CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Maling/tapet?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
HeidiS




Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.06.2010

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeOns 25 Aug 2010 - 23:02

Håper jeg poster rett sted nå, ellers så kan innlegget flyttes Very Happy

Jeg har kjøpt en Hobby prestige 87mod, som jeg ønsker og pusse opp innvendig og utvendig. jeg er veldig glad i og gjøre ting "mitt eget" og noe ikke alle andre har Smile
det jeg lurer på er rett og slett hva som kan brukes av maling og eventuelt tapeter?

selve innredningen er jo grei, men hva kan brukes på vegger og tak? noen som har erfaring der? kan man bruke våtromstapet? vil det holde seg? noen spesiell maling jeg bør bruke?

og hvis jeg skal bytte ut gulvbelegget, bør jeg da ta ut det gamle eller er det lurest og la dette ligge og legge et nytt belegg oppå?

håper noen med litt erfaring av oppussing av vogn kan komme med noen fine tips Smile
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 22:37

Jeg pusset opp en gammel bobil med ferdig panelplater på veggene. Ble ganske pent resultat. Litt minus at disse platene er ca 10-11 mm tykke, og dermed vekten påfølgende.

Er vel ikke problem med å bruke tapet bare man passer å ha godt nok heft bak. Sikkert noe du kan spørre maleforretningen om. Lykke til :-D
Til Toppen Go down
HeidiS




Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.06.2010

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 22:49

jeg må passe på vekta, for det er mot grensen av hva jeg kan kjøre med Smile så legge inn noe tungt kan jeg ikke Smile

tenkte i de baner at det kanskje lønte seg med våtromstapet? at kanskje ikke vanlig tapet vil holde seg fin?

tusen takk for tips Smile
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 22:52

Ser vel i grunn ikke at våtromstapet skal henge bedre enn annen "vanlig" tapet? Men det kan sikkert de som selger tapet svare på.

Legg ut bilder av prosessen da, det blir spennende å følge med og se resultatene Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 23:32

Skal du bruke tapet må du bruke riktig lim som er beregnet for våtrom. Klinete å jobbe med, men så sitter det som ..eeh limt!! Når tapeten er kommet i kontakt med limet er det ikke enkelt å løsne den. Krever en del erfaring om en ikke er vant med det.

Kjøp for all del ikke vanlig tapetlim, som f.eks Casco Premium. Faller fort av.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 23:47

noen som vet om det bør være diffusjonsåpent eller ikke innvendig?
skal det være diffusjonsåpent er vel ikke våtromstapet noe sjakktrekk
låser en del kondens inni veggen da, siden aluplatene utvendig er rimelig tette ofte
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeTor 26 Aug 2010 - 23:55

Varierer, eldre vogner, Polar feks mener jeg hadde tett vinyltapet. Hobby fra årtusenskifte hadde respatexlignende plater som skulle være diff åpne...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 0:02

i et tvilstilfelle lurer jeg på om jeg hadde gått for en diffusjonsåpen løsning sånn just in case
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 7:56

Jan skrev:
noen som vet om det bør være diffusjonsåpent eller ikke innvendig?
skal det være diffusjonsåpent er vel ikke våtromstapet noe sjakktrekk
låser en del kondens inni veggen da, siden aluplatene utvendig er rimelig tette ofte

At det ev. er diffusjonstett på begge sider er aldri noe problem, hverken på ei vogn eller i en bolig. Men da må det ikke være fukt innestengt, da blir det problemer. Det må da selvsagt ikke komme fukt inn heller.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 8:37

kommer garantert alltid noe kondens inn på grunn av temperatursvingninger
de fleste vognprodusentene har en eller annen tanke for å få den kondensen ut igjen, men vil tro metodene varierer noe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 11:03

JanP skrev:

At det ev. er diffusjonstett på begge sider er aldri noe problem, hverken på ei vogn eller i en bolig. Men da må det ikke være fukt innestengt, da blir det problemer. Det må da selvsagt ikke komme fukt inn heller.

Diff. tett på to sider med forskjellig temperaturer (i alle normale konstruksjoner) gir garantert problemer Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 11:21

I min bolig gjorde snekker en stortabbe ved å legge plast i taket på et rom i kjeller. I første etasje er det bad, med membran og varmekabler. Og dermed tett på begge sider. Rådet som jeg fikk fra en som arbeider med å undervise snekkere og sende byggesøknader, var at så lenge det er tørt i det lukkede rom vil det ikke bli problemer. Men om det var en konstruksjon som inneholdt fukt ble jeg nødt til å rive ned. Etter nesten 10 år er stemmer det som ble sagt.

Nå skal det sies at det ikke er kuldegrader i kjeller.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 11:38

JanP
Det er diff. åpent i bjelkelagets tykkelse hele veien rundt!
Mye større problemer i yttervegger.... og spesielt i tynne og dårligt isolerte vegger i vogner!
Til Toppen Go down
HeidiS




Antall Innlegg : 16
Registration date : 28.06.2010

Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 11:49

her var det mye ting som var verdt og ta med seg Smile takk for innspill Smile

skal selvfølgelig legge ut litt bilder av prosessen og før/etter bilder Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitimeFre 27 Aug 2010 - 14:22

jkl skrev:
JanP
Det er diff. åpent i bjelkelagets tykkelse hele veien rundt!
Mye større problemer i yttervegger.... og spesielt i tynne og dårligt isolerte vegger i vogner!

Dårlige isolerte vogner??? Shocked Shocked Skjønner ikke det, finnes ikke det, gjør det vel? Sikkert noen av de kontinentale som omtales her inne, da. confused
Til Toppen Go down
Sponsored content





Maling/tapet? Empty
PosteTema: Re: Maling/tapet?   Maling/tapet? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Maling/tapet?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» TEMPERATUR MÅLING
» Måling av kuletrykk
» Maling/lakkering av tak på eldre Cabby vogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: