CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 PMR på campingplass

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

PMR på campingplass Empty
PosteTema: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 12:51

Er akkurat kommet hjem fra en liten 4-dagers fisketur, og bodde i vår campingvogn i Skibotn (Troms). Der sprang det rundt et par-tre guttunger i 10-årsalderen på campingplassen med hver sin PMR og hadde det gøy! Det gikk stort sett på "hører du meg" og "hører du meg?" og i den duren.

Kona og jeg bruker også PMR til hjelp når jeg skal manøvrere campingvogna på plass, der det er hindringer bak som jeg ikke kan se. Kona står da bak campingvogna og rapporterer hvor langt jeg kan rygge uten å kollidere med bjørka, eller andre hindringer der bak. PMR er kjekk å ha til sitt bruk. Ellers bruker vi 27 MHz (walkie-talkie) om vi er lenger unna hverandre, for eksempel på en fisketur o.l.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 14:11

Har brukt wt mellom to biler i ferien, funker fint, men de vi hadde var litt kort rekkevidde på.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 14:38

W/T er en flott løsning på å holde kontakten om man er flere sammen på ferie.

Men siden du (Jan Ole) kommenterer rekkevidden, hvilken rekkevidde hadde du, og var det montert skikkelig antenne på bil / bobil? Med magnetfot på taket av bilen eksempelvis? Eller gikk det på håndholdte apparater med innebygd antennepisk?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 16:07

Innebygd antenne, Clas dingser til 800.- med teoretisk rekkevidde på 9 km, faktisk rekkevidde på 2x kastelengde på en god dag i medvind.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 21:03

Jan Ole skrev:
Innebygd antenne, Clas dingser til 800.- med teoretisk rekkevidde på 9 km, faktisk rekkevidde på 2x kastelengde på en god dag i medvind.

Jeg tror nok det er en liten PMR du har brukt, og ikke walkie-talkie (27 MHz / 11-meteren). Med antenne på biltaket burde en W/T glatt høres en mil eller tre over flatt terreng. En PMR har faktisk rekkevidde på et fåtalls kilometer, selv i medvind og sola i ryggen... Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 22:04


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitimeFre 29 Jul 2011 - 22:29

Jan Ole skrev:
Stemmer nok det, sånne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164591427

Akkurat, de der er mest bare leketøy. Kortdistanseradioer. Du/dere burde investert i en skikkelig W/T, eksempelvis http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=357, eller for fast bilmontasje http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=365 (to eksempler jeg fant i farta..)

Kun ment som eksempel. Disse har mye lenger rekkevidde. Mil istedenfor km. Disse er jo i tillegg å regne for et sikkerhetsprodukt ("Bjarne, vi må stoppe og snu for vi glemte ungene på forrige bensinstasjon"). Jeg tror det er fast lyttevakt / nødkanal eksempelvis i Tyskland. Og gratis å bruke! Men man bør helst ha en takantenne med magnetfot for å få kontakt over litt lengre avstander. Jo lenger antenne, desto bedre dekning og rekkevidde så fremt antenna er avstemt for 27 MHz.

De her på 27 MHz kan selvfølgelig brukes under hjemlige forhold også, om man er et reisefølge til fjells eller andre steder. "Bjarne, skal vi stoppe å drikke kaffe på Fjellstova, de har ferske vafler?" Very Happy I Norge blir rekkevidden litt mer begrenset pga høye fjell og dype daler.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





PMR på campingplass Empty
PosteTema: Re: PMR på campingplass   PMR på campingplass Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
PMR på campingplass
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Campingplass - campingparkering?
» Campingplass Spania
» Lofoten i år, campingplass
» Campingplass for ungdom?????
» Campingplass nær Jotunheimen.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: