CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 17:22

Vi leker litt med tanken, og har satt opp en grovskisse til plan for å se om det er gjennomførbart..

Dere som har vært på tur med vogn og unger tidligere.. er denne planen gjennomførbar?


Vi har 30 dagers ferie


Dag 0 - 29/6 - fergen går 16.30 fremme 19.45
Finne en camping I Hirtshals og være der til neste dag

Dag1 - 30/6 avreise klokken 09.00
Hirtshals – Hanover – 7 timer

Dag 2 (12.00 -
Hanover – Dijon – 9 timer

Dag 3
Dijon – Avinguda de Verona Terol, 17250 Platja d'Aro, Girona, Catalunya, Espanya – 8 timer.

Dag 3 - 13 på campingen I Spania

På vei opp kjører vi slik

Dag 14
Girona – Paris – 9 timer

Dag 15
Være en dag I Paris og Disney parken

Dag 16
Paris – Bremen – 7 timer

Dag 17
Bremen – Ullared – 8 timer

Dag 18- shopping I ullared.

Dag 19 Ullared - Tidaholm (Besøke Annlouise osv.. – 3 timer

Dag 20 Tidaholm – Vimmerby – 3 timer

Dag 21 – Astrid Lindgrens verden

Dag 22
Vimmerby – Arvika – 5,5 timer

Dag 23
Arvika – Stavern - 3,5 timer

Dag 24
Stavern camping.

Dag 25
Stavern – Hjem – 3 timer.

Da har vi 5 dager hjemme eller ekstra langs veien.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 18:26

Ikke noe problem "at all"!! Har reist til Kroatia og Italia med barna siden de var noen måneder gamle. Vi reiser i år for 4. gang og nå er de 3, 6 og 9 år. Så lenge barna er vant til å kjøre bil så er alt fint. Ta det i barnas tempo og sørg for at de har litt å finne på/se på så går dette helt fint. Vi er like overrasket hver gang over hvor bra det går Smile Tror liksom ikke helt det skal gå så fint å kjøre 3 så lange dager i strekk. Og vi har ikke engang klima i gamle Caravellen Smile Smile

Men jeg hadde definitivt droppet dag 18!! "Been there, done that" Ikke igjen!! Ever!! Smile Kjerringa fikk lurt meg av motorveien og da var det bare å "tukte å kjøre" utover, alle milene, til senteret.. Men lykke til!!!!
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 18:47

så bra.. spennende.. bør en reservere plass der nede?

så du ville droppet ullared ja.. hehe... var mest for morro å se om det er noe spennende der.. men får hjeller shoppe i frankrike og spania Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 18:50

Jeg tror du har noe optimistiske tidsestimater på etappene dine. Nå er vi alle forskjellige så hva som passer oss er ikke alltid det samme som er ok for andre. Jeg for egen del kan godt ta to lange etapper påfølgende dager, men vil ikke ha flere lange etapper på rad. Lang etappe for meg er 7-8 timer på veien. Med unger ville jeg også planlagt at de fikk "kjøre av litt damp" med jevne mellomrom.

Jeg forstår godt at du er på hugget og vil på tur, men jeg ville planlagt for litt kortere etapper og evt. kommet fram før planen og ikke blitt stresset for å holde planen.

Italia og Kroatia blir jo kortere om dere ikke har andre preferanser enn at dere vil til "syden".
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 19:16

Det er ingen problem med 5 -700 km pr. dag, med "kjøre vante" unger.
Vi har enkelte ganger kjørt 1000- 1200 km og det er LANGT.
Uansett har du beregnet for lite tid. Tror ikke du holder mer enn 70 km/t i snitt med "tisse og tank-pauser", lange stopp kommer i tillegg.
Enig med ArneO Spania er unødvendig langt, hvis det er varme og sol dere ønsker.
Italia og Kroatia er mye nærmere, vannet er varmere og det er lekekammerater til småtrollene.

Bruk to dager i Disney.
Astrid Lindgrens Verden er OK. Spesielt som lokke middel for trøtte unger på hjemveien.
Ullared har jeg ingen offisiell mening om Embarassed

Mitt beste tips: Noen dager orker hele familien (spesielt ungene) å reise langt, andre dager føles 300 km som langt nok. Lad dagsformen bestemme!!
Ingen kan gi fasit om lengde på dagsetapper for dere.
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 20:21

Jeg tror også kanskje du har tenkt litt knapt på tid, men det kommer jo også an på hvor 'kjørevante' ungene er og hvor store de er. Beregn heller litte grann ekstra tid, bedre å komme fram for tidlig:). Det kan være lurt å ta noen lengre stopp underveis også for å oppleve litt annet enn bare motorveier.

Nå ser jeg at du kommer til å kjøre gjennom Tyskland lørdag/søndag og det er lurt, kan være fryktelig mye køer ellers. Vi pleier å bruke 3 og halv dag ned(fra Telemark) til samme byen men da går det forholdsvis i ett med lange etapper og lite køer. Skulle vært der i år også men det ser ut som det går vasken Mad

Når det gjelder bestilling ville jeg absolutt ha gjort det. Selv om du kommer ned før verste innrykket, kan du få problemer etterhvert med plass. Kommer du ned sånn ca rundt 3-4. juli er det forholdsvis rolig og passe med folk, fra 10-15 juli fylles det fort opp. Vi har vært nede i Platja D'aro i mange år på denne plassen. Catalonia kan anbefales! Avstandsmessig er det ca 40 mil forskjell i forhold til Venezia.

Per
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 20:25

Så ikke så nøye på tidsskjemaet ditt. Men hvis du ikke kjører veldig langt (1000 km ++) hver dag så tviler jeg på at snittfarten er over 70 km, heller under. Ting tar overraskende lang tid. Fyllinger, tissepauser, kø (STAU!!), ulykker mm. Man kommer alltid utfor noe som stjeler tid.

Og ang Ullared, alt er smak og behag, men jeg gidder ikke å dra dit igjen. Altfor mye folk på et, der og da, for lite sted. Alle skal handle samme "driten" som ikke er så billig som de skal ha det til. Vet jeg kanskje er i overkant negativ nå, men jeg ble veldig skuffet over stedet... Min anbefaling er å bruke tiden på kjøring. Smile

Fortsett å hold på planen med å ta Tysklang på en helg. Da er det betydelig mindre tungtransport.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 21:51

Hei, og takk for innspill..

Grunnen til "Spania" som mål er fordi Jeg og Kona liker fransk og spansk mat. og OM vi ikke orker å kjøre hele veien, så kan vi stoppe langs kysten i frankrike å nyte franske druer og fransk gourmet mat på grillen Wink

Vi har å vurdert det litt at vi tar ferga som går 16.30 fra krsand og er i danmark 19.45, og kjører vi nedover da og tar en middag ved hirtshals et sted, så når vi da kjører nedover så vil ungene sove, og siden jeg har fri fredagen så kan jeg sove lenge på morgenen Smile og da kan vi komme oss til tyskland første dagen og ta første natta på en stellplatz eller hva de heter..
tidene jeg har lagt inn er dem som kom opp på google maps sin kjøre rute Wink

Jeg er å ganske sikker på at de små finner seg noen å leke med andre steder enn italia å Wink

Men, hvis vi skulle dratt til Italia i stedenfor, hvilke byer/campinger er det som folk drar til da?

er åpen for forslag vettu Smile
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 22:45

Tror nok du har vært vel optimistisk med tidsplanleggingen din, som de andre skriver her alt stjeler tid og du er tross alt på ferie.

Når det gjelder Italia og Kroatia har du Istra halvøya og Lidoen ved Venezia. Her får du GARANTERT det dere leter etter.

Lykke til og husker en som sa til meg her inne i 2005 at dette er vanedannende, og det stemte gitt.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 23:01

ok, jeg har fått med meg at jeg må legge på litt mer tid, Vogna mi har antislingrekobling og til våren kjøper jeg nye dekk.. bilen kan trekke 2 tonn, mens totalvekta på vogna er 1500, er det noen flere krav til å få tempo100 godkjenning?
Tempo 100 gjelder vel i danmark og tyskland eller er det flere land som det gjelder i?

og finnes det noen ruteplanlegger en kan legge inn farta i?
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 23:10

Tempo 100 gjelder bare i Tyskland.

Kjøreklar vekt på bilen skal være større eller lik totalvekta på vogna. Bilens egenvekt + 125 kg gjelder for oss uten kjøreklar vekt i vognkortet.

Ellers er det forskjellige fartsgrenser i de forskjellige landene, så det er litt å sjekke.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 23:20

Tempo 100 gjelder kun i Tyskland. I DK er det vel 80 km/t som maks!!
Frankrike har 130 km/t med vogn på motorveie (100 eller 110 ved regn) Shocked Litt usikker om det har blitt endringer her i det siste, så sjekk det.

Du trenger egentlig ikke ruteplanlegger med fart, for du klarer uansett ikke mer enn 70 km/t inkl. små stopp for fylling / tømming av store og små tanker.
Har du Garmin gps kan du selv velge fart i Mapsource / Basecamp.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 23:22

Frankrike har nye regler på hastighet, 90 km/t om tillat total vogntogvekt er over 3500 kg. Jeg har linket til reglene før her på forumet ett eller annet sted.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 23:25

Så går det en del rykter om bøter dersom man kjører over 100 med tempo 100 godkjenning i F. Fransk politi tolker tempo 100 merket som maks. fart for vogntoget Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeMan 13 Feb 2012 - 23:35

Danske FDM har guider for de fleste land med ferdselsregler ++

http://www.fdm.dk/europa

.......... og så koster det +/- 1 kr pr km på franske motorveier (nesten som Oslo - Hamar Evil or Very Mad )
Koster egentlig noen kr på motorveier i de fleste land i Europa
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeTir 14 Feb 2012 - 15:21

jkl
Lurer litt på om ikke det faktisk egentlig er 70 i DK med vogn... Mener å ha lest eller hørt det.

Og til trådstarter, det skal være en annen tråd inne her, der står det mange fine tips til byer områder i Italia og Kroatia. Vi drar til Union Lido utenfor Venzia som "fast plass" (hvis det kan kalles det etter 4 ganger) Smile og i Kroatia varierer vi litt mtp reisemål. Men Istria er et fint område. I år blir det nok en eller annen plass rundt Rovinj. Mye fint her. Eneste aberet med Kroatia er at det er veldig få steder hvor det er sandstrand, dumt for oss med små barn. Men med å mye annet bra så blir det det det blir.... Hmm. Sjelden jeg skriver 3 stk "det'er" etter hverandre, og det faktisk skal være sånn Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeTir 14 Feb 2012 - 15:56

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitimeTir 14 Feb 2012 - 17:43

Thomas skrev:
jkl
Lurer litt på om ikke det faktisk egentlig er 70 i DK med vogn... Mener å ha lest eller hørt det.

Jo da. 70 km gjelder vel overalt dernede, men på motorveiene (som antakelig er mest aktuell med syden som mål) gjelder vel fortsatt den utrolige hastighet av 80 km/t Shocked
Hele 10 km LANGSOMMERE enn trailere Rolling Eyes

Snakk om trafikksikkerhet Evil or Very Mad
Til Toppen Go down
Sponsored content





Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Empty
PosteTema: Re: Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?   Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Er det forsvarlig å kjøre til Spania med 2 barn på 3 og 7?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Reise til Spania
» Campingplass Spania
» Trondheim - Kristiansand uten å kjøre E6
» [NYTT MEDLEM] Kjøre bobil fra Norge til Kroatia
» Barn i Bobil

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Kontinentet-
Gå Til: