CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 alde oppstart gass!

Go down 
4 posters
AvInnlegg
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 9:45

heisann!
startet opp alden med gass i går, men synes det var en litt rar lyd de første 1-2 minuttene (en romlende lyd) men så ble den borte og fungerte helt fint! er dette normalt!??

sven
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 9:52

Kommer det fra pumpa, 12V- eller 230V pumpen? Er det fra med en gang du slår på eller er det etter at systemet tenner (Ca 15-sekunder etter start). Når systemet tenner smeller det.

Eller er det vifta som blåser ut avgasser? Den starter umiddelbart når du slår på Alde'n.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 10:07

Snø over pipa gir en del "romle" lyder!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 10:40

Den tenkte jeg ikke på, men jeg lurte fælt på hva det var da det skjedde meg. Kjøpte en forlenger umidelbart.

Hvis du har startet Alden bare 1 gang så kan det hende at det er borte til neste gang. Og om det er borte; sjekk snømengden over tak. Og kjøp deg en forlenger først som sist.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 13:48

JanP skrev:
Kommer det fra pumpa, 12V- eller 230V pumpen? Er det fra med en gang du slår på eller er det etter at systemet tenner (Ca 15-sekunder etter start). Når systemet tenner smeller det.

Eller er det vifta som blåser ut avgasser? Den starter umiddelbart når du slår på Alde'n.

ingen snø! det er etter at systemet starter! det høres nesten ut sånn som det er luft i et vannrør! får heller ingen feilmeldinger!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 14:18

Den gangen jeg mener jeg hadde noe tilsvarende så var jeg ikke helt sikker på om det var snø ovGer toppen eller snø somhadde blåst inn i skorsteinen og smeltet. Det var et lite lurveleven med ganske høye "smelllyder" hos meg. Hadde det bare 1 gang, da jeg satte på skorsteinsforlenger og har ikke merket noe etter dette.

Har du fyrt opp bare 1 gang eller flere? Og om det er flere så antar jeg at det er der fortsatt. Du kan vel ev. koble fra skorsteinen, men om du ikke er stø på dette så hold deg langt unna. Avgass inne i vogna er ensbetydende med å levere inn tøflene for siste gang.

Kontakt servicemann om du ikke blir kvitt dette og ikke tør å skru av skorsteinen. Er mitt råd.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 15:31

Alde 3000 kan ha litt lyd ved start på gass, dette har blitt utbedret av service mann med peiling og deler, kanskje er det detter du har reagert på? Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 15:40

Jan Ole skrev:
Alde 3000 kan ha litt lyd ved start på gass, dette har blitt utbedret av service mann med peiling og deler, kanskje er det detter du har reagert på? Rolling Eyes

det virker ikke som det er nooe galt, fordi lyden forsvinner etter et par minutter og alden brenner uten lyd etter det! den stopper heller ikke! og ingen feilmeldinger!

er dette eventuelt en garantisak!?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 15:45

Nja, kanskje. Er ikke helt sikker på hva det er, tror det er snakk om et deksel i forbindelse med brenneren.
Kanskje det står noe her på forumet om dette?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 18:16

På 3000 kunne det være problemer med bråk fra brenner, eksos og vifte, men her gjelder det en 3010.

Kan det være at det er vifta som bråker på lav hastighet?

Vifta i 3010 starter alltid på ca 3000 rpm. Idet tennprosessen starter reduseres viftehastigheten til ca 2150 rpm. Når brenneren tenner så brenner den på step 1 med viftehastighet 2150 rpm i minst ett minutt. Om det er behov for mer guffe økes effekten på brenneren og viftehastigheten øker til ca 3200 rpm.

Det kan stemme med at lyden ikke kommer før brenneren har startet og forsvinner etter et par minutter.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 19:19

hpk skrev:
På 3000 kunne det være problemer med bråk fra brenner, eksos og vifte, men her gjelder det en 3010.

Kan det være at det er vifta som bråker på lav hastighet?

Vifta i 3010 starter alltid på ca 3000 rpm. Idet tennprosessen starter reduseres viftehastigheten til ca 2150 rpm. Når brenneren tenner så brenner den på step 1 med viftehastighet 2150 rpm i minst ett minutt. Om det er behov for mer guffe økes effekten på brenneren og viftehastigheten øker til ca 3200 rpm.

Det kan stemme med at lyden ikke kommer før brenneren har startet og forsvinner etter et par minutter.

det høres helt korrekt ut det du forklarer! så her snakker vi om en vibrasjon på lav hastighet og vifta er rett å slett "sliten"!?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 19:43

Visste ikke at det var 3010, sto ingen plass....
Anbefaler å lage til en signatur. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 20:02

Jan Ole skrev:
Visste ikke at det var 3010, sto ingen plass....
Anbefaler å lage til en signatur. Laughing
Så styringspanelet i avataren Cool

Jeg har forresten byttet en vifte som til tider ikke ville gå i det hele tatt.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 21:24

hpk skrev:
Jan Ole skrev:
Visste ikke at det var 3010, sto ingen plass....
Anbefaler å lage til en signatur. Laughing
Så styringspanelet i avataren Cool

Jeg har forresten byttet en vifte som til tider ikke ville gå i det hele tatt.

fant ut at vifta på alden er lik på 3000-3010! kanskje jeg skal gi den et lite "dunk" Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 21:47

HPK: har du maualer med teknisk beskrivelser på 3000 og 3010? Fikk en servicemanual på 3000 av Johnny, men det er ikke slik info om vifta der.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 21:54

JanP skrev:
HPK: har du maualer med teknisk beskrivelser på 3000 og 3010? Fikk en servicemanual på 3000 av Johnny, men det er ikke slik info om vifta der.
Har servicemanualer på engelsk som jeg har lastet ned fra Alde. La ut link engang i denne tråden https://caravan.norwegianforum.net/t1261-bruksanvisninger-og-servicemanualer-til-alde men den får jeg feilmelding på nå.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 21:58

her er en ny link som virker:

http://www.alde.co.uk/manuals.php
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 21:59

Og manualene på 3000 og 3010 fåes "On request", dvs de er ikke tilgjengelig. Dessverre. No
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 22:03

Sendte en forespørsel på dette til Alde i England:

Your email has been sent. Alde UK aims to reply to all email within five working days.
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 22:11

JanP skrev:
Og manualene på 3000 og 3010 fåes "On request", dvs de er ikke tilgjengelig. Dessverre. No

http://www.alde.co.uk/downloads/alde_3010_service.pdf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeTir 8 Mar 2011 - 22:16

Der var den jo! Sjekket ikke sverige først.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeOns 9 Mar 2011 - 9:10

Jeg prøver å ha linker som virker på wikien.

Her er godsiden for å få tak i Alde manualer Wink

http://wiki.caravan.norwegianforum.net/index.php?title=Alde
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeOns 9 Mar 2011 - 10:04

Da er linket lagt til i bokmerker, ArneO. Thx! Exclamation
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeFre 11 Mar 2011 - 10:57

hpk skrev:
På 3000 kunne det være problemer med bråk fra brenner, eksos og vifte, men her gjelder det en 3010.

Kan det være at det er vifta som bråker på lav hastighet?

Vifta i 3010 starter alltid på ca 3000 rpm. Idet tennprosessen starter reduseres viftehastigheten til ca 2150 rpm. Når brenneren tenner så brenner den på step 1 med viftehastighet 2150 rpm i minst ett minutt. Om det er behov for mer guffe økes effekten på brenneren og viftehastigheten øker til ca 3200 rpm.

Det kan stemme med at lyden ikke kommer før brenneren har startet og forsvinner etter et par minutter.

har fått en ide fra neptus om at det kan være eksosrøret som har en gal vinkel ut fra alden! han sa dette måtte være en viss stigning på avgassrøret ut fra alden!
kanskje det er så enkelt!! skal prøve i løpet av dagen!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeFre 11 Mar 2011 - 11:30

Her er et bilde tatt før jeg kjøpte mi vogn. Slangen går rett opp etter at den kommer ut fra fyren.

alde oppstart gass! IMG_1473
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 9:09

JanP skrev:
Her er et bilde tatt før jeg kjøpte mi vogn. Slangen går rett opp etter at den kommer ut fra fyren.

alde oppstart gass! IMG_1473

har fått ordnet det! det var gal vinkel på slangen til eksos/luft + at den laget noe resonanselyd fordi slangen lå noe i klem inntil noe treverk!

det ser rett å slett ut til at eksosrøret er for kort, slik at den er strekt og klemt! og min konklusjon er at det er feilmontert fra hobby!!
No

sven
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 9:45

Bra du fikk det til da, feilmontering kan nok skje, også hos Hobby....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
650 umfe
CAMPER
CAMPER
650 umfe


Antall Innlegg : 37
Registration date : 16.02.2011

alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitimeOns 16 Mar 2011 - 10:00

Jan Ole skrev:
Bra du fikk det til da, feilmontering kan nok skje, også hos Hobby....

det kan nok skje, men unødvendig spør du meg!!! men nå surrer å går den med minimal støy!! Laughing
Til Toppen Go down
Sponsored content





alde oppstart gass! Empty
PosteTema: Re: alde oppstart gass!   alde oppstart gass! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
alde oppstart gass!
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Oppstart av Alde 2920 etter lang tid
» gass alde 3010
» Treg start av Alde på gass
» Alde 3000 starter ikke på gass
» Alde 3010 vil ikke starte på gass

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: