CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)

Go down 
+9
trivesivogn
knutove
Ottar
hpk
Thomas
Lmc
johan_a
Jan
stratcast
13 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 14:06

Jeg skal kjøpe CV for første gang etter å ha prøvd camping for første gang i livet i år (med bil innredet for camping).
Har vært på utallige Italiaturer med bil+hotell, men campinglivet på Italiaturen denne sommeren ga virkelig mersmak spes. pga. at vi nå har hund.
Er selv 28 år og har samboer på 25, middels stor hund og en baby på vei. Vi er altså 2+1 og en hund.

Bor i Oslo og bruksområdet for vogna vil være:
Weekends: Strömstad/Göteborg
Påske/jul: Kvinesdal/Trondheim
Fellesferien: Nedover kontinentet


Slik det er nå ser jeg for meg at vogna vil stå på egen tomt, men mulig dette blir så sjenerende at jeg må betale for en sesongplass pale
Tenker det er aller best å kjøpe helt ny vogn fra forhandler i Norge når man er førstegangskjøper.

Har etter utallige timer kommet frem til at 545KMF tolig er den som passer vårt bruksområde best.
Bør man gå opp til 650KFU? Tenker sistnenvte bl.a. har lavere verdifall.
Problemet da igjen blir at det er minimal prisforskjell opp til 720UKFe. Ikke lett det her Rolling Eyes

Budsjettet er 200.000,-, men vil helst bruke ca. 20-30k av dette til AC + mover.


Spørsmålene til en stakkars førstegangskjøper blir da:

1. Noen som har erfaring/innstill til Hobby 545KMF? Er dusjkabinettet brukbart eller bare en gimmick?
2. Anbefaling på mover til denne vogna? Truma er vel valget om man vil ha full-automatisk?
3. Anbefaling til AC til denne vogna? Tenker selv på Truma Saphir Compact fra eBay (monterer selv).
4. Hvor mye rabatt kan man forvente på priser som annonseres hos forhandlere på nye vogner? Er det best å plukke opp vogna nå eller til våren prismessig?
+ kom gjerne med andre innspill så lenge det er saklig (dvs. ikke Hobby-hets).

På forhånd takk for alle svar cheers
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 14:22

4. Campinggården ved Drammen har ikke "rabatt" i sitt vokabular ...

//Ole
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 14:25

Takk for innspill.
Minste man kan forvente er at de gir rabatt (dvs. senker/eliminerer inntjeningen sin) på ekstrautstyr. Ellers kan man jo handle annet sted som tilbyr det. De tjener uansett godt på vogna med norske priser.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 14:34

dusjen i de fleste hobbyvogner er en nød-dusj
det vil si den kan brukes, men er ikke beregnet på fast bruk daglig, til det er den ikke tett nok
hvis du ikke har erfaring fra å kjøre stort så anbefaler jeg å starte med ei 230 bredde vogn, da det er svært stor forskjell opp til 250 bredde etter veien
jeg er en erfaren sjåfør, og når jeg kjøper ny vogn blir det er med 230 bredde
dette rett og slett fordi det er så mye mer avslappende etter veien
men dette blir noe den enkelte må vurdere
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 14:41

Ole3: stemmer ikke helt det med Drammen. Fikk rabatt hos Tom en gang i 2010. En flott også.
Stratcast:
Ringte på en av de 2011 som er annonsert på Finn med Alde, ikke vanskelig å få mange 1000-lapper ved ren handel.


1:) Dusjkabinett er nesten som en vits, ikke rare greiene.
2:) Nei, det er ikke opplagt. Tvertimot. Alde er en helt annen komfort om du skal bruke vogna fra litt over nullpunktet og nedover. Med både 12V og 230V har du sikret deg for camping uten 230V tilgjengelig, samt at det er helt lydløst ve 230V pumpe og strøm på Aldefyren. Mye jevnere og lunere varme fra Alde. Og husk for all del gulvvarme, selv om den også er litt sånn passe i alle Hobby. Standard på alle norske, men tilvalg om det er ei som kommer fra utlandet om du velger egenimport.
3:) Har ingen erfaring. Legg i penger på vogna med Alde, vurder AC senere.
Mover: finnes meget gode for boggi og med softstart, og til en god del lavere pris enn Truma. F.eks kan du sjekke moverpriser.dk. Der finner du et godt alternativ. Men kjøp den dyreste Enduro Premium for boggi om du velger den, da den har elektrisk tilslag.
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 22:51

Hei stratcast!

Vi har også sett på 545 som mogleg erstatning for vår Lmc 560 mdk. Meget fin vogn og topp løysing med eige soverom for barn. Denne løysinga fungera meget bra for oss. Hadde eg vore deg ville eg ikkje gått opp til 650 då den ekstra meteren i lengd vil ofte by på større problem særleg på campingplassar på kontinentet.
Husk at ekstrautstyr som ac og mover betyr ekstra vekt. Med fortelt/markise vil dette auke vekta med ca. 100 kg. Då har du 100 kg igjen til resten som er alt for lite når du skal på tur.
Då bør du auke totalvekta på vogna til minst 1700 kg. Kva kan bilen drage?
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 22:52

Du har visst caravelle så då kan du fint auke totalvekta på vogna!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 23:16

Vi er to store på 35 år og tre små som drar på langtur om sommeren. Drar med Caravelle og bakpå henger 9 mtr vogn som er 250 cm bred, jeg vil definitivt anbefale og kjøpe bred type. Men dette er smak og behag. De cm'ene ekstra bredde merkes godt innvendig, ikke så godt utenpå på veien.. Min mening! Om det blir 650 eller ikke må dere avgjøre selv. Kommer kanskje litt an på hvor "plasskrevende" dere er Smile Vi trenger litt plass, derfor har vi denne vognen. 545 er kanskje enklere når du kommer litt sørpå, plassene er ofte trangere, men vi kommer greit inn vi også (riktignok med litt dyttehjelp Smile) AC er veldig bra og ha, men jeg monterer ikke dette da jeg synes det spiser for mye av lastevekta. Men som sagt, vi er flere ombord.. Vogn er smak og behag i alle bauer og kanter. Personlig kommer jeg aldri til å ha midtsitter igjen, synes det blir altfor trangt. Men vet om folk inne her som også er fornøyd med dette. Ang verdifall så har vogner generelt lavt verdifall. Mister naturlig nok i de to første årene, men etter dette holder de seg rimelig greit i pris. Tror ikke det er så stor forskjell at jeg ville latt det styre kjøpet mitt nevneverdig. Uansett om man kjøper brukt eller nytt så er vel høst og tidlig vinter den "rette" tiden å handle på. Hobby er mer enn godt nok til "normal" bruk, vil kanskje anbefale litt dyrere hvis man skal vintercampe (noe som vi storkoser oss med). Lykke til med kjøp!!
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTir 6 Des 2011 - 23:22

Stratcast
Dusjkabinettet i 545 KMF er absolutt brukbart. Om dusj er viktig kan du ikke velge 650 KFU, for den har ikke dusj i det hele tatt. 720 KFU har samme bad som 545 KMF
545 KMF er en fin planløsning, selv om jeg personlig ikke ville gått for en vogn med sittegruppe bare ved kjøkkenet.
Som nevnt tidligere i tråden kan det være "problemer" med å gå opp til 650 i forhold til plasser nedover i Europa. Også i Sverige er det problemer i høysesongen. Selv om oppstillingsplassene i seg selv er store nok er det ofte trangt og vanskelig å få parkert samtidig som ei boggi-vogn er mye tyngre å manøvrere for hånd. Mover gjør det selvsagt lettere.
Jeg har selv en 650 KFU. Neste gang blir det nok noe mer i nærheten av 610.
Husk at kontinentale vogner ofte er litt større enn betegnelsen tilsier. En Hobby 650 er like lang som en nordisk vogn med betegnelse 700-720.

Lykke til med jakten!
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 3:34

Takk for mange fine svar på kort tid!


Ligger en veldig fin Hobby 545 kmf la vita Bionda m/Havanna stoff og Alde på Finn fra Gol Caravan (199.500) med mye ekstrautstyr (finnkode 30228486), men vil vente til noe slikt dukker opp fra Aut. NCB-forhandler (har satt på autovarsel). Er litt skeptisk til å kjøpe parallelimport ettersom man må ut med høyere pris enn egenimport + får likevel alle ulempene med import.

Eneste ulempen med la vita Bionda er vel at den ikke finnes i 2012 versjon, men finner selv interiøret betydelig med tiltalende enn hva som er standardfarger (mørkere treverk).

Har lest om ulempene med midtsitter i både denne tråden og andre, men tenker slik at på sommercamping (spes. med hund) sitter man såpass mye ute at det ikke betyr så mye for oss.
Mulig jeg tar feil her og mulig vi blir hektet på vintercamping etterhvert, men da har man vel en grunn til å bytte vogn etter 2-3 år Cool

720KFU som er nevnt var råfin for øvrig, men her snakker vi 50k mer på vogna, dyrere mover (pga. boggi), dyrere AC og kan ikke få plass på tomt jeg disponerer like utenfor byen. Kunne vært interessant om jeg fant p-hus/plass for CV i Oslo-området (innlåst sted med vakthold hvor man kan hente/bringe vogna når man vil både sommer og vinter), men så vidt jeg vet finnes ikke dette i Norge ennå? Dette er også interessant selv om vi "bare" kjøper 545KMF, ettersom folk flest ikke liker å ha utsikt til campingvogn + mye sure naboer i Oslo og omegn Laughing
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 9:47


Vurderer du import av Hobby,bruker mange fra Østlandet denne ved Dansk/Tyske grensa,på
Tysk side. Skikkelig seriøset firma med god service,også til Nordmenn,og bra priser.Leveres ferdig på kaia i Oslo.

http://www.caravan-center-nord.de/dk/campingvogn.html
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 17:30

Ottar skrev:

Vurderer du import av Hobby,bruker mange fra Østlandet denne ved Dansk/Tyske grensa,på
Tysk side. Skikkelig seriøset firma med god service,også til Nordmenn,og bra priser.Leveres ferdig på kaia i Oslo.

http://www.caravan-center-nord.de/dk/campingvogn.html

Det er helt klart fordeler ved import. Penger å spare i de fleste tilfellene. Men ulempene er også der, definitivt. Men sett deg godt inn i alt før evt import. F.eks. garantier etc fra forhandler. Er skrevet en god del om dette inne her. Søk og let Smile
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 18:06

Jeg må si meg enig i Thomas ang. bredde. Plassfølelsen innvendig har mye mer å si enn den lille ulempen under kjøring. Det er veldig få plasser det er et problem.
Til Toppen Go down
trivesivogn
CARAVANER
CARAVANER
trivesivogn


Male
Antall Innlegg : 148
Localisation : Spydeberg
Registration date : 29.11.2010

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 18:50

@stratcast

Du sier ikke noe om erfaring med kjøring med henger. For hva jeg vet, kan du være langtransportsjåfør, men for å heller ta helt motsatte forutsetninger.....

Jeg prøver å lese litt mellom linjene i det du skriver. Det virker som om økonomien er i orden, du ser for deg å kanskje bytte vogn om ett par tre år, men er ikke sikker på hvor stor vogn du skal kjøpe og har ikke erfaring i å kjøre med henger.

Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg gjort som følger: Kjøp "nyere" bruktvogn (fra forhandler hvis du vil være sikker) i størrelse med 545'n dere vurdere, og gjør det . Forhandlerne sitter med varelager som de ønsker å bli kvitt før nyttår. Lagerleie frem til våren kan du sikkert få inkludert i kjøpesummen frem til våren.

En av grunnene til at jeg mener du bør begynne med "liten" vogn er at man "må lære å gå før man kan løpe"

Dette er ment som velmenende råd, og håper jeg ikke har fornærmet deg.

Mener Campist har noen bilder som viser hvor trangt det kan være på plasser nedover på kontinentet.

Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 21:32


Etter hva stratcast skisserer som behov og antall mennesker + hund,må jo en 545 være midt i blinken for dere.Bredde 230.

Fin størrelse,til de behov du skisserte,men vinterfortelt bør du ha,om du skal parkere vogna på fjellet vinterstid.Den plassen vil du trenge.

Ellers er Fiammas markise å anbefale fremfor fortellt, i og med at det skal kjøres endel.Disse fåes jo også med vegger,og er veldig lettvindte i bruk.
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 22:07

trivesivogn skrev:
@stratcast

Du sier ikke noe om erfaring med kjøring med henger. For hva jeg vet, kan du være langtransportsjåfør, men for å heller ta helt motsatte forutsetninger.....

Jeg prøver å lese litt mellom linjene i det du skriver. Det virker som om økonomien er i orden, du ser for deg å kanskje bytte vogn om ett par tre år, men er ikke sikker på hvor stor vogn du skal kjøpe og har ikke erfaring i å kjøre med henger.

Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg gjort som følger: Kjøp "nyere" bruktvogn (fra forhandler hvis du vil være sikker) i størrelse med 545'n dere vurdere, og gjør det . Forhandlerne sitter med varelager som de ønsker å bli kvitt før nyttår. Lagerleie frem til våren kan du sikkert få inkludert i kjøpesummen frem til våren.

En av grunnene til at jeg mener du bør begynne med "liten" vogn er at man "må lære å gå før man kan løpe"

Dette er ment som velmenende råd, og håper jeg ikke har fornærmet deg.

Mener Campist har noen bilder som viser hvor trangt det kan være på plasser nedover på kontinentet.


Har kun erfaring med å kjøre vanlig varehenger (rygger fint i vinkel osv. kun med utvendig speil), men kjører opp til BE nå i januar ifm. CV-kjøpet (trenger det uansett vogn nesten).

Har 70.000,- EK og låner de resterende 130.000,- så sånnsett pes hvis jeg skal vurdere import (ønsker ikke å låne til CV med pant i eiendom, noe som er nødvendig hvis jeg skal importere).
Økonomien er derfor i orden hvis jeg kjøper fra forhandler, men ikke ved import.

Sett alle artikelene hos Campist og det er der jeg ble helt "solgt" når det gjelder mover Wink

Tenkte å stikke innom Campinggården (Lier) og Sørlandets Caravansenter (Grimstad) på vei til sørlandet til jul (antar de har normal åpningstid på ikke-røde dager).
Så får jeg se om de har noe aktuelt inne i prisklassen (170-220.000) og korrekt alder (2011-2012 mod).
Følger også med på Finn, men vil som sagt ikke kjøpe parallellimport.

Takk igjen for alle som har kommet med råd i denne tråden Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 22:18


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 22:25

Mangler køyer...
Er vel ingen andre merker (unntatt Adria) som kan levere ny vogn med dobbeltseng + køyer og moderne interiør på mitt budsjett. Er klar over at det er kvalitetsforskjeller, men er på et stramt budsjett her Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 22:46

Da blir det gjerne 250 vogn, her er en jeg vurderte da jeg kjøpte min.

http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=29400611

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeOns 7 Des 2011 - 23:27

Ettersom du vil ha både AC og Mover så bør du absolutt få den med utvidet totalvekt.

Når det gjelder 230 kontra 250 vogner er jeg helt enig med Thomas og Knut Ove.
Jeg har ikke opplevd noe ulempe med å kjøre 250 vogn og jeg kjører mye på vestlandet som endel her inne på forumet er redde for og synes ikke det er noe problem.
Og den ekstra plassfølelsen de 20cm gjør innvendig er vell verdt det :-)
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 2:01

Godt innspill! Gjør de noe fysisk med vogna eller er dette bare snakk om papirarbeid? Så vidt jeg vet koster dette et par tusenlapper, men er jo verdt det mot å drive å laste alt frem og tilbake fra bilen til vogna hele tiden for å holde seg innenfor korrekt vekt.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 6:44

Hva som må gjøres varierer fra vogn til vogn.
Alt fra ingenting til bytting av akslinger.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 7:23

Åge P skrev:
Ettersom du vil ha både AC og Mover så bør du absolutt få den med utvidet totalvekt.

Når det gjelder 230 kontra 250 vogner er jeg helt enig med Thomas og Knut Ove.
Jeg har ikke opplevd noe ulempe med å kjøre 250 vogn og jeg kjører mye på vestlandet som endel her inne på forumet er redde for og synes ikke det er noe problem.
Og den ekstra plassfølelsen de 20cm gjør innvendig er vell verdt det :-)

Når man vurderer vogn med midtsitter som er trang langs kjøkkenet uansett, er gjerne det god grunn for å velge 250 alene.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:29

Ottar skrev:

Vurderer du import av Hobby,bruker mange fra Østlandet denne ved Dansk/Tyske grensa,på
Tysk side. Skikkelig seriøset firma med god service,også til Nordmenn,og bra priser.Leveres ferdig på kaia i Oslo.

caravan-center-nord.de

Gjort helomvending og går for import likevel etter å ha lest utallige negative tråder om norske forhandlere + positive om import her og andre steder cheers


Fått tilbud på 16.300EUR (125.255NOK eks. mva) for:

Hobby 545 KMF De Luxe model 2012
- autark-pakke med. gelbatteri 80 A og lader
- gulvvarme
- lcd panel (ISP)
- omnistor markise i 4 meter længde
- 14 liter 230 volt truma boiler inkl. 50 liter vandtank
- cityvand tilkobling
- truma ultraheat
- coc og exportpapir


De kommer til Norge og tar service/fukttest hvert år sier de, alternativt er jeg så er jeg ofte i Tyskland og kan ta det der også.
Droppet kantsydde tepper og sengetepper, siden samboer kan fikse dette i bedre materialer enn originalt.
Har jeg med alt som jeg burde ha av ting som ikke kan ettermonteres? Vel, alt kan vel kanskje ettermonteres....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:32

Alde.......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:42

Må droppe Alde i denne omgang pga. begrenset budsjett (det er vel noe av det dyreste ekstrautstyret), men hørt alle argumentene om at det virkelig er anbefalt på vinteren. Så har vi jo alle de som er fornøyd med noen eljet ovner, gulvvarme og truma ultraheat så ikke lett å vite hva man kan leve med med mindre man har prøvd uten alde først.

Håper evt. klimaendringer skal fjerne behovet for Alde... kom jo ikke snø og minusgrader før i går i Oslo Smile Samt mulig jeg får noen ullsokker til jul Smile
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:42

Ville vurdert å sjekke muligheten for vektøkning.
De tallene som står i katalogen er ikke til å stole på. De kan variere med opptil 5% står det med små bokstaver.
Det fikk jeg selv erfare på min. Veide min og fant ut at egenvekten på den var det som sto skulle være kjørevekten på den. Så måtte i sommer drive å ha mer i bilen enn vanlig og ha tom vanntank og tomt for spylevann på toalettet for å komme innenfor lovlig vekt. Og ble lei av å flytte mellom bil og vogn mellom hver etappe.
Så vurdere å bytte til Dethleffs 740 TK som har mye bedre lastekapasitet og en veldig grei planløsning.
Men kan gå andre veien også, på 610`n jeg hadde før hadde jeg 20kg å gå på med fult feriepakket vogn (inkl full vanntank) og etter stor handling på Ullared :-p
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:50

Aha - stemmer. Det hadde jeg glemt selv om det var nevnt tidligere her.
I følge Hobby kan vekten økes fra 1.600 kg til 1.750 kg.
Dvs. fra 201kg til 351kg last.
Hører med prisen for dette nå og om det gjøres fysiske endringer på vogna.

Hvis kjøreegenskapene ikke endres til det bedre, så er det jo bare vognkort som tillater overlast i praksis og det er jeg ikke så intr. i.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:56

Min mening om Alde kontra Truma er ikke bare basert på vinteregenskaper, men på viftestøy fra Trumaen og at jeg mener Truma er et tvers igjennom jalla produkt med simple brytere.

Vektøkning er det jeg angrer mest på med den vogna jeg har i dag, ved å legge på noen få tusen kunne jeg fått 2500kg totalvekt i stedet for bare 2000. Bilen kan dra 2500, irriterende!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 17:59

Hmm, så Truma bråker ja... Greit å vite, selv om jeg ikke har råd til annet i denne omgang Rolling Eyes
Skal heldigvis bruke vogna mest i ekstrem hete Very Happy
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 18:23

Jan Ole skrev:
Min mening om Alde kontra Truma er ikke bare basert på vinteregenskaper, men på viftestøy fra Trumaen og at jeg mener Truma er et tvers igjennom jalla produkt med simple brytere.

Vektøkning er det jeg angrer mest på med den vogna jeg har i dag, ved å legge på noen få tusen kunne jeg fått 2500kg totalvekt i stedet for bare 2000. Bilen kan dra 2500, irriterende!

Kommer selv til å bestille med utvidet fra 2000kg til 2500kg hvis jeg bestemmer meg for Dethleffsen. Bilen kan dra 2100kg.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 18:37

Tror du trenger de 2100 og vel så det om du kjøper 740tk, mener å huske at den er tung.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 18:50

Snakket med forhandler for litt siden og han hadde hatt en tilsvarende på vekt med norway pakke 2, steikeovn og batteripakke. Då veide den ca 1800kg, så måtte jeg regne med 35kg ekstra for moverene.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 18:58

Hvor stort batteri er det i den pakken?
Skal du ha ac?
Sykkelstativ?
Parabol?

Min vogn er litt lettere i utgangspunktet men passerer to tonn med god margin på tur.

Feil tråd, men tema vektøkning berører flere...

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 19:06

80A batteri i den pakken jeg tok (vil utvide med enda et hvis behov/mulighet). Fricamping er vel mest akutelt for turer innenlands + korte stopp på vei til målet på kontinentet.
Aner ikke hva denne pakka veier men kan vel tippe minst 10kg.

AC kjøper jeg på e-Bay og monterer selv.
Tipper rundt 30kg.

Sykler tar jeg inni bilen første sesong og på draget senere hvis aktuelt.

Parabol utgår ettersom vi lasted ned alt vi ser på (bruker ikke TV hjemme heller pga. reklame og kan ikke bestemme når man skal se på programmer). Er grunnen til at jeg ikke tok TV-stativ. Vil heller montere stor TV i fotenden av senga tilkoblet en boks med filmer/serier. Total vekt her blir vel 20kg med stativ og kabler.

Mover kommer nok på senere, usikker på hva det veier.

Alt i alt blir dette mye vekt (minst 100kg fastmontert utstyr), så sikkert utrolig smart å øke vekten ja Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Trenger noen anbefalinger ved kjøp av nytt fortelt..
» En Hobby blir til
» Hvor blir vannet av?
» Trekkbiler når det bare blir oss to...
» Kjleskapet blir ikke kaldt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: