CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 1:51

Hallo !!

Jeg har en 2008 modell Hobby 610 UKF der jeg har litt utfordring med lyset inni vogna.

Hvis jeg står koblet opp på 220 volt, går strømmen til 12-voltsapparatene ikke via batteriet, men direkte gjennom dometic omformeren og ut til forbrukerne.

Det som skjer er at når jeg f.eks setter på taklampe, vegglamper og lys på bad, begynner lyset og blafre littegrann. Dette er meget irriterende. Men hvis jeg i tillegg slår på noe av indirekte-belysningen (oppunder taket) blir alt stabilt igjen.

Hvordan kan jeg få dette lyset stabilt uansett hvilke lys jeg slår på ?? Finnes det noen 12-voltsmotstander som kan monteres en eller annen plass ??

Jeg har forstått det slik på forhandleren at dette ikke er unormalt, og at det nok ikke er en garantisak . Noe som jeg skulle ønske.

Hvis jeg bruker vogna kun på batteri har jeg ikke dette problemet.

Er det noen som kan hjelpe meg her ??
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 8:23

Det er omformeren din som er problemet. Ikke ukjent problem det. Men syns det er rart at forhandler sier det ikke er garantisak..... Vogna er 2 år og det skal jo ikke være sånn.

Dette har vært snakket om i tidligere tråder her inne. Prøv å søk og se om du finner noe.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Caravan
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 17:26

Her er en tråd: https://caravan.norwegianforum.net/elektrisk-laderevinterkobling12-volt-230-volt-f45/lys-i-hobby-08-mod-t1362.htm

Jeg har byttet 2 omformere pga samme problem. Få ny på garantien og husk å få "kvittering" på at du har fått ny så du får ny også neste gang selv om vogna er eldre enn 2 år.
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 19:09

Hei.

Takk for svar begge to.


hpk:
Jeg har sett denne tråden, og jeg har klippet ut deler av denne og sendt på mail til forhandleren min. Hos meg så har lyset roet seg litt igjen når jeg kjører på mer belastning. Gjorde det også det til deg ???

Jeg har heller ikke slikt fint utstyr til å trende spenningen med, men jeg ser med bare et voltmeter at spenningen varierer minst 0,3 volt i pæreholder for lyset på badet.

Jeg lurer på hvilken forhandler du hpk har ?? Du skjønner at jeg har utgift på å komme meg til min forhandler på over 3000,- kr så jeg håper å få en ny sendt til meg. Eller at en annen forhandler kunne hjelpt meg. Jeg skal til Elverum i månedsskifte juli-august, og kan da kjøre forbi Lillehammer. Så jeg kunne enkelt brukt både Lillehanner Caravan, Hagen Bil på Gjøvik og Håkon Camping på Flisa.
Kostnaden har jeg påpekt i mailen til min forhandler.
Men jeg har forstått det slik at de har sine egne distrikt og at det ikke er så enkelt å få slik garantihjelp hos en annen forhandler enn sin egen. Hvis det ikke kan brukes litt skjønn da.

hpk:
Du som har byttet to omformere. Fungerer det nå da ?? Har du fått en annen type enn den svake etterrhvert ??


Sist endret av Gunnar H. den Fre 2 Jul 2010 - 22:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 21:25

Gunnar H

Lyset roet seg litt ved mye belastning fordi da trekkes spenningen litt ned, men blafringen har en tendens til å bli verre over tid.

Min forhandler er Hagen Bil på Gjøvik. Kjøpte vogna ny der og det har aldri vært noen diskusjon rundt garanti eller ikke.

Sist gang ventet jeg fra august til rundt påske på å få levert omformeren. Hobby har byttet til en annen type som ser lik ut, men uten sikringer. Sikringene sitter sikkert i styreboksen fra 2009 modellene. Den omformeren kan ikke brukes i og med at den ikke har sikringer.

Det finnes en annen type omformer på 400 eller 450W med innebygde sikringer, men den er mindre i størrelse og har ikke den innebygde hovedbryteren som styres av den store runde knappen på betjeningspanelet ved døra. Den type omformer har det også vært feil på. Noen av de som ryker blir modifisert og forsterket uten at jeg vet hva det innebærer.

Jeg har derfor fortsatt samme type omformer. Det er en Dometic 600W så det er jo et fabrikat som burde borge for kvalitet. Omformeren fungerer fortsatt, det skulle bare mangle siden den bare 3-4 mnd gammel og ubetydelig brukt.

Om vogna di er kjøpt ny i Norge gjennom det offisielle forhandlernettet burde du kunne få service hos alle merkeforhandlere. Det var nettopp noe av det som ble fremhevet som en fordel ved å kjøpe vogn gjennom det offisielle forhandlernettet. Kan du ikke bare kontakte din forhandler og få han til å kontakte en av de andre forhandlerne du skal "passere" for avtale. Jobben med å skifte gjør du enkelt selv.
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 21:50

Det var det jeg tenkte også hpk, men jeg kjøpte den privat like ved forhandleren som da solgte den ny, så da måtte jeg visst forholde meg til forhandleren i det distriktet.

Jeg jobber nå natt offshore, men har prøvd og ringe Hagen Bil noen ganger. Trykker 2 for å komme til verksted, men får jo bare at alle linjer er opptatt hele tiden.

Er det bestandig like vanskelig å få svar der eller ???

Håper de kunne hjulpet meg med denne saken.

Er det en spesiell person du har kontakt med der eller, som jeg kunne spurt etter ???


Sist endret av Gunnar H. den Fre 2 Jul 2010 - 22:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 22:03

Har som regel ingen problemer med å komme i kontakt med Hagen Bil, men det er ferieavvikling så det kan jo være at det er noe redusert kapasitet nå.

Forsøk å trykke valget for salg og spør etter en som heter Erland Nygård. Da får du sikkert svar på dette med hvordan du skal forholde deg til forhandlernettverket ift garantisaker og han setter deg evt. i kontakt med verkstedet.

Eller send en epost http://www.hagenbil.no/kontakt.html
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 22:42

hpk:

Takk for tipset du.

Jeg har ikke hørt fra forhandler i Møre og Romsdal enda, jeg sendte jo mail til han sist natt. Men jeg venter litt før jeg eventuelt ringer Hagen.

Takk igjen. Smile


Sist endret av Gunnar H. den Fre 2 Jul 2010 - 22:40, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeTir 29 Jun 2010 - 22:50

Gunnar H. skrev:
hpk:

Takk for tipset du. Det kan du være sikker på at jeg skal gjøre.

Jeg har ikke hørt fra "min" forhandler i Møre og Romsdal enda, jeg sendte jo mail til han sist natt. Men jeg får gi han en dag til før jeg eventuelt ringer Hagen.

Takk igjen. Smile
petter? han er en utfordring å få hand på for noen og en hver
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeOns 30 Jun 2010 - 0:07

Er ikke enkelt dette. Vogna ble solgt ny fra Petter 12. juli 2008 til en som bor noen hudre meter fra verkstedet hans. Jeg kjøpte den privat av han igjen i fjor høst, så det begynner å haste.
Men siden jag allerede har tatt opp saken med Petter før to år har gått, og har mailen i sendtboksen min, så går nok dette i orden tenker jeg.


Sist endret av Gunnar H. den Fre 2 Jul 2010 - 22:41, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeOns 30 Jun 2010 - 0:12

Gunnar H. skrev:
Ja, desverre. Er ikke enkelt dette. Vogna ble solgt ny fra Petter 12. juli 2008 til en som bor noen hudre meter fra verkstedet hans. Jeg kjøpte den privat av han igjen i fjor høst, så det begynner å haste.
Men siden jag allerede har tatt opp saken med Petter før to år har gått, og har mailen i sendtboksen min, så har jeg vel mitt på det tørre.
enkleste måten å få kloa i han er å mønstre i butikken hans i ålesund
da er han medgjørlig da Twisted Evil
kan jo ha noe med at 95 kilo hissig lofoting ikke var noe han ville krangle med, men vi ble da enige i ekspressfart
kjøpte ei brukt vogn av han som viste seg å være full av fukt i hele frontveggen.
fikk litt penger og fiksa selv både raskere og bedre enn han og hans mannskap ville ha klart, men så er jeg jo tømrer med snekkererfaring, så er vel ikke helt representativ for den gjenomsnittlige caravanist heller
Til Toppen Go down
Gunnar H.
CAMPER
CAMPER
Gunnar H.


Male
Antall Innlegg : 42
Age : 53
Localisation : Aure, Nordmøre
Registration date : 29.06.2010

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeOns 30 Jun 2010 - 0:18

Nei, det blir desverre litt for dyrt og langt å dra dit på måfå. Får håpe det ordner seg.

Jeg regner med at han ordner opp jeg.

Venter spent på mail fra han. Håper den ligger i innboksen min når jeg kommer på jobb kl 19 i morgen kveld.


Sist endret av Gunnar H. den Fre 2 Jul 2010 - 22:42, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitimeOns 30 Jun 2010 - 0:20

ja er jo et stykke fra aure og ned hit
går fort 5 timer hver vei før man får sukk for seg
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Empty
PosteTema: Re: Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell   Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lysproblemer på Hobby 610 UKF 2008 modell
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 720 Nordic lysproblemer
» Nye deler til LMC favoritt 2008 modell
» A-mål til Burstner Belcanto 580 nordic TK - 2008 modell
» Hobby 545 KMF 2013 modell. Problemer med 12v anlegg
» Hobby 650 Kfu 2011 Modell

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: