CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!

Go down 
+14
offpist
johan_a
Ottar
quattro1
ArveH
ArneO
ulven
livar
campist
Lc120
Jan Ole
Ronny
Jan
Redneck
18 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeSøn 18 Sep 2011 - 23:32

Jeg lurer på om campingvogna blir mer stabil dersom jeg bytter ut de originale 155-13 dekkene med 175/65-14" dekk? (og nye felger såklart)
To av dekkene er litt råtne, småsprekker i gummien, og to av dekkene er vinterdekk som piggene er nappet ut av.
Hadde derfor vært fint å bytte de ut snart uansett..

Eventuelle ulemper med lavere profil?
Økt rullemotstand bryr jeg meg fint lite om, det er motor i bilen min, og på autobahn rumler den såvidt rundt på ca 1100 rpm uansett...

Jeg kjører veldig forsiktig på humplete vei med campingvogn, det er jo noe skranglete greier...
(vil jeg tro, har aldri sittet baki der i fart siden jeg var bitteliten og pappa dro avgårde med meg sovende, og mamma baki en Sprite campingvogn. )

Campingvogna er en Solifer Finlandia 670 med boggie, og trekkvogna er en Chevrolet 4wd v8 bensin.


Sist endret av Redneck den Søn 6 Mai 2012 - 13:01, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeSøn 18 Sep 2011 - 23:35

vogna vil bli bedre og mer stabil å dra med den dekkdimensjonen
og endringen er ikke så stor at det skal ha noe å si for slitasjen på vogna etter mitt syn
ulemper med lavere profil er jo mindre fjæring i selve dekket, men hvis du setter disse dekka opp mot hverandre så vil du se at forskjellen er så liten at det ikke har så mye praktisk betydning
bare bytt du, det hadde jeg gjort
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeSøn 18 Sep 2011 - 23:37

Da er spørsmål nummer 2... 195/50-15", som jeg hadde på Opel Ascona for mange herrens år siden, hehe, det er jo samme rulleomkrets som 155-13 dekkene...

Blir det for lett å knekke felger på fortauskanter da?

Syntes det ser stilig ut med store felger på campinvogn, og når jeg førs skal kjøpe så er det jo lite prisforskjell...
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 0:15

Nå begynner det å bli lite gummi igjen,jeg ville stoppa på 14 tommerne..
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 0:52

ville stoppet på 14" jeg og, ellers så har ikke dekka noe å "rulle" på sideveis ved krapp sving
man vrenger jo dekka da, og da bør det være litt gummi på felgene for å kunne gjøre dette
dette for å redusere belastningen på vognas hjuloppheng
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 17:15

Jan skrev:
ville stoppet på 14" jeg og, ellers så har ikke dekka noe å "rulle" på sideveis ved krapp sving
man vrenger jo dekka da, og da bør det være litt gummi på felgene for å kunne gjøre dette
dette for å redusere belastningen på vognas hjuloppheng

Veldig godt argument! Takk!

4500kr for alufelger godkjent til 750kg, og nye dekk, må jo være bra?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 18:07

Det er gjerne bedre å velge dekk med høyere LI for å få litt stivere dekk(sider) også, Kabe har foreksempel nå valgt å levere alle vogner med 8 lags dekk tror jeg at jeg leste et sted. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 18:27

Jan Ole skrev:
Det er gjerne bedre å velge dekk med høyere LI for å få litt stivere dekk(sider) også, Kabe har foreksempel nå valgt å levere alle vogner med 8 lags dekk tror jeg at jeg leste et sted. Rolling Eyes
JA det har du rett i.Adrian min har også 8 lags dekk.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 18:51

Når det nevnes dekk, må komme innom og se på dine 18" en dag.
Skulle kjøpe på Vianors nye avd. på fredag, men det var bare ræva. Nokia SUV og noen jallafelger som passer på Lada fra 1970 var det eneste som de kunne tilby. Men på oppfordring kunne de skaffe BF da! Men ikke mere enn 1 forsterket felg til LC med riktig innpress. Men det ble nye vinterfelger og sommerdekk til Avensis'n istedet.
Og til vogna var det like dårlig utvalg (for å holde meg til trådstarter). Kanskje ikke det er enkelt å finne gode vogndekk, må bestille og vente muligens. Trodde at Vianor hadde litt bedre utvalg.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 19:04

JanP skrev:
Når det nevnes dekk, må komme innom og se på dine 18" en dag.
Skulle kjøpe på Vianors nye avd. på fredag, men det var bare ræva. Nokia SUV og noen jallafelger som passer på Lada fra 1970 var det eneste som de kunne tilby. Men på oppfordring kunne de skaffe BF da! Men ikke mere enn 1 forsterket felg til LC med riktig innpress. Men det ble nye vinterfelger og sommerdekk til Avensis'n istedet.
Og til vogna var det like dårlig utvalg (for å holde meg til trådstarter). Kanskje ikke det er enkelt å finne gode vogndekk, må bestille og vente muligens. Trodde at Vianor hadde litt bedre utvalg.
Det er derfor du ikke har de rette kontakter det Jan Petter...... Twisted Evil
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 19:09

Deg? Cool
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 19:11

JanP skrev:
Deg? Cool
Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! 388844 Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! 388844
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 21:15

Fendt har C-dekk som standard - på enakslet, men ikke på vogne med dobbeltaksel. Det er i alle fall ingen tvil om at 8-lags dekk blir stabile når vi snakke rom en aksel. To vet jeg ikke så mye om. Min vogn har 195/70-15 standard, og det fungerer glimrende. Men veggene i dem er sannsynligvis høyere enn dine i 82-prosent, så så veldig sexy blir det vel ikke :-)
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 21:48

Jepp, jeg skal gå opp på LoadIndexen litt om mulig...

I sommer dro jeg på litt det siste stykket mot Kassel.
140 opp de bratte bakkene sier litt om kreftene i bilen og enda mer om den midlertidige svakheten i toppen til føreren...
For det aller meste var det cruicecontrol på 95 og drøye 1100rpm.
Uansett, vogna vinglet bare bittelitt i den idiotfarta, og jeg gjentok ikke "bragden", bare roet ned farta og kom oss helskinnet frem.
Siden bilen er så tung var det ikke så ille, merket bare svak logring bak i bilen.

Men, jeg er altså ute etter å øke sikkerhetsmarginen - ikke farta.
Litt bredre og litt mer lavprofil dekk, med høyere LI hjelper nok mye.

Tanken på at de gamle dekkene er to 155-13" vinterdekk med myk gummi som piggene er fjernet på, og de andre to 155-13" dekka eldgamle og råtne... uff. Ikke bra.


En ting til som kanskje hjelper:
Hvor mye koster en antislingerkobling i Tyskland?
Er det vanskelig å montere denne selv?

Vi skal til Kassel igjen i høstferien...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 21:57

Du kommer rett forbi disse gutter
http://www.skandic-webshop.com/shop/antislingerkobling-tilbeh%C3%B8r-og-n%C3%A6sehjul_c137.html

Ikke vanskelig å montere. Bare følg instruksjonen.
Eneste å passe på er vel bolten til støtdemperen Wink
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeMan 19 Sep 2011 - 22:11

Redneck, jeg er litt enig med deg i din egen beskrivelse. I alle fall når du forteller at du har sprekker i dekkene :-) Det er en grunn til at Tempo 100 godkjenning kun er med dekk yngre enn seks år.

...selv om jeg skal innrømme at jeg har stor glede av de samme bakkene, jeg nøyer meg med 120 oppover bakkene, men går ned til 100 km/t i nedoverbakkene. Det er her du ser de virkelige hasardiøse førerene, som smører forbi deg i overlydsfart i nedoverbakke, bare for å bli ydmyket i neste oppoverbakke:-)

Til de som ikke kjenner disse bakkene så er stigningen 7-8 prosent i 40-50 kilometers lengde. Det er skikkelig berg- og dalbane med for en stor del mnst tre felt i hver retning som er ordenltig morsomt å kjøre om du ikke sliter i bakkene.
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTir 20 Sep 2011 - 17:42

Siden jeg har gammel vogn uten særlig verdi har jeg prioritert kjøreegenskaper. Har nå 215/45-17, skal opp til 215/50-17 denne uka. Utrolig stabil og fin bak bilen Smile Bilder bør finnes i linken i signaturen min Smile
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 18:27

Før:

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! IMAG2070


Etter:

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! IMAG2071


Det så i hvert fall bra ut... har ikke prøvd å kjøre med det enda.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 18:28

knall.. Smile bling bling på vogna Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 18:41

Dette er bling bling:



Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! INC_Passion



Skal snart på en Lancruiser nær meg. Synd at den ikke finnes i 14".Sad
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 19:35

Redneck
Ser ut som resten av vogna kunne fått en runde med svampen
Hot

Men felgene er fine dem Wink
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 19:36

Pratet med han nettopp, og han er ute med svampen nå i dette øyeblikk Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 21:00

Jada, Gardena vaskekost på hageslangen, ser litt bedre ut nå.

I dag har jeg virket litt:

Vært på jobb.
Kjøpt 4 felger og dekk.
Satt de på vogna.
Smørt vognas 10 fettnipler, og de 11 niplene i forstillinga på Chevyen.
(Sitat A.H.: Samma hvor store dem er, bare det er nipler på dem)
Så har jeg sugd opp det jeg kunne av automatolje gjennom peilepinnerøret og hellt på ny.. (Skiftet "all" automatolje og filter for 2-3000km siden)

...nå er det bare resten igjen.

Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 21 Sep 2011 - 21:05

Redneck skrev:
alufelger godkjent til 750kg

Felgene var faktisk godkjent til 900kg pr felg, men de nye dekkene tåler ikke mer enn 475kg pr dekk.
Med tillatt totalvekt på 1600kg på vogna er det jo 300kg å gå på mht. dekkene.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeSøn 9 Okt 2011 - 0:02

Da var 2000km på autobahn tilbakelagt i høstferien.

De dekkene og felgene var rette sorten.
Holdt 95 kmt for det meste, men hang meg på en halv time på en tysker med tempo 100 godkjenning, han holdt drøye 120 kmt hele veien.
Når han passerte vogntog så vinglet vogna hans.
Når jeg passerte samme vogntog så var vogna mi helt stabil.

Han hadde nyere enakslet Hobby vogn, og en koreansk suv til å dra den med, antislingerkobling og "100" klistremerke bakpå.

Har sikkert noe å si at bilen min veier 1000kg mer enn hans, og at vogna mi har 4 hjul.
Jeg har ikke antislingerkobling, men tror jeg skal få meg det, kun for å få "100" klistremerket bakpå.
Eneste jeg var redd for i trafikken i høstferien var de med blått lys på taket.

Som en kurositet kan jeg nevne at vogna nå er helt stabil å kjøre 140 kmt med.
Siden full tank kostet 250 € ble denne hastigheten ikke brukt mye... Kun et "forsiktig" forsøk i motbakkene ved Kassel.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 28 Des 2011 - 16:37

Dette med bredere og mer lavprofil dekk/større felger på vogna var en stor suksess for autobahnkjøring.
Under 90kmt var det ingen endring.
Men, over 90kmt og oppover så føltes det bare som den ble mer og mer stabil jo fortere man kjørte.

Jeg lurer på å installere antislinger kobling også.

Ikke for at jeg tror vogntoget mitt trenger det, med stabil trekkvogn på over 2,5 tonn, og campingvogn med 4 hjul, men for å redusere sjansen til fartsbot/kjeft fra Autobahnpolizei.


Vogna mi har Winterhoff kulehanske nå.

Jeg vil helst ha Alko antislingerkobling, ikke Winterhoff, av en banal grunn: Rødfargen!

Alko sin er rød og lett å se at den er antislingerkobling dersom autobahnpolizei kjører forbi og kaster et blikk på koblingen. Winterhoff sin er svart og mer anonym.

Jeg vil uansett aldri få tempo 100 godkjenning med min trekkvogn, den har jo tillatt totalvekt på 3600kg... Men får jeg tak i ei antislingerkobling, så blir det vel ei råd med et klistermerke også... Very Happy



Det som jeg skulle ha visst litt raskt svar på:
Passer alle antislingerkoblingene "bolt on" på campingvogna mi?
er det noe lik hullavstand/monteringshulldiameter/stagtykkelse jeg må tenke på?
Jeg kan få en venn til å kjøpe med en sånn antislingerkobling i Tyskland en av dagene, er derfor jeg ville vite dette...




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! WS3000



Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! AKS3504



Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! AKS1300




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! WS3000-1
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 28 Des 2011 - 20:30

Tror du bør ha mer tiltro til gutta med de hvite og grønne bilene, de er nok fullt i stand til å se at du har antislingrekobling uansett farge, blå eller blekrosa.
Legg heller energien i å få noen timer lenger ferie så slipper du å flagre avgårde som om du er med i Gumball Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArveH




Antall Innlegg : 8
Registration date : 22.08.2009

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeOns 28 Des 2011 - 23:33

Det er en enkel sak for politiet å se om et tempo 100 merke er ekte eller ikke, så ser ikke helt poenget med å bytte kobling.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 0:06

ArveH skrev:
Det er en enkel sak for politiet å se om et tempo 100 merke er ekte eller ikke, så ser ikke helt poenget med å bytte kobling.

ArveH:
Bare å få kompis til å bestille erstatningsmerke. Det står i godkjenningspapirene hans fra tempo-100 godkjenningen i Danmark at man kan bestille nytt klistermerke derfra dersom det gamle ramler av.
Eller, jeg kan jo bare godkjenne vogna på tempo 100 med ei lita skramlekasse av ei trekkvogn, så er det godkjent. Men, først og fremst må jeg ha tak i ei antislingerkobling.


Så jeg lurte bare på om alle antislingerkoblinger passer bolt on på vogna...?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 0:23

Bruker du denne typen snarveier i andre sammenhenger også, i jobb for eksempel?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 1:03

Redneck skrev:

Bare å få kompis til å bestille erstatningsmerke. Det står i godkjenningspapirene hans fra tempo-100 godkjenningen i Danmark at man kan bestille nytt klistermerke derfra dersom det gamle ramler av.
Eller, jeg kan jo bare godkjenne vogna på tempo 100 med ei lita skramlekasse av ei trekkvogn, så er det godkjent. Men, først og fremst må jeg ha tak i ei antislingerkobling.

Skjønner ikke problemstillingen!
Hadde du satt deg inn i reglene for Tempo 100, vil du f.eks. se at det KUN er vogna som godkjennes !
Spiller ingen rolle hva du trekker med: Micro bil eller 52 personers buss. Vogna er godkjent uansett, men trekkbilen oppfyller ikke kravene i forbindelse med en godkjent vogn.

Ser ikke vitsen med "jukse godkjenning" og tyvlånte merker. Alle vogner med nyere dekk, støtdempere og stabilisator godkjennes og "onkel" i tyskland er så oppegående at de ser om trekket er godkjent sammen. Er de i tvil stopper de deg uansett og sjekker vognkort.

Vedr. montering av stabilisator, så er det både billigere og raskere med tempo100-juksemerke (eller ta i litt med et Tempo 150 merke) og en bunke Euro gjennom kopimaskinen, just inn case, før du suser nedover.

Og JA, det er bolt on på alle drag med 2 horisontale bolter. Diameter tilpasses evt. med medf. forringer.
Anbefaler Winterhoff!!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 1:19

Takk, her kom et godt svar jeg forventet:

jkl skrev:
Og JA, det er bolt on på alle drag med 2 horisontale bolter. Diameter tilpasses evt. med medf. forringer.
Anbefaler Winterhoff!!



Her kom et svar som var litt uventet:

Jan Ole skrev:
Bruker du denne typen snarveier i andre sammenhenger også, i jobb for eksempel?

Redneck skrev:
De dekkene og felgene var rette sorten.
Holdt 95 kmt for det meste, men hang meg på en halv time på en tysker med tempo 100 godkjenning, han holdt drøye 120 kmt hele veien.
Når han passerte vogntog så vinglet vogna hans.
Når jeg passerte samme vogntog så var vogna mi helt stabil.


Ettersom jeg har gjort følgende så syntes jeg ikke at jeg har tatt noen snarvei for å få vogntoget mitt stabilt å kjøre med:
Kvitta meg med den 2003 T4 VW Multivan Syncro'en jeg hadde, og kjøpt en tung og stabil trekkvogn.
Byttet de råtne smale dekkene 155/13" på vogna til 175/60-14".

Jeg tror at vogna mi er mer stabil enn en bredere 250 vogn, ut i fra det jeg har sett på autobahn.
Med så bred (over 2m pluss speiler) og tung (over 2,5 tonn egenvekt) trekkvogn, så er vogna på bare 1200 kg tung/230 bred som om du skulle dra en liten lukket varehenger med deg etter Caravellen.
En Solifer er i tillegg kjent for å være god å slepe på. (pga hjuloppheng og aerodynamisk form)

Kona mi er fra Tyskland, og hun syntes det går noe sakte dersom jeg holder 80 med vogna på autobahn.
De fleste lastebiler (og andre campingvogner) ruller jo rett under 100 der, og de med tempo 100 merke holder vanligvis 115 speedometer kmt.

Jeg vil jo kalle det en snarvei hvis jeg ikke brydde meg om stabiliteten i det hele tatt.

Lykke til med forsikringsoppgjøret/opprydningen etter stormens herjinger, Jan Ole.

Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 1:36

jkl skrev:
Hadde du satt deg inn i reglene for Tempo 100

Du har rett - det eneste jeg kunne om dette var reglene som er blitt meg fortalt av en kompis som tempo 100 godkjente sin Hobby i Danmark.
Dette fikk meg til å snuse litt på nettet...

Fant følgende info på Tuv Nord sin hjemmeside



Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Ny100



Og denne lovteksten tolker jeg sånn:

Nå kan alle kjøre i 100 kmt i med campingvogn i Tyskland - uten antislingerkobling og UTEN tempo 100 merke...
Du må bare ha riktige dekk på vogna, og bilen må ha aktuell totalvekt høyere enn vogna.


Stemmer dette eller tar jeg feil nå???

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 2:23

Tror du må få din tyske kone til å oversette dette, før du tolker videre Laughing

http://www.anhaengerhandel.de/tempo100.html

Du kan slippe stabilisator, men med redusert vekt på henger og godkjenning / merke slipper du uansett ikke.

Se også totalvekt vogn vs. egenvekt på trekkbil!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitimeTor 29 Des 2011 - 9:20

Redneck skrev:
Takk, her kom et godt svar jeg forventet:

jkl skrev:
Og JA, det er bolt on på alle drag med 2 horisontale bolter. Diameter tilpasses evt. med medf. forringer.
Anbefaler Winterhoff!!



Her kom et svar som var litt uventet:

Jan Ole skrev:
Bruker du denne typen snarveier i andre sammenhenger også, i jobb for eksempel?

Redneck skrev:
De dekkene og felgene var rette sorten.
Holdt 95 kmt for det meste, men hang meg på en halv time på en tysker med tempo 100 godkjenning, han holdt drøye 120 kmt hele veien.
Når han passerte vogntog så vinglet vogna hans.
Når jeg passerte samme vogntog så var vogna mi helt stabil.


Ettersom jeg har gjort følgende så syntes jeg ikke at jeg har tatt noen snarvei for å få vogntoget mitt stabilt å kjøre med:
Kvitta meg med den 2003 T4 VW Multivan Syncro'en jeg hadde, og kjøpt en tung og stabil trekkvogn.
Byttet de råtne smale dekkene 155/13" på vogna til 175/60-14".

Jeg tror at vogna mi er mer stabil enn en bredere 250 vogn, ut i fra det jeg har sett på autobahn.
Med så bred (over 2m pluss speiler) og tung (over 2,5 tonn egenvekt) trekkvogn, så er vogna på bare 1200 kg tung/230 bred som om du skulle dra en liten lukket varehenger med deg etter Caravellen.
En Solifer er i tillegg kjent for å være god å slepe på. (pga hjuloppheng og aerodynamisk form)

Kona mi er fra Tyskland, og hun syntes det går noe sakte dersom jeg holder 80 med vogna på autobahn.
De fleste lastebiler (og andre campingvogner) ruller jo rett under 100 der, og de med tempo 100 merke holder vanligvis 115 speedometer kmt.

Jeg vil jo kalle det en snarvei hvis jeg ikke brydde meg om stabiliteten i det hele tatt.

Lykke til med forsikringsoppgjøret/opprydningen etter stormens herjinger, Jan Ole.


Uventet svar? Etter at du gjentatte ganger har flagget høye hastigheter godt over både 80-90 og for den saks skyld 100?

At kona di er fra tyskland og syns at du kjører for seint hever deg ikke på noen måte over gjeldende regler såsom fartsgrenser og tempo100 godkjenninger.

At du tror at vogntoget ditt er så veldig mye mer stabilt enn andres hever deg heller ikke over gjeldende regler.

At du vil sette på falske godkjenningsmerker er å ta en snarvei, derfor spørsmålet: Tar du lignende snarveier i andre sammenhenger?

Hva du gjør er meg revnende likgyldig isolert sett, at du setter andre med campingvogn i et dårlig lys med dine aktiviteter og smarte løsninger er ikke like likegyldig.

Ellers må du ha en fortsatt god jul og et behagelig campingliv.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Empty
PosteTema: Re: Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!   Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert! Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bredere dekk og felger, suksess! Antislingerkobling montert!
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Dimensjon på felger/dekk på hobby 650 kfu
» Dekk og felger 2009 Hobby 720
» felger
» Felger
» Nye felger til vogna

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: