CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:30

Jeg har en 2009 Bobil av merke Rimor (Ford Transit)

På høyre side er det ett skyvindu. Tror mange bobiler har det. Problemet er at dette er ikke helt tett, både vind og støy kommer inn her. Synes egentlig at dette vinduet har en dårlig konstruksjon, siden det ikke er noe tettning mellom vindusglassene i midten (hvor glassene står sammen).

Burde heller vært et topphengslet vindu slik alle andre vinduene i bobilen er ellers. Dem er helt tette og ok. Ser at skyvevinduet har samme ramme som hengslevinduene. Noen som vet hvor omfattende det er å bytte skyvevinduet til hengslevindu? Noen som har funnet andre løsninger? Noen med samme "problem"?

Hadde vært greit om man kun trengte å bytte selve glasset, og latt ramma være slik den er.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:36

vet ikke hvordan det er å bytte, men skal da være mulig det
men årsaken til at dette er et skyvevindu er at det skal være mulig å ha det åpent under kjøring
men hjelper jo ikke stort når det ikke er tett
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 11:46

Du får vel måle åpningen og se om det er et annet vindu i bilen med samme størrelsen. Er det det så er det enkelt. Hvis ikke så må du vel kanskje til rekvisitaselgere og prøve å finne tilsvarende størrelse.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 12:19

JanP skrev:
Du får vel måle åpningen og se om det er et annet vindu i bilen med samme størrelsen. Er det det så er det enkelt. Hvis ikke så må du vel kanskje til rekvisitaselgere og prøve å finne tilsvarende størrelse.

Skyvevinduer har prikk lik ramme innvendig, og størrelse som flere andre vinduer i bobilen. Eneste forskjell er at dette er liksom to halve glass hvor det ene kan skyves til siden. I tillegg er det vel noen skinner o.l. som hengslevinduene ikke har.

Angående tetthet, så er det kun lyd og vind som kommer inn. Har aldri opplevd fuktighet eller vann inn. Litt rart å f.eks kjøre inn i tunnell, for da virker det nesten som om vinduer er åpent...
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 12:40

Det virker på meg som at du mangler en tetningslist mellom rutene, har det på min Multivan (og trodde det var standard).

Der er det jaggu ikke mye skjit og smuss som kommer utenfra, men det vinduet som er fremst dekker jo over det bakre av de to i skyvevinduet. Mellom disse to rutene er det da en list som virker som en tett sluttende "børste" som da forrerste vindu glir inntil ved åpning, og hviler inntil ellers.

Aner ikke hva slags produsent du kan ha på bilen din, Rimor sa meg lite og google-fu er jeg dårlig på (takk elendige laptoper og elendig nettilgang for det) men jeg vil tro de kanskje kan levere en list for å montere mellom glassene ?
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeSøn 20 Mar 2011 - 13:26

Rudeboy skrev:
Det virker på meg som at du mangler en tetningslist mellom rutene, har det på min Multivan (og trodde det var standard).

Der er det jaggu ikke mye skjit og smuss som kommer utenfra, men det vinduet som er fremst dekker jo over det bakre av de to i skyvevinduet. Mellom disse to rutene er det da en list som virker som en tett sluttende "børste" som da forrerste vindu glir inntil ved åpning, og hviler inntil ellers.

Aner ikke hva slags produsent du kan ha på bilen din, Rimor sa meg lite og google-fu er jeg dårlig på (takk elendige laptoper og elendig nettilgang for det) men jeg vil tro de kanskje kan levere en list for å montere mellom glassene ?

Heldigvis står mine glass i riktig rekkefølge slik at det ikke kommer så mye inn når jeg kjører, må i såfall bli ett problem om jeg rygger på motorveien.

Men ja, jeg savner en slik "børste" inn i der, eller at glassene hadde en liten fals som gikk imot hverandre med tettninglist på.

Bilen min kommer fra produsenten rimor fra Italia, Se rimor.it
Nå er min variant gått ut, den heter superbrig.

Skyvevinduet mitt er av denne typen.

Skulle kanskje byttet til denne som topphengslet
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeTir 29 Mar 2011 - 12:08

Jeg har et lignende skyvevindu i min bobil og det er helt tett. Tror kanskje du mangler en tetningslist eller noe.

Du kan jo kontakte produsenten og høre om man kan kjøpe et sett med nye tetningslister og hvis ja spørre hvem som er nærmeste forhandler.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeTir 29 Mar 2011 - 12:11

Stine skrev:
Jeg har et lignende skyvevindu i min bobil og det er helt tett. Tror kanskje du mangler en tetningslist eller noe.

Du kan jo kontakte produsenten og høre om man kan kjøpe et sett med nye tetningslister og hvis ja spørre hvem som er nærmeste forhandler.
Så nå har du fått bilen din? Og du er på tur? Gratulerer Smile
Til Toppen Go down
Stine
CARAVANER
CARAVANER
Stine


Female
Antall Innlegg : 106
Localisation : Vestlandet
Registration date : 12.10.2010

Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitimeFre 1 Apr 2011 - 17:23

[quote="ArneO"
Så nå har du fått bilen din? Og du er på tur? Gratulerer Smile[/quote]

Ja det stemmer - akkurat komt hjem med gjeldsbunken. Laughing
Til Toppen Go down
Sponsored content





Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Empty
PosteTema: Re: Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)   Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Utett skyvevindu. Bytte til hengsle vindu(?)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Utett dør Hobby 560 KMFe De Luxe - Mulig å justere?
» vindu
» vindu
» vindu til poletta
» vindu i fortelt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: BOBIL :: BOBILPRAT-
Gå Til: