CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic

Go down 
+10
lea
Johnny
offpist
janp
merceben
Camelot
Magne1
hpk
Thomas
knutove
14 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 2 Jan 2012 - 18:23

Jeg kjøpte en Burstner Belcanto 680 TK Nordic i sommer. Det var ikke montert batteripakke i den og det ser jeg meg nødt til å ha. Det er jo ikke mulig å bruke hverken do eller kjøleskap på gass uten 12V. At det ikke gikk an å bruke kjøleskapet på gass en gang er jo helt utrolig.

Problemet er at jeg er litt usikker på hvor det er lurt å sette batteriet. Prøvde å spørre forhandleren her hjemme, men de mente jeg skulle plassere det forran i gasskassa, noe jeg synes er helt uaktuelt med tanke på vekt og kabling.

Jeg synes det er naturlig å sette det i nærheten av inntaket på vogna, som også er rett over akslingene, men det er ingen helt naturlige plasser i dette området føler jeg. Er det noen andre som hvet hvor det er vanlig å plassere batteriet i en slik vogn??
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 2 Jan 2012 - 19:27

Jeg har just presis en sånn vogn.. med batteri. Mtp vekt så bør det definitivt sitte i gasskassen, men kan nok bli vel mye kabling og kanskje ikke tørt nok Smile Jeg er i hvertfall ikke mange gram unna negativt kuletrykk med ferdig pakket vogn. Men, batteriet mitt sitter i det nederste skapet under "hengeskapet" som inneholder sikringer, tv-ant, kjølevæskepåfylling (i hvertfall hos meg) etc. Noe knotete forklart men du skjønner sikkert Smile Ved siden av den store skuffen under kjøleskapet.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 2 Jan 2012 - 20:05

Du har tydeligvis Alde i din vogn. Jeg har Truma og da er det skapet du har batteriet i brukt til Trumaen. Alternativet da er å montere bak Trumaen, hvis det er plass, men jeg synes ikke dette er noen god løsning. Skapene ved dobbeltsengen har jeg heller ikke lyst til å ta noe plass fra. Du har nok rett i at den er litt lett forran, så det er kansje ikke så dumt å montere forran for å få litt mer vekt på kroken.

Er batteripakken din koblet inn på omformeren? Hvor er den i tilfelle tilkoblet? Jeg kan ikke se at det er noen klemmer til dette. Hvis det ikke er tilkobling for batteripakke på denne omformeren vurderer jeg å fjerne den og heller sette opp en boks som bare inneholder sikringer.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 2 Jan 2012 - 22:55

Thomas skrev:
Jeg har just presis en sånn vogn.. med batteri. Mtp vekt så bør det definitivt sitte i gasskassen, men kan nok bli vel mye kabling og kanskje ikke tørt nok Smile Jeg er i hvertfall ikke mange gram unna negativt kuletrykk med ferdig pakket vogn. Men, batteriet mitt sitter i det nederste skapet under "hengeskapet" som inneholder sikringer, tv-ant, kjølevæskepåfylling (i hvertfall hos meg) etc. Noe knotete forklart men du skjønner sikkert Smile Ved siden av den store skuffen under kjøleskapet.

Batteri i gasskassen ?? affraid affraid
Høres ikke spesielt smart eller lovlig ut
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 18:40

Er vel i grunnen ikke spesielt lovlig med batteri i gasskassen nei... tenkte mest på vekt Smile Du bør uansett sørge for å montere det foran akslingene, vogna di er sikkert lett foran den også. Men jeg trodde faktisk at alle disse 680 Nordic kom med Alde jeg da.. Omformeren min sitter på samme side, men helt foran og under sittebenken.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 21:25

Thomas skrev:
Er vel i grunnen ikke spesielt lovlig med batteri i gasskassen nei... tenkte mest på vekt Smile Du bør uansett sørge for å montere det foran akslingene, vogna di er sikkert lett foran den også. Men jeg trodde faktisk at alle disse 680 Nordic kom med Alde jeg da.. Omformeren min sitter på samme side, men helt foran og under sittebenken.

Det er veldig mange av disse Nordic vognene som leveres med Truma også. Jeg trodde det bare var Alde jeg også når jeg begynte å se på slik vogn, men jeg fikk vogna såpass rimelig at da fikk Alde være Alde. Har alltid hatt Truma i tidligere vogner heller og synes ikke viftestøyen enkelte klager på er nevneverdig plagsom.

Men tilbake til temaet.
Er batteripakken din tilkoblet omformeren? Evt. hvor? Jeg kunne ikke se noen klemmer for dette på min.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTir 3 Jan 2012 - 21:42

Jeg har, mildt sagt, lite peiling på dette emnet vi er inne på nå Smile Har skjønt du har litt mer greie på det Smile Men hvis du tenker på å lade fra bilen så gjør vogna ikke det nei. Hva slags klemmer snakker du om?? Smile Jeg kan å sette i en kontakt og slå på en bryter, thats it. Jaja, litt til kanskje da... Smile
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 4 Jan 2012 - 15:05

Hei, har en Burstner Ventana 05.mod.
Da jeg kjøpte vogna ny var det ikke bateri i den ,men det elektiske opplegget var montert.
Det var bara å sette på bateri og bateriklemmer, bateri og
tilhørende remedier under sittebenken(har sittegruppe bak i vogna).
Det betyr at bateriet er montert ganske langt bak,men jeg har ikke
merket noe prob.ang. vekt fordeling, legger teltet frammi vogna når jeg er på tur ,
da blir det nok vekt forran.
Har i alle fall ville funnet en annen plass enn gasskassen til bateriet.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 4 Jan 2012 - 20:24

Thomas skrev:
Jeg har, mildt sagt, lite peiling på dette emnet vi er inne på nå Smile Har skjønt du har litt mer greie på det Smile Men hvis du tenker på å lade fra bilen så gjør vogna ikke det nei. Hva slags klemmer snakker du om?? Smile Jeg kan å sette i en kontakt og slå på en bryter, thats it. Jaja, litt til kanskje da... Smile

Tenkte du kansje visste hvordan det var gjort i din vogn, men jeg er elektriker og skal nok finne ut av det.

Jeg åpnet omformeren i vogna for en stund siden og kunne ikke se noen klemmer i farta som var merket med batteritilkobling, men det var sent på kvelden med en dårlig lommelykt. Får heller ta det igjen i litt bedre lys. Har skjønt det slik at det ikke er alle omformere som har tilkoblingsklemmer for batteripakke heller.
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeFre 17 Feb 2012 - 18:27

Knut Ove, kunne du fotalt hva som måtte til for å kople batteri? kjekt å ha for andre som kunne komme opp i samme situasjon:)
Var det noen tilkoplingsklemmer klar for batteri?
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeFre 17 Feb 2012 - 20:52

Jeg holder på å pusse opp hjemme for tiden og har derfor ikke prioritert vogna nå, siden den ikke er i bruk i vinter. Jeg kan komme tilbake med info når jobben er utført.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTor 29 Mar 2012 - 15:57

Beklager, men jeg låner tråden her litt... Noen som kan hjelpe?? Jeg trenger batteri i helgen og fant naturligvis ut just nu at batteriet tar lading og måler 12,8V, men det gir ikke strøm til noen ting... Noen som kan noe her??
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTor 29 Mar 2012 - 17:01

Thomas skrev:
Beklager, men jeg låner tråden her litt... Noen som kan hjelpe?? Jeg trenger batteri i helgen og fant naturligvis ut just nu at batteriet tar lading og måler 12,8V, men det gir ikke strøm til noen ting... Noen som kan noe her??

Hvis det ikke gir strøm til noen ting, tyder det på at er en sikkring som er gåen. Du har vel sikkringsskap en eller annen plass i vogna som er merket 12v og 220v.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTor 29 Mar 2012 - 22:16

merceben skrev:
Thomas skrev:
Beklager, men jeg låner tråden her litt... Noen som kan hjelpe?? Jeg trenger batteri i helgen og fant naturligvis ut just nu at batteriet tar lading og måler 12,8V, men det gir ikke strøm til noen ting... Noen som kan noe her??

Hvis det ikke gir strøm til noen ting, tyder det på at er en sikkring som er gåen. Du har vel sikkringsskap en eller annen plass i vogna som er merket 12v og 220v.

Det har jeg.. Og alle er hele og fine. Det var vel det første jeg sjekket Wink Har ordnet det midlertidig. Skal på fricamp langt uti "skævven" i helga, og da skal man jo leve så primitivt som mulig. Derfor har jeg lånt meg et aggregat. Slik at vi kan drive varmekabler og alt mulig Smile Smile

I vogna mi er det sånn at når jeg drar kabelen ut av veggen så skal den slå automatisk over til 12V, har ingen bryter som jeg må slå på. Men når jeg prøver dette nå så blir det bare mørkt. Lurer kanskje på om reléet som skal ordne dette ikke henger helt med. Mener jeg hørte "klikk" veldig mye tydeligere før når kabelen ble dratt ut.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeFre 30 Mar 2012 - 10:02

Hei
Visst batteriet ditt ikke viser mer en 12,8v under lading eller rett etter lading,så trur jeg du skal prøve med et batteri som du er sikker på er i god kondisjon.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeFre 30 Mar 2012 - 10:43

Litt lav spenning hvis det er under lading, men hvis laderen er utkoblet er det vel helt greit. Det er i allefall ikke spenningsnivået som gjør at det ikke virker. Høres veldig ut som en sikring evt. et rele hvis det er slik at du har det.

Hvis lyset virker når du er tilkoblet 230v vil jeg tro at det er noe som ikke virker i forbindelse med omkobling til batteridrift. Det burde sitte en sikring ved batteriet. Kansje det er denne som er problemet. Hvis du har et rele så er det mulig dette har satt seg slik at det ikke klarer og legge over i batteridrift.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeFre 30 Mar 2012 - 11:23

Vel vel, jeg ville no ha prøvd med et andet batteri,da har han gjordt ei eliminering av feilsøkingen og kansje spart mye tid.
Mener at batteriet skal vise 13,7v når det er topp ladet mulig jeg husker feil,men 0.8v er ikke mye å gå på.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeFre 30 Mar 2012 - 13:14

Batteri har ikke så mye som 13,7 volt. Etter det jeg husker så er det ca 12,7V. Noen oppgir også 2,2V pr celle. I mitt nye som ble installert på tirsdag var hvilespenningen 12,7V


Når du lader vil ladespenningen vise rundt 13,7 når batteriet er fulladet, er ladespenningen rundt 14V så begynner batteriet å fullades. Er den 14,4V så er batteriet ganske utladet. Men noen ladere lader også med høyere spenning i starten.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 19:29

Har prøvd med et annet batteri også, helt dødt det også. Men fant ut at batteriet må gi strøm. Når jeg drar ut 220V så den egentlig skal over på 12V så går 12V-pumpa til Alden. Men i det sekund jeg prøver å slå på en lysbryter (fortsatt kun 12V) så kutter strømmen til pumpa, men lyset kommer ikke på. Kortslutter noe et sted??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 20:19

Det første som jeg tenker på når strøm oppfører seg merkelig er dårlig jording,starter pumpa når du slår av lysbryteren,er det uansett hvilken lysbryter du bruker så stopper pumpa?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 20:22

frankh
Jeg har også tenkt tanken om jording, er vel typisk oppførsel dette.. Pumpa stopper når jeg slår på bryteren og starter igjen når bruteren slås av. Og det gjelder uansett bryter, stuedel, kjøkken, soverom, barnerom eller toalett. Det betyr vel at feilen sitter i "sentralt" vil jeg tro?
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 20:25

en ting til... mener å ha lest at batteriet kutter helt og ikke gir noe "at all" ved 9V, stemmer dette? Jeg trodde det ble mørkt lenge før det kom så lavt jeg men..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 21:05

Jeg er ikke sikker på når en 12v motor kutter ved spenning under 12v,men om lysene som går på 12v når du har 220v tilkoblet vogna er ok da,så kan det virke som at du må sjekke den 12v pumpa da tenker jeg spesielt på jord evnt prøve med ei ny pumpe. Du kan prøve å koble bort pumpa å se om lysene er ok da,vist ikke så er vel pumpa ok vil jeg mene.

Litt knotete skrevet men da tenkte jeg at du gjør den sjekken uten 220v tilkoblet
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 22:17

Det var batteriet jeg mente når jeg snakket om å kutte på 9V.. Smile Men jeg skjønner hva du mener.. Faktisk! Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 22:29

Jepp du,æ datt bort et øyeblikk ang det batt æ tenkte mest på den 12v pumpa Embarassed
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeMan 9 Apr 2012 - 22:50

Nå aner jeg (som nevnt x ant ganger før) pent lite om dette emnet her.. Var ute og prøvde å kople fra pumpa men det var som før, ingen lys fungerte.
Batteriet lader med 14,59, men holder ikke mer enn 12,5 når lader slås av. Men har jo også prøvd med ett annet batteri som vi vet fungerer. Eieren av det har brukt det jevnlig til fricamper helt frem til nylig.. Blir "gæærn" av sånne feil Sad Sad Får vel montere aggregat i gasskassa og ha med noen kanner diesel.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 21:36

Hmm når du drar ut 230v så kobler 12v pumpa inn ,men når du slår på et lys så stopper pumpa og ingen lys kommer på,da virker det som at det rele som skal koble over til 12v fungerer men det blir krøll når du slår på lyset. Jeg trur du må se om du har el skjema over vogna og sjekke alle jordinger til 12v,det er vel mest tenkelig at det er et samlingspunkt for jord nært batteriet.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeTir 10 Apr 2012 - 23:11

frankh skrev:
Hmm når du drar ut 230v så kobler 12v pumpa inn ,men når du slår på et lys så stopper pumpa og ingen lys kommer på,da virker det som at det rele som skal koble over til 12v fungerer men det blir krøll når du slår på lyset. Jeg trur du må se om du har el skjema over vogna og sjekke alle jordinger til 12v,det er vel mest tenkelig at det er et samlingspunkt for jord nært batteriet.

Kjekt å få bekreftet det jeg har tenkt også.. Vet ikke hvor jording sitter nære batteri. Men lurer litt på om det kan sitte noe inne i lufteluka der kjøleskapet har utlufting. Har opplevd før at etter grundig vognvask må dette "rommet" tørke opp før jeg kan slå på strømmen uten at sikring går.. Må lete litt her tror jeg.. Men uansett så må jo feilen sitte "sentralt" siden det samme skjer uansett hvem lysbryter jeg slår på.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 0:33

Du har tydeligvis et multimeter Thomas.
Nå handler nå bare om å finne ut hvor i kretsen spenningstapet ligger.

Det er litt merkelig feilsymtom du beskriver så jeg klarer ikke si akkurat hvor feilen ligger siden ikke veit hvordan det elektriske i vognen din er..

Klarer du derimot å poste skjema her så skal jeg klare å fortellle deg nøyaktig hvor feilen bør være og hvilke pinner du skal måle på. Det er jo veldig enkel elektronikk det her Wink
Ikke utenkelig at du har skjema liggende i manualen på vognen din.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 20:34

Finner dessverre ikke noe skjema i vogna. Eneste som ligger der er skjema over sikringsboks/omformer.. Er vel ikke hjelp i det??? Kan se om jeg finner noe på nettet.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 20:49

Blir spenningsfallet større og større jo lengre unna batteriet man kommer? Eller er ikke avstanden stor nok for dette? Tenkte det var en mulighet i.o.m at 12V-pumpa er første punkt etter batteriet. Btteriet er kun ett år gammelt, men da det sod "FUL" på laderen holdt det fortsatt kun 12,60V...
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 20:55

Thomas. Ta kontakt med fagfolk for en skikkelig feilsøking. Kan være en feil som kan utvikle seg til noe mye mere alvorlig.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 21:08

Som hos meg. Kraftg spenningsfall og varme sikringer gjorde det enkelt: noen få kurser er blitt til 8-9, og hovedkabel er 2 X 10 mm2 ut fra batteriet. Ledninger skiftet ut til 2 x 4mm2 på de lengste strekkene.


Sier som Johnny: kan du ikke med dette så få vogna til fagfolk. Spenningsfall er ensbetydende med en stygg feil, og det gambler du ikke med.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 21:10

Johnny skrev:
Thomas. Ta kontakt med fagfolk for en skikkelig feilsøking. Kan være en feil som kan utvikle seg til noe mye mere alvorlig.

Jo takk du... Tanken har slått meg Smile Leste tilfeldigvis det gamle innlegget om 9-åringen i Sverige... Bør undersøkes ja.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitimeOns 11 Apr 2012 - 21:32

Da er mail sendt avgårde til verksmester Rune på Oslo Caravan. Antar han kan litt mer om dette enn meg Wink
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Empty
PosteTema: Re: Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic   Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montere batteri i Burstner Belcanto 680TK Nordic
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Bürstner Belcanto Nordic 700 T
» Koblingskjema til batteri og lader til burstner
» Koble batteri/lader i burstner ventana
» Montere Batteri og lader i Hobby 2011
» Montere batteri og lader i er 2002 Hobby 560

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: