CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.

Go down 
+2
joka
Svein2
6 posters
AvInnlegg
Svein2

Svein2


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Elverum
Registration date : 11.04.2010

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 13:11

Hei.

Jeg har bestillt meg en Globesat satelittantenne med riks-tv. Er det noen som har en oversikt eller link til en nettside over hvilken vinkel (elevation) det skal være i forhold til hvor man er i Europa. Har ett kompass så
360 gr (azimuth kurs) justering tror jeg går greit. Tar gjerne i mot tips, skal få jømna caravan til å montere antenna sammen med service.

En annen ting jeg lurer på er hvor man får tak i 12V utstyr til installasjon, skal skal sette opp ett par kontakter for lys i fortelt i strømboks utenpå vogna.

Når det gjelder gass, er det best å bruke industrikontakt eller hurtigkobling. (er det dèt heter?). Har hurtigkontakt på en grill og industrikontakt på vogna, så må bestemme meg for hva jeg skal gå for.

Tilslutt: Er det noen som har montert eller vet om en kjøleboks, 220V eller gass, som passer i setekassa under sittegruppa. Må minst ha plass til ett par sixpacker med bamsebrusbokser drunken Har ett vanlig lite kjøleskap og kona prioriterer kald melk,brus og mat. Evil or Very Mad

Gode svar blir vurdert belønnet med bamsebrus ved personlig oppmøte. Natta
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 14:54

Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 16:09

Det følger med et kart med antenna som viser elevasjon. Vil variere ift om vogna står helt i vater eller ikke. Jeg har satt på et merke på masta og starter derifra. Finjusterer når jeg har fått signal. Min erfaring er at det er mer å gå på opp og ned enn sideveis.
Til Toppen Go down
Svein2

Svein2


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Elverum
Registration date : 11.04.2010

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 17:43

Takk for det.
Problemet med kjøleboksen er at den ikke kan være høyere enn max 33cm for å få plass i kassa.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 18:33

Kjøleboks og prioriteringer: Skift kone.
Globesat: 19 grader på skalaen på nordvestlandet stemmer som regel bra for meg, brukte 24 i Billund.
Har faktisk opplevd at vogna seg, ( fuktig jorde) såpass etter et par dager at jeg mistet satelitten, skjønte ikke hva det var og plundret en god del.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Svein2

Svein2


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Elverum
Registration date : 11.04.2010

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeMan 3 Mai 2010 - 19:31

Jan Ole skrev:
Kjøleboks og prioriteringer: Skift kone.
Globesat: 19 grader på skalaen på nordvestlandet stemmer som regel bra for meg, brukte 24 i Billund.
Har faktisk opplevd at vogna seg, ( fuktig jorde) såpass etter et par dager at jeg mistet satelitten, skjønte ikke hva det var og plundret en god del.

Hehe, men vogna står på henne, så det blir en forholdsvis dyr løsning. Men problemet blir jo forsåvidt løst. Laughing
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeTir 4 Mai 2010 - 1:08

Svein2 skrev:
En annen ting jeg lurer på er hvor man får tak i 12V utstyr til installasjon, skal skal sette opp ett par kontakter for lys i fortelt i strømboks utenpå vogna.

Hva slags 12V utstyr er du på jakt etter? Skal du bruke kontakter type sigarettenner har f.eks Clas Ohlson et paneluttak som fungerer greit.

Link
Til Toppen Go down
Svein2

Svein2


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Elverum
Registration date : 11.04.2010

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeTir 4 Mai 2010 - 7:04

ole skrev:
Svein2 skrev:
En annen ting jeg lurer på er hvor man får tak i 12V utstyr til installasjon, skal skal sette opp ett par kontakter for lys i fortelt i strømboks utenpå vogna.

Hva slags 12V utstyr er du på jakt etter? Skal du bruke kontakter type sigarettenner har f.eks Clas Ohlson et paneluttak som fungerer greit.

Link

Tjaa, er ute etter ei type hann/hunn kontakt, skal bruke vanlig lampettledning som klipses i forteltstenger med lys hengende over bord, eventuellt vinduer i teltet og litt lys i ett innertelt.

Det var mye interessant her. Takk for det. sunny
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeOns 5 Mai 2010 - 1:08

Svein2 skrev:
ole skrev:
Svein2 skrev:
En annen ting jeg lurer på er hvor man får tak i 12V utstyr til installasjon, skal skal sette opp ett par kontakter for lys i fortelt i strømboks utenpå vogna.

Hva slags 12V utstyr er du på jakt etter? Skal du bruke kontakter type sigarettenner har f.eks Clas Ohlson et paneluttak som fungerer greit.

Link

Tjaa, er ute etter ei type hann/hunn kontakt, skal bruke vanlig lampettledning som klipses i forteltstenger med lys hengende over bord, eventuellt vinduer i teltet og litt lys i ett innertelt.

Det var mye interessant her. Takk for det. sunny

Sjekk i Kamakatalogen side 22, artikkel E10-09 og E10-10. Burde være noe for deg Smile

Link
Til Toppen Go down
Svein2

Svein2


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Elverum
Registration date : 11.04.2010

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeTor 13 Mai 2010 - 8:56

En liten oppdatering på mine spørsmål.

Jeg har fått montert en dobbel 12V kontakt ute til lys i fortelt, takk for tipset Ole, det var slike jeg var ute etter.
Kjøleboks i sittekassa på vogna er nok umulig å få tak i p.g.a. lav høyde(33cm), det blir nok en vanlig boks i bilen som settes i forteltet når vi er framme.
Jømna caravan anbefalte meg å bruke industrikobling på gassen, så da går jeg for det.
Parabolen skal Jømna Caravan montere 18. mai.

Blir spennende til første turen i pinsen å se om alt fungerer og hvor mye som er glemt. Kjøleboksen blir ihvertfall med. Wink

Jeg har noen flere prosjekt som jeg kommer tilbake til. Takk til alle som har gitt tips både her og i andre tråder.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeTor 13 Mai 2010 - 18:28

Værsgo, bare kom med mer du, vi har litt lite å gjøre på her inne for tia....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
trallala
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 30
Localisation : Nordland
Registration date : 20.07.2011

Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitimeOns 20 Jul 2011 - 9:33

Svein2 skrev:
Hei.

Jeg har bestillt meg en Globesat satelittantenne med riks-tv. Er det noen som har en oversikt eller link til en nettside over hvilken vinkel (elevation) det skal være i forhold til hvor man er i Europa. Har ett kompass så
360 gr (azimuth kurs) justering tror jeg går greit. Tar gjerne i mot tips, skal få jømna caravan til å montere antenna sammen med service.
Her kan du finne en fin oversikt over hvordan antenna skal stilles inn:
http://www.dishpointer.com/
Til Toppen Go down
Sponsored content





Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Empty
PosteTema: Re: Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.   Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Div. spørsmål: Globesat, 12V, gass, kjøleboks.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har en Globesat parabol til overs?
» Kjøleboks i Sverige
» Skal lage en "kjøleboks" som skal holde kulda ute...
» spørsmål
» spikertelt spørsmål

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: