i mitt sett, men har ikke hatt problem med at markisen flytter seg i sporet når jeg kjører.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitimeLør 16 Jul 2011 - 21:46

tlauri skrev:
Fulgte ikke med noe vinkler i mitt sett, men har ikke hatt problem med at markisen flytter seg i sporet når jeg kjører.

De var i hvert fall med i mitt sett.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Feste zip markise på Ny Hobby Empty
PosteTema: Re: Feste zip markise på Ny Hobby   Feste zip markise på Ny Hobby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Feste zip markise på Ny Hobby
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fortelt OG markise til Hobby Prestige 535
» Feste for reservehjul
» klips til å feste gardin med?
» Ny vogn, feste(knapper) til fortelt over hjulene, montering?
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: