CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strøm å sånnt

Go down 
AvInnlegg
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Strøm å sånnt Empty
PosteTema: Strøm å sånnt   Strøm å sånnt Icon_minitimeSøn 24 Jul 2011 - 7:39

Etter mange år på sjøen og med hytteliv er vi nå tilbake på veien med mobil wigwam hengende bak på bilen. Fallt for fristelsen til å handle i Tyskland og endte opp med en 2010 hobby 540UFe.
Som kjent så er tyske vogner normalt ikke utstyrt med batteri eller varmekabler som standard og så heller ei vår vogn. Så nå blir det å forsøke å få til en rimelig(men brukbart) 12 volt system med lader som kan brukes når vi tar en stopp på veien eller en natt og to uten tilgang til fast strøm. Jeg ser at det er mange meninger om lader og lade kapasitet men jeg har tenkt å nøye meg med en 7 amps cetek lader og et vedlikeholdsfritt batteri på ca 100 amp.
Dette bør rekke i masse da jeg ikke har tenkt å fjerne noe strøm forsyner slik at dem gangene som jeg bruker batteri strøm så er det ikke noe annet alternativ. Betyr jo også at når jeg har 220 v tilgang til laderen så har jeg også 220 v til omformeren = batterilader er kunn til å lade batteriet opp igjen og ikke beregnet som strøm forsyner.
Men det her med hvor/hvordan kobble inn batterie og lader ser ut til å kunne bli litt hodebry. Er ikke hjemme for tiden så jeg får drøye til jeg kommer hjem med å se hva som skjuler seg i dem tre boksene i kleskapet. I mens så leser jeg mest mulig her på forummet om emnet da jeg ser at jeg ikke er den eneste med dette problemet.
Sist jeg var ute på veien med vogn var i 89 og det har jo skjedd litt i utviklingen av camping vogner siden den gang. Men jeg observerer at fremdeles er det enkelte ting som ikke er bra enda og noe er rett og slett på trynet.
I sommer på jomfruturen så gjorde jeg noen forsøk på å kjøre kjøleskapet på strøm fra bilen men fikk ikke dette til. Fikk heller ikke liv i noe annet i vogna når denne kunn var tilkobblet bilen men jeg ser til min store forbauselse at det slett ikke er en selvfølge att bil fabrikanten/importøren har kobblet opp dette selv om man har nyere bil med 13 pinns standard kontakt.
Her må jeg måle når jeg kommer hjem før jeg går videre men det hadde jeg aldrig tenkt på om jeg ikke hadde lest det her. Når man reklamerer med (og tar ekstra betalt for) 13 pinns el kontakt iht ny eu standard så regner en jo med at alt er kobblet.
Noen som har peiling på hva volvo sin standard kobbling av 13 pinns kontakt er?
Til Toppen Go down
 
Strøm å sånnt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil
» Strøm
» Strøm.
» Lys og strøm i vogna
» Strøm 13pin

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: