CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter

Go down 
4 posters
AvInnlegg
pereh




Antall Innlegg : 1
Registration date : 03.06.2011

Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Empty
PosteTema: Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter   Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Icon_minitimeFre 3 Jun 2011 - 23:52

Ford faser i disse dager ut sin gamle 2 liter 115 hesters motor med 300 nm til 1,6 tdci med 115 hk og 270 nm.
På 2 literen kunne man trekke 1800 kg, men med 1,6 literen er det nedjustert til 1600 kg.
Er det noen som har erfaringer med den nye motoren i forhold til å trekke vogn?
Jeg har selv en Hobby 545 kmfe med tillatt totalvekt 1600 kg, og vurdere å kjøpe ny Ford Mondeo med 115 hk, men er usikker på om det blir litt snaut.

Tar gjerne også i mot andres synspunkter/meninger om den nye motoren selv om dere ikke har erfaring med den. Hva tror dere?
Her kan dere lese litt mer om den nye motoren de har lansert.
http://www.ford.no/OmFord/Presse/Pressemeldinger/NEWS_74
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Empty
PosteTema: Re: Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter   Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Icon_minitimeLør 4 Jun 2011 - 8:42

Hva om dere plutselig vil handle ei bitte lite større vogn om et par år? Dere får et tilbud som dere bare ikke kan si nei til men har for liten bil til å trekke herligheten med?
Så lenge man driver i dette gamet med cv og må tenke trekkbil så tenk litt fremover.
Vi gikk for en bil med 2T på trekkroken mens behovet var 1600kg for et år siden.
Om et par år så er behovet nærmere 2T.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Empty
PosteTema: Re: Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter   Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Icon_minitimeLør 4 Jun 2011 - 12:17

en 1,6 har mer enn nok med bare bilen samma hva produsenten måtte mene om den saken
greit at det på papiret er bare 30 nm i forskjell på de to motorene, men i praksis vil dere oppleve at det føles som nærmere 100 nm i forskjell
dere vil ikke merke så stor forskjell med bare bilen, men med en gang vogna kommer på vil dere savne mer motor i første bakken
nm er et relativt tall virker det som, da det tallet ikke sier hele sannheten
2 literen med kun 30 nm mer vil føles som veldig mye sterkere enn 1,6 literer også på grunn av slagvolumet i motoren
har nevnt dette eksemplet tidligere, men nevner det igjen
på jobb hadde vi en 98 modell mb sprinter med 2,9 liters 5 sylindret motor på 122 hk, nm vet jeg ikke
men den bilen er mye bedre, og da mener jeg veldig mye, å trekke henger/vogn med enn de to nye vi har som begge har 2,2 liters motorer med 4 sylindrer og 150 hk
de nye er kanskje sterkere på papiret, men i praksis så er den gamle rekke femmeren mye seigere på grunn av slagvolumet, og håndterer tunge hengere med største letthet
en annen faktor er når det bærer nedover bakkene og man skal holde igjen
er lite motorbrems på de nye på grunn av lavt slagvolum, og man må ligge å bremse hele tiden da de ikke klarer å holde igjen 1500-2000 kilo kun på motoren selv på 2. gir
gamlingen klarer det på 4. gir med ca 1500 på kroken
med 2 tonn måtte jeg ned på 3. men det er helt greit da den holder høyere fart oppover, og anstrenger seg mye mindre mens den gjør det
nevner til slutt at alle de 3 trekkvognene jeg har brukt i sammenligningen går med fast last og veier ca 3,5 tonn under kjøring
så med 2 tonn på kroken blir jo det ei vogntogvekt på 5,5 tonn, gjerne pluss moms innimellom
det likte gamlesprinteren mye bedre enn de nye
min konklusjon basert på egen erfaring er at det er ikke bare nm man trenger under kjøring
på flat vei er det tilstrekkelig, men blir det bakker kommer volumet til sin rett
kjøp motor med større volum er mitt råd
200 kilo redusert hengervekt på en bil er egentlig ganske mye, og det er nok en grunn til det er jeg redd for
Til Toppen Go down
bionda




Antall Innlegg : 9
Registration date : 18.05.2010

Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Empty
PosteTema: Re: Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter   Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Icon_minitimeLør 4 Jun 2011 - 23:15

Tviler på om du klarer å holde vogna under 1600kg. Blir fort litt tyngre......
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Empty
PosteTema: Re: Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter   Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ford Mondeo med ny motor. 1,6 tdci. Erfaringer/synspunkter
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 2004 Ford Mondeo 2.0 TDCI GHIA M/automat som trekkbil?
» 2009 - Ford Mondeo 140Hk TDCI Automat til stor vogn.
» Ford Galaxy 07 1,8 TDCI 125HK
» Ford Mondeo
» Erfaring med 2009 Mondeo 2.0L 140hk tdci titanium x

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: