CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 7:43

Fant forleden at jeg har en ekstern temperaturføler. Men Alde'n oppførte seg ikke som om den var tilkoblet. Styringspanel er montert i front av skap over Alde'n. Ved sjekk av tilkobling bak sensor så jeg at en av lederne var frakoblet. Koblet den inn, og Alde'n stoppet.

Etter litt feilsøking hos forhandler, ble Alde kontaktet. Forhandler fant ut at sensor virket, men når temperaturrattet ble stilt til max koblet Alde'n ut når tempen nærmet seg ca 18 grader.

Det er to ting å ta hensyn til. Det ene er at det finnes 2 forskjellige følere, og at det kan finnes 2 forskjellige utgaver av styringspanelet (i mitt tilfelle) som ser lik ut, men som krever forskjellig sensor. Og det som er viktig å vite om man setter inn en ekstern sensor selv; det er en motstand som skal taes bort i styringspanelet.

Ved å måle motstand i den eksterne sensor kan en finne ut om den sensoren en har passer til det panelet som er tilkoblet. Verdi fåes fra Alde om man har problemer med at vogna/bilen ikke blir ordentlig varm selv om termostat stilles til max.


Sist endret av JanP den Ons 23 Feb 2011 - 19:01, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 9:14

Regner at disse to forskjellige panelene er de samme to som vi har diskutert inngående før, men da angående antallet trinn på termostaten.
Det ene har et trinn der gass og strøm går av og på i en "smell", Very Happy , det andre har gass og strøm forskjøvet med ca 2°C.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 15:52

Mitt går av med en smell ihvertfall. Ang diskusjon så ligger det sikkert lengre tilbake i tid, kanskje før jeg meldte meg på for ca 1 år siden. Har lest engang, forklart med bilder, om de forskjellige variantene.

Har hentet vogna, men forhandler har ikke kommet helt i mål. En finurlig sak denne eksterne sensoren. Har variabel motstand ved forskjellige tenperaturer. Skal være 100 ohm ved ca 21 grader, min ligger på ca 130 ohm. Og dermed slår den ut ved for lav temp. Eller jeg kan sette den til max, og så få ca 20-21 grader i vogna i beste fall. What a Face

Alde mener det er innsatt feil termostat i forhold til styringspanel/elektronikk ellers. Og den sender de slik at jeg kan montere den selv.

Et alternativ i helga er å fyre med åpen dør for å lure sensoren, men jeg vet ikke....Må spørre familien kanskje!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 18:02

JanP. Bålpanna funker bedre. Den trenger ingen ekstern sensor:70:
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 19:50

JanP skrev:
Mitt går av med en smell ihvertfall. Ang diskusjon så ligger det sikkert lengre tilbake i tid, kanskje før jeg meldte meg på for ca 1 år siden. Har lest engang, forklart med bilder, om de forskjellige variantene.

Har hentet vogna, men forhandler har ikke kommet helt i mål. En finurlig sak denne eksterne sensoren. Har variabel motstand ved forskjellige tenperaturer. Skal være 100 ohm ved ca 21 grader, min ligger på ca 130 ohm. Og dermed slår den ut ved for lav temp. Eller jeg kan sette den til max, og så få ca 20-21 grader i vogna i beste fall. What a Face

Alde mener det er innsatt feil termostat i forhold til styringspanel/elektronikk ellers. Og den sender de slik at jeg kan montere den selv.

Et alternativ i helga er å fyre med åpen dør for å lure sensoren, men jeg vet ikke....Må spørre familien kanskje!
Føleren som skal ha 100 ohm ved 20 grader er en standard PT100 sensor. Blir brukt mye i bl.a. ventilasjonsanlegg og burde være mulig å få tak i for noen lusekroner hos nærmeste ventilasjonsfirma eller elektrofirma som driver med litt annet enn å sette opp stikkontakter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 19:56

Toppers, denne ødela helga for meg, HPK. Skulle bruke den i helga, men før vi dro skulle jeg sjekke om Alden virkelig virket. Og det gjør den, sånn passe bare. Pga av en motstand i styrepanelet ble tatt bort vet den vel ikke helt hva som er hva av temp. Kobler inn ei stund, for deretter å koble ut. Og selv om rattet er dreid til max så blir det ikke noe videre varmt. Ikke moro med vintercamping når en ikke har ordentlig varme. Evil or Very Mad

Alde skulle sende en. sensor, men jeg er redd det tar tid dette. Og jeg håper at det er sensoren da. Jeg kan null om dette, men du kan det ser jeg.

Sender deg en PM!!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 20:22

ikke skikkelig varme?
er jo noe som hobbyfolket er vant med, og de vintercamper da de lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 20:59

He he, Jan. Skal ikke trekke opp til noen diskusjon om dette. Bare konstaterer at jeg er blitt godt vant til ei lun og varm vogn. Og den gleden tenker jeg å fortsette med. Bare konstatere at jeg har hatt Truma en gang og har overlevd, jeg også. Og uten synlige frostskader tilogmed!

HPK (takk! Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 94595 ) har hjulpet meg litt på vei, så får vi se om det blir årnings etter helga. Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 263537
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 21:45

Syns å huske at det skal være mulig å tvangskjøre Alden, pumpa på kontinuerlig og tror det var 1kw.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 22:18

Kjekt å vite, men nå blir det litt lite med 1kw. Men det funker med gass og strøm, er koblet inn lite kort tid. Men jeg blir parkert hjemme til jeg finner utav det, og det gjør jeg.

Panelet er forrsten et 565, det fant jeg her.

Det var vel den tråden du nevnte. HPK kan dette, det så jeg. Jeg leste deler av tråden, og det ble litt uenighet om denne prikken ved 2 tallet. Den mener jeg bare illustrerer konstantgange på sirkulasjonspumpa, ikke noe annet.

Håper at hele Alden ikke virker og at de må hoste opp 3010. Det hadde vært noe det!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:01

JanP

Takk for praten i sta. Alltid hyggelig med en caravanprat.

Kom på en mulighet til om du ikke får tak i PT100 føler:
Du kan inntil videre koble en motstand på ca 430 ohm (ikke mindre) i parallell med den sensoren du har. Da vil du få 100 ohm ved 21 grader om du har 130 ohm i dag. Blir litt feil når temperaturen varierer, men det vil funke bedre enn nå.

Du burde også sjekke kabelen fra panelet til den eksterne føleren så det ikke er en skjøt med dårlig kontakt et sted eller dårlig kontakt i en av endene.

Den hvite prikken ved 2-tallet indikerer at det er et panel som prioriterer strøm framfor gass, en såkalt "to-trinns" termostat som det kalles her inne. Etter en endeløs diskusjon sendte jeg mail til Alde for å få svar på dette. Panel 3000 465 har ikke denne prikken og kobler inn gass og strøm samtidig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:16

Riktig med den prioriteringen ja, men i tillegg kan det sies at den kan også prioritere gass fremfor el, noen steder er det faktisk billigere med gass. Det må da kobles "omvendt", har hendt at vogner kommer feilkoblet i forhold til norske forhold. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:20

Takk selv, og takk for ytterligere tips. Skal sjekke kabelen i morgen. Har en 2-par som jeg i værste fall kan koble inn også. Har utstyr for Wire-wrapping om jeg trenger det på panelet. Den eksisterende forsvinner i taket over døra, så der kan jeg ikke sjekke noe. Men måle kan man jo!

Fra gammelt av husker jeg også motstanden i en kabel. Og den er 0,056 ohm/meter i en kabel med diameter 0,6 mm. Kjekt å vite noen ganger om en har et måleinstrument. Jeg brukte Wheatstones målebru, nøyaktighet 1/1000 ohm, i mange år.

Tror ikke jeg begynner med å koble en motstand, da vogna blir stående her til jeg finner utav det. Men interessant allikevel. Er tydeligvis ditt område!

Det du sier om prikken er det riktige, og det høres jo troverdig ut. Den ser ikke ut til å ha noe med de andre symbolene å gjøre. Synes den ser "lita annorlunda ut" som de ville ha sagt det i nabolandet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:24

hpk skrev:
JanP

Blir litt feil når temperaturen varierer, men det vil funke bedre enn nå.


Åpner døra jeg, enklere det. Får ikke kjøpt 430 ohms motstander i helga, mulig det finnes på Eina!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:27

Jan Ole skrev:
Riktig med den prioriteringen ja, men i tillegg kan det sies at den kan også prioritere gass fremfor el, noen steder er det faktisk billigere med gass. Det må da kobles "omvendt", har hendt at vogner kommer feilkoblet i forhold til norske forhold. Rolling Eyes
Hva du vet. Forbløffende detaljkunnskap, Jan Ole. Har lest mye og satt meg inn i hvordan Alde'n virker, men dette har jeg aldri greid å snappe opp........før nå.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:32

JanP skrev:
hpk skrev:
JanP

Blir litt feil når temperaturen varierer, men det vil funke bedre enn nå.


Åpner døra jeg, enklere det. Får ikke kjøpt 430 ohms motstander i helga, mulig det finnes på Eina!
Clas, selvfølgelig, men det var en stiv pris. http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-4825. Eller en god gammeldags Radio/TV forretning med lørdagsåpent verksted på bakrommet
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:34

HPK: Visste du også at du må fjerne en motstand når en ekstern føler/sensor installeres også? Isåfall, ta betalt og bli konsulent for Alde.


Sist endret av JanP den Fre 12 Nov 2010 - 23:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeFre 12 Nov 2010 - 23:37

Linken din gav en feilmelding. Er det dette du tenker på:Motstandssett

Om Clas har dette så er jeg så heldig å ha 3 butikker i Trondheim...
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 0:05

JanP skrev:
HPK: Visste du også at du må fjerne en motstand når en ekstern føler/sensor installeres også? Isåfall, ta betalt og bli konsulent for Alde. Alde har visst tatt over et annet, lite selskap som lager støvblåsere (ikke mitt navn på produktet).
Den eksterne temperatursensoren erstatter bare den som sitter inne i panelet og det er helt vanlig at man enten må klippe av forbindelsen til den interne føleren eller at man flytter en "jumper" når man "ettermonterer" eksterne følere.
Jeg monterte ekstern inneføler på det digitale panelet til 3010 og det registrerer selv at det kobles til en annen føler enn den innebygde. Det panelet inneholder en mikroprosessor og er adskillig mer intelligent enn panelet til 3000.

Man trenger ikke være konsulent eller professor for å vite at motstanden skal klippes av for det står i bruksanvisningen til panelet: "OBS. Om fjärrgivare är monterad, knip bort temp. givaren under temperaturvredet K med avbitartång."
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 8:12

Jeg spurte Alde om det gikk over bytte til styringskortet som sitter i 3010, men det er ikke mulig. Dessverre. Ser at styringspanelet for 3010 har mange finesser som 3000 ikke har. Men samtidig har også 3000 -panelet sine fordeler, utifra mitt bruk. Og for min sambo som ikke liker elektronikk ála 3010.

Ang motstanden og avbitartång: når man vet hvordan en slik sak er oppbygget er det logisk. Men for den gjenonnomsnittlige "mädelsvensson" er det nok nødvendig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 18:37

Har nå lest gjennom den gamle tråden som var nevnt lenger oppe, underholdende greier får en si ler ler ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 18:47

Har tittet på en del gamle tråder noen ganger, mye info som har blitt borte i tråder som tips/triks ikkes skulle vært postet i. Og noe skulle vel ikke vært postet i det hele tatt! No


Sist endret av JanP den Ons 23 Feb 2011 - 19:00, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 18:59


Kan'ke vinne hver gang..... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 19:11

Nei, men moro kan man ha det. Hver dag! Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 232937 Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 232937 Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 232937
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 19:14

JanP skrev:
Nei, men moro kan man ha det. Hver dag! Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 232937 Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 232937 Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! 232937

Jepp Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeLør 13 Nov 2010 - 20:09

JanP

Er jo enig i det du sier, men, det er alltid et men, nå har det en gang vert sånn mer eller mindre hele tiden og vi er jo ikke akkurat underlagt noe lov, joda regler har vi, men kanskje er det bare sånn det er, det blir litt eller mye posting inne i mellom det fornuftige.
Så kan vi like eller ikke like det, det var verre før for å si det sånn, tror jeg. Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeMan 10 Jan 2011 - 16:15

Har fått litt hjelp fra Alde om en eksterne sensoren. Og løsningen kan være nær, fikk svaret i dag så jeg har ikke fått sjekket om det lar seg gjøre det som jeg fikk fra Alde:

"Svårt att veta vad som inte stämmer det ni bör titta på är att motståndet &givaren i fjärrgivaren avståndet mellan dem bör vara minst 1 mm annars kan man få det problemet som ni beskriver. Sen vad det är för motstånd vet jag inte de tillverkades i Frankrike. Fjärgivaren går att öppna"


Og jeg går selvsagt utifra at den går å åpne, og så får jeg sjekke avstanden mellom motstanden og giveren. Har nå ventet flere måneder på Neptus, men ingen ny sensor har dukket opp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitimeOns 23 Feb 2011 - 19:14

Problemet var rett og slett at verksted ikke har gjort god nok jobb når betjeningspanel ble byttet (sitter bak hjulet for temperaturregulering). Det skal på 3000 fjernes en motstand og en temp. sensor. Sensoren ble ikke fjernet, og når den eksterne sensoren ble koblet inn ble det dobbelt opp og stopp.

Litt dårlig at forhandler ikke vet dette, og brukte mange timer på noe som ikke var feil. I manualen for sensoren er dette beskrevet nøye, og all strøm må kobles fra før motstand og sensor klippes av.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Empty
PosteTema: Re: Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!   Alde 3000 og ekstern sensor. Løst! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde 3000 og ekstern sensor. Løst!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» koble ekstern temp sensor alde
» Sirkulasjonspumpe til Alde 3000
» Alde 3000
» Alde 3000
» ALDE 3000 sentralvarme

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: