CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 City Water på Hobby

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

City Water på Hobby Empty
PosteTema: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 16:24

Har bestilt ei Hobby 720 UKFe med City Water.
Regner med disse har kobling for Gardena i nærheten av der som vannpåfyllingen normalt er.

Men mitt spørsmål er om der normalt er "normal vannpåfylling" eller om denne faller bort når man velger City Water?

Ble litt i stuss da vi må bære vann på slutten og begynnelsen av sesongen, og da triller jeg dette med ei tralle og en 25 liters dunk.

Dersom fyllesponset blir erstattet av en nippel for vanntilkobling blir vel kanskje det enkleste å sette inn en annen vanntank med utvendig fylling på venstre side?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 16:30

Har city water på dethleffsen. Der er kobling til dette under vogna og en flottørventil i tanken.
Den normale påfyllingen er også på plass og er ikke berørt av city-vannet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 16:52

Johnny: ble det montert før du fikk vogna eller i ettertid?
Har lyst til å montere det, men jeg trodde at det måtte skjæres ut plass til boksen i veggen. Hvordan er det løst hos deg?
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 16:58

Johnny skrev:
Har city water på dethleffsen. Der er kobling til dette under vogna og en flottørventil i tanken.
Den normale påfyllingen er også på plass og er ikke berørt av city-vannet.

Hadde vert supert om tilkoblingen er under vognen.
Har bare sett i kataloger, og der er city water med tilkoblingsboks på siden av vognen i egen boks.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 17:11

Kanskje noen andre vet dette? Har ikke lyst yil å sage et hull hvis ikke nødvendig. Er det en tilbakeslagsventil spiller det ingen rolle om tilkoblingen er under vogna.

Noen vet det nok!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 17:51

JanP skrev:
Johnny: ble det montert før du fikk vogna eller i ettertid?
Har lyst til å montere det, men jeg trodde at det måtte skjæres ut plass til boksen i veggen. Hvordan er det løst hos deg?


Levert ny med cityvann denne vogna. Ikke noe ettermontert system.

har sett vogner med tilkobling i siden også men husker ikke om det var hobby. Denne boksen under vogna kunne like godt ha vært montert i siden på vogna.

Ville være rart om det ikke var en normal påfyllings system på nye hobbyer selv om det er montert city-vann.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 17:59

På Hobby er city vann tilkoblingen normalt i en luke rett ved siden av den normale vann påfylleren.

PÅ 720UKFe 2011 blir det slik:
http://www.finn.no/finn/car/caravan/viewimage?finnkode=25552255&reference=2010/11/19/5/255/522/55_-2129532757.jpg

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 18:00

Er en slik sak som sitter under vogna vår til city-vann. Denne kan like godt være montert i vegg.
City Water på Hobby 371000
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 18:11

Det var den jeg hadde i tankene, Johnny. Kjekt at den kan monteres under vogna også.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 19:22

Dette høres bra ut.

Finnes det noen standard på montering av uttak/bokser på disse vognene?

Ser at på linken fra Åge P har den 3 slike bokser bak på vognen, og inntaket til strøm er fremfor døren.
Har også sett vogner som har strømuttak fremfor døren.

Hva er disse tre kontaktene bak døren?
Ant., vannpåfylling og city Water?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 19:42

Gassuttak ser likedan ut også.
Jeg har cityvann montert under, funker fint. Rolling Eyes

Sånn altså City Water på Hobby 371000

Det som er avbildet på Hobbyen er enten ny type eller noe spesiellt for Hobby.
Ser forresten at det er noen som ligner de på Hobbyen i Kama sitt sortement, muligens en nyere type enn de avlange.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 19:59

Ser i Kama katalogen at det finnes flere typer slike city-vann koblinger. Både med forskjellig trykkregulator og design.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:07

Ser også for meg ut som Hobby har en ny desing på den, for de uten cityvann har 2 luker der.
På min er det slik boks som Johnny og Jan Ole viser. Men på samme plassen.
Den siste boksen er nok det de kaller fortelt kontakt og antenne kontakt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:11

Jan Ole og Johnny: er denne innfelt i gulvet på nedsiden, eller er den festet på en annen måte?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:15

Finnes nok enda flere utgaver, min ser litt annerledes ut, med reduksjonsventil.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:16

JanP skrev:
Jan Ole og Johnny: er denne innfelt i gulvet på nedsiden, eller er den festet på en annen måte?


På mi vogn er den innfelt fra undersiden av gulvet. Så er der vel en halvmeter slange fra inntaket til tanken hvor slangen er koblet til flottør-systemet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:18

Innfelt fra undersiden. Du må nok frem med saga.
Lagde eget system på Hobbyen, det borret jeg et hull stort nok til å klemme fast en Gardena kobling ganske enkelt, nesten gratis.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:22

Finnes også en slik enkel kopling men men
City Water på Hobby 370080
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:24

Takker for det. Skal lage et eller annet når vogna står på tunet om 1 mnd ellerså.

Stoler ikke helt på denne flotør-saken, men den er vel solgt i mange år. Velger laveste trykk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:27

Ja, Johnny, har sett denne. Ca 250,- mener jeg (blodpris). Men tør ikke bruke denne da jeg er redd for at noen pisser på tanken. Vil ha muligheten til å låse den. Og er den under vogna er den nesten usynlig.

Den Gardene-saken er dugende til å fylle med slangen og ta den bort etter bruk, og da blir det ikke noe annerledes enn å putte slangen inn.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:30

På vanntanken i mi vogn er det en overløpsslange som ekstra sikring ved f.eks overfylling av tanken på ordinær måte.
Og så langt jeg har prøvd city-vannet så har det fungert helt ok. Men ville nok ikke forlate vogna uten å stenge av vannet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:31

Hehe, har hatt to vogner uten reduksjonsventil, funker som bare det.
Må ikke være så lettskremt.... Rolling Eyes
Har bygget inn universal sisterneventil og brukt deler med godkjenning for aktuelle trykk, satte inn en dyse og begrenset mengden i tilfelle tull med flottør sånn at overløpet klarte å ta unna.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:33

JanP skrev:
Ja, Johnny, har sett denne. Ca 250,- mener jeg (blodpris). Men tør ikke bruke denne da jeg er redd for at noen pisser på tanken. Vil ha muligheten til å låse den. Og er den under vogna er den nesten usynlig.

Den Gardene-saken er dugende til å fylle med slangen og ta den bort etter bruk, og da blir det ikke noe annerledes enn å putte slangen inn.


Men men skrev jeg. Kom bare over denne enkle gardena saken helt tilfeldig og har ingen planer om en investering i slikt produkt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:34

Skjønte det men men ja. Cool
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:38

Synes på mange måter at hobby sin løsning slik som på linken til Åge P er en helt ok løsning for å koble til vannslangen
For med inntaket under vogna så må man knele helt ned på knea for å få koblet slangen.
Slik kneling kan fort misforstås og bør absolutt unngås. Hot
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:38

Jan Ole skrev:
Hehe, har hatt to vogner uten reduksjonsventil, funker som bare det.
Må ikke være så lettskremt.... Rolling Eyes
Har bygget inn universal sisterneventil og brukt deler med godkjenning for aktuelle trykk, satte inn en dyse og begrenset mengden i tilfelle tull med flottør sånn at overløpet klarte å ta unna.

Og så hakker TomRS på meg og bærer seg! Shocked Burde kanskje finne seg andre skyteskiver!City Water på Hobby 12
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 20:56

Det er viktig å se muligheter fremfor begrensninger..

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:24

Johnny skrev:
Synes på mange måter at hobby sin løsning slik som på linken til Åge P er en helt ok løsning for å koble til vannslangen
For med inntaket under vogna så må man knele helt ned på knea for å få koblet slangen.
Slik kneling kan fort misforstås og bør absolutt unngås. Hot

Ulempen er at denne koblingen er inne i spikerteltet, da ville jeg helst hatt den under Very Happy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:26

Ok. Da var plassering av city-koblingen ikke helt heldig. Hørt med forhandler om det går å flytte inntaket?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:38

Harald: du kan da sette på et til, er vel ikke noe som tilsier at du ev. kan ha 2,3 eller 4 for den saks skyld.

Må ev. stenge av de som ikke er i bruk med en kuleventil eller lignende, men det er jo en enkel affære å få til.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeLør 26 Feb 2011 - 21:40

Bare å koble til før du setter vogna inntil og så evt ha en skjøt som er lett tilgjengelig, nesten sikker på at du fikser dette altså.... ler ler ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 7:56

Tror nok at vi skal greie å finne hvilken box som er til hva, men nå er det finrekning ned til millimeteren nesten, da spikerteltet er 560 utvendig og jeg ønsker å ha skithustanken fremfor spikerteltet.

Dersom City Water koblingen kun består av en gjennomføring med ansatsnippel, samt ett lite rør/slange strekk er det en smal sak.
Da kan jeg flytte den på den andre siden av vognen.

720 UKFe synes jeg er en bra vogn på alle måter, og den passer våre behov, men desverre er alle tilkoblinger på høyre siden av vognen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeSøn 27 Feb 2011 - 8:33

Johnny skrev:


Ville være rart om det ikke var en normal påfyllings system på nye hobbyer selv om det er montert city-vann.

Hobby leverer fra fabrikk standard en liten bærbartank på 22 liter (ca). Men det blir bestillt en 50 liter når de importeres til norge, og den er det vanlig påfylling på. Mot et pristillegg som bakes inn i prisen (1200), og sammen med flere ting som UltraHeat etc.
Til Toppen Go down
Geirr




Antall Innlegg : 8
Registration date : 22.08.2009

City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitimeTor 21 Apr 2011 - 11:43

Hei.

Ville bare bekrefte at dersom du bestiller City Water, er dette et tillegg og ikke en erstatning. På min kfu 650 -10, så er CW tilkoblingen montert rett ved siden av ordinær tilkobling. Samme størrelse på lokkene. Det ser nesten planlagt ut at det skal være sånn...
Uansett så funker denne utmerket.
Kan en få komme med et lite tips, så kan det være lurt å benytte lite trykk på vatnet inn på CW koblingen. Dette fordi når flotøren åpner mye på en gang pga. bevegelse i vogna, kan "vannstrømmen" støye ganske mye.
Jeg benytter lavt/middels trykk på vatnet. Det tar lngre tid å fylle, men vesentlig mindre støy.

Mvh.
Til Toppen Go down
Sponsored content





City Water på Hobby Empty
PosteTema: Re: City Water på Hobby   City Water på Hobby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
City Water på Hobby
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» min hobby!
» Ny Hobby
» Vår Hobby 650 KFU
» Hobby 720 KFU :)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: