CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?

Go down 
+5
TomA
ole
Jan Ole
Sten Rune
otika
9 posters
AvInnlegg
otika
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 24
Registration date : 08.10.2009

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeSøn 2 Mai 2010 - 21:48

Vogn fra 1981 (ja du leste riktig hehe) trur jaggu antenna er fra 81 også, har rikstv og får inn signaler ,men de er såååå dårlige at det detter ut hele tiden Mad kan jeg ikke bruke denne antenne ? alle andre signaler er topp, ikke noen trær i veien e.l, og mellom fjellene i Gol hadde jeg 85 % signaler,mens ved fjorden er det maks 15 %

Noen tips ?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeSøn 2 Mai 2010 - 22:14

Sjekk kabelen i vogna. Har vært borti at de er skjøtet, bl.a. i det kleskapet som antennestanga kommer ned i. Rust i den skjøten kan være synderen. Det samme med tilkoblingen på antenna.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeSøn 2 Mai 2010 - 22:24

Oppe i antenna er det muligens en flat brei transparent kabel med to ledere, denne har jeg byttet med positivt resultat på langt yngre antenner.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
otika
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 24
Registration date : 08.10.2009

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeSøn 2 Mai 2010 - 22:25

Okei, flott Smile da prøver jeg det til helga...for denne antenna skal vel fungere med riks tv ? den forrige gjorde ihvertfall det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeSøn 2 Mai 2010 - 22:27

Rustent feste i selve antenna er vel også sannsynlig. Kjøp deg en aktiv antenne om du har en egen boks og ikke bruker CAM. Da kan du bruke 5V fra boksen til mating av forsterkeren i antenna. Langt bedre signal på utsatte steder. Er styrken under ca 40% begynner bildet ofte å hopp/henge.
Har du ikke egen RiksTV-boks kan det allikevel være verdt å kjøpe en ny antenne uten forsterker. Ev. en aktiv antenne med separat 5v trafo. RiksTV er krevende på signalstyrke, spesiellt på høye frekvenser når det er snø/regn/tåke selv om avstander er 15 km og fri sikt.
Til Toppen Go down
otika
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 24
Registration date : 08.10.2009

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeSøn 2 Mai 2010 - 23:16

Har egen riks tv boks som har fungert glimrende med en annen antenne jeg har liggende. Tenkte jeg skulle slippe jobben med å skifte antenna Smile så sjekker kabler osv først...

Tusen takk for glimrende tips Smile
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTir 4 Mai 2010 - 1:13

Jan Ole skrev:
Oppe i antenna er det muligens en flat brei transparent kabel med to ledere, denne har jeg byttet med positivt resultat på langt yngre antenner.

Hvor fikk du tak i denne typen kabel? Min antenne har brudd i denne og antennesjappene her i byen sliter med å skaffe meg den... Sad
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTir 4 Mai 2010 - 7:41

Tja, hva var det da? Var innom en Expert butikk av den gamle sorten, de driver med skipselektronikk, radarer og kommunikasjonsutstyr også, der hadde de noe slags skjøtekabler med denne typen kabel. Jeg klippet bare bort det som var overflødig, kostet nesten ingenting.
Var forøvrig en Hobby -02 den antenna sto på.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 22:37

Hei

Hvilken antenne skal jeg kjøpe til en Riks-tv dekoder?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 22:51

Bruk den du har på vogna. Alle UHF-antenner virker som er laget opp til i dag er ok.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 23:11

Har ikke på vogna, derfor spørsmålet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 23:15

Som sagt: alle UHF antenner kan brukes. (Må ta inn kanal 21-60).
NB: festet må passe rørets diameter.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 23:24

Ok skjønner det at alle UHF antenner kan brukes og at den må passe rørets diameter.
Spørsmålet var ment som en forespørsel på forslag til antenner som er bra.
Vet det finnes billige og dyre antenner, men hvem skal man velge.......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 23:30

Hvor bra ei antenne er ser du på f.eks forsterkning. Høyere pris = bedre forsterkning.

Har ikke noe forslag til konkret, den som fulgte med vogna er ei lita ei som jeg aldri har hatt problem med i 3 sesonger. Derfor mener jeg det er unødvendig å legge ut 1000-2000 kr for bare å ta inn NRK slik du skrev i en annen post. Og derfor: kjøp ei til 300 kr. i ei TV-sjappe.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeOns 3 Aug 2011 - 23:34

Ok hadde ikke tenkt å legge ut 1000 kroner nei. Har jeg skrevet det?

Skal ta turen inom ei sjappe i løpet av helgen.
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 0:23

Denne skal da funke bra: http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/digital-tv/bakkesendt-digital-tv/utendorsantenne-digital-tv/macab-digicampdeluxe/135829.4277/
Har bestilt en slik selv, og skal koble den til tv'en med cam fra rikstv. De fleste tv'er har en funksjon som kan mate strøm til antenna. Skal oppdatere hvordan det funker da vogna mi står en plass med dårlig dekning.
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 7:18

Har sett den selv og er ett godt alternativ til ei grei og god antenne vil jeg tro.
I tillegg er den billigere fra netonnet enn fra macab direkte.
Så en oppdatering hadde vært greit å få.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 9:23

Et annet alternativ er denne fra Triax, har den selv og er sålangt godt fornøyd med den. Som andre tilsvarende antenner er den avhengig av matespenning ut fra dekoder/TV. Jeg har en 12v nettdel som har 2 utganger/splitter(Triax IFP 529).
Jeg kjøpte min på Abbo i vinter for ca 450,- pluss nettdelen til ca 150, men finner den ikke der nå. Ser at den finnes på Multicom. Med Macab antenna som det er linket til over, følger det vel med nettdel så det blir et rimeligere alternativ.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 12:50

Kim skrev:
Denne skal da funke bra: http://www.netonnet.no/art/tv-og-bilde/digital-tv/bakkesendt-digital-tv/utendorsantenne-digital-tv/macab-digicampdeluxe/135829.4277/
Har bestilt en slik selv, og skal koble den til tv'en med cam fra rikstv. De fleste tv'er har en funksjon som kan mate strøm til antenna. Skal oppdatere hvordan det funker da vogna mi står en plass med dårlig dekning.

Tror det er denne som ble levert med min Solifer. Ser likedan ut. En grei og sorgløs antenne som man ikke behøver å snu så veldig på for å få et bra bilde. Der jeg har sesongplass er det dårlige TV-forhold (TV-skygge), og denne funket slik den sto. Men enda litt bedre signalstyrke ved å dreie den 10-20 grader.

På ferieturer har jeg aldri brukt å bry meg med å stille inn antenna, den bare går og går (virker og virker!)... Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Kim
CARAVANER
CARAVANER
Kim


Male
Antall Innlegg : 105
Localisation : Bodø
Registration date : 07.03.2011

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 14:07

Tror det er disse som blir levert med hobby vogner og om jeg ikke tar feil, og de skal fungere rimelig bra!
Tasle: Har du noe forsterkning på din via strøm?
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 15:23

På Biltema har de en antenne som er helt lik den Macab antenna i linken over, se her. Det er ikke noe godt bilde, men jeg så på den idag og jeg tror den må komme fra samme produsent men i Biltema-innpakning. Biltema tar kr. 329,- for den med alt inkludert, det må jo være en grei pris.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 16:15

Kim:

Min antenne har en innbygd forsterker (aktiv antenne). Det fikk jeg erfare da jeg dro ut antennekontakten inne i skapet og var litt uheldig og kom borti noe gods med senterpinnen på antennekabelen, det slo en svak gnist. Trodde antenne var kaputt etter det, men det gikk heldigvis godt. Men om det er 5 eller 12 V er jeg ikke så sikker på. Tipper det er 12 V siden det øvrige i vogna er 12 V.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 16:26

Alle aktive antenner krever spenning (mener at det er 5V på nye, og gamle kan ha 12V) tilført. Som Tasle sier; er man uheldig så erfarer man nettop det.

Min nye Grundig 22" har 12V drift og mulighet for 5V til aktiv antenne. Da slipper en denne 230V omformeren separat for antenne og en trafo mindre er en liten feilkilde (og kanskje brannkilde også) mindre. Og ingen ekstra ledninger.
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 49
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeFre 22 Jun 2012 - 21:58

Bytta den gamle antenna på bobilen, siden den gamle var knekt åpen i plasthuset, og rørfestet bestod av strips. Shocked

http://www.clasohlson.com/no/Campingvognantenne/Pr381586000

Den gamle var identisk, så jeg sparte meg for litt monteringsarbeid Laughing
Riks-tv var inga problem, trenger ikke engang løfte antenna opp, og vri den, om jeg bruker forsterkeren!
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeFre 22 Jun 2012 - 23:07

bummen74 skrev:
Bytta den gamle antenna på bobilen, siden den gamle var knekt åpen i plasthuset, og rørfestet bestod av strips. Shocked

http://www.clasohlson.com/no/Campingvognantenne/Pr381586000

Den gamle var identisk, så jeg sparte meg for litt monteringsarbeid Laughing
Riks-tv var inga problem, trenger ikke engang løfte antenna opp, og vri den, om jeg bruker forsterkeren!

"Originalantenna" på min Solifer ligner veldig på den du linker til. Og er heller ikke så nøye på retninga om senderen er sterk. Ved svake signaler (ca. 50 % og lavere) må nok mi antenne peke mot senderen.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
bummen74
CARAVANER
CARAVANER
bummen74


Male
Antall Innlegg : 109
Age : 49
Localisation : Mestervik
Registration date : 13.05.2012

Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitimeLør 23 Jun 2012 - 23:38

En tidligere nabo var tidlig ute med digital-tv, montert proft av lokal leverandør.
(Han var nyoperert i strupen pga kreft, kunne ikke være ute lenge nok til å montere selv.)

Han fikk litt over 60% på klarvær, og knapt 40% ved snøvær.
Så da ble jeg overraska over kvaliteten på antenna, når proff-anlegget var så svakt king
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Empty
PosteTema: Re: Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?   Gammel antenne og rikstv ,funker dette ? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gammel antenne og rikstv ,funker dette ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gassovn funker det?
» Vannspulern for toalett funker ikke
» Elektrolux kjøleskap funker ikke på 230V
» Heia pumpen på 220 funker men støyer en del tips
» Tv antenne stikk på Adria

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: