CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme

Go down 
+8
steve
Jan
Jan Ole
Børge
merceben
janp
hpk
RoSivertsen
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 47
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 2:21

Noen her som har erfaringer med Adria Alpina 743 uk?

Kjøpte en i sommer som vi liker godt, men har slitt litt med vann og varme.

Har nesten ikke trykk i kranene. På badet er det værst. Der er det bare såvidt det sildrer. Vurderer nå å bytte vannpumpe, men usikker på hvilken pumpe jeg skal kjøpe som er bedre enn den originale Reich pumpen.
Kan det være andre årsaker ?

Tar evigheter å få varmtvann frem til kranen på kjøkken. Når det kommer varmtvann, så er det heller ikke skikkelig varmt.
Sjekket alden og det virker som om tappevann er feilkoblet inn til den. Det kommer kalt vann inn på rød kobling og det går varmt vann ut fra blå kobling. Kjente på rørene når jeg tappet varmt vann...
Kan det ha noe med saken å gjøre?

Synes også det vannbårne varmesystemet gir fra seg lite varme.
På 09 Classica 663KP vogna vi hadde før så kjente vi godt varmen som kom opp bak seteryggen. i alpina vogna så er det kalt der.
Det er 2 sløyfer med vann i gulvey som starter under sofaen foran i vogna. Den ene er en god del kaldere enn den andre. Er dette normalt? Gulvet er en god del varmere i sovedelen bakerst og på badet enn det er i sofakroken og foran kjøkkenbenk...

Noen som har fått med et skjema over vannsløyfene i gulvet?

Kjører alden på 3KW. i tillegg bruker jeg ca 1,2KW i spikerteltet + boen hundre vatt til lys og tv i vogna. Alt dette på en 16A kurs. Hvordan går dette ann? Kan alden ha et defekt varme element? Funksjonen for strøm overvåkning/begrensning er ikke aktivert.

Virker nesten som om Adria har slurvet litt...


Sist endret av Rawen76 den Lør 28 Jan 2012 - 0:26, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 8:14

Hadde det vært mi vogn hadde den allerede stått hos forhandleren for utbedring. Dette hadde jeg ikke funnet meg i på ei ny vogn.

For å komme litt nærmere en eventuell feil på Alde systemet kan du gå inn på panelet og lese av temperaturen i systemet. Systemtemp (HE) skal ligge på ca 80 grader. Varmtvannstemeratur (SE) ligger vanligvis på ca 50 grader.

Om temperaturen er for lav kan du fyre med gass for å se om du får riktig temp. Gjør du ikke det er det noe feil med Alden. Får du riktig temp, men fortsatt ikke varme i vogna er det sannsynligvis noe lenger ut i systemet. Luft er jo ikke uvanlig.

Om varmtvannsberederen er koblet feil inn/ut vil du ikke få tak i det varme vannet som ligger på toppen i berederen. Det kalde vannet du sender inn på toppen synker ned og du tapper ut lunkent i bunn.

At det ikke kjennes varmt langs veggen kan også skyldes at luftstrømmen er hindret fra å gå gjennom konvektoren pga at noe stenger eller at det er for tynn spalte mellom veggen og plata bak putene. Det kan også være at du har store luftinntak i gulvet på de punktene det ikke blir varmt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 22 Jan 2012 - 9:56

Om du bruker gass og 3 kw på Alden så trekker den ikke 3kw, kun 1 kw (1050W).


Kjøp deg en dings fra f.eks Clas Ohlson som måler strøm/effekt. Koble inn på kursen til vogna (krever kabel med Schuko og ikke CEE) og koble inn hvert av de 3 trinnene, og ev. annet. Så ser du hva vogna bruker uten Alde innkoblet og om kvert av de 3 trinnene virker.
Dingsen viser også aktuell spenning, samt peak på strøm og effekt. Viser ogs A samt peak på denne.
Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 47
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeLør 28 Jan 2012 - 0:24

Problemet er at vogna står innsnødd på fjellet!
Tenkte jeg skulle feilsøke grundig før jeg tar det opp med forhandler. Lettere å bytte ting selv som regel når vogna står på fjellet.

Hvordan kan man få 80 grader system temp, men bare 50 grader vanntemp, når tankene ligger inntill hverandre? His meg så hadde jeg 49/47 når jeg sjekket i helgen. Glemte å sjekke flere ganger.

Leste en plass at man kan øke hastigheten på sirkulasjonspumpen for å få ut luft av systemet. Hvordan gjør man det?
Jeg har 3010, med touch manel, både 12v og 220v pumpe, selv utlufter på rør ut fra alden.
Hvordan fungerer aut selv utliftingen?


janp:
Alden 3010 prioriterer strøm over gass. Det er kun i et spesielt tilfelle den reduserer til 1kw. Husker ikke hva nå...

Tror jeg tar med et tang ampere meter fra jobb. Da leser jeg greit ut hvor mye som trekkes. Men det var egentlig en god ide. De koster ikke stor den effekt måleren.


Her er hva jeg har sjekket;

Feilsøking campingvogn:

Varme :

2 sløyfer til vannbåren varme med ventiler i sofa foran. Det høyre røret er en god del varmere enn det venstre.
Det er ikke tur og retur. Det ene røret er fortsatt varmt når jeg stenger ventiler til det andre.
Virker som det høyre røret er til bad og soverom. Der er gulvet godt og varmt. Sofagruppe og kjøkken har lunkent gulv.
Varmekonvektorene gir fra seg veldig lite varme. Føles kaldt under vinduene. Spesielt foran i vogna.

Sjekk ut: skal være en Switch under dekselet til alden som øker hastigheten til pumpen dette kan hjelpe til med å få ut luft fra systemet.

Bytt retning på vannet ved å bytte om slangene på ekspansjonskaret. Ta av dekselet først. Glykolen bør gå fremover først.
12v pumpen er en sugepumpe. Returslange skal være montert under pumpe.

230v pumpe skal være montert på retur. Kobles på innløp merket med blått.
Automatisk lufting skal være koblet til utløp merket med rødt.

Sjekk lufteskruer: på toppen av radiator på bad. Dobbelseng? Andre plasser?
Sjekket: høyre og venstre side av fronten under sofa, høyre og venstre side bak.

Vanntrykk :

Enveisventil over pumpe er ok, men det er litt motstand gjennom den.
Lufting til tank er åpen. Ok
T- ledd på siden av tanken er åpen og fin.
T-ledd kaldt vann under kjøkkenvask er ok.
Alle t-koblinger under dobbelseng er ok. Både varmt og kaldt vann
Bak på alde virker det som om tappevann er feilkoblet. Når jeg tapper kaldt vann så blir rød kobling kald og blå kobling varm. Altså vannet går feil vei gjennom alden.
Kaldt vann som er koblet på rød, skulle vært koblet til gul ventil deretter inn på alde, så fra rød kobling til enveisventil og så til blandebatteri.
Gul overtrykk/ avtappingsventil sitter koblet på blå side av alde. Blå tilkobling - gul ventil - enveisventil ventil bort fra alde.
Virker som et varme element på alde ikke virker. Setter alde på 3kw og trekker ca 1,5 kw i tillegg på 16 A kurs. Det går ikke ann... 16A kurs gir ca 3,6 kw. Funksjonen for strømbegrensning i alde er deaktivert.

Strøm:

Batteri indikator på batteri er svart enda batteri har ladet i snart 3 døgn.
Switch på batterilader sto på gel batteri. Det er installert et vedlikeholdsfritt bly batteri fra forhandler. Exide premium EA 1000.
Flyttet Switch over til blybatteri.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 10:18



Jeg har samme problemet med varmen som du.
Men har du ventiler til gulv varmen under sofa fremme?
Det har ikke jeg sett etter hos meg.
Jeg har to ventiler inne i skapet bak ved siden av barnesengene.
Kanskje det er der problemet er. En er stengt og en er åpen?
Dette må jeg sjekke.

Bengt.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 16:07

Det er 2 sløyfer i gulvet, ene sløyfen har tur og retur ventiler i rundsitteren foran, den andre i høyskapet på barnerommet. Står en av ventilene stengt er sirkulasjonen på den aktuelle sløyfa brutt, en vil da heller ikke få evakuert eventuelle luftlommer i gulvet.
Jeg har latt alle 4 ventiler stå fullt åpne og har sålangt vært meget godt fornøyd med varmekomforten i vogna.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 16:21

Med luft i rørene flyter vogna bedre.... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 16:33

Jan Ole skrev:
Med luft i rørene flyter vogna bedre.... Rolling Eyes
joda...............men det er bare de som driver med ekstremcamping som trenger det
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 18:20



Men rawen sier jo at det ikke er tur og retur på de to ventilene som sitter under rundsittergruppen foran. den ene er varm uansett om den andre stenges. Slik er det i de som sitter i skapet mitt bak også. Det er ikke slik at det er inn i begge ventilene fremme og ut ventilene som sitter bak ellermotsatt?

Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 47
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 19:41

Jeg har 2 ventiler foran i vogna under sofa og 2 ventiler bak i vogna ved høyskapet. Jeg stengte den ene ventilen foran bare. Da ble det ene røret kaldt, men ikke det andre. Virker som sløyfene starter foran og ender bak eller omvendt. Med disse ventilene kan man regulere hvor mye varme man vil ha i gulvet og evt ha varmere gulv på dene ene sløyfa enn den andre.

Noen som har en tegning som viser hvor sløyfene ligger i gulvet?
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 20:25



Da skjønner jeg. Da er det slik jeg tenkte. Jeg har tenkt tidligere på å sette inn en liten pumpe som kunne få vannet til å sirkulere raskere i gulvsløyfen. men nå må det testes ut om kanskje noen ventiler er stengt. Jeg Visste ikke om de ventilene under sittegruppen i front, så dette må testes. ser at Børge er fornøyd så da må det være håp for andre også. Vi kjøpte vogna etter ferien ifjor og har dessverre ikke brukt den så mye etter vinteren startet. Så jeg har bare lagt planer om ting som skal gjøres når det blir vår i bakken.
En ting bare. Hvor stor TV har dere i skapet. Vi har 22" og synes det er litt liten. det er så irriterende at skapet må stå åpen. har tenkt på å ordne et TV feste som kan snurres 90 grader når TVen da ikke er i bruk så står den på høykant inne i skapet.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 20:49

Rawen76 skrev:
Jeg har 2 ventiler foran i vogna under sofa og 2 ventiler bak i vogna ved høyskapet. Jeg stengte den ene ventilen foran bare. Da ble det ene røret kaldt, men ikke det andre. Virker som sløyfene starter foran og ender bak eller omvendt. Med disse ventilene kan man regulere hvor mye varme man vil ha i gulvet og evt ha varmere gulv på dene ene sløyfa enn den andre.

Noen som har en tegning som viser hvor sløyfene ligger i gulvet?

Begynner å tvile på min egen hukommelse nå(blir vel sånn med åra), er noen måneder siden sist jeg var å kikka på de ventilene, eller i instruksjonsboka. Var rimelig sikker på att sløyfene er delt, bak og fremme, samt att ventilene er merket. Det står ihvertfall beskrevet i boka. Jeg drar i ardeidsbrakka(vogna) på tirsdag, da skal mysteriet løsest Question
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 21:23

Uten sammenligning forøvrig, sånn så dette systemet ut i LMC for noen få år siden, der var det egen pumpe på gulvvarmen, men det var allikevel avhengig av sirkulasjon i hovedkretsen siden det var der glycolen ble hentet. Dett bildet er av ventil og pumpe plassert helt fremme under senga i en RDK, Alden er plassert helt bak på venstre side i vogna.

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Dsc02110

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 47
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 21:37

Når tur og retur ender opp på samme plass, da trenger man egen sirkulasjonspumpe.
I vogna vår så ligger gulvsløyfene parallelt med konvektorene langs veggene og drives da av samme pumpe.
Har lest en plass at man kan øke hastigheten på sirkulasjonspumpen for å presse ut luft av systemet. Et triks i Ludo er da kanskje å stenge ventilene til gulvet for å øke gjennomstrømningen gjennom konvektorene og få flushet ut evt luft...

Kjøpte vogna sist sommer, men driver å bygger hus, så jeg har brukt vogna kun en gang i vinter. Skal opp til påske, så da blir det mere feilsøking :-)

Fikk ikke med instruksjonsbok spesifikt for alpina vogna. Den jeg fikk var generell og med skjema osv for classica, Adora osv.
Noen andre som har fått bok spesifikt for alpina det siste året eller så?
Til Toppen Go down
RoSivertsen

RoSivertsen


Male
Antall Innlegg : 10
Age : 47
Localisation : Moss
Registration date : 22.01.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 21:44

Noen som vet hvordan man øker hastigheten på sirkulasjonspumpen for å bli kvitt luft? Jeg har både 12v og 220v pumpe.
Leste at det skulle være en knapp under et service deksel på alde'n. Noen som har bilde?
Prøver å forberede meg mest mulig før jeg skal opp på fjellet igjen :-)
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 21:49

Ser helt klart fordelen med egen pumpe på kretsen, nødvendig er den ikke, en får sirkulasjon i gulvet ved å montere enreuleringsventil i tillegg til tilbakeslagsventilen som vises på bildet fra LMC over.
Hadde gjerne sett Adria utstyrt med shuntventil ala Kabe, Cabby m.fl., håper det kommer for ettermontering. Hadde vært flott å kunne regulere vanntemp.


Sist endret av Børge den Søn 26 Feb 2012 - 21:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 21:50

Dethleffs har 12V pumpe med to hastigheter for lufting, om Adria har det vet jeg ikke.
Denne 12V pumpen står ikke oppe i ekspansjonstanken, men nede ved siden av Alden og ligner på 230V pumpen.
Det er heller ikke all gulvvarmesystemer som her egen sirkulasjonspumpe selv om de ender opp på samme sted omtrent som på bildet, men det må være en eller annen struping mellom ut/inntakene (t-stykkene).

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 22:07



Har tenktpå shuntventil jeg også. Har også tenkt på å lukke kretsen til gulvet og montere en "motorvarmer" med innebygd pumpe. Denne kobles så til en egen termostat. pumpen går men varmeelementet slår seg av og på. Denne varmeren varmer vannet opp til ca 60 grader, noe som bør holde for en eller to sløyfer. Men nå har man jo fått litt mere info om hvordan ting er i vogna så man må kanskje se på enklere ting først.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeSøn 26 Feb 2012 - 22:26

En sånn kanskje?
Den mangler pumpe da men det er vel en enkel sak å montere.

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Vrmare10

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 7:56

Jada pumpe er ingen problem å montere. men det må vell være en lukket krets for ikke å komme i konflikt med pumpestrømmen fra ALDEn. Den jeg tenker på er motorvarmer fra ELOC som har innebyggd pumpe. Koster rundt 2000,- ligger på finn. søk på motorvarmer:-)
Er det din montering vi ser med defa? Hvor har du eventuelt koblet deg inn.
ser veldig profft ut.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 8:33

Bildet er fra en Solifer. Fant det på nettet, er visst ikke uvanlig som tilleggsvarme ute i kretsen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 10:08



Man kan jo montere en slik varmer på stikkontakt med bare en bryter. da vil vannet varmes fortere opp, og vannet som er lengst ut fra ALDEn vil holde fin temp. Vannet paserer jo bare et punkt som er varmt. Når det da er fin temp i gulv og i radiatorer så slår man bare av "motorvarmeren" og vannet løper fritt forbi slik det vil gjøre i en bilmotor.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 13:46

merceben skrev:


Man kan jo montere en slik varmer på stikkontakt med bare en bryter. da vil vannet varmes fortere opp, og vannet som er lengst ut fra ALDEn vil holde fin temp. Vannet paserer jo bare et punkt som er varmt. Når det da er fin temp i gulv og i radiatorer så slår man bare av "motorvarmeren" og vannet løper fritt forbi slik det vil gjøre i en bilmotor.

Anbefaler deg å først få anlegget kontrollert, spesiellt med tanke på luft slik att du har optimal funksjon.
Jeg har hvertfall ingen problem med kaldt gulv, er vel heller tvertom..kunne faktisk tenkt meg litt lavere temp i gulvet.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 14:35



Ja det er som jeg skriver lengere opp i tråden at nå har jeg funnet ut ting om vogna jeg ikke var klar over. Så det er kanskje best å sjekke ut alt det enkle først.

Hvilken størelse har dere på TV dere som har UK vogn?
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 14:44

Har 19" Samsung i vogna når ho er på veien, da går skapdøra akkurat IKKE igjen, er vel ikke helt fornøyd med tv-festet inni der, burde gå an å få utnyttet skapplassen bedre, går nok å omarbeide litt, bare man får tid. Idea
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 15:41

Jeg har tenkt på det. Hvis man setter inn en 24" å ordner festet slik at det kan roteres 90 grader så vil det bli plass. TVen vil da stå på høykant ved kjøring, og døren kan stenges. Og etter noen år med transport over lange strekninger av alt som Expert selger. (Les Langtransport for Schenker) og sett hvordan ting behandles, så tror jeg ikke en LCD eller LED TV tar skade av å henge på høykant. Jeg har en 22" nå og vogna er ikke blitt kjørt med etter den kom inn i skapet så det er ikke så farlig nå. MEN når sommeren og kjøreturene kommer så skal det andre ting til. Jeg hater å ikke ha ting på stell. Og å kjøre med en dør på gløtt er uaktuelt.
Til Toppen Go down
Børge
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 152
Age : 47
Localisation : Sunnfjord
Registration date : 20.08.2009

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 15:53

Dæven, det var jo en genial ide, takk for tipset sunny Må nok innrømme att døra sto på gløtt i fjor sommer
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeMan 27 Feb 2012 - 16:04



Var det første jeg så da vi kjøpte vogna. "her blir det problemer" men har tenkt på forskjelige løsninger og funnet ut at det må være opptimalt. Skjønner ikke hvorfor ikke ADRIA har en bedre løsning enn den som er der. Er ikke slik at man vil sitte å se på en Ipod i skapet:-)
Til Toppen Go down
steve
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 100
Age : 50
Localisation : Harstad
Registration date : 01.09.2008

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeOns 21 Mar 2012 - 20:02

Hei
Har 743 UP Supreme og er stooorrrr fornøyd med varme i gulv , håper dere finner ut av gulvvarme problemet , tror nok at det kan være luft/stengte ventiler dere sliter med .. jeg holdt på i nesten 1/2 år på min forrige vogn før all lufta var ute av alden ...
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeTor 17 Mai 2012 - 22:25



Da var vi i ADRIAEN. Koselig det, hadde det bare ikke vært så dårlig vær.
Skjønner fremdeles ikke dette med gulvvarmen.
Alle 4 slangene inn i gulvet er varm. Men jeg er ikke imponert av varmen i gulvet.
Varmen har stått på i 2 uker med pumen på konstant. Merker dere stor forskjell på hastigheten på pumpen på de 5 hastighetene? Synes ikke det er noen forskjell jeg.
Ellers er vi fornøyd.
Skal inn på fukttest til uken og montering av parabol.
Har forøvrig fått inn i vognkortet at totalvekten er 2500kg.
Gratulerer med dagen Adrianere.
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeFre 18 Mai 2012 - 12:58

merceben skrev:


Da var vi i ADRIAEN. Koselig det, hadde det bare ikke vært så dårlig vær.
Skjønner fremdeles ikke dette med gulvvarmen.
Alle 4 slangene inn i gulvet er varm. Men jeg er ikke imponert av varmen i gulvet.
Varmen har stått på i 2 uker med pumen på konstant. Merker dere stor forskjell på hastigheten på pumpen på de 5 hastighetene? Synes ikke det er noen forskjell jeg.
Ellers er vi fornøyd.
Skal inn på fukttest til uken og montering av parabol.
Har forøvrig fått inn i vognkortet at totalvekten er 2500kg.
Gratulerer med dagen Adrianere.

Bra at det ordnet seg med totalvekten på vogna di.Jeg har sjekket litt om dette med varmen i gulvet,det er to sløyfer.Begge to går fra fronten og bak.Har stengt de litt både fremme og bak.Fungerer ganske likt no.Har bare 1 grader i forskjell på gulvet.Kjører pumpen på konstant og full guffe på den altså trinn 5.Å det var forskjell på hastigheten på pumpa.Men du kan sjekke om det er slik til deg som det var her.Begge pumpene gikk.Etter at jeg fikk ordnet det slik at enten 12 v eller 230 v pumpa gikk ble det mye bedre varme i vogna.....
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 16:46



Da var vogna fukttestet og funnet iorden. parabol er montert og da gjenstår bare ferien Very Happy
Til Toppen Go down
Lc120
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Lc120


Antall Innlegg : 546
Registration date : 07.09.2011

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeOns 23 Mai 2012 - 18:41

merceben skrev:


Da var vogna fukttestet og funnet iorden. parabol er montert og da gjenstår bare ferien Very Happy

LIKER....... Cool Cool Cool
Til Toppen Go down
Nils79




Antall Innlegg : 2
Registration date : 25.04.2017

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Adria 743 uk varme i gulv   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeTir 25 Apr 2017 - 21:09

Hei! Ser at det er flere som har trøbbel med gulvvarmen. Det har også jeg... lurer på hba som skaper dette trøbelet, så da håper jeg at dere har noen svar😊 vannet går med klokken, altså bak i vogna og fram, når alle ventilene ned til gulv er åpen, så blir det veldig varmt i sovedelen til kidsa og badet. Da er ventilene i det lille skapet bak åpent og under salongen åpen. Men rørene som går ned i gulvet under salonge er nesten ikke lunken en gang, og dåli gulvvarme i salong/kjøkken. Er det noen som har noen gode tips? Personlig tror jeg det kan være luft, men veldig usikker...
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitimeOns 26 Apr 2017 - 17:07

Bare en tanke som slår meg:
Har det samme (nesten) i min Solifer.  Men der er det en ventil under sofaen som kan stenges slik at sove-avd ikke varmes opp.  Kanskje flere merker har et lignende system.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Empty
PosteTema: Re: Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme   Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Erfaringer med -11 Alpina 743 uk Supreme
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Adria Alpina 613 PC
» Adria 2010
» Lysslange 2012 Alpina
» Vannpumpe på Alpina 743UP
» ledpærer 12` Alpina 743 uk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: ADRIA-
Gå Til: