CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)

Go down 
+9
trivesivogn
knutove
Ottar
hpk
Thomas
Lmc
johan_a
Jan
stratcast
13 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 19:18

En generell regel for vekt av batteri er at et kvalitetsbatteri veier ca 270 gr/Ah. Et 80Ah vil da veie ca 21 kg. Et på 120Ah vil veie i overkant av 30 kg. Er absolutt ikke noe tull, sjekk litt på nettet så vil du se at dette vil stemme.
Veier det mindre; glem dette batteriet og kjøp noe annet.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 19:58

Jan Ole skrev:
Hvor stort batteri er det i den pakken?
Skal du ha ac?
Sykkelstativ?
Parabol?

Min vogn er litt lettere i utgangspunktet men passerer to tonn med god margin på tur.

Feil tråd, men tema vektøkning berører flere...

Jeg husker ikke i hodet hvor stort det batteriet var, skal snakke mer med han forhandleren når jeg kommer hjem fra nordsjøen.
Ble bare en rask prat når jeg var hos han då jeg skulle snakke med andre forhandlere også, men er Dethleffs som frister mest og var samtidig Dethleffs forhandleren jeg fikk best inntrykk utav.
Skal ikke ha værken ac-sykkelstativ eller parabol. Riks-tv funker fint til våres bruk.

På den så vil jeg ha nesten dobbel lastekapasitet med 2100kg kontra på Hobbyen. Så jeg tror det skal gå fint.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeTor 8 Des 2011 - 20:00

stratcast skrev:
80A batteri i den pakken jeg tok (vil utvide med enda et hvis behov/mulighet). Fricamping er vel mest akutelt for turer innenlands + korte stopp på vei til målet på kontinentet.
Aner ikke hva denne pakka veier men kan vel tippe minst 10kg.

AC kjøper jeg på e-Bay og monterer selv.
Tipper rundt 30kg.

Sykler tar jeg inni bilen første sesong og på draget senere hvis aktuelt.

Parabol utgår ettersom vi lasted ned alt vi ser på (bruker ikke TV hjemme heller pga. reklame og kan ikke bestemme når man skal se på programmer). Er grunnen til at jeg ikke tok TV-stativ. Vil heller montere stor TV i fotenden av senga tilkoblet en boks med filmer/serier. Total vekt her blir vel 20kg med stativ og kabler.

Mover kommer nok på senere, usikker på hva det veier.

Alt i alt blir dette mye vekt (minst 100kg fastmontert utstyr), så sikkert utrolig smart å øke vekten ja Smile

Kiloene øker fort når ekstrautstyret kommer på. Og markisen veier noen kilo den også.
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 9:29

Til Stratcast. Hvilken forhandler valgte du i Tyskland. Har selv bestilt vogn som blir produsert sist i mars 12. Valgte selv Caravan Center Nord
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 9:54

Jeg valgte samme forhandler etter anbefaling i denne tråden + andre tråder.
250EUR koster det for "opvejning til 1750 kg" og akselen blir da byttet (så er ikke endring kun i vognkort det er snakk om).

16 550 Euros = 127 876.185 Norwegian kroner totalt for:

Hobby 545 KMF De Luxe model 2012 inkl. de udstyr du ønsker:

- autark-pakke med. gelbatteri 80 A og lader
- gulvvarme
- lcd panel (ISP)
- omnistor markise i 4 meter længde (alaska grå)
- 14 liter 230 volt truma boiler inkl. 50 liter vandtank
- cityvand tilkobling
- truma ultraheat
- opvejning til 1750 kg


AC kjøper jeg og monterer selv.
Mover vet jeg ikke helt ennå, må gjøre mer research.

Avtaler henting av vogna i juni 2012, så jeg får tid til å spare opp penger (bl.a. feriepenger, overtid og bonus...).
Hadde jo opprinnelig planer om caravan-lån, men nå må alt betales kontant pga. import (alternativt låne på annen måte om jeg ikke greier å spare opp alt).
Hardt, men deilig å slippe enda mer gjeld Very Happy
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 10:09

Åge P skrev:


Kiloene øker fort når ekstrautstyret kommer på. Og markisen veier noen kilo den også.


Sant, glemte den helt.
Tror jeg har med alt i følgende regnestykke:


Mover 35kg
TV/AV-utstyr 20kg
AC og rør 35kg
Markise 40kg
Autarkpakke 25kg
Øvrig inventar (kopper, kar, bestikk, sengetøy, kabler, overganger, babyseng etc.) 100kg
Full vanntank 50kg
-----------------------
Ledig 46kg


Dvs. ganske tett opp mot grensen og muligens over hvis produsentens tall ikke stemmer - selv etter øking av totalvekta.
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 10:18

Det er noen ting som er viktig i denne forbindelse og det er kurs i Euro. Selv har jeg opprettet en Eurokonto i min nettbank. Jeg kjøpte beløpet jeg trenger i Euro i går og betalte da da en kurs på 7,72. Dette er en historisk god kurs men det kan godt hende at kursen i mars/april kan være 7,50 eller 8,30, det vet ingen.
Det som er viktig for meg er forutsigbarhet dvs. hva vogna koster meg på hentetidspunktet.En liten usikkerhet vedr. kurs er tidspunktet for inntolling og hvilken kurs Toll og avgift beregner da.
Jeg velger å hente selv og har funnet ut at Stenaline fra Oslo til Fredrerikshavn m/retur blir billigst.Det er da ca 35 mil hver vei å kjøre ned til forhandleren.Kostnad for dette er bereget til ca. kr. 5.000,-som dekker ferge tur/retur, drivstoffutgifter og kost. ( ikke beregnet avskrivn. på bil m.m.) Jeg tar all jobb med forsikring,tolling og biltilsyn selv.
Har du spørsmål er det bare å si i fra.
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 10:53

Takker, Perkrs.

Selv risker jeg når det gjelder forholdet NOK/EUR ettersom det blir billigere enn norsk forhandler uansett, selv ved EUR kurs på 10,00 som er totalt usannsynlig i mine øyne.

1) Er det ikke slik at hvis man henter hos Caravan Center Nord må man betale tysk moms og få dette refundert fra forhandler i ettertid, mens hvis man bestiller levering direkte til ferga så slipper man unna med å kun betale nettobeløpet til forhandleren?

2) Lurer også på om man kan få skilter på vogna kjapt. Kan jo være betydelig ventetid på trafikkstasjoner, spes. i sommermånedene. Samtidig kan man vel bestille time på den trafikkstasjonen som har kortest ventetid.


Er selv intr. å hente hos forhandler for å få intro i hvordan ting og tang fungerer på vogna, men samtidig ikke så lyst til det ettersom jeg skal ta ferge og kjøre med bil+vogn til Italia like etterpå.
Kjipt å kjøre Oslo->Tyskland->Oslo->Italia med 4x ferger på veien. Får se hva det blir til.
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 11:33

stratcast skrev:
Åge P skrev:


Kiloene øker fort når ekstrautstyret kommer på. Og markisen veier noen kilo den også.


Sant, glemte den helt.
Tror jeg har med alt i følgende regnestykke:


Mover 35kg
TV/AV-utstyr 20kg
AC og rør 35kg
Markise 40kg
Autarkpakke 25kg
Øvrig inventar (kopper, kar, bestikk, sengetøy, kabler, overganger, babyseng etc.) 100kg
Full vanntank 50kg
-----------------------
Ledig 46kg


Dvs. ganske tett opp mot grensen og muligens over hvis produsentens tall ikke stemmer - selv etter øking av totalvekta.


I det regnestykket ditt har du då tatt utgangspunkt i egenvekt eller kjørevekten? For er det kjørevekten så skal den være beregnet med full vanntank.
Hvis det er egenvekten så må du også plusse på gassflaske.

Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 11:50

Så bare på hjemmesiden til Hobby for 545KMF, så ikke helt sikker:

Load: 201 kg
Dette skal da være økt med 150kg, dvs. til 351kg.

Mulig det var feil av meg å ta med vann i regnestykket, men poenget var at overvekt var helt umulig å unngå hvis jeg ikke hadde betalt for å vekte opp vogna. Hadde først inntrykk av at det var sure penger, men ser nå nødvendigheten Smile
Til Toppen Go down
Åge P
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Åge P


Male
Antall Innlegg : 411
Age : 42
Localisation : Bergen
Registration date : 11.09.2009

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 11:52

Ja bøter for overvekt kan være endå surere.
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 12:07

stratcast skrev:
Takker, Perkrs.

Selv risker jeg når det gjelder forholdet NOK/EUR ettersom det blir billigere enn norsk forhandler uansett, selv ved EUR kurs på 10,00 som er totalt usannsynlig i mine øyne.

1) Er det ikke slik at hvis man henter hos Caravan Center Nord må man betale tysk moms og få dette refundert fra forhandler i ettertid, mens hvis man bestiller levering direkte til ferga så slipper man unna med å kun betale nettobeløpet til forhandleren?

2) Lurer også på om man kan få skilter på vogna kjapt. Kan jo være betydelig ventetid på trafikkstasjoner, spes. i sommermånedene. Samtidig kan man vel bestille time på den trafikkstasjonen som har kortest ventetid.


Er selv intr. å hente hos forhandler for å få intro i hvordan ting og tang fungerer på vogna, men samtidig ikke så lyst til det ettersom jeg skal ta ferge og kjøre med bil+vogn til Italia like etterpå.
Kjipt å kjøre Oslo->Tyskland->Oslo->Italia med 4x ferger på veien. Får se hva det blir til.

Nei du betaler ikke tysk mva. ved henting men forhandler følger deg til grensetollen ( 4-5 km).Jeg tar med norske prøveskilt og setter disse på ved grensa mellom Tyskland og Danmark.

Skilter kan raskt fåes men du må bestille besiktigelse hos tilsynet på tlf. 06650 1 til 2 uker i forveien.
Tolling gjøres ved ankomst Oslo og etter 12 timer kan godkjenning finne sted.( Toll og biltilsyn har samme datasystem)

Jeg vil jo hente vogn i god tid før deg så du kan jo bare ta kontakt med meg etter hjemkomst så deler jeg gjerne mine erfaringer med deg.

Husk å forsikre vogna her hjemme. Du kan bare oppgi de site 6 siffer i chassisnummer.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 14:04

Merklig at ikke flere benytter seg av dette.........men dem om det.
75 Mil fra Svinesund........35 Mil fra Hirtshals

Se så flott handel man gjør der nede.

http://www.caravan-center-nord.de/dk/index


Sist endret av Ottar den Fre 9 Des 2011 - 14:11, endret 1 gang
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 14:10

Kan være at de er avhengig av finansiering med pant i objektet. Ellers så er det sikkert mange som ikke tør (merker det fra både AV-forum, bilforum, akvarieforum osv. jeg leser i) og referer til garanti osv. Mange er også redd for netthandel gjennom e-post/www (forstå det den som kan) selv om det er kjente store aktører.

Vel, er ikke som om man kjøper vogna fra en privatperson uansett. Man har samme garanti + bedre service enn norsk vogn ut fra hva jeg har lest andre forteller og egne erfaringer med servicenivå i Tyskland i andre bransjer.

Selv handler jeg ofte i utlandet, selv når det koster nær det samme. Rett og slett pga. bedre service og føler meg virkelig bra etter handelen i motsetning til handel innenlands. Nå drar jeg kanskje alle over en kam, men fått virkelig nok av dårlig service Smile


Sist endret av stratcast den Fre 9 Des 2011 - 14:16, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 14:14

stratcast skrev:
Kan være at de er avhengig av finansiering med pant i objektet. Ellers så er det sikkert mange som ikke tør (merker det fra både AV-forum, bilforum, akvarieforum osv. jeg leser i) og referer til garanti osv. Mange er også redd for netthandel gjennom e-post/www (forstå det den som kan) selv om det er kjente store aktører.

Vel, er ikke som om man kjøper vogna fra en privatperson uansett. Man har samme garanti +bedre service enn Norsk vogn ut fra hva jeg har lest andre forteller og egne erfaringer med servicenivå i Tyskland i andre bransjer.

Selv handler jeg ofte i utlandet, selv når det koster nær det samme. Rett og slett pga. bedre service og føler meg virkelig bra etter handelen i motsetning til handel innenlands. Nå drar jeg kanskje alle over en kam, men fått virkelig nok av dårlig service Smile


Jeg har en venn som nå har bestilt sin 3.dje Hobby der nede.Knallfornøyd.
Min neste vogn vil også bli kjøpt der,uten tvil.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 16:22

Ottar skrev:



Jeg har en venn som nå har bestilt sin 3.dje Hobby der nede.Knallfornøyd.
Min neste vogn vil også bli kjøpt der,uten tvil.
Og jeg har et søskenbarn i Østfold, som nå venter på sin 4. vogn av samme merke.Kjøpt av norsk forhandler pga helt topp service,og han har lite å utsette på forhandleren.
Og generellt så finnes det helt sikkert mange tusen som kjøper/har kjøpt vogn av norsk forhandler fordi de er fornøyde med merket og sin norske forhandler.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 18:08

Jeg har IKKE lest nettsiden til forhandler, så jeg vet ikke om de har noe ekstra mtp garanti. Men i her i Norge så har vi jo 5 års reklamasjon (fra forhandler) i tillegg til 2 års garanti fra produsent. Denne reklamasjonen mister man vel ved import?
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeFre 9 Des 2011 - 18:19

Thomas skrev:
Jeg har IKKE lest nettsiden til forhandler, så jeg vet ikke om de har noe ekstra mtp garanti. Men i her i Norge så har vi jo 5 års reklamasjon (fra forhandler) i tillegg til 2 års garanti fra produsent. Denne reklamasjonen mister man vel ved import?

Jeg har fått 2 års garanti på vogna og 5 år på tetthet.
Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeLør 10 Des 2011 - 9:01

jaggusajegsmør skrev:

Og jeg har et søskenbarn i Østfold, som nå venter på sin 4. vogn av samme merke.Kjøpt av norsk forhandler pga helt topp service,og han har lite å utsette på forhandleren.
Og generellt så finnes det helt sikkert mange tusen som kjøper/har kjøpt vogn av norsk forhandler fordi de er fornøyde med merket og sin norske forhandler.

Du viser da til :http://perry-caravan.no/ Denne forhandleren ligger 5 minutters
kjøretur fra der jeg bor. Joda,Perry Bresth er sikkert OK han.Eneste Hobby-forhandler
i Østfold.

Bare så leit at han betaler så mye mer for vognene her,i forhold til i Tyskland.
Det er jo det som er selve poenget her da !!!!!!!!

Men si meg..........er det så mye galt med alle nyere vogner da ????
Synes dette virker litt "rart" hva enkelte forteller.

Jeg synes aldri det er noe feil med vogna jeg,og den har rullet
Europa rundt i 4 - 5 år,og 12 - 15000 Km hvert år.
Til Toppen Go down
stratcast

stratcast


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 40
Localisation : Oslo sentrum
Registration date : 03.12.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeLør 18 Aug 2012 - 1:42

Ikke brukt vogna i de siste 4-5 ukene, så nå har jeg lagt den ut på Finn for å slippe å betale for vinterlagring:
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=36637584
Samme med trekkbilen:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36589265

Veldig fornøyd med vogna. Kjøpte den usett (hadde aldri vært inni en campingvogn før jeg kjøpte) og etter å ha sett de fleste Hobby-modellene nede hos forhandleren, er det virkelig den eneste aktuelle modellen for oss. De mørke virker så gubbete i interiøret, de mindre har ikke nok plass til en familie på 3 på langtur og de større ville hatt problemer på de smale norske fjellveiene (vi kjørte gjennom MANGE, også de som var frarådet for campingvogn. Noen steder så jeg lett at vi var på grensen og ikke hadde kommet gjennom med en 650KFU). Synd å selge både bilen og vogna, men må prioritere huskjøp nå som det har kommet en liten tass i hus Cool

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Leou
Bilde: Grunnen til plutselig avbrudd i campingtilværelsen Laughing


Endte vel opp med å betale ca. 175.000 for vogna, transport, mva og speil til bilen så ble ikke så billig som først antatt - men skulle jo uansett dit for å handle mat og annet (kjører til Tyskland mange ganger i året for konserter/festivaler/shopping).
Ellers var det stressende å kjøre rundt i Kristiansand utenfor tollkontoret (ingen p-plasser for campingvogn og bil 12.5m, mye veiarbeid osv.), måtte vente til det åpnet osv. Samme historien med trafikkstasjon, måtte kjøre helt til Evje siden det ikke var noen timer på månedsvis i Oslo - men ordnet seg bra med norgesturen vår + prøveskilter. Vel, er ikke for alle å importere, men hvis man vil spare 10-50.000 er det ikke SÅ mye arbeid. Timelønnen blir rimelig bra + man får en fin tur til Tyskland, mitt favorittland Smile Servicen er topp hos de som driver med vogner der, virkelig 100/100 poeng! Rekvisitautsalget har derimot "norsk service" hvor det er vanskelig å få tak i de ansatte osv. så det anbefales ikke.
Til Toppen Go down
FLO fritid
CAMPER
CAMPER
FLO fritid


Antall Innlegg : 40
Localisation : Karmøy – Rogaland
Registration date : 21.06.2011

Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitimeSøn 19 Aug 2012 - 20:41

Ingen tvil – dette er super billig Smile
Til Toppen Go down
http://www.flo-fritid.no
Sponsored content





Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)   Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF) - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Førstegangskjøper trenger råd før kjøp (blir trolig 545KMF)
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Trenger noen anbefalinger ved kjøp av nytt fortelt..
» En Hobby blir til
» Hvor blir vannet av?
» Trekkbiler når det bare blir oss to...
» Kjleskapet blir ikke kaldt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: