CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor

Go down 
5 posters
AvInnlegg
lmc720rdk

lmc720rdk


Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 12:27

Hei!

Jeg har en LMC 720 RDK 2002 med Alde Compact 3000. Har de siste helgene fått en ganske plagsom kneppelyd i konvektoren som sitter mot yttervegg under dobbeltsenga.

Lyden starter når sirkulasjonspumpa starter i det gasspanna fyrer igang. Jeg antok derfor at det måtte være luft i systemet som gjorde at dette. Jeg har derfor forsøkt å lufte systemet med lufteskruen som er på denne konvektoren (Tror dette er den høyest plasserte konvektoren), men det kommer bare glykol med en gang jeg åpner skruen.

Har prøvd å lufte både med sirkulasjonspumpa i gang og uten. Har både 230v og 12v sirkulasjonspumpe. Har ikke prøvd å kjøre på 12v.

Kan det være luft allikevel som jeg ikke får ut ved å lufte på dette stedet? Eller kan det være noe helt annet? Hører ikke lyden når sirkulasjonen går med bare el-kolben innkoblet.

Tips anyone? :-)

mvh
Per Christian
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 12:37

Om du har luft i systemet så er min erfaring at hele- eller deler av konvektoren ikke avgir varme.Den kan være varm,men ikke varm nok til at lufta sirkulerer.Sjekk ut om det er slik.Avgir alle konvektorer jevn varme så tror jeg at du kan se bortifra dette.


Da kan det være bevegelse i selve konvektor/feste som er årsaken.Du får prøve å lytte deg frem.Noen andre her kan sikkert komme med andre tips.Kan være en utvidelse av aluminium som er årsaken.Er det bare en plass som det knepper så bør det kunne la seg lokalisere og ev. justere på festene.Kan være prakkete å komme til,avhengig om det er bak sittegruppe f.eks.
Til Toppen Go down
lmc720rdk

lmc720rdk


Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 17:28

Kovektoren er varm, men kanskje ikke like varm som den andre under senga. Jeg kan ikke si at jeg merker så mye varmluft opp langs veggen fra denne som knepper..
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 20:14

Enten er det god varme eller så er det tilnærmet dødt.eg hadde varme i den ene enden av konvektor flere ganger i sittegruppen.Fra midten og ut var det ingen varme å kjenne.Er det slik hos deg vil du klart kjenne forskjell fra en "frisk" konvektor og en som ikke funker. Sett 12V pumpe på full speed og la den gå slik 1/2 time, stopp den og luft.Forsett igjen 1/2 times gange og kjenn om det forandrer seg.
Et par ganger har jeg faktisk holdt på over 1 time for å få bort lufta.Og sørg for at det er nok væske i ekspansjonstanken.Jeg fyller opp til midt imellom øvre og nedre.Da skvulper det ingen ting.


NB:Vær nøye med riktig kjølesvæske som passer til Alde!
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 22:10

Hva med lufteskruene som sitter før denne skruen, på sløyfa? Er konvektoren jevnt varm? Jeg har hele tiden kun brukt blå kjølevæske fra Statoil, funker bra det.
Vil tro det er luft et eller annet sted, er vel ikke så mye annet som kan lage disse lydene i konvektorene..

Siden du skriver "de siste helgene" så antar jeg du ligger rolig med vogna? Og da kanskje med ei såkalt spikerbu? Ellers så kunne det vært en mulighet å skru vogna litt opp eller ned foran (avhengig av hva som blir "riktig" mtp lufteretning), kan hjelpe vedrørende lufting.
Til Toppen Go down
lmc720rdk

lmc720rdk


Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 22:30

Etter svarene deres å bedømme tyder vel alt på at det er luft jeg ikke har fått ut, så da er det bare å kjøre ny runde med lufting til helga :-)

Vogna står med spikertelt, så det er vanskelig å få skrudd den litt opp i front, dessverre, men i og med at dette er den høyest plasserte konvektoren burde det egentlig ikke være noe problem å få ut lufta.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 22:56

lmc720rdk skrev:
Etter svarene deres å bedømme tyder vel alt på at det er luft jeg ikke har fått ut, så da er det bare å kjøre ny runde med lufting til helga :-)

Vogna står med spikertelt, så det er vanskelig å få skrudd den litt opp i front, dessverre, men i og med at dette er den høyest plasserte konvektoren burde det egentlig ikke være noe problem å få ut lufta.
Håper ikke det,men min erfaring er at det kan være langvarig.Gjorde det 2 ggr siste vinter.Den ene gangen gikk det flere timer før det ordnet seg.Men sørg for å få med deg longlife 1L Frostvæske.
Lykke til! Og husk at 12V full speed er det som gjelder ved lufting. Skal egentlig fikse seg selv ved å stå litt.La det surre og gå noen timer om du har anledning,og se hva som skjer.Og vær sikker på at du finner alle lufteskruene.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 23:21

Jeg lette og lette etter flere lufteskruer. Plutselig fant jeg et godt skjult deksel på veggen inne i et skap nede ved gulvet.. Der var det jaggu en skrue til vet du Smile Er overraskende mange i ei vogn.. Er en forutsetning å finne alle for å få ut all luft. Følg rør langs vegg via alle skap og ta en titt til..
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeTir 17 Jan 2012 - 23:33

I dag blir det levert 12V pumper med fem trinn til Alde, men tidligere var det jo ikke det, da var det gjerne bare en enkel 12V pumpe plassert oppe på toppen av ekspansjonstanken uten mulighet for turtallsregulering. Noen har også 230V originalt, andre ettermontert, men ikke så mange har 12V med to trinn sånn som i Dethleffs.
Den er tenkt til lufting, men Alde leverer eget lufteapparat som en del forhandlere har, dette mye mer effektivt og fjerner lufta på kort tid.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
lmc720rdk

lmc720rdk


Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 6:51

Takk for alle gode tips og råd!

Jeg har ettermontert 230v sirkpumpe. Denne sitter jo i bunnen av ekspansjonskaret. Har aldri brukt 12v pumpa annet enn en gang som fruen fikk kommet borti bryteren som bytter mellom 12 og 230. Ser kanskje nå at det kan ha vært da det kom luft i systemet i og med at denne pumpa sitter i toppen av karet.

Bare for å klare opp eventuelle missforståelser: Dere mener fortsatt at jeg skal bruke 12v pumpa for lufting? Bør jeg stoppe den når jeg lufter eller la den gå konstant? Noen som har tips for rekkefølge i luftingen? Hvilken vei går egentlig vannet? Ekspansjonskaret sitter i garderobeskapet til venstre for døra i vogna, mens panna sitter under benken i rundsitteren bak.. Regner da med at vannet sirkulerer mot klokka?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 7:17

Nei, tror ikke du får noe mer effekt av luftingen med den 12V pumpa enn du gjør med 230V pumpa, men prøv begge, det koster jo ikke noe.
Tipper sirkulasjonen går mot klokka ja, men det kan du sjekke ved å måle temperatur ut og inn på alden, den ene tilkoblingen er sannsynligvis 10 grader eller mer kaldere enn den andre.
Når du lufter skal ikke pumpa gå, men mellom luftingene kjører du den mest effektive en stund.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 9:06

At 12V er mere effektiv tak jeg som gitt fordi det surkler atskillig mere i ekspansjonskaret ved bruk av 12V på høyeste hastighet.Tror Neptus mente at det var det mest effektive å bruke 12V ved lufting,men husken kan lure meg.Prøv med begge pumpene som Jan Ole sier,og så får du bruke litt tid på luftingen.


Ang. retning så antar jeg at vannet går mot rundsitteren først og i sengeavdelingen tilslutt, da tempen er lavere etter endt "tur".


Sist endret av johan_a den Ons 18 Jan 2012 - 19:41, endret 1 gang (Reason for editing : tastaurkrøll...)
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 19:37

Jeg har bare hatt kneppelydene når jeg ikke har konstantsirkulasjon og det blir store temperaturforskjeller når pumpa går eller ikke. Med pumpa på konstant sirkulasjon har det ikke kommet lyder fra konvektoren. Jeg sier ikke at det ikke er luft, men jeg ville prøvd å slå på konstant sirkulasjon. Jeg har jo bare hatt 3010, men det er vel mulig å kjøre 3000 med konstant sirkulasjon også?
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 19:40

Kan jovære begge dele,ArneO.Kneppingen trenger ikke å ha sammenheng med ev. luft.Er det dårlig varmeover en konvektor så er det luftproblemer.
Konstantdrift på 3000 går selvsagt.Høyre bryter vippes opp i øverste posisjon.
Til Toppen Go down
lmc720rdk

lmc720rdk


Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 21:03

Ved konstantdrift på sirkulasjonspumpa knepper det ikke. Har bare lagt merke til at det knepper når den står i auto-stilling, og på meg virker det som om det bare er når gasspanna fyrer igang.

Jeg har ikke kjørt så mye med konstantdrift på sirkulasjonspumpa fordi jeg trodde det gjorde at den tok fort kvelden, men da kan jeg jo ihvertfall prøve det litt og forsikre meg om at det ikke knepper da.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 21:08

Det er ganske vanlig å kjøre pumpa kontinuerlig når det blir minusgrader, da er gjerne behovet for varme så høyt at du uansett får så høy systemtemperatur at det også er varmtvann tilgjengelig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
lmc720rdk

lmc720rdk


Male
Antall Innlegg : 6
Registration date : 22.12.2011

Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitimeOns 18 Jan 2012 - 21:16

Trodde kanskje ikke det var så vanlig før det ble skikkelig kaldt. Vogna er overraskende god og varm, selv uten konstant sirk.

Uansett, til helga er det meldt ganske kaldt, så da blir det å teste konstant drift. Fungerer det fint er det jo ikke noe problem. :-)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Empty
PosteTema: Re: Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor   Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde compact 3000 - Kneppelyder i konvektor
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde Compact 3000
» Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board
» Iskald Alde 3000 Compact.
» Alde Compact 3000 som er helt dø..
» Styringspaneler til Alde Compact 3000 og 3010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: