CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo

Go down 
+12
Johnny
ulven
Sten Rune
Ronny
Campern
Rudeboy
Jan Ole
Jørn O
Camping Kai
campist
TomA
Jan
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3
AvInnlegg
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 14:44

Ottar skrev:
Ser på kobblingskjema til Dethleffs`n min,og der er ladingen til batteriet nr.9 Da skal det trekkes 2,5 eller 4 kvadrat fra batteriet,via tenninga og et relè til nr.9 Relèet er for at strømen,begge veier,skal stoppes når motor ikke er i gang.Man trenger vel strengt tatt ikke pinne 10 til drift av kjøleskapet,da dette henter strøm fra batteriet i vogna,som lades kontinuerlig.

Det gir 180 watt(15 amp)....kjøleskapet trekker ca 10 amp,så man får "litt til overs" så batteriet lades forsiktig. Har i alle år reist med gass-drift på kjøleskapet,men går nå over til 12 volts-drift under kjøring.

ArneO skrev:
På Kabe er 12V på kjøleskapet ikke koblet via batteriet i vogna.

Sånn er det på vår 2008 Hobby også. 12V til batteriet går direkte fra koblingsboksen der ledningen fra bilen kommer inn i vogna, helt utenom vognas 12V system (uavhengig om vogna har batteri eller ikke). Det er ikke mulig å drive kjøleskapet på 12V når vogna ikke er tilkoblet bilen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 19:35

Ottar skrev:


Det gir 180 watt(15 amp)....kjøleskapet trekker ca 10 amp,så man får "litt til overs" så batteriet lades forsiktig. Har i alle år reist med gass-drift på kjøleskapet,men går nå over til 12 volts-drift under kjøring.
At du får en del "til overs" tror jeg du ikke skal regne med. At du kan belaste 15A er greitt. men lavt tverrsnitt, motstand i koblinger (dårlig feste) gjør at det blir et spenningsfall og at du ikke kan sette likhetstegn mellom avgitt egffekt og tilgjengelig. Er det et svakt ledd underveis kan det kanskje bli varmgang. Sjekk dette grundig før du tar det i bruk permanent, det er mitt råd!
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 23:01

ArneO skrev:
På Kabe er 12V på kjøleskapet ikke koblet via batteriet i vogna.

"Hoffsjefen" sa:
Sånn er det på vår 2008 Hobby også. 12V til batteriet går direkte fra koblingsboksen der ledningen fra bilen kommer inn i vogna, helt utenom vognas 12V system (uavhengig om vogna har batteri eller ikke). Det er ikke mulig å drive kjøleskapet på 12V når vogna ikke er tilkoblet bilen.
[/quote]




Er ikke det litt "pussig" da,å ikke kunne bruke 12 volt til kjøleskapet fra vognas batteri?? Er det ikke mulig å kjøre kjøleskapet på 12 volt uten at bilen er tilkobblet da?? På min Dethleffs Beduin Nordic 2006 mod kjører jeg 12 volt til kjøleskapet rett fra vognas batteri.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 23:10

Ottar skrev:
ArneO skrev:
På Kabe er 12V på kjøleskapet ikke koblet via batteriet i vogna.

hpk skrev:

Sånn er det på vår 2008 Hobby også. 12V til batteriet går direkte fra koblingsboksen der ledningen fra bilen kommer inn i vogna, helt utenom vognas 12V system (uavhengig om vogna har batteri eller ikke). Det er ikke mulig å drive kjøleskapet på 12V når vogna ikke er tilkoblet bilen.




Er ikke det litt "pussig" da,å ikke kunne bruke 12 volt til kjøleskapet fra vognas batteri?? Er det ikke mulig å kjøre kjøleskapet på 12 volt uten at bilen er tilkobblet da?? På min Dethleffs Beduin Nordic 2006 mod kjører jeg 12 volt til kjøleskapet rett fra vognas batteri.

Jeg vil ikke tappe batteriet med kjøleskapet og synes det er en helt ok måte at det er. For meg funker det greit å bruke gass til kjøleskapet også når jeg kjører. Det eneste jeg har brukt 12V til kjøleskap er korte etapper fra campingplass til ferge, for å slippe og slå av gassen på fergeleiet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeOns 19 Okt 2011 - 23:35

Ottar skrev:


Er ikke det litt "pussig" da,å ikke kunne bruke 12 volt til kjøleskapet fra vognas batteri?? Er det ikke mulig å kjøre kjøleskapet på 12 volt uten at bilen er tilkobblet da?? På min Dethleffs Beduin Nordic 2006 mod kjører jeg 12 volt til kjøleskapet rett fra vognas batteri.
Hva er formålet er med å bruke 12V når vognen ikke er i fart?


//Ole
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeTor 20 Okt 2011 - 10:15

Ole3 skrev:
Ottar skrev:


Er ikke det litt "pussig" da,å ikke kunne bruke 12 volt til kjøleskapet fra vognas batteri?? Er det ikke mulig å kjøre kjøleskapet på 12 volt uten at bilen er tilkobblet da?? På min Dethleffs Beduin Nordic 2006 mod kjører jeg 12 volt til kjøleskapet rett fra vognas batteri.
Hva er formålet er med å bruke 12V når vognen ikke er i fart?


//Ole




Har skjedd meg noen ganger opp gjennom årene,at man fricamper og går tom for gass.Da har det vært greit
å kunne kjøre skapet på 12 volt et par - tre timer til man har ordnet seg med gass igjen. Det lades jo opp igjen
via solpanelet de dagene en ligger rolig.Er jo mest aktuellt på fisketur oppigjennom.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeTor 20 Okt 2011 - 10:18

ArneO skrev:
Ottar skrev:
ArneO skrev:
På Kabe er 12V på kjøleskapet ikke koblet via batteriet i vogna.

hpk skrev:

Sånn er det på vår 2008 Hobby også. 12V til batteriet går direkte fra koblingsboksen der ledningen fra bilen kommer inn i vogna, helt utenom vognas 12V system (uavhengig om vogna har batteri eller ikke). Det er ikke mulig å drive kjøleskapet på 12V når vogna ikke er tilkoblet bilen.




Er ikke det litt "pussig" da,å ikke kunne bruke 12 volt til kjøleskapet fra vognas batteri?? Er det ikke mulig å kjøre kjøleskapet på 12 volt uten at bilen er tilkobblet da?? På min Dethleffs Beduin Nordic 2006 mod kjører jeg 12 volt til kjøleskapet rett fra vognas batteri.

Jeg vil ikke tappe batteriet med kjøleskapet og synes det er en helt ok måte at det er. For meg funker det greit å bruke gass til kjøleskapet også når jeg kjører. Det eneste jeg har brukt 12V til kjøleskap er korte etapper fra campingplass til ferge, for å slippe og slå av gassen på fergeleiet.


Man tapper jo ikke batteriet så lenge det lades kontinuerlig mens man kjører.Ladestrømmen er på 15 Amp mens kjøleskapet trekker ca 10 Amp.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitimeTor 20 Okt 2011 - 12:58

Ottar. Du sier at ladestrømmen er på 15Amp? blander du ikke Volt med ampere nå?
For tilgjengelig Amp kommer an på hvor mange ampere dynamoen gir ved feks. 14V.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Empty
PosteTema: Re: 12V i 13 pins kobling Ford Mondeo   12V i 13 pins kobling Ford Mondeo - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
12V i 13 pins kobling Ford Mondeo
Til Toppen 
Side 3 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Ford Mondeo
» 13 pins kontakt.
» Oversikt over strøm i 13-pins kontakt
» 2004 Ford Mondeo 2.0 TDCI GHIA M/automat som trekkbil?
» 2009 - Ford Mondeo 140Hk TDCI Automat til stor vogn.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: