CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dekk

Go down 
5 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 10:48

Dere som har kjørt en del med vogn har vel noen meninger om hvor lenge dekka bør stå på vogna før de kasseres, uavhengig av slitasje da de blir harde etter hvert som årene går.
har dekk på LMC vogna som har stått på siden vogna var ny i 2001, og er jo da 6 år gamle.
de ser bra ut men trenger jo ike å være det, og det er jo ingentng som er mer irriterende enn punktering på grunn av manglende vedlikehold av alle delene som er på en vogn.
hjelper jo ike stort med høyglanspolert vogn på flate dekk på E6 midt ute i ingenmannsland, for man punkterer jo som kjent aldri i sentrale strøk Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 11:28

jrh

her har jeg både meninger og erfaringer.... Hos meg blir ikke dekkene en dag over fem år!!!

Dekk er ferskvare, og morkner lenge før de blir utslitt... det er så innmari kipt å stå med flate dekk langs veien, og de ryker jo i det de treffer en asfalt-skjøt eller noe i den duren. og med den vanlige flaksen så er jo det enten inne i en tunnell, eller på ei bro...

Ser hvert år det står noen med disse problemene på Varoddbroa her... pga disse skjøtene i broa.

Akkurat det der gidder ikke jeg... for når det først har skjedd, så er en jo villig til å betale mange tusen for at dette skulle vært ungått... derfor skifter heg dekkene!!

En annen ting, er jo at når dette skjer, så revner jo dekkene, med de farene det medfører... Lufta siger ikke sakte og pent ut, som om du kjører i en spiker... da merker en det jo ofte på stabiliteten, at noe er i ferd med å skje...

Ved morkning, (noe en skjelden kan se) er det jo bare PANG!!! og galskapen er i gang!!

Fem år, punktum!!! -hos meg.... Har heller aldri opplevd at dekkene har røket pga dette, fordi jeg skifter dekkene.


Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 13:42

jrh.

Enig med Vegard her.


Vi fikk punktering med ei gammal reisevogn for et par år siden.Masse mønster igjen,men gummien var hard som hønn,og endel sprekker begynte å synes.

Billig investering å bytte.

Eller prøv med DEKK-beis.Øhhhh ?? Ukas dårligste.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 14:43

hei jrh

gode råd i fra disse kongelige he he

mange sier også at det holder med rep sett, og dropper reservedekk, men hvis dekket sier pang erdet ikke mye hjelp i repp settet. da er det bare hjulskifte som hjelper!

jeg har hatt med meg begge deler, men har aldri hatt bruk for noen av delene heldigvis!!!

Vegard og ARVE

pleier dere å ha med reserve dekk på boggie vognene deres! man går jo ikke rett på felgen når man har boggie og har jo en liten sjanse til å berge dekket før det blir ødelagt.

hva er deres anbefaling
reservedekk eller ikke når man har boggie?

Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:04

Morten t

med ferske dekk, ser jeg sjansen for eksplosjon av et dekk som så liten, at jeg har vurdert det dit hen, at vi klarer oss med en kompressor.

Med boggi, hadde jeg skrudd av det ødelagte hjulet og sneket meg inn på en camping eller noe, med et hjul for lite... ikke greit å kjøre med, men det går bitte litt, i liten fart.

Jeg hadde heller ikke med meg reservehjul til de enakslede vognene... Men hadde jeg latt dekkene bli eldre enn 5 år, måtte en jo vurdert annerledes.

Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:07

king Vegard

jeg kjørte jo de første årene uten reserve dekk, og investerte ikke i det, før jeg skulle til Italia,
får jo ny vogn nå og nye dekk, så jeg satser på at jeg greier meg uten og at jeg klarer meg med rep. settet!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:09

på bilen er ikke dette noe problem da dekkene er avlivet eter maks to sesonger uansett Twisted Evil
kan da ikke kjøre med gamle dekk der nei med min kjørestil.
har faktisk opplevd at selv om jeg kjørte i høyere trykk i dekka så slet de på skuldrene og i tillegg til midten som er vanlig med høyere trykk.
kjørte med høytrykk med vilje da dekkene var ustabile med lavere trykk, og ville ikke kaste dem bare for det, kunne joheller ha det litt morro Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:17

jrh

svigersen har hatt vinterdekka sine i 11 år, har prøvd å si at han burde bytte å nei da sier han det er jo masse pigger igjen he he!!

å fortelle han at de er utgått på dato har jeg gitt opp he he!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:51

Karer.

Men jøsses,vet dere ikke at jeg bare bytter vogn,når hjula er flate.gidder da ikke å skru og styre med sånn småtteri.

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:53

Arve...

Dette var et tema for oss andre.... Vi har jo merket oss at du skifter når dassen er full....


Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 15:56

Vegard.

FULL ? Ikke undervurder meg nå !!

Arve.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 16:00

Arve

ja... dassen full, ikke du...

Vegard
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 16:03

Arve
bilen skiftes vel på hver tredje tankfylling?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 17 Mar 2007 - 16:08

Vegard.

Dassen rekker aldri å bli mer enn halvfull før neste vogn er på plass.Steike,pisser jo ikke SÅ ofte da.

jrh.

Tankfylling ? SÅ sjelden ? Njet.

Arve.
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeFre 10 Aug 2007 - 23:02

Hvis jeg kan få slenge inn et litt seint innlegg her, nesten på linje med tråden.
I sommer snakket jeg med nordmann i Danmark. Han fortalte at vogna hans var ekstremt ustabil, særlig når han kjørte over 100 km/t. Jeg har ikke spesielt peiling, men da jeg så vogna hans og så hvordan dekkene regelrett gav etter da vi dyttet til vogna sideveis, ble jeg skremt.
Årsak: Ekstremt bløte og billig dekk som i tillegg bare hadde 35 psi' trykk. Dekkene kostet under 300 kr stykket og var splitter nye, men vedkommende ante ikke hvor mye trykk han skulle ha på sin 25 år gamle cabby.
Jeg synes det er litt skremmende at noen kan få seg til å gjøre slikt, eller er jeg helt på jordet?
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeFre 10 Aug 2007 - 23:02

Hvis jeg kan få slenge inn et litt seint innlegg her, nesten på linje med tråden.
I sommer snakket jeg med nordmann i Danmark. Han fortalte at vogna hans var ekstremt ustabil, særlig når han kjørte over 100 km/t. Jeg har ikke spesielt peiling, men da jeg så vogna hans og så hvordan dekkene regelrett gav etter da vi dyttet til vogna sideveis, ble jeg skremt.
Årsak: Ekstremt bløte og billig dekk som i tillegg bare hadde 35 psi' trykk. Dekkene kostet under 300 kr stykket og var splitter nye, men vedkommende ante ikke hvor mye trykk han skulle ha på sin 25 år gamle cabby.
Jeg synes det er litt skremmende at noen kan få seg til å gjøre slikt, eller er jeg helt på jordet?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 8:50

Campist skrev:
Hvis jeg kan få slenge inn et litt seint innlegg her, nesten på linje med tråden.
I sommer snakket jeg med nordmann i Danmark. Han fortalte at vogna hans var ekstremt ustabil, særlig når han kjørte over 100 km/t. Jeg har ikke spesielt peiling, men da jeg så vogna hans og så hvordan dekkene regelrett gav etter da vi dyttet til vogna sideveis, ble jeg skremt.
Årsak: Ekstremt bløte og billig dekk som i tillegg bare hadde 35 psi' trykk. Dekkene kostet under 300 kr stykket og var splitter nye, men vedkommende ante ikke hvor mye trykk han skulle ha på sin 25 år gamle cabby.
Jeg synes det er litt skremmende at noen kan få seg til å gjøre slikt, eller er jeg helt på jordet?

Campist


Tror ikke du er helt på jordet... men akkurat dekkprisen har vel lite med dette å gjere, for dekk blir ikke stivere sideveis om de koster litt mer...

Jeg har aldri hatt så myke dekk som når jeg kjøpte dyre Pirelli dekk til bilen... for meg var de rett og slett ubehagelige, da jeg liker dekk som er stive i dekksidene... de slår nok litt mere i humper, men jeg liker det bedre enn å ri ei sånn "gummi-Ku".

Har mange ganger dyttet vogner sideveis og oppdaget dette du sier.

Dekk er ferskvare på vogner, som på alt annet. Vogner blir og kjørt såpass lite, at du ikke klarer å kjøre ut monstret på dekkene. Det som skjer er jo at dekkene morkner, og alle vogndekk bør skiftes etter fem år.... da er morkningen godt igang, selv om du kansje ikke ser det....

Har flere ganger sett at det er innersiden som først får små sprekkdannelser, og der er det jo ikke så lett å få sjekket. om en ikke gidder gåene dekk langs veien, så er fem år et godt råd. dette handler jo og om sikkerhet.

Siden en ikke klarer å slite ut mønstret på vogndekk, så er mitt råd for å få ei mest mulig stabil vogn, å finne på dekket der det står "Max Load". Dette står på alle dekk, og er det maksimale trykket dekket er konstruert for å ha. Fyll dekket med "Max load"-trykket, og kjør med dette.... For lite luft i dekkene, gir jo og stor varmgang i dekksidene, og er dårlige å kjøre med...

For mye luft reduserer jo i utgangspungtet levetiden på et dekk, ved at det slites mere på midten, men det gjør da ikke noe, for du kjører ikke ei vogn så langt at du sliter ut dekkene uansett på fem år, selv om du er flere årlige turer til sør-italia, fra finnmark.....
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 9:55

Dekk blir ikke stivere av å være dyre. Ofte er det bare prisen som blir stiv.
Poenget er at mange er mer opptatt av at dekk skal være billig enn at det skal være trygt. 8-lags varebildekk er i alle fall stive. Vogna mi er originalt utstyrt med 195/70-15C. Klart de er stive for å tåle 800 kg per hjul (det er godkjent for 900 kg), men jeg ville jo aldri hatt dem på bilen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 10:18

Campist

Å gå opp litt i belasnings vekten på dekkene behøver ikke koste mange kronene..... en får bare et sterkere og stivere dekk, som gjør at vogna blir mere stabil...

Og at en må ha såpass kraftige dekk på enakslede vogner er det mange som ikke tenker over....

du har nok krafigere dekk enn jeg har på 790'n..... skal titte på hva Max belastingen er på de etterpå, men vet det er sånn.... hvert hjul får jo lavere belastning på toakslede vogner...
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 10:30

Vi er jo enige.
Alt for mange tror dekk er dekk og at den eneste variasjonen er prisen, ikke sant?
Selvsagt er det noe mer beskjedne dekk på din vogn, du har jo fire hjul å dele vekta på. Er det vogner som har 15'' på dobbel aksel? Det må jo bli veldig stort...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 10:43

Campist skrev:
Vi er jo enige.
Alt for mange tror dekk er dekk og at den eneste variasjonen er prisen, ikke sant?
Selvsagt er det noe mer beskjedne dekk på din vogn, du har jo fire hjul å dele vekta på. Er det vogner som har 15'' på dobbel aksel? Det må jo bli veldig stort...

Egentlig mener jeg det er litt sprøtt dette med dekkene på store vogner.... svært mange kjører jo vogner som heller en del fremover.... siden vogner er to-akslede, og at akslene er separat-montert, og ikke på en Boggi-aksel, vil jo det ene dekksettet gå overbelastet, for det er ofte ikke mye å gå på når det gjelder max dekkbelastning, fra max totvekt.

Syntes det burde overdimmensjoneres litt mere her.... men så skal det vel sies at de fleste vogner på min vognstørrelse kjøres vel bare noen få ganger....
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 10:57

Det høres logisk ut med litt mer overdimmensjonering, men hvor store er hjula på din?
du skriver foroverhelling - hvor mye snakker snakker du da? er kuletrykket riktig, er det vel begrenset hvor mye vekt som legges framover?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeLør 11 Aug 2007 - 11:03

Campist

mine vognhjul er 13 tommere....

vedr foroverhellingen, så kommer jo dette mere av hvordan bilen er lastet, og høyda på kula, for det er jo ingen standard.... bare en anbefaling, med relativt stor differanse mellom max og min....

På den forrige bilen senka jeg kula for å oppnå litt større klaring bak, i forbindelse med på/avkjøring av ferger, til den første turen vi kjørte nordover..... 3cm ned med kula, ga tre cm opp med baken på vogna, men også en helling på 6 cm..... og økt belastning på det fremre hjulsettet....

På det festet jeg har nå, så er det ikke mulighet for flytting....
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 12 Aug 2007 - 9:21

at vogna gir etter sideveis kan og forårsakes av felgene.
min vogn var og myk dideveis. den var utstyrt med 4,5" brede felger med 175/70x13. noe som er originalt. men dekkene er bredere enn felgene og blir myke. (ballongdekk)
jeg satte på vw passat felger, de er 6" x 14. monterte dekk i dimensjon 175/65x14.
altså like brede dekk på bredere felg. vogna ble mye bedre Smile
min vogn har ikke 2 separate akslinger. akslingene er ikke fast, men roterer i festene, linket sammen med et stag. dette gjør at det er lik belstning på hjulene.

vogna er en kabe 590 1988 med peitz akslinger.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 12 Aug 2007 - 9:51

joka skrev:
at vogna gir etter sideveis kan og forårsakes av felgene.
min vogn var og myk dideveis. den var utstyrt med 4,5" brede felger med 175/70x13. noe som er originalt. men dekkene er bredere enn felgene og blir myke. (ballongdekk)
jeg satte på vw passat felger, de er 6" x 14. monterte dekk i dimensjon 175/65x14.
altså like brede dekk på bredere felg. vogna ble mye bedre Smile
min vogn har ikke 2 separate akslinger. akslingene er ikke fast, men roterer i festene, linket sammen med et stag. dette gjør at det er lik belstning på hjulene.

vogna er en kabe 590 1988 med peitz akslinger.

Joka

det må da være noe som de slutta med for en stund siden, vet det har vært noen vogner der dette er gjort som du sier, men dette vet jeg ikke om noen nyere vogn som har.... antakelig for å spare vekt...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 12 Aug 2007 - 13:39

joka skrev:
at vogna gir etter sideveis kan og forårsakes av felgene.
min vogn var og myk dideveis. den var utstyrt med 4,5" brede felger med 175/70x13. noe som er originalt. men dekkene er bredere enn felgene og blir myke. (ballongdekk)
jeg satte på vw passat felger, de er 6" x 14. monterte dekk i dimensjon 175/65x14.
altså like brede dekk på bredere felg. vogna ble mye bedre Smile
min vogn har ikke 2 separate akslinger. akslingene er ikke fast, men roterer i festene, linket sammen med et stag. dette gjør at det er lik belstning på hjulene.

vogna er en kabe 590 1988 med peitz akslinger.

Joka.

Forøvrig en knallfin vogn.Første året med ecoprim isolering,og vannbåren gulvvarme har den og.Ikke mange som hadde det i '88.Drømmevogna mi var en '89,590 GDL.Har hatt noen Kaber,men akkurat den ble det desverre aldri noe av at vi kjøpte.Liker interiøret på de årsmodellene der.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 12 Aug 2007 - 14:45

joka skrev:
at vogna gir etter sideveis kan og forårsakes av felgene.
min vogn var og myk dideveis. den var utstyrt med 4,5" brede felger med 175/70x13. noe som er originalt. men dekkene er bredere enn felgene og blir myke. (ballongdekk)
jeg satte på vw passat felger, de er 6" x 14. monterte dekk i dimensjon 175/65x14.
altså like brede dekk på bredere felg. vogna ble mye bedre Smile
min vogn har ikke 2 separate akslinger. akslingene er ikke fast, men roterer i festene, linket sammen med et stag. dette gjør at det er lik belstning på hjulene.

vogna er en kabe 590 1988 med peitz akslinger.

Altså skikkelig boggie og ikke tandemaksling som vognene har i dag.affraid affraid affraid

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeMan 13 Aug 2007 - 15:42

Hva tenker dere når dere leser Megahjul, http://www.megahjul.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=28 , sine tanker om slitestyrke og naturgummi? Har kjøpt et Hercules 3000 dekk hos dem, med treadwear på 400. Dekket er meget godt å kjøre med, og har svært lavt støynivå. Grepet virker også å være i orden. Så vil det jo vise seg om de faktisk kan holde betydelig lengre enn andre dekk, og med mindre herding i gummien.

Vurderer å sette slike dekk på Sharanen også. De gamle begynner å bli utslitt, og de Continentaldekkene som sitter på nå skal ikke på igjen. Maken til dårlige stammer! Har sett dem på flere biler og de slites skeivt på hver eneste enn! Støyer gjør de også!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeMan 13 Aug 2007 - 16:41

thor_egil skrev:
Hva tenker dere når dere leser Megahjul, http://www.megahjul.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=28 , sine tanker om slitestyrke og naturgummi? Har kjøpt et Hercules 3000 dekk hos dem, med treadwear på 400. Dekket er meget godt å kjøre med, og har svært lavt støynivå. Grepet virker også å være i orden. Så vil det jo vise seg om de faktisk kan holde betydelig lengre enn andre dekk, og med mindre herding i gummien.

Vurderer å sette slike dekk på Sharanen også. De gamle begynner å bli utslitt, og de Continentaldekkene som sitter på nå skal ikke på igjen. Maken til dårlige stammer! Har sett dem på flere biler og de slites skeivt på hver eneste enn! Støyer gjør de også!

Har kjøpt dekk via dette firmaet tidligere, het da custom import
Husker ikke hvilket dekkmerke det var men dekka var utslitt ganske tidlig. Fikk en del klager og reklamasjoner på dem på grunn av slitestyrken.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeMan 13 Aug 2007 - 16:58

Det er nok slik at Kabe fremdeles har "ekte" boggi.
Akslene er fortsatt koplet sammen og kjører med samme belastning på for og bak hjul (på samme side)

Jeg har set mange punkteringer på campingvogner, spesielt på autobahn / motorvei, men tror aldri jeg har set noen som kunne repareres med skum!

På en to akslet vogn oppdager du ikke skaden før du ser svart røyken og da er det for sent. Ofte har dekket "knust" skjermkassen og gitt skader på vognsiden.

En akslede reagerer for det meste på samme måte og det er sjelden noe dramatik ved en punktering, men også her er dekkskum + pumpe verdiløst!
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeMan 13 Aug 2007 - 20:50

jkl skrev:
Det er nok slik at Kabe fremdeles har "ekte" boggi.
Akslene er fortsatt koplet sammen og kjører med samme belastning på for og bak hjul (på samme side)

Jeg har set mange punkteringer på campingvogner, spesielt på autobahn / motorvei, men tror aldri jeg har set noen som kunne repareres med skum!

På en to akslet vogn oppdager du ikke skaden før du ser svart røyken og da er det for sent. Ofte har dekket "knust" skjermkassen og gitt skader på vognsiden.

En akslede reagerer for det meste på samme måte og det er sjelden noe dramatik ved en punktering, men også her er dekkskum + pumpe verdiløst!
ja akkurat dette skjedde med en kamerat under flytting av en tidlig 80. talls mørk brun cabby, er ikke sikker på årsmodellen, men dekka tror jeg hadde stått på siden vogna var ny.
80 km/ og hele dekkbanen på ene hjulet løsnet nesten hele veien runt og fungerte som en meget effektiv pisk.
det knuste hele ene siden på vogna der det rakk og det var ikke vegg igjen rundt rekkevidden på dekkbanen som løsnet.
dette var heldigvis en boggivogn slik at den ikke skar ut når ett dekk plutselig ikke var mer, 582 mener jeg det var.
skumle saker som ikke er til å spøke med.
5-6 år er absolutt maks alder på dekk etter min mening, og helst litt mindre på kjørevogner. 3-4 år vil jeg si, yansett mønsterdybde som måtte finne på å være igjen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 2 Sep 2007 - 9:52

Hei alle sammen!
Har aldri kommentert noe av det dere snakker om her inne på forummet, men blei litt frista nå.
Vi måtte bytte dekk til vår nyinnkjøpte vogn (95 mod) nå i vår. Det satt to år gamle dekk på vogna fra før helt flotte til sitt bruk men ikke til vogn.
Det ble valgt 8 lags dekk som vi har på våre fete firhjulstrekkere og selvfølgelig med riktig tilatt vekt.
Men 8 lags er det ingen her som nevner.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 2 Sep 2007 - 10:04

T.H.O. skrev:
Hei alle sammen!
Har aldri kommentert noe av det dere snakker om her inne på forummet, men blei litt frista nå.
Vi måtte bytte dekk til vår nyinnkjøpte vogn (95 mod) nå i vår. Det satt to år gamle dekk på vogna fra før helt flotte til sitt bruk men ikke til vogn.
Det ble valgt 8 lags dekk som vi har på våre fete firhjulstrekkere og selvfølgelig med riktig tilatt vekt.
Men 8 lags er det ingen her som nevner.


Velkommen på forumet THO. og gratulerer med vogn.

8 lags dekk er vel,det som fagmessig omtales som c8. Et c dekk er dekk konstruert for å tåle belastningen fra et tyngre kjøretøy med høy lasteevne. Blir gjerne noe "hardt å kjøre på"
Du har også 6 lags dekk som er et c dekk. Videre så finnes det et dekk som er "fForsterket/reinforced" som gjerne brukes på lettere små varebiler.
Ikke alltid at et c dekk er riktig valg. Slike dekk har mye mindre egendemping. Men for all del så er dette bedre enn et dekk som er for svakt i forhold til vekta den skal bære.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 2 Sep 2007 - 12:15

T.H.O

Velkommen hit!!!

Vedr dekk.... jeg har bevisst ikke nevnt dette med ant. lag på dekkene, men en må sørge for å få dekk med riktig "load index", elller belasningskode...

Dette går jo på antall kg dekket er konstruert for å bære, hvor mange lag det så er, er jo da underordnet.... dekket må være laget for det som det skal brukes til.... Det er heller ikke noe stort poeng i å overdrive så veldig på dette, for nettopp pga det Johnny U her nevner, det med egendempningen... Dekk har og en tendens til å bli dyrere i takt med Load-indexen....

Dette blir jo da litt som å skyte en katt med en kanon..... det gjør man jo ikke, men en bruker heller ikke luftgevær.....

Altså riktige dekk til riktig vogn er viktig...... Dekkets styrke er da rett ut i fra belastnigskoden.... og 8-lags dekk, er jo og så mangt..... masse forskjellig der og.....
Til Toppen Go down
Campist
Gjest




Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitimeSøn 2 Sep 2007 - 12:25

THO,
https://caravan.norwegianforum.net/FRI-PRAT-f13/Hvor-opptatt-er-vi-av-sikkerhet-t233-0.htm?highlight=sikkerhet

Her står det litt om dekk med riktig bæreevne og hvor viktig det er med riktig lufttrykk,bæreevne og alder.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dekk Empty
PosteTema: Re: Dekk   Dekk Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Dekk
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» DEKK
» Dekk
» Skifte dekk
» Dekk på cabby?
» felg og dekk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: