CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil

Go down 
+5
OyvindSP
Jan
ArneO
Runerask
tater ola
9 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 1:37

Jeg driver og funderer på hvordan jeg skal instalere alternativ strøm(12v) i vogna mi(540UFe 2010) som ikke har batteri eller noe annen måte å suplere 12volts forbrukere med enn den originale strøm forsyneren fra 220v.
Jeg skal da ha en lader fra 220v og et batteri som en start. Men så er det spørsmål om alternativ lading som for eks solceller og da er det først og fremst ett spørsmål som melder seg. Kan man ha en felles lade regulator fra for eks bilens 12V (for å booste opp lade spenningen under kjøring) og solcelle panel. Da forutsetter jeg selvsagt at man bruker det ene eller det andre og altså ikke både og samtidig. En lade booster er jo en spennings regulator som tar en variabel strøm inn og gjør denne til en stabil strøm rundt 13,4v ut. Om ikke jeg er helt på jorde nå så er jo det det samme som en regulator for solcelle panel gjør. dersom man kan bruke denne til begge deler så sparer en seg jo for en regulator. Eller sagt på en annen måte når en har lade booster (for dette skal inn i vogna)fra bilen så er det bare selve solcelle panelen som mangler for å kunne lade(litt i allefall) mens sola skinner. Finnes det slike lade regulatorer som kan ta begge deler.
Solcelle lading har det noe for seg i det hele tatt?? Da tenker jeg jo på et normalt annlegg på ca 100W.
Når jeg leser om vilke størrelser som behøves av ladere når man skal lade batteri fra 220v så må man jo begynne å lure på om det er verdt pengene å i det hele tatt tenke på solceller.
Så er det plaseringen av utstyret da. Da jeg også har tenkt å sette inn air cond typ dometic HB2500 i fremtiden så må jeg også reservere plass for denne når jeg skal sette inn batteri(er) og lader. Vogna mi har da fransk seng forran til h og toalett til vensttre Kleskap ligger til V ca rett over aksel og så kommer u sofa bak. tenkte å sette batteri under senga så langt bak som mulig men så lurer jeg på om det muligens er best å ta denne plassen til Ac og sette batteri i forkant av U sofa på v side i stedet.
Noen forslag/synspunker eller erfaring med dette?? confused
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 19:45

tater ola skrev:
Om ikke jeg er helt på jorde nå så er jo det det samme som en regulator for solcelle panel gjør. dersom man kan bruke denne til begge deler så sparer en seg jo for en regulator.

Du er nok på jordet, ja. Regulatoren for solceller nedjuster spenningen fra, om jeg husker riktig, ca 17V.

Et 100w panel lader bare en liten fjert pr dag i sommermånedene, plassert på et vogntak er det labert. Svært labert. Suspect


Sist endret av JanP den Søn 14 Aug 2011 - 19:53, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 19:47

Skal du ka solceller som strømkilde og bruke vogna en del må du nok ha flere paneler. Og ha flere hundre Ah med batterier.


Sist endret av JanP den Man 15 Aug 2011 - 21:36, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 20:34

Jeg har bobil med solcellepanel på taket, og ja, den gir ikke mer strøm enn absolutt nødvendig her i Norge. På skikklig fine soldager er det noe å hente da.

Største fordelen med solcelleanlegget er at det ikke er "vakum" på batteriet når jeg står opp om morgenen, kun lavt nivå, hvis det ikke er veldig solfull morgen da xD

Men dem dagene det er godt med sol, kan jeg til og med drifte kjøleskap på 12v. Men det er bare under oppsyn, for så fort sola forsvinner faller batteriet kraftig...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 20:44

Har et lite panel, og litt effekt gir det. Men å drive kjøleskapet på 12V har jeg ikke våget. Klarer seg til å drive Alden og styrestrøm til skapet (og lys!) samt litt forbruk, men det er ikke mange Ah et 100w kan gi pr døgn. Ved regn legger det seg lett skitt på panelet også, og da er det enda mindre effekt å hente.

Med 4-5 store paneler er det liv laga, samt mange store batteri. Men det finns da bedre måter å løse energibehovet på. Dette er vel det dårligste tro jeg.
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 20:51

JanP skrev:


Du er nok på jordet, ja. Regulatoren for solceller nedjuster spenningen fra, om jeg husker riktig, ca 17V.

Et 100w panel lader bare en liten fjert pr dag i sommermånedene, plassert på et vogntak er det labert. Svært labert. Suspect

Det var jo dette jeg trodde selv også men etter å ha lest litt om folk som har instalert solseller og er så godt fornøyd så måtte jeg bare høre. Det er klart at dersom man behøver en 20A ++ lader fra 220 v så vil jo et normalt solselle annlegg bare bli en fjert i sammenligning. Men som sagt så har jeg sett at det er en del som skryter godt av disse solsellene.

Jeg fant denne regulatoren på Kama og ettersom hva dem påstår så skal jo denne håndtere ladingen både fra bil og solselle.

E31-45
CTEK D250S DC/DC-laddare och batteriseparerare.
CTEK D250S möjliggör ett helt nytt sätt att hantera
laddning och batteriseparering i husvagn och husbil.
Laddar genom att ta energi från valfri 12V källa -
generator, sol, vind eller batteri - med inspänning 8-30V
och ger ut en perfekt temperaturkompenserad laddning
till ett batteri, t.ex. förbruknings- eller startbatteri.
Med D250S elimineras behovet av skiljedioder, reläer, spänningsregulatorer och alla dess förluster. Den valda batteribanken/arna hålls alltid fulladdade genom generatorn, solpanel eller vindkraftverk. Ett perfekt tillbehör för camparen som
medger fulladdning av bo-batteriet under färd mellan uppställningsplatser och ger bättre elförsörjning på fricampingplatser. Batterierna får längre livslängd eftersom de alltid kan vara fulladdade. Inkopplingen är enkel. 12/12V 20A med kapacitet 20-400Ah. Mått: 233 x 128 x 64 mm. Vikt 1,4 kg.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 20:53

Man har da gass til kjøleskapet? Og blir det skikkelig kaldt med bare 12V da? Veier ikke disse panelene og batteriene man trenger en del også? Vanlig lader, batteri og booster for å lade ekstra fra bilen under kjøring er i nye vogna. Men om jeg fricamper uten tilgang til strøm planlegger ikke jeg for å kjøre TV, PC eller AC. Vil jeg ha alt i gang får jeg parkere i nærheten av strøm. Det er vel ikke så forbannet langt mellom campingplassene her i Norge heller vel?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeSøn 14 Aug 2011 - 21:03

sitter og tenker litt for meg selv her
et solcellepanel koster vel noen kroner uten at jeg vet hvor mye, men skal det ha noen særlig effekt blir det litt etter som jeg skjønner
da tenker jeg som så, når trenger man det?
i mitt hode er det når man står på plasser uten tilgang på strøm
disse plassene er jo og litt borte fra folk ofte, og da tenker jeg at det kanskje ikke er så mange å plage der man er
hva med å bruke noen tusenlapper på et skikkelig agregat som ikke støyer eller drikker så mye?
man oppnår da to fordeler slik jeg ser det
en mye lavere invisteringskostnad
og tilgang på mer strøm enn man vanligvis bruker, slik at man kan kjøre alt på strøm om ønskelig for å spare f,eks gass
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 0:52

Tanken min var at dersom jeg allerede har batteri i vogna og dersom jeg kunne bruke samme booster for ladingen fra bil til også å håndtere solselle lading så er det ikke mye ekstra vekt for å suplere med et solselle panel på eks 100Watt.
som en annen også nevnte kjøleskap går på gass så det er jo vannpumpa driter'n og lys som stort sett kommer til å gå på 12V når en frikamper og så er det tv'n som vel blir den store bøyen. Hadde jo båt i mange år og det var jo kunn 12v vi hadde der så snart som vi la til kai. Så jo på tv da også om enn i begrenset omfang. Investerings kostnad for et solselle panel i mellom 3-4 lapper tenker jeg.
Agregat er selvfølgelig et alternativ men støy er da det første problem og så muligens vekt. Vil jo tro at dette veier en del men helt klart yter det jo plenty med strøm mens det går. Men man får vell ikke noe brukbart agregat for samme pengene eller??? Har for meg at disse billig agregatene ikke er mye å ha på og da drar man vell lett opp i 6-8 tusinger for noe ordentlig.
Støy er en annen ting og det er jo ikke bare for naboene det støyer.
AC er det vell ikke så mange døgna man behøver å kjøre desverre og er det en slik dag at man må ha det så får en dra til et sted der en kan plugge seg inn. Men dersom et slikt solselle panel klarer å levere nok strøm til å holde disse forbrukerne jeg nevnte så er det vell liv laga. Det må da være noen som kjører rundt med dette og kan dele sine erfaringer. Holder det eller holder det ikke??? Eller hvor stort panel/batteri må en ha.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 9:53

tater ola skrev:
Så er det plaseringen av utstyret da. Da jeg også har tenkt å sette inn air cond typ dometic HB2500 i fremtiden så må jeg også reservere plass for denne når jeg skal sette inn batteri(er) og lader. Vogna mi har da fransk seng forran til h og toalett til vensttre Kleskap ligger til V ca rett over aksel og så kommer u sofa bak. tenkte å sette batteri under senga så langt bak som mulig men så lurer jeg på om det muligens er best å ta denne plassen til Ac og sette batteri i forkant av U sofa på v side i stedet.
Noen forslag/synspunker eller erfaring med dette?? confused

Vi har originalmontert A/C (HB2500) og batteri. Batteriet står helt framme under senga, 30 cm fra veggen til toalettet og like langt fra fremveggen. A/C er montert langst 'bak' i senga, med ca 50 cm til yttervegg. Dette gir et stort og godt lasterom som er lett å utnytte.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 16:32

tater ola skrev:
[

Det var jo dette jeg trodde selv også men etter å ha lest litt om folk som har instalert solseller og er så godt fornøyd så måtte jeg bare høre. Det er klart at dersom man behøver en 20A ++ lader fra 220 v så vil jo et normalt solselle annlegg bare bli en fjert i sammenligning. Men som sagt så har jeg sett at det er en del som skryter godt av disse solsellene.

Om du har lest om mange som er fornøyde; hvor bor de og hvor camperer de?

Jeg vet hva et 65W panel generer, og jeg vet hvor lite som skal til for at effekten reduseres betydelig. Camperer du under trær er ladingen nesten null. Etter hvert regnvær må du fjerne hinnen som legger så på panelet (-ene) om du ikke tilter vogna litt fremover/til siden etc. slik at det det renner av.

Det ligger på nettet info om ladestrømmen igjennom døgnet på et panel. Og om du finner det så vil se hvor lite du får ut av et 100w panel når det er optimale forhold. Og det er det svært sjelden, og ergo: glem dette om du ikke vil kjøpe panel med 400-500w, for det er i den størrelsesorden du bør ligge om du skal bruke det litt utenom juni-juli-august. Og nok batteri.

Om du skifter ut alle lys til LED så blir det straks et lavere behov for strøm. Men er det ønsket om ikke å være tilkoblet strøm på campingplasser som er det primære, eller er det slik at det ikke er 230V der du skal være?

Om det er det siste så forstår jeg at du prøver å finne løsning. Men om det er bare et ønske om ikke å betale for 230V på campingplasser så må du ut med en solid investering for å være helt fri. Tenkte litt dette selv en gang, men fant fort ut at for å klare dette så måtte jeg investere 20-25000, og det er helt uaktuellt. Ligger 30 døgn på campingplasser pr år utenom fastplassen, og det koster ca 1000-1200 kr pr sesong. Og det betaler jeg gladelig for å få strøm enkelt og greitt, levert på døra uten bekymring. Og den strømmen veier ikke noe, så da slipper jeg å tenke på ekstra vektøkning også! Suspect
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 18:00

Vi fricamper en god del og jeg har byttet alle lyskilder til LED.
Har ikke hatt problemer med for lite strøm enda og vi tar ikke spesielt mye hensyn til forbruk heller.
Kjøpte LED lys på eBay til 1/20 del av norske TILBUDS priser. Anbefales!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 18:27

Sjekket forbruket med en tv innkoblet når det var 2 batteri (ca 250 Ah). 150w i 8 timer holdt det før det kom ned på lav spenning. Men det var mye igjen enda. Har ikke byttet ut noe særlig halogenlampene, men er det mulig å bytte disse 10w halogen til LED med samme holder?

Tror det er disse som brukes mye hos meg: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  32-2188
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 18:55

JanP skrev:
........... men er det mulig å bytte disse 10w halogen til LED med samme holder?

Tror det er disse som brukes mye hos meg: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  32-2188


Det finnes, men det er mye drit på markedet. Har bl.a prøvd noen i huset hvor de er kobletvia trafo, men de har ødelagt trafoen. Var senest i dag innom en forhandler og handlet noen andre pærer og lystoffrør og pratet litt om LED. I følge ham skal det visstnok i løpet av vinteren komme nye forbedrede varianter her.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 19:16

en del LED pærer er vel enda nokså ferske saker, så vi vil sikkert se en rivende utvikling en stund enda på den fronten
og kjekt er det
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 19:16

Jeg har bla lest en del på svenske nettsider om folk som er veldig fornøyd etter å ha instalert solseller på bil/vogn.
Skulle man drevet med dette for å spare penger og kunn det så kunne man vel likegodt solgt hele vogna og leid seg hytte /hotell dem dagene man er på tur for om vi regner alt det det koster med CV samt det vi legger ekstra inn i vogna mm og deler dette på antall overnattinger tror jeg det blir dårlig butikk for dem fleste av oss.
Nei men det som jo er grunn filosofien med cv er jo friheten til å dra hvor/når en vil og sove der en vill også. Men det er klart at når en gjør seg helt avhengig av strømstolpe så er man ikke like fri. Det er jo noen ganger man kunne tenke seg å fricampe eller ta en kort overnatting på en raste plass el lign under en transport etappe. Ellers så har jeg også lest om dem som kommer til en camping plass i høysesong og det ikke er ledig strøm plass.
Så er det jo også litt av bonusen med det hele nemlig at det ikke er helt uten morrofaktor å drive med litt prosjekter i vogna også da naturligvis. Sist men ikke minst kjekt å ha faktoren er ikke mindre med cv Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 19:39

JanP skrev:
Sjekket forbruket med en tv innkoblet når det var 2 batteri (ca 250 Ah). 150w i 8 timer holdt det før det kom ned på lav spenning. Men det var mye igjen enda. Har ikke byttet ut noe særlig halogenlampene, men er det mulig å bytte disse 10w halogen til LED med samme holder?

Tror det er disse som brukes mye hos meg: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  32-2188

Det var hovedsakelig denne typen på 5 og 10 w. jeg byttet til 1,3 og 3 w. Passer rett i lampen. Men husk der er + og - på pærene, så de må stå rett vei!
Kjøpte først noen stk i forskjellig "varme grader" for å få et behagelig lys. testet litt i vogna og bestilte 20 - 30 stk tilpasset leselys over sengen, arb. lys over kjøkken benk osv...
Kjempe fornøyd med resultatet.
1/3 forbruk og samme eller bedre lys enn original.
Pærene koster ingenting i Hongkong (og de holder bra kvalitet så vidt jeg kan bedømme)
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:08

Med standard batteri og lader som var i Adria vogna vår var det ikke noe problem å campe i alle fall 3 dager uten å være koble til strøm uten av vi tenkte på å spare på strømmen. Men vi hadde ikke TV med. Gulvvarmen der er elektrisk så den må man gi avkall på uten strøm. Det var på sommeren som vi lå uten strøm så det var ikke noe praktisk problem. Flere ganger har vi ligget på plasser uten strøm, enten fordi det ikke har vært plasser tilgjengelig eller om vi skal videre tidlig neste dag.

På Kaben er det vannbåren varme i gulvet så der vil vi ha gulvvarme også selv om vi ikke er på strøm, men da får TV og AC være av. Jeg har bestilt ladebooster til Kaben, så jeg regner med at for fricamping som begrenser seg til 2 netter på samme sted vi det lades litt mens vi flytter oss til neste sted og vi kan ha et par dager til uten strøm. Jeg regner heller ikke med å måtte kjøre mye på mover på fricamping. Større frihet enn dette trenger jeg ikke.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:09

Da får jeg bestille meg en billett til HongKong. Eller få tilsendt en link til HongKong...

Er det Alibaba?
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:09

engelsk nettbutikk, med gratis frakt

http://www.powerbulbs.com/

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:12

Boosteren funger veldig bra!
Vi har aldri manglet strøm i 780'en etter flere dager uten 230 v. men med litt kjøring.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:15

jkl skrev:
Boosteren funger veldig bra!
Vi har aldri manglet strøm i 780'en etter flere dager uten 230 v. men med litt kjøring.
Det høres bra ut, da er det bare å planlegge fricamping cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:19

Med den nye LED-tv'n og bruk av CAM istedet for Grundigs separate TV-boks for riksTV ser jeg at dett har redusert strømforbruket fra 140 + 20W til 35W. Og med 5-6 10w pærer blir dette tilsammen 200w. Så litt til kjøleskap og Alde'n om kveldene så brukte jeg før over dobbelt så mye som nå.

Tidligere kunne gamletv' stå tilkoblet f.eks 4t. Nå kan den stå tilkoblet 15t med samme forbruk. Og med LED-pærer begynner det å hjelpe, og da er det enklere å fricampe om en ønsker det.

JKL: kan jeg kjøpe av deg ei pære for å prøve det før jeg kjøper en ladning?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:25

JanP skrev:
Da får jeg bestille meg en billett til HongKong. Eller få tilsendt en link til HongKong...

Er det Alibaba?

Kjøpte av dette firma, men ser de ikke har 10 led på lager nå (kun 5 = for lite og 18 = for mye):
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/G4-12V-5-SMD-LED-360-DEGREE-WHITE-Car-light-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2c5992f213QQitemZ190481363475QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Fikk b.la. 10 stk av feil type. Sendte de en mail og fikk nye i løpet av en uke, mot å sende foto av feilleveringen. Bra service!

Betalte under 2 dollar pr. stk inkl. levering Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:55

JanP skrev:
JKL: kan jeg kjøpe av deg ei pære for å prøve det før jeg kjøper en ladning?

Selvfølgelig, men tror at jeg kun har små "5 led" igjen og et par av de store GU 5,3 / MR16.
Skal sjekke neste gang jeg er i vogna.
Jeg skal selv bestille en sending til for å ha litt ekstra i reserve og kanskje montere i 780'en. Selv om den nå står fast på 230 v. Wink
Send meg adressen din og jeg skal sende deg en test pære......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 20:59

Sender deg en PM jeg..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:03

Har 5 stk G4 12V 5 SMD LED. De er for svake som leselys, men fine som koselys bak TVen osv.
Har også 2 stk GU 5,3 / MR16
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:06

Ser på linken at 5500K oppgies som "warm". Men det er vel rundt 3000K som er "varm" de fleste trives med.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:15

Ja, det er vel riktig, men jeg oppfatter en litt sterk 4500 / 5500 med 9 enheter som behagelig lese/arbeidslys. Med bare 5 enheter blir lyset veldig blåt/hardt.

Tror ikke jeg ville gått for mindre enn 4500
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:21

JanP skrev:
Sender deg en PM jeg..
Du har ordentlig POST i løpet av et par dager.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:24

så det går ikke med e-post nei.... Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  928394
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:26

JanP skrev:
så det går ikke med e-post nei.... Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  928394
Burde gå med el-post Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:43

ArneO skrev:
Veier ikke disse panelene og batteriene man trenger en del også?

Om du ser på dette bildet så er de ikke tykkere enn 1 cm. Husker ikke effekte ifarten.

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  71
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:49

Mye å holde styr på når man måker, sikkert ikke så greit å tråkke på heller...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitimeMan 15 Aug 2011 - 21:55

Nei, det er litt herk med måking ja. Og jeg har bare 1 panel. Og ved flere paneler jo flere hull i taket også. Og mere ledning.

Forhandler hadde tredd ledningen til mitt panel i samme røret som tv-antenna. Det gikk ikke bra, måtte ta hull i taket selv.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Empty
PosteTema: Re: Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil    Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil  Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strøm her og strøm der solceller vs lading fra bil
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Strøm 13pin
» Strøm.
» Gass vs strøm
» Lys og strøm i vogna
» Strøm å sånnt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: