CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fortelt eller markise?

Go down 
+10
Truls
ole
ArneO
Jan Ole
Camping Kai
Jan
campist
trivesivogn
Johnny
Veggis
14 posters
AvInnlegg
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 19:41

Hva skal vi velge?

Vi har nettopp kjøpt oss vår første campingvogn, og forhandleren gir oss valget mellom et sommerfortelt type Ventura Neptun, eller en markise som det kan monteres vegger på. Vi tenker å bruke vognen som kjørevogn til sommerferien og noen helgeturer i sommerhalvåret.

Forteltet er rommeligst, markisen er lettest å sette opp. Hva foretrekker godtfolk til vår type bruk?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 19:56

Bruker ikke fortelt sommerstid. Bruker markisa. Har vegger til den men velger helst å ikke bruke disse. Er ekstra arbeid.
Fortelt er nok best med små unger og når man står på samme sted over lengre tid. Vi står ikke mange dagene på samme sted i sommerhalvåret.
Brukte universalteltet litt en sommer men det ble det også fort slutt på. Arbeid og ferie går dårlig sammen.
Så for oss så er det batteridrill til støttelabbene og markise som duger best sommerstid.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 20:00

Hei og gratulerer med vogn!

Vi har brukt vognen på denne måten i flere år, og vi har prøvd både telt og markise med vegger. Klart det er lettere å sette opp markise med vegger, men etter noen ganger med opp- og ned taking av teltet går det automatikk i dette. Ofte får man også hjelp til å sette opp teltet (spesielt hvil ser litt rådvill ut Very Happy )

Fordelen med plassen i teltet har vi kommet frem er mye større enn tidsbesparelsen/enkelheten med å sette opp markise med vegger.

De siste årene har vi nesten bare brukt teltet. De gangene vi har brukt markisen er når vi har vært på "besøk" hos kjente som ligger på fastplass, og det har vært meldt knallvær. Grunnen til at vi har hatt denne med da, er kun for solskjerming (og evt satt opp èn vegg for å skjerme mot vind).

Du kommer nok til å få mange meninger om hva som er å foretrekke, men dette er nå hva vi har erfart.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 20:34

Velg teltet!
.
.
.
.
......og kjøp en Fiamma markise (ca. 3000,- uten vegger)
Da er du dekket inn Laughing
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 20:39

...eller den tredje muligheten som er å velge solseil. Isabella sun-blue funker aldeles glimrende. Velg det med carbonstenger. Da får du et solseil som er i h ele vognas bredde, og med mulighet ti å hå på vegger (som følger med)
Vi hadde fiamma zip med vegger. På tre sessonger brukte vi veggene kanskje fire-fem ganger, det erulidelig tungvinte å få til. I for og ettersessong er også plastikken i disse veldig stivt. Men skal du ha en slik med vegger - velg zip.
Telt har jeg ikke peiling på for det har vi aldri hatt
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 21:24

Veggis skrev:
Hva skal vi velge?

Vi har nettopp kjøpt oss vår første campingvogn, og forhandleren gir oss valget mellom et sommerfortelt type Ventura Neptun, eller en markise som det kan monteres vegger på. Vi tenker å bruke vognen som kjørevogn til sommerferien og noen helgeturer i sommerhalvåret.

Forteltet er rommeligst, markisen er lettest å sette opp. Hva foretrekker godtfolk til vår type bruk?
Jeg ville ha valgt telt, litt jobb og sette opp (men bare litt) og danseplass når du er ferdig. Jeg har hatt ventura telt i 5 år, har bare gode erfaringer med det. Når jeg er i Italia/Kroatsia setter jeg kun opp taket, og har kun med meg halvparten av stengene. Jeg hadde gått for telt.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 22:43

liker teltet best selv og, med litt trening og holdehjelp fra hele familien er teltet oppe og ferdig justert på under 30 minutter selv på vår 650 vogn
mer enn ei overnatting, så ble teltet montert
pose og sekk er jo best, men det krever takmontert markise for å gjøre det lettvindt slik at man slipper å ta av markisa for å montere telt
må jeg velge blir det nok telt ja, men det er hver sin smak
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 22:49

Vi bruker markise når vi er nedover. Synes den er grei å rulle ut for en natt også på vei nedover. Ruller den inn klissvåt uten å bekymre meg.

Men skulle jeg campet mye i norden og ligget lengre stille så hadde det blitt telt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 23:32

Jan skrev:
liker teltet best selv og, med litt trening og holdehjelp fra hele familien er teltet oppe og ferdig justert på under 30 minutter selv på vår 650 vogn
mer enn ei overnatting, så ble teltet montert
pose og sekk er jo best, men det krever takmontert markise for å gjøre det lettvindt slik at man slipper å ta av markisa for å montere telt
må jeg velge blir det nok telt ja, men det er hver sin smak

Da ser du vekk fra muligheten med åpning i teltskinna oppe på taket, den gjør det riktig så bekvemt å dra ut markisa av skinna i sammenrullet tilstand. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 23:38

Jan Ole skrev:
Jan skrev:
liker teltet best selv og, med litt trening og holdehjelp fra hele familien er teltet oppe og ferdig justert på under 30 minutter selv på vår 650 vogn
mer enn ei overnatting, så ble teltet montert
pose og sekk er jo best, men det krever takmontert markise for å gjøre det lettvindt slik at man slipper å ta av markisa for å montere telt
må jeg velge blir det nok telt ja, men det er hver sin smak

Da ser du vekk fra muligheten med åpning i teltskinna oppe på taket, den gjør det riktig så bekvemt å dra ut markisa av skinna i sammenrullet tilstand. Laughing
ja tenkte ikke på den muligheten
bra du minnet på den muligheten da den er helt reell for å kunne velge underveis
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 23:40

Vi lagde jo sånt spor på lista på baksiden på vogna til Truls, LMC har teltskinne på begge sider, så der hang markisa og dingla, klar til å flytte over på andre sida om det var ønskelig i stedet for reiseteltet. Truls var storfornøyd han.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 23:42

Trodde det var carport Truls hadde på baksiden jeg Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 30 Mar 2011 - 23:43

Det var det han ønskte seg, så han kunne hjemme vekk riskokeren om natta.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeLør 2 Apr 2011 - 19:27

Takk for innspill!
Hvordan er forskjellen i vekt mellom fortelt og markise? Markisen er vel litt lettere, vil jeg tro? Med ca 240 kg nyttelast, så er det greit å tenke vekt også?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeSøn 3 Apr 2011 - 12:18

Hei
Telt + carbonstenger er heilt greit det kan du putte i bilen for å spare vekt i vogna.
Markisen kan du ha på taket av bilen,men som regel kommer den i veien når du skal åpne luka (stasjonvogn).
Bommen til markisa veier en del så jeg tror ikke at forskjellen på vekta er så stor,det er vel heller snakk om hva som er mest praktisk.
Vi har markise og telt, markisen er ikke aktuell når vi drar på ferie der er teltet en klar vinner når det gjelder comfort.
Markisen er heilt grei til korte helgeturer der været er spåd på forhånd sunny
Til Toppen Go down
ole
CARAVANER
CARAVANER
ole


Male
Antall Innlegg : 119
Age : 55
Localisation : Skien
Registration date : 19.07.2008

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeSøn 3 Apr 2011 - 21:10

Veggis skrev:
Takk for innspill!
Hvordan er forskjellen i vekt mellom fortelt og markise? Markisen er vel litt lettere, vil jeg tro? Med ca 240 kg nyttelast, så er det greit å tenke vekt også?

Vekt på ZIP i størrelse 410 cm er 31,9 kg i flg Fiammakatalogen.
440 cm er et par kg til.

Telt finner jeg ikke oppgitte vekter på, men ville tro at vekta iallefall ikke er lavere da det er mer stoff i et helt telt, og at det er endel stenger med...

Sjekk evt denne linken for flere tips

https://caravan.norwegianforum.net/t2292-markise-vs-solseil

Står litt om erfaring med flere typer der Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeSøn 3 Apr 2011 - 21:39

Reiseteltet mitt veier 17kg.
Det heter Star Camp Magnum 390 Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Truls
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Truls


Male
Antall Innlegg : 314
Age : 55
Localisation : Florø. Vogna er plassert på Gloppen Camping, Sandane
Registration date : 15.10.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeMan 4 Apr 2011 - 16:02

Jan Ole skrev:
Det var det han ønskte seg, så han kunne hjemme vekk riskokeren om natta.

Jeg er glad i både markisa og riskokeren min, jeg Smile Reiseteltet også, for den saks skyld..
Til Toppen Go down
http://www.campingdagboka.com
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeMan 4 Apr 2011 - 16:26

Generelt glad du.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 13:42

Vi har et markisefortelt som heter ROLLI som er 2,3m dypt og leveres i lengder fra 2,5 til 6m.
Helt suverent å bruke, ser pent ut (i motsetning til Fiamma Zip) og er helt tett v/regn.
Anbefales.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 13:54

Tom skrev:
Vi har et markisefortelt som heter ROLLI som er 2,3m dypt og leveres i lengder fra 2,5 til 6m.
Helt suverent å bruke, ser pent ut (i motsetning til Fiamma Zip) og er helt tett v/regn.
Anbefales.

Hvor får man tak i det markiseforteltet? Har du en link eller?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 13:57

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 15:22

Takker janP. og med det samme,
JanP. Er du blitt stum? Vært så stille fra deg de siste dagene. Fått den store skrivevegring? Hot
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 19:04

Neida, ikke det.

Har forresten hentet hjem doningen for vårpuss. Men siden vårherre ikke vet hva han vil med været så blir det innvendig vask. Utvendig får vente.

Har nettopp fått skiftet alle vinduene på vogna, det var ille denne folien som var mellom vinduene. Og så fikk jeg nye vindu som matcher vognas farge bedre, samt at de er tonet også. Kjekt. Og enda kjekkere blir det når vårsola som skal flomme over fra skyfri himmel på den svenske vestkysten i påska. flower
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 5 Mai 2011 - 14:04

Oppdatering:
Det ble telt på oss. Plassforholdene ble utslagsgivende. Valgte karbonstenger for å spare vekt. Vi får tørrtrene litt hjemme på gårdsplassen, så vi ikke knoter for mye med oppsettingen når ferieturen kommer Smile
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 13:46

Jeg har kjøpt markise brukt. Fiamma caravanstore med vegger. Kan ikke si annet en at jeg ser frem til å dra frem markisen fremfor å sloss med forteltet som jeg aldri ble helt fortrolig med når vi stort sett kjører fra plass til plass fremfor å ligge stille en lengre periode.

Her noe erfaring med markise, og har ikke opplevet at de ikke holder tett. Den største forskjellen med markise og telt er nemlig tettheten. Fiamma markise med vegger er så tett at de lett dannes kondens inn i teltet da det er liten naturlig utlufting. Dette kan også oppleves i fortelt, men ikke i så stor grad.
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 16:58

Veggis skrev:
Oppdatering:
Det ble telt på oss. Plassforholdene ble utslagsgivende. Valgte karbonstenger for å spare vekt. Vi får tørrtrene litt hjemme på gårdsplassen, så vi ikke knoter for mye med oppsettingen når ferieturen kommer Smile

Riktig valg etter min mening. Har hatt Fiamma zip noen år nå, etter mange år med vanlig telt, og synes det er en del jobb når alle veggene skal på plass. Litt trangt inni der også, selv om jeg har 4,40 Veggene er av plast, og det blir mye kondens i teltet på litt kjølige kvelder. Med litt trening settes nok forteltet opp nesten like raskt.
Har til denne sesongen kjøpt Isabella sun blue solseil, og vi gleder oss til å prøve dette.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 20:31

vi brukte ca 20 minutter på å sette opp vanlig isabellatelt på gamlevogna, ei 540
på nyvogna, ei 650 gikk det ikke mer enn 5 minutter ekstra
med vi mener jeg og kona
vi kommer i alle fall aldri til å dra med oss noe markise til fordel til teltet på tur
men det er hver sin smak og ønske
er jo tyngre å sette opp et telt, men vi er så drillet og samkjørt at det går i en smell
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeOns 1 Jun 2011 - 21:16

Drar ikke på noe fortelt lengre. For mye mas etter vår mening.
parkerer vogna, finner frem en stol og bordet, skjenker i kaffen og nyter livet.
Kanskje trekker vi ut markisa, kanskje ikke. Det blir alt etter som det passer.
Very Happy
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 2 Jun 2011 - 2:50

Koser oss med markise på tur vi. Har vegger til den, i tillfelle dårlig vær, men som oftest bruker vi bare markisa.

Nå ligger vi skjeldent serlig lenge på vær plass. Og, det som var mest avgjørende for vår del, er at markisa er såpass lett å få opp. Ett telt er noe vanskeligere å få opp alene Wink

(kona har kraftig bechtrew, og er ikke helt duganes til telt arbeid)
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitimeTor 2 Jun 2011 - 20:31

Har akkurat hjelpt ein kompis med fortelt og både han og eg er skjønt einige om at markise er tingen.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fortelt eller markise? Empty
PosteTema: Re: Fortelt eller markise?   Fortelt eller markise? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fortelt eller markise?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» Reisefortelt eller markise med sidevegger?
» Fortelt OG markise til Hobby Prestige 535
» Opp eller ned på A-mål til fortelt?
» trenger tips: kan man ha 2 små fortelt? eller kun 1 stort?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: FORTELT-
Gå Til: