CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 smelle lyder på slepekrok

Go down 
+4
Jan Ole
T_Rex
André
adria663uk
8 posters
AvInnlegg
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 22:51

Under turen nordover opplevde vi at det kom endel smelle lyder fra slepekroken når vi kjørte igjennom noen humper, spesiellt de som var en fordypning i veien, vi kjørte rolig, det vil si at de vi klarte å forutse slakket vi gjerne helt ned, men det var noen hvor vi gjerne hadde 50-60km/t igjennom,
da oppsto det et forferdelig smell i slepekroken,
Jeg har en Ford mondeo 2,0 tdci 06mod med orginal avtagbar krok, og ei tungt lastet adria 663 uk etter.
Nå vet jeg ikke hva kulevekta var, men kan det være en mulighet at feil/tungt lastet vogn og bil kan være utslagsgivende?
Var å riklet litt på kroken og observerte at det er litt slakk i den, prøvde naboens og den satt bedre i lås, mindre slakk på hans krok på hans bil også. trodde ikke at en slepe krok skulle kunne bli slarkete etter litt bruk.

Håper på tilbakemeldinger, gjerne teorier fra andre

Mvh
Oddvar
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 23:06

Det er ikke det at bremseklossene i kulehansken er utslitt? En kompis av meg hadde ulyder i kroken, men ikke smellelyder, mer knirk, som forplantet seg i hele bilen, og det var disse små klossene som sitter i kulehansken.
Ellers ville jeg hørt med bilforhandler vedr kroken. Det er vel helst noe med kroken på bilen, i og med at det er slakke i den, slik du beskriver det.
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 23:10

Det er nok kroken regner jeg med, men er nysjerrig på om det er noen andre som har vært borti noe lignende.
Denne vogna er nok ikke slept så mye at de klossene skulle være utslitt tror jeg.
Skal ringe ford forhandleren så snart jeg har mulighet til det, det var særdeles ukomfortabelt med de lydene.

Oddvar
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 23:12

Jeg har også sjekket at det er rett kule i forhold til det som skal være til denne hansken
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeMan 13 Jun 2011 - 23:29

Jeg hadde en gang sterke knakelyder. Og det var friksjon hos meg, men det gikk over. Var trolig fordi vogna var ny og at det var noe trangt. Og det var litt voldsom støy noen ganger.

Men jeg tror du kan slappe av, om det er ei ganske ny vogn og hengerfestet ikke er utslitt. Er det gammelt og slitt kommer bråket fra andre steder, og da bør du få det undersøkt snarest!
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTir 14 Jun 2011 - 0:49

Du har kanskje allerede pusset kula blank, men prøv igjen å pusse kula med smergelpapir og vask med rødsprit etterpå, ta en lett runde inni kulehansken også med puss og rens. Jeg hadde denne knirkinga på en ny vogn også, det forsvant etter puss/rens, men måtte ta pussen litt oftere når vogna var ny.

Per
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 20:25

Jeg pratet med en Adria forhandler i Tromsø i dag, de mente jeg burde bytte lamellene inne i hansken først, men det kunne være demperen også, da ble det fort noen lapper ut av det, men siden jeg ikke merker noe under normal bremsing så er det mest sansynlig lamellene i hansken som er slitt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 20:37

At det smeller er helt normalt, eller mer som kraftig knirking, du kan fukte kula med vann før du kobler på, da skal det visst nok knirke mindre, å pusse lett inni kulehansken med litt smergelpapir er en litt mer effektiv løsning etter hva jeg har erfart.
Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 22:25

Ta deg en tur med vogna og en annen bil for å sammenligne,er lyden borte så har du en feil med kroken.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 22:29

En viktig forutsetning for at avtagbare kroker fungerer godt er å ta den av hver gang den ikke er i bruk, samt å smøre mekanisken på bilen/kroken med jevne mellomrom. Dette forhindrer at mekanisemn ruster. I verste fall kan rust og møkk medføre at hele kroken faller av under kjøring. En kompis opplevde dette med sin ML, i 80 km/t med gravemaskin på hengeren, med nærmere 100 kg kuletrykk. Kroken falt av og i og med utløseren til bremsene bare var lagt over kula, var eneste måte å stoppe hengeren på å bremse den med bilen. Han hadde hatt på kroken i et par år, tatt den av i en periode, for så å sette den på når han skulle flytte på gravemaskoinen. Heldigvis styrte hengeren inn i autovernet, og ikke over i motsatt kjørebane...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 22:40

frankh skrev:
Ta deg en tur med vogna og en annen bil for å sammenligne,er lyden borte så har du en feil med kroken.

Er ikke helt enig, jeg. Hadde kraftige lyder i starten (ny vogn) som var mere enn knirking. Og det var som om vogna ikke ville svinge ordentlig, inntil den måtte gi tapt. Og da smalt det høyt når svingkreftene ble sterkere enn fiksjonskreftene. Gikk over i løpet av den første sommeren. Og smellet var ofte så høyt at jeg måtte sjekke.

Så jeg tror fortsatt at dette går seg til, jeg. Men jeg kan jo ta feil, mend det er sjelden... What a Face
Til Toppen Go down
Noraf
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 125
Age : 47
Localisation : Vestfold
Registration date : 07.02.2010

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeOns 15 Jun 2011 - 23:50

enig med mange av de andre her, er nok stabilisatoren på vogna som jobber.
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 0:35

Skal ta meg en tur med vogna når eg kommer hjem fra jobb om 4 uker Smile skal kjøre med tom vogn å se om det smeller like jævlig da. har nok litt tro på at tungt lastet bil og vogn pluss dårlige veier var en dårlig kombinasjon. hvis lydene er borte da så er det jo supert, hvis ikke så blir det bytting av lameller i hansken. time will show
Vi var litt fortvilet ei stund på hva som er årsaken, tidligere eier hadde opplevd det samme noen ganger på humpete vei med litt høy fart, noe eg vil påstå at vi ikke hadde på turen nordover, men alt er jo relativt, mener at man burde komme seg gjennom humper uten å ha "rusle" fart, man er da ikke gubbe med hatt og synes at alt over 50 kmt er rasende fort
Laughing
BTW takk for alle tilbakemeldinger.

Mvh
Oddvar
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 8:08

Oddvar: jeg trorjeg har lest dette litt dårlig. Jeg laget meg en teori om at dette oppstår når du svinger. Men slik jeg nå leser det er det i fart og under passering av humper. Jeg plages litt med dette jeg også, selv om bilen er ca 20% tyngre enn vogna. Og hos meg er det plassering av last og trykket på kula som jeg ikke kommer helt i mål med.

Jeg har 2 X 10-liters vannkanner i gasskassen som jeg pleier å bruke som en ballast, da vekta på kula lett blir for lav. Hadde 2 batterier rett foran akslingene tidligere, men nå har jeg 1 stk bak i vogna (ca 33 kg). Derfor må jeg kompensere litt.

Når jeg har vært uforsiktig med plassering av bagasje så løfter og drar vogna mye i bilen, og det dunker og føles nesten som om vogna henger bare i vaieren (noe overdrevet), og det føles veldig ubehagelig. Og derfor tar jeg kannene og fyller de.

Mitt tips til deg: kjør vogna på en 100% flat plass. Sjekk kuletrykket. Er det rundt 70-80 kg er det noe annet. Er det for lavt så prøv det samme som meg, ev sett inn ei gassflaske til om du har bare 1. Og er det for høyt må du flytte litt på ting inne i vogna.

Håper at du finner utav dette.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 12:16

Kort sagt, ikke rydd i gasskassa ler ler ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 14:57

skal bestille meg kulevekt det er iallefall helt sikkert, så får man bare prøve og feile litt, men har sett med skrekk og gru om det skulle være samme greia når vi kjører over kjølen til søta bror om 5 1/2 uke, med unger og det hele i bilen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 20:38

Jan Ole skrev:
Kort sagt, ikke rydd i gasskassa smelle lyder på slepekrok 232937 smelle lyder på slepekrok 232937 smelle lyder på slepekrok 232937

Jeg rydder nok i mi jeg, men ikke alle rydder i kassa si etter det jeg leser rundtomkring på internettet. smelle lyder på slepekrok 928394
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeTor 16 Jun 2011 - 23:02

Det er det første eg skal gjøre når eg kommer meg heim, gidde ikke å frakte på unødvendig skrot, for man får vel nok last når fruen og de håpefulle har pakket sitt, da må vel far selv pakke ala det mr bean gjorde da han skulle på ferie ler
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 10:39

Ser ut tel at du har samme utstyret som meg, og min erfaring er at denne kombinasjonen ikke liker tung krokvekt. Jeg bruker stangsettet for å balansere krokvekta og kjører med 1stk alu gassflaske-gråvannsdunk-klosser-litengassgrill+ noe småtteri i gasskassa, lite vann i vanntanken..Har hatt litt smelling i kulehansken men dette ser ut til å bli mindre av med nypusssede bremseklosser inni kulehansken..
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 21:27

Ronny skrev:
Ser ut tel at du har samme utstyret som meg, og min erfaring er at denne kombinasjonen ikke liker tung krokvekt. Jeg bruker stangsettet for å balansere krokvekta og kjører med 1stk alu gassflaske-gråvannsdunk-klosser-litengassgrill+ noe småtteri i gasskassa, lite vann i vanntanken..Har hatt litt smelling i kulehansken men dette ser ut til å bli mindre av med nypusssede bremseklosser inni kulehansken..

Skjønner ikke at du har problemer med at vogna di er tung fremme. På min 2010 663 UK, med ei gassflaske, var kulevekta bare 40 kg. Måtte justere med vann for å få nok vekt fremme. Den jeg har nå, 663 UK 2011, har motsatt problem, 94 kg på kula med tom vogn. Batteriet fremme i sittegruppa får mye av skylda for det. Men har lagt stangsett og fortelt under senga, fått inn det meste av kopper og kar, ting og tang i gasskassen, og vekta ligger nå på 78 kg. Da begynner det å hjelpe, så justerer jeg til jeg har ca 90 kg på kroken tenker jeg.
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeSøn 19 Jun 2011 - 23:35

Takker Ronny, da kan man med andre ord puste lettet ut cheers
Til Toppen Go down
adria663uk




Male
Antall Innlegg : 15
Localisation : Nordreisa
Registration date : 01.06.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeFre 12 Aug 2011 - 1:57

Nå er årets ferietur over, den gikk til Piteå, stortsett smertefritt, med rett kuletrykk så var smellelydene borte, men oppdaget etter ankomst Piteå at to bolter på drag demperen var overmoden for utskifting.
Men trur dokker f.. ikke bilen var uenig på turen Sad
Vi hadde vel kjørt en times tid da trekk kraften begynnte å svikte oss, gode råd dyre på en fredags kveld og feriemodus til tusan.
Ringte en mekaniker på Bilinord (ford) i Tromsø, han konstaterte pr telefon at mest sansynlig skulle jeg bare kjøre rett på verksted i Sveariket å bytte ei dyse, kjekt å kjenne mekanikere Smile han hadde helt rett, etter dyse skift så var alt i skjønneste orden.
Og ferie turen ble særdeles vellykket Smile
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 0:28

adria663uk skrev:
Nå er årets ferietur over, den gikk til Piteå, stortsett smertefritt, med rett kuletrykk så var smellelydene borte, men oppdaget etter ankomst Piteå at to bolter på drag demperen var overmoden for utskifting.
Men trur dokker f.. ikke bilen var uenig på turen Sad
Vi hadde vel kjørt en times tid da trekk kraften begynnte å svikte oss, gode råd dyre på en fredags kveld og feriemodus til tusan.
Ringte en mekaniker på Bilinord (ford) i Tromsø, han konstaterte pr telefon at mest sansynlig skulle jeg bare kjøre rett på verksted i Sveariket å bytte ei dyse, kjekt å kjenne mekanikere Smile han hadde helt rett, etter dyse skift så var alt i skjønneste orden.
Og ferie turen ble særdeles vellykket Smile


Når enden er god er alting godt. Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





smelle lyder på slepekrok Empty
PosteTema: Re: smelle lyder på slepekrok   smelle lyder på slepekrok Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
smelle lyder på slepekrok
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: