CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vestland Vestland...

Go down 
+4
Åge P
Jan
Jan Ole
André
8 posters
AvInnlegg
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 21:24

Hei og hå.
Hvis man kommer nordfra, gjennom Trondheim, og skal til Bergen/Voss, hva er da best vei å kjøre med vogn?? Har snakka med noen i dag som har kjørt fra Voss og over Sognefjellet. Ser ikke helt for meg at det er optimalt for bil og vogn (spesielt med automatgir). Og gjerne uten ørten ferger. Noen som har noen veinr å anbefale? Question
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 21:34

Veier som er ganske flate og uten ferjer fra Trondheim? Blir vanskelig det, blir 3 onder: via Hallingdal som er lengre, men ikke så mye fjelloverganger. Langs kysten blir det ferjer, men ganske flatt. Men har ikke kjørt den veien da. Eller f. eks via Lom og Sognefjell Eller via Valdresfly-Fagernes-osv (E16) , som også er bakkete og smalt på enkelte partier.

Har ikke kjørt med vogn på noen av veiene, så andre kan komme med mere utfyllende opplysninger. Tror det blir en utfordrende tur, men det avhenger av tidspunkt også.

Lykke til med nyvogna og turen.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 21:38

Jo takk, men den turen blir nok ikke i år, men ble litt nyskjerrig på Vestlandet
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 21:44

Kjøp kort, blir ikke så ille da. Er forresten muggen på Tide, sitter på Koparmes og venter, den gamle ferja som går her er for liten...
Er på vei til Ålesund med vogna.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 21:56

Jan Ole skrev:
Kjøp kort, blir ikke så ille da. Er forresten muggen på Tide, sitter på Koparmes og venter, den gamle ferja som går her er for liten...
Er på vei til Ålesund med vogna.

Var det fergekort du mente, eller det billigste, et postkort med Vestlandet på Vestland Vestland... 928394
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:04

det er desverre ingen enkel vei å komme seg dit på med bil og vogn
personlig så hadde jeg kun tatt med vogna dit hvis det sto om liv
veiene er ikke nye å skryte av uansett hvilken vei du velger
og nei det er ikke jeg som er pysete, tvert i mot, så ser jeg lite begrensninger
men beregn i alle fall en dag ekstra enn dere tror, for veiene kommer til å tappe sjåføren og for krefter
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:14

Tror Jan er inne på noe. Jeg ville ikke skrive de isted, men jeg tror jeg hadde valgt et annet sted å se meg om ja, hvis det er den eneste grunnen til at dere ønsker å dra til vestlandet.

Om en vil bare se seg om så blir det fort kanskje så slitsomt at en ikke har så mye igjen for turen. Og en ferietur skal først og fremst være trivsel, ikke mas bare for å dra til et bestemt sted og farte videre for å rekke hjem i tide. Kosen og hyggen foran "må se og oppleve"! Vi har av den grunnen definitivt valgt bort reisemål som andre bare oppleve år etter år.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:17

Ja, det var noe sånt jeg var redd for. Og på ferietur bør det ikke stå om liv.

Enn du Jan Ole, holder du deg på Vestlandet i ferien, eller hvilke veier kjører du hvis du skal feks mot Østlandet?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:18

vestlandet oppleves mest komfortabelt i bobil
mange plasser er veiene så smale at man må rygge hvis man møter noen, ofte langt også
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:19

tror jan ole kjøre stryn uten å være helt sikker
men kjører man der er man umiddelbart etter stryn på norges desidert dårligste veier
mange plasser under 3 meter veibredde
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:28

Jan skrev:
vestlandet oppleves mest komfortabelt i bobil
mange plasser er veiene så smale at man må rygge hvis man møter noen, ofte langt også

Ok, begynner å skjønne tegninga, da blir det andre plasser å utforske, ihvertfall med vogn.
Takk for kjappe svar
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:45

men missforstå meg nå rett
det er mulig å kjøre med vogn på vestlandet
har selv kjørt vogntog der, så jeg vet at det går
men noen avslappende tur, hvor man nyter turen, nei det er det ikke
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 23:01

Ja, alt går, hvis man tar hensyn til ting, en annen ting er at med automat, skal man være litt ekstra forsiktig med å røyne den for mye. Derfor er Sognefjellet ikke et førstevalg, for å si det sånn
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 23:49

Beklager, denne gangen må jeg nok si meg litt uenig, E39 er stort sett greit å kjøre.
Når jeg drar på tur er det gjerne østover langs R15 og det en absolutt problemfritt. Den dårlige veien Jan snakker om er nok mellom Stryn og Utvik, der kjører jeg ikke. Skal man fra Stryn og sørover med vogn kan man kjøre til Nordfjordeid og ta ferge mellom Lote og Anda.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 0:48

No må du ikke la deg skremme her. Er ikke så vanskelig å kjøre bil og vogn på vestlandet som enkelte antyder her. E39 er det som Jan Ole sier stort sett greit, er endel ferger der men med fergekort får en 50% rabatt. Og kommer en nedover E39 og skal til Voss så er veien ganske bra hvis en då kjører via Sogndal og så via Lærdal framfor Vikafjellet.
Ellers er no E6 sørover og så E16 over filefjellet ganske grei vei å kjøre syns eg. Det går helt fint å kjøre den veien med vogn og automat. Når en kommer ned fra filefjellet er det gjort store forbedringer på veiene siste årene og en har gul stripe nesten hele veien til Voss og videre til Bergen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 8:26



Sist endret av Ole3 den Tir 14 Jun 2011 - 8:57, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 8:31

Jan Ole skrev:
... er nok mellom Stryn og Utvik, der kjører jeg ikke. S

Er det andre veistrekninger som bør unngåes?


//Ole
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 11:48

Jeg var i fjor på en rundtur i sør-norge, der jeg kjørte fra Jæren, opp til Geiranger over til Lillehammer, sørlandet og hjem.
Om jeg skulle tatt noe av den turen igjen måtte det bli Vestlandet. Både bilturen og campingplassene var helt fantastiske, selv om vi stort sett hadde regn. Serviceinnstillingen på vestlandet og østelandet/sørlandet kan ikke sammelignes. Reiser gjerne igjen til sogn og møre traktene!

Kan være enige i at smale veier kan by på problemer med tanke på fremkommeligheten, men om en tar seg god tid, slipper frem de som ønsker å kjøre fortere en deg selv, går det kjempefint! Stikkord på vestlandet er , men om det er noe vi stort sett har nok av er det tid, så for meg og min familie sin del var det ingen problem.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 11:59

Så da skal man ikke avskrive det helt altså Smile
Jeg skal studere kartet nærmere. Var som sagt i prat med noen som nettopp har vært på Voss, og de skryter jo av en fantastisk natur. Dvs det vet man jo fra før, men noe annet er det jo å oppleve det selv. Og hadde været vært sommerlig, så kan jeg tenke meg til at det er flott der. Men det blir som sagt ikke i år, men artig å planlegge/tenke på hvor ferden skal gå.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 13:11

Vi hadde en tur om vestlandet for noen år siden. Via Kinsarvik, Bergen, Voss, Gudvangen, Lærdal og over Filefjellet til Østlandet igjen.
Var en flott tur og mange fine opplevelser. Og å ha god tid til å stoppe opp og være noen dager på de forskjellige steder gir bare mange flere gode opplevelser.
Og vi opplevde ikke veiene som spesielt dårlige. Kan nok være med på at veiene noen plasser er for smale til å kunne passere møtende trafikk men det er bare en utfordring å ta med seg og i etterkant huske som artige episoder.

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 13:43

Fra øst til vest, eller omvendt; vil dere foretrekke Filefjell eller Hemsedal?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 14:06

Jeg ville kjørt Filefjell, men over Hemsedal er også fin vei. Det kommer litt an på hvor du skal til/fra. Det er brattere over Hemsedal, men lengre over Filefjell. Det kommer rett og slett an på hvor du skal. Hardangervidda er jo også flott da, går jo an å ta en stopp på fjellet Very Happy Fra Geilo kan du da også kjøre FV 40 over Dagali og ned til Kongsberg.

Mange steder som er greie å kjøre, det kommer litt an på hvor dere skal Wink
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 14:23

Andrè : Er veldig mye flotte plasser og natur på Voss og områdene rundt. Jeg ville ikke nødvendigvis valgt å bo på campingplassene rundt Voss men gjerne i Lærdal eller Flåm. Begge plassene er fine campingplasser og i passe avstand for dags turer til Voss. En anbefaling då kan være å ta Flåmsbanen til Voss. Det er en tog tur som er en opplevelse i seg selv.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 14:32

Veggis : Det kommer litt ann på hvor på østlandet du skal. Men personlig foretrekker jeg å kjøre Hemsedal då du da har gul stripe så å si hele veien. Og det er raskere hvis en skal ned mot Oslo/Svinesund.
Men ettersom jeg har vognen stående i Rosendal pleier jeg å kjøre Haukeli. Det er og et bra alternativ. Men er jo endel dårlig vei då mellom Nordheimsund og Kvandal hvis du kommer den veien, men ellers er det fin vei å kjøre.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 16:46

Øst vest? R15 er et godt alternativ, men ikke om du skal fra Oslo til Bergen, men om Nordfjord er målet så går det helt fint. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Veggis
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 354
Age : 48
Localisation : Vestland
Registration date : 22.06.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 19:50

Vi skal sannsynligvis over grensen ved Svinesund, kjører fra vår bopel på Sotra. Siden jeg er fersk som campingsjåfør ønsker jeg best mulig vei, færrest mulig smale partier. Det ser ut som Hemsedal blir valget!
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 23:45

Då er nok Hemsedal beste og raskeste veien. Er vell kun et lite parti etter Voss det ikke er gul stripe men ikke sånn avskrekkende smalt. Valgte selv den veien første gang jeg kjørte med vogn.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vestland Vestland... Empty
PosteTema: Re: Vestland Vestland...   Vestland Vestland... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vestland Vestland...
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Langs Norske veier-
Gå Til: