CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vannpumpe på Adria 743uk

Go down 
+2
Børge
Campingfruen
6 posters
AvInnlegg
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 30 Jul 2011 - 23:39

Må spørre dere lærde litt igjen, jeg spurte jo om noe jeg trodde var dusjuttak sist men fikk vite det var cityvann.
Lykken for oss var det et par dager etter da vannpumpen sluttet å virke.
Nå har vi brukt cityvann siden, men om vi skal bruke vognen senere i høst må vi jo pumpen fungere.
Noen som vet hva som kan ha skjedd?
De sikringene som sitter i det lille skapet ved sengen er ok, vet ikke om det er noen noe annet sted?
Det er ingen lyd på pumpen i det hele tatt, og vannet virker på cityvannet uansett hvilken posisjon den svarte bryteren ute står på. Den skal jo koble til fra pumpen men det gjør den ikke.
Vi har spurt forhandler men de ba oss måle strøm til pumpen, har ikke lyst å tulle med en helt ny vogn uten å vite hva vi gjør. Problemet vårt er jo at vi må løfte ut vognen med lastebil om vi skal ha den på værksted pale
Prøvde å søke litt i andre tråder her, men det er jo andre vognmerker så litt vanskelig å sammenligne..
Så en annen tråd hvor det fantes 2 brytere tror bare vi har en??

Om noen har noe tips om skjulte brytere eller sikringer så takker jeg veldig for svar....

Må si dette har vært en ferie fra helvete, først eksploderte glassplaten (min feil), så røyk bilen også vannpumpen Rolling Eyes pale
Ellers elsker jeg jo den nye store vognen og teltet...
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 30 Jul 2011 - 23:58

Nede i benken på høyre side, rett fremfor inngangsdøra, der finner du omformer/batteriladder, denne sitter på en hengslet plate, når du legger ned denne kommer du til alle sikringene for 12v delen av vogna. Husker ikke i farten hvilken som er til vannpumpa, men regner med att det står 7.5A på den. Du skulle vel aldri ha kjørt pumpa med påkoblet cityvann vel? Question
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 0:13

Jeg tror ikke vi har gjort det, for vi begynnte først å bruke cityvann når pumpen gikk i stykker..
Men vi prøvde jo litt frem og tilbake før du fortalte at det var cityvann sist, så jeg vet ikke om vi har gjort det da. Men den har isåfall fungert etter det og plutselig døde den...
Nå har vi problemer med at sikringen går på plassen her støtt og stadig så jeg vet ikke om det kan ha smellt en sikring da?
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeSøn 31 Jul 2011 - 14:02

Vi sjekket sikringer i går men de ser fine ut..
Nå har vi fått et nytt problem i tillegg overløpsventilen til varmtvannet vibrerer så hele vogna rister..
Nå brølte jeg i bakgrunnen mens mannen snakket med forhandler så jeg håper de sender repratør til begge deler...
Ser helt klart ulempen med importvogn nå, men vi får se hvor serviceminded de er der på Antons og om vi får hjelpen vi har krav på..
Helt utrolig å ha så mye problemer med en helt ny vogn det skulle ikke være mulig...
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 11:20

Børge eller noen andre med adria 743 uk (2011) kan du fortelle meg hvilken posisjon den sorte knappen skal stå i når man bruker vannpumpen?
Vi får en ny en nå og siden det hittil har virket på cityvann uansett posisjon hadde det vært kjekt å vite om den sorte tappen skal stå opp eller ned ved bruk av vannpumpen.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 23:20

På min vogn skal bryteren stå rett ut ved bruk av vannpumpen og vippes opp når cityvann brukes, burde vel her nevne att jeg har vært bort i ett tilfelle hvor bryteren var snudd oppned. Cityvann vil du kunne bruke uten å stoppe pumpen, men da innbiller jeg meg att mottrykket på pumpa vil bli så høyt att sikringen ryker. Har dessuten vært borti att noe hissig støvsuging nede i / bakom benken på venstre side har ført til kontaktbrudd på bryteren, da denne er noe dårlig skjermet på innsiden. Lykke til Laughing
Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeTor 4 Aug 2011 - 23:41

Jeg har ei 2009 modell 743 uten city vann. Har 2 ganger opplevd at mikrobryteren i blandebatteriet på kjøkkenet har gått fløyten, dvs at pumpen ikke har fått signal om å starte opp. Har da skiftet armatur begge ganger. Trodde første gangen at det var sikringne, men vannet på badet funket helt fint. Vet ikke om dette er tilfelle for dere, men tenkte uansett å tipse om det. Håper dere finner feilen.
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 3:04

Tusen takk for svar, da satser vi på at pumpen virker i rett stilling når vi får den nye..
Jeg er spent på om den forferdelige lyden fra ventilen kommer med bruk av bare pumpen også eller om det kun er ved bruk av cityvann..
Det ville de nemlig sjekke ut ved Antons for å finne ut om det er ventilen/ALDE eller trykkregulatoern på cityvannet som gjør det..

Jon Erik vannet virker ikke i noen av vaskene på pumpen, kun på cityvann, og når vi bruker cityvann nå så kommer den infernalske forferdelige lyden fra ventilen under kjøleskapet.

Gøy med ny vogn dere Rolling Eyes Sad

Ja ja det ordner seg nok til slutt, pleier jo å gjøre det nå får jeg snart glassplaten min også som jeg startet ferien min med å ødelegge 2700 kr Laughing
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 7:01

Reduksjonsventilen som reduserer vanntrykket fra nettet til 1,4 bar på min vogn lager en del lyd, men litt mindre enn selve vannpumpa.
Mitt system fyller tanken så pumpa er uansett i bruk, derfor reduserer jeg mengden inn til et minimum og bruker i stedet mye lenger tid på å etterfylle vannet jeg bruker, da blir det mye mindre lyd.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 16:39

Men dette er på ingen måte en normal lyd altså, hele vognen ristet når det starter..
Det bråkte sånn at vi trodde vogna skulle gå i luften da det startet.

Sånn her beskrev mannen min det til forhandler:

I går opdagede vi, at afløbsventilen (gul ventil under køleskab) er begyndt at stå og åbne sig Kortvarigt og slippe lidt vand ud ca (2 – 3 sek), og efterfølgende Åbner cityvandet og slipper samme mængde vand ind i systemet igen.

Ja varmere vandet bliver jo oftere slipper afløbsventilen vand ud

Og til slut når vandet bliver varmt nok … så virker det som om den

Ikke længere kan holde på trykket og vandet fosser ud samtidig med at den begynder at ryste voldsomt og laver en brumme-lyd der er så høj, at man ikke kan opholde sig i vognen.

og eneste måde at stoppe det på er ved at åbne ventilen og lukke noget vand ud … men efter en stund, når vandvarmeren har fået temp op igen så gentager mønstret sig med at ventilen stille og roligt begynder at lade lidt vand sive ud igen .. og til slut .. JA

Lyden stopper ikke ved å dra ut strømmen, men stopper når cityvannet er koblet fra.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 19:06

Reduksjonsventilene som brukes i forbindelse med cityvann er, eller var før i alle fall, levert med fast trykkinnstilling. Den laveste var noe sånt som 0,7bar og den høyeste 1,4bar, den har jeg. Dere skulle kanskje hatt den laveste.
Den har artikkelnr K08-79 hos Kama fritid. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 19:14

Det er 0,7bar på Alpina, dvs. 1 bar når alle kraner er stengt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 19:29

Er det andre modeller enn de Kama leverer da?
Kanskje en litt slapp sikkerhets ventil som er problemer her da?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeFre 5 Aug 2011 - 19:44

Mannen min har hele tiden sagt til forhandler at han tror det er ventilen som er slapp/ødelagt og ikke greier å skru seg av igjen.
Problemet kom jo plutselig uten at noen hadde vært i nærheten av vannkranene alle var utenfor da det startet.

Men på Antons vil de bytte den defekte vannpumpen først for å se om lyden kommer når vannet bare er koblet til vannpumpen. Det er jo i og for seg greit igrunnen, for den må jo også repareres.
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 20 Aug 2011 - 18:39

Nå er vi i campingvognen igjen, vi har fått byttet glassplaten jeg eksploderte:

Vannpumpe på Adria 743uk Platetopp
Vannpumpe på Adria 743uk Platetopp1

Den nye platen var i rustrfritt på endene istdenfor sort, men det ble bare fint synes jeg..

Vi tok også opp på video det som skjer når vi bruker cityvannet:

http://loshermanos-lillian.blogspot.com/2011/08/campingvognproblem.html

(Må gå inn på bloggen, fikk det ikke til på annen måte... Lyd påkrevd hehe)


Pumpen er byttet, vi må bare kjøpe nye klemmer for det fulgte ikke med men den er testet og virker ihvertfall..
Vi tror ventilen er det som er problemet og ikke cityvannet, noen av dere som har en formening??
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeTir 11 Okt 2011 - 20:21

I dag fikk vi telefon av antons camping.
De hadde snakket med en spesialist på fabrikken.
Vi fikk tilsendt ny ventil men nektet å bytte den selv da den satt så hart fast.
Han fra fabrikken var helt sikker på at vibreringen kommer av luft i systemet. Han hadde spurt om det var vannbåren varme, city vann og fastliggervogn. Ja på alle tre og da var han garantert sikker på det kom av luft i systemet. Nå skal vi få en video på hvordan det systemet luftes er litt spent på det kjenner jeg.
Så da vet dere det om dere også får problemer, kan prøve å legge inn den videoen her om dere er intressert i det.
Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 48
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 2:03

Har en Alpina 743 uk som jeg sliter med også.
På badet er det bare såvidt vannet renner. Mistenker at vannpumpen gir for lite trykk.
Vurderer å bytte pumpe, men er usikker på hvilken pumpe jeg skal kjøpe.

Virker også som at tappevann inn til Alden er feil koblet. Når jeg tapper varmt vann, så kommer det kaldt vann inn på rød kobling og varmt ut fra blå kobling... Sliter med at tappevann ikke blir skikkelig varmt samt at det tar evigheter før det kommer varmt vann frem til kjøkken.

Virker også som det er et problem med vannbåren varme. Det er 3 sløyfer i gulvet og den ene er mye varmere enn den andre. Konvektorene langs veggen gir ikke fra seg særlig mye varme slik at veggene føles kalde.

Hadde en 2009 Classica 663Kp før denne vogna og den var mye bedra på alle punktene jeg har ramset opp. Virker som om de har slurvet litt med Alpina 743 vognene...


Den sorte bryteren som du har på siden av cityvann koblingen bryter kun strømmen til vannpumpen din og ha egentlig ikke noe med cityvann koblingen å gjøre. Hvis pumpen går mens du er tilkoblet cityvann, så må pumpen jobbe mot trykket på cityvannet og vil nok slite. meget mulig vil sikringen på 5A ryke (under sofa ved døren)

Fikk dere orden på vannproblemene?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 10:04


Sjekk at vannpumpa er koblet riktig, at den har + og - på de rette ledningene. Er dette snudd vil den virke men vil gi mye mindre vann enn den skal.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vannpumpe på Adria 743uk Caravan
Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 48
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 0:29

Jeg har prøvd begge veiene på vannpumpa, men synes det var liten forskjell.
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 2:45

Vi har fortsatt ikke fått ordnet vårt problem.
Den dvd vi fikk handlet om å lufte systemet på gulvvarmen.
Såvidt jeg husker fra dvd så er det 3 steder du kan lufte systemet for gulvvarmen, kanskje det hjelper på fordelingen av varmen om du gjør det?
Vi skrev til Antons igjen i går, for de må jo komme med noe matnyttig før sommeren igjen. Vi har vanskelig for å se sammenhengen med lufting av systemet for vannbåren varme skal hjelpe på drikkevannsventilen.
Skal legge inn svar her om vi får noe som er intressant.
Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 48
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 10:32

Det var synd.
Skal skrive en lengre mail til Antons jeg også en av de neste dagene. Driver å bygger hus også, så tiden strekker ikke helt til ;-)
Jeg hadde også en spesiell lyd i koblingen til cityvann. Durer godt, men valgte å overse den. Regnet med det skulle være sånn siden vogna var sprell ny...
Til Toppen Go down
Campingfruen
CARAVANER
CARAVANER
Campingfruen


Female
Antall Innlegg : 145
Age : 52
Localisation : Østfold
Registration date : 09.07.2009

Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 12:51

Det er nok ikke samme lyden, vi den er ekstremt høy når ventilen vibrerer.
Litt lyd er det når vi bruker cityvannet sånn during.
Men denne lyden er noe annet enn duringen til cityvannet, det er ventilen under kjøleskapet som blir stående å vibrere. Første gangen trodde vi vognen skulle gå i luften.

Håper dere får fikset deres også, sett gjerne svar inn i tråden her Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vannpumpe på Adria 743uk Empty
PosteTema: Re: Vannpumpe på Adria 743uk   Vannpumpe på Adria 743uk Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vannpumpe på Adria 743uk
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» styrings panel for innvendig lys Adria 743uk 2011
» Dårlig vanntrykk. Mistenker vannpumpe. Adria 663uk classica
» Vannpumpe
» 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe
» Vannpumpe hobby 540.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: ADRIA-
Gå Til: