CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ny her som skal kjøpe første vogn...

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Geir-j




Antall Innlegg : 3
Registration date : 12.07.2011

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeTir 12 Jul 2011 - 11:58

Hei caravan folk... Dere har sikkert fått disse spørsmålene 1000 ganger. Men jeg prøver.
Jeg og min samboer har tenkt og kjøpe våres første vogn. Blir liten vogn da vi akkurat har kjøpt oss ny bil med liten krøll motor.
Har vært og fått tilbud på 2012 Hobby 460 Ufe Excellent. Så det blir noe i den sjangeren. Fikk tilbud med følgende utstyr:
-Truma varmluft
-Truma ultraheat
-Gulvvarme
-Vanntank 50 liter
-Avtrekksvifte
-Kantsydde gulvtepper
-Tv-antenne
-12 pakke med lcd panel
Noe av det er jo sikkertt standard utstyr. Men hva anbefaler dere som har holdt på med det her noen år? Er usikker på om vi skal ha fortelt eller markise også. Takker får alle innspill Smile
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeTir 12 Jul 2011 - 15:59

Er ikke det bra, da? Kjenner ikke så veldig til den, og jeg ville jo kjøpt en Fendt i stedet - men jeg er inhabil :-) Hobby'n er fin, Fendt er litt mer solid til å kjøre med. Den lille Bianco Sportivo synes jeg ser artig ut. Men det er bare et forslag.
Du vil selvsagt få høre mye rart, men gå for magefølelsen. Jeg synes det er fornuftig å ikke gå for for stor vogn, men heller ikke kjøp en så liten vogn at dere føler dere stengt inne!
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeTir 12 Jul 2011 - 16:52

enting som kan være greit å vite om truma er at det er en vifte som blåser luft rundt om i vogna
ved allergi mot støv og lignende hadde jeg tenkt meg om to ganger.
truma har ikke like jevn varme i hele vogna som alde varme har, men problemet er ikke riktig så stort som enkelte kanskje vil påstå, men til vinterbruk hadde jeg gått direkte på alde
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeTir 12 Jul 2011 - 17:13

Hobby 460 er en fin liten vogn for to. Tror ikke dere føler det så veldig trangt, men med b.la. begrensninger i vekt hadde jeg valgt annerledes (hobby er som regel tyngre enn oppgit)
Som første vogn hadde jeg valgt en nyere brukt vogn.
Her er det mye penger spart, som regel en del ekstra (og nødvendig) ekstra utstyr følger med og det er ingen tap ved videresalg Smile

Jeg er også innhabil, men hadde valgt denne: http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=29443460

Uansett så kjøp vogn med hjertet!! Lettere å trives i en vogn med litt feil man liker enn i en feilfri man ikke liker!
Det er jo som med ekteskapet Wink
Til Toppen Go down
Geir-j




Antall Innlegg : 3
Registration date : 12.07.2011

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 11:24

Ok. Takker får innspill. Vi har vurdert brukt også. MEn vi likte begge den hobby 460èn. Får man bare truma varme til hobby? Vi skal dra og se på andre merker også. Har vært og fått tilbud på knaus også.
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 12:33

Aner ikke om du får Alde i de minste Hobby-ene, men i alle fall i større.

Det er ingen tvil om at Alde er bedre for de kaldeste vinternettene, men Truma er ikke helt håpløst. Vi bruker selv Truma i vår vogn, fordi at på Fendt må du opp i en halv meter lenger vogn (550 - som er 570...) for å få Alde. Vi stortrives med vår, men har ikke vært i den lengre ned enn minus 20 grader. Vi setter en stopper ved rundt minus 15 grader, men det er fordi da må vi holdes oss mest inne. Og i teltet er det vanskelig å få noe fornuftig varme når det blir så kaldt.

Når de er sagt, er ikke luftslangene helt likt i de to merkene - selv om de har samme eier.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 14:04

Luftvarme fungerer helt perfekt i de tre varmeste årstider og med litt hjelp også på vinteren.
Jeg velger Alde til "sommerbruk" pga. det er støyfritt (nesten), gulvvarme ved villcamping osv...

Vogner konstruert for luftvarme fungerer best med luftvarme!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 15:29

Om du velger (hvis Alde ikke kan leveres) kjøp med Truma Isoterm for bedre varmeforeling. Google litt eller se Kamafritid.se og se i katalogen under Truma. Der vil du finne bilde av dette. Antar tillegg er3-4000 kr. Absolutt verdt pengene.

Og få montert en 12V hovedbryter til batteriet, ellers vil ditt batteri tappes da det ikke er en bryter som kobler ut batteriet ifra fabrikken.

Ultraheat er elektrisk element i Truma'n, ta med dette uten å blunke.
Til Toppen Go down
Geir-j




Antall Innlegg : 3
Registration date : 12.07.2011

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 17:54

var visst ikke og få alde i de minste hobby vognene. Men trur ikke det blir noe problem. Får trur ikke den blir brukt i de kaldeste periodene. Så da blir det med truma. Men er enda i tenke boksen. Ingenting er avgjort enda:)
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 22:28

JanP skrev:
Om du velger (hvis Alde ikke kan leveres) kjøp med Truma Isoterm for bedre varmeforeling. Google litt eller se Kamafritid.se og se i katalogen under Truma. Der vil du finne bilde av dette. Antar tillegg er3-4000 kr. Absolutt verdt pengene.

Og få montert en 12V hovedbryter til batteriet, ellers vil ditt batteri tappes da det ikke er en bryter som kobler ut batteriet ifra fabrikken.

Ultraheat er elektrisk element i Truma'n, ta med dette uten å blunke.

Jeg har Isotherm levert på min vogn, og så langt synes jeg det funker greit.
Varmefordelingen er mye edre enn med kun Truma.
Blir spennende å prøve det ut til høsten / vineren når det blir kaldt.
Til Toppen Go down
ovev
CARAVANER
CARAVANER
ovev


Antall Innlegg : 136
Localisation : Stord
Registration date : 05.10.2008

Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitimeOns 13 Jul 2011 - 22:33

Har dere sett på Bürstner Averso Plus 410 TS? En bitte liten vogn, med mye plass. Den har senkeseng over sittegruppen noe som gjør at vogna virker ganske stor innvendig. Vogna er litt kortere og litt lettere enn Hobby 460 UFe.
Denne leveres dog også kun med Truma.
Synes at Bürstner vognene har meget god sittekomfort, og kaldskummadrassen er også ganske behagelig å ligge på.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ny her som skal kjøpe første vogn... Empty
PosteTema: Re: Ny her som skal kjøpe første vogn...   Ny her som skal kjøpe første vogn... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Ny her som skal kjøpe første vogn...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Hva skal man kjøpe??
» Skal jeg kjøpe??
» Vår første vogn til under 50000?
» Skal kjøpe Bobil

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: