CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 strømproblem Hobby

Go down 
2 posters
AvInnlegg
aimar




Antall Innlegg : 2
Registration date : 25.07.2011

strømproblem Hobby Empty
PosteTema: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitimeMan 25 Jul 2011 - 19:24

Har en Hobby 540UK -05 med Autarkpakke.

Sist vi brukte vogna fikk vi plutselig en litt stram, nesten litt stikkende svidd lukt, vi skjønte ikke hvor den kom fra, men det var verst ved rundsittegruppa, virket ikke som om det kom utenifra heller. Dette var selvsagt siste natta, og vi måtte tidlig avgårde neste dag. Vi luftet godt og lukta forsvant, og ting virket normalt. Sjekket sikringer, Trumaen og lette rundt uten å finne noe. Vi koblet fra kjøleskapet, trodde kanskje det var der lukta kom fra. Så var jeg en snartur innom vogna for en liten stund siden, og da også virket ting normalt, men etter litt tid mistet jeg strøm på de fleste lysene, unntatt den lyssløfa som går under skapene. Følte også at lyset gradvis ble dårligere før det slukket. Da også måtte jeg videre neste morgen for å rekke et tidlig fly, så fikk ikke sjekket ut mer.

Vi har vogna 60 mil fra der vi bor, så det er ikke bare å stikke innom vogna for å sjekke. Er også litt fersk på det med campingvogn, vogna er kjøpt brukt.

Tror at den sviddlukta har noe med strømtapet å gjøre, og at det er omformeren eller lader som er gåen. Grunnen til ikke merket noe med en gang er vel at lysene automatisk da begynte å ta strøm fra batteriet istedet. Vogna står fast tilkoblet med 230 V strøm. Har lest litt på dette forumet, og det ser ut som om omformerne er et svakt punkt på Hobby. Kan jo også være laderen. Jeg er litt i tvil hvordan den omformeren ser ut. Er det omformer og batterilader i ett, eller er det to separate enheter? Noen som vet? Sjekket med nærmeste Hobby-forhandler, men de hadde ikke disse omformerne på lager. Han snakket om at det trolig enter var en 400 eller en 450 jeg hadde. Men hvis det er omformeren som er problemet, bør jeg skifte til en likedan, eller fins det noe å få kjøpt på Claes Olsson eller annet sted som er bedre. Kan jeg skifte til en større omformer? Noen som har noen tips?

Skal ned til vogan nå om vel en uke, tar med voltmeter og småverktøy, og hvis jeg får litt råd og vink, så kanskje jeg finner ut av dette. Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




strømproblem Hobby Empty
PosteTema: Re: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitimeMan 25 Jul 2011 - 19:59

Jeg kan svare deg litt generellt, men har litt lite kjennskap til den aktuelle modellen. Jeg vet at mange omformere i Hobby også har utgang til batterilader, da laderen er en egen boks på denne modellen. Men der kan jeg ta helt feil, har 2 ganger hjulpet naboer med strømproblemer, og på disse vognene mener jeg det var slik (årsmodell ca 2004-2005). Og da det er ikke bare bare å skifte ut omformeren med noe annet.

Om du ikke får konkret svar fra noen med en gang så kan det være for at mange er på ferie enda og ikke er innom så ofte. HPK kjenner disse godt, samt flere av de andre.

Omformeren har flere sikringskurser, så det skulle du nok se fort om det er en omformer eller ikke. Og den har jo også tilkoblet 230V også, så det skal ikke være umulig å finne.

Et råd for meg er at du får tak i en slik omformer, og får byttet denne. Og gjør en avtale med forhandler om retur hvis det ikke er den som er feilkilden. Men jeg tror nok at du er på rett spor utifra det jeg vet fra det andre har skrevet her inne tidligere.
Til Toppen Go down
aimar




Antall Innlegg : 2
Registration date : 25.07.2011

strømproblem Hobby Empty
PosteTema: Re: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitimeMan 25 Jul 2011 - 21:45

Takk for svar! Godt å høre at jeg mest sannsynlig er på rett spor.

Jeg forstår det slik at omformer og lader mest sannsynlig er to separate enheter, og at jeg ikke bør skifte til en kraftigere omformer. Regner med at forklaringen er at jeg da også må skifte lader, og dermed også batteri. Så jeg får vel prøve å få tak i en original omformer av samme type og størrelse som før. Har ringt fire ulike forhandlere, og de har enten ikke omformere på lager, eller ikke noen tilgjengelige servicefolk som kan svare meg. Hadde jo vært greit, som du er inne på, å fått tak i en med bytterett før jeg reiste. Hadde vært fint hvis noen hadde peiling på hva omformeren min heter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




strømproblem Hobby Empty
PosteTema: Re: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitimeMan 25 Jul 2011 - 21:47

Siden jeg er på litt tynn is så vil jeg ikke gi deg et konkret råd. Du kan ev. prøve å kontakte HPK på en PM og se om han kan svare deg før du bestemmer deg for noe. Han har vært pålogget tidligere i dag.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

strømproblem Hobby Empty
PosteTema: Re: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitimeMan 25 Jul 2011 - 22:24

aimar

Omformeren er som regel en forholdsvis stor hvit enhet med noen flatstiftsikringer med forskjellige farger i front. Sitter vanligvis i klesskapet.
Batteriladeren er en separat enhet. I vår -08 får batteriladeren strøm fra omformeren, dvs at dersom omformeren tar helt kvelden vil ikke batteriet lades og du vil da etterhvert gå tom for strøm på måten du beskriver.

Det er forsholdsvis stor forskjell på el.anlegget i før og etter -07 da det sentrale styringspanelet og releboksen kom. Jeg er derfor usikker på om laderen i din -05 tar strøm fra omformeren eller om det er en separat lader som tar 230V direkte fra nettet.

Du vil kunne koble en vanlig lader på batteriet for å se om du får liv i anlegget igjen, men når det lukter brent må du få sjekket det av noen som har greie på strøm. Det kan være dårlig kontakt i en hovedkabel eller lignende, og det er slik det blir brann av.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




strømproblem Hobby Empty
PosteTema: Re: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitimeMan 25 Jul 2011 - 22:37

Jeg var inne i omformeren i en modell ca 2005. Der var omformeren ganske liten boks, med laderer som en egen liten enhet separat om jeg husker rett.

Omformeren var ikke store saken, og var plassert under dobbelsengen helt fremme i vogna. Vet ikke betegnelsen på modellen, men badet var fremme høyre hjørne.

Som HPK skriver, få hjelp av noen som kan dette. Hadde varmgang pga dårlig . kontakt like etter at jeg kjøpte vogna, fant heldigvis årsaken tidlig og skiftet ut det som var nødvendig selv. Hadde riktig verktøy og litt erfaring også for å gjøre dette selv. I begge vognene jeg har hatt har ledninger på både 12V og 230V løsnet lett i koblingsbokser, og det er slett ikke betryggende at det ikke er bedre kontroll fra fabrikken.

Bruk luktesansen om du ikke får noen til å hjelpe deg, og lukt på omformeren om du finner den. Men slå den av etter dette siden det lukter brent. Davogna er plassert så langt unna må du nok alliere deg med noen som kan hjelpe deg med ev. deler. Ellers blir det nok en dyr reparasjon.
Til Toppen Go down
Sponsored content





strømproblem Hobby Empty
PosteTema: Re: strømproblem Hobby   strømproblem Hobby Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
strømproblem Hobby
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Strømproblem
» Hobby 720 UKFe og Dometic Hobby Cool 25 Klimaanlegg?
» Hobby 650 kfu
» hobby 610 89modell
» lys i hobby 08 mod.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: