CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 noen elktrikere her?

Go down 
+12
ArneO
Perkrs
Harald-
Lmc
TomA
janp
Camelot
knutove
Sten Rune
Stian C
Jan Ole
uskedal1
16 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeFre 24 Feb 2012 - 16:58

Hm, syns litt synd på de som jobber på Biltema jeg.......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeFre 24 Feb 2012 - 17:45

Elektrikere, faglært eller ikke, jeg har undret meg over den kraften faglærte elektrikere bruker når de f.eks kobler en kontakt, bryter eller spesiellt i koblingsbokser med skrutilkoblinger. Jeg har vært inne i mange bokser og sett så mange ledere som er så flatklemte pga den voldsomme kraften mange elektrikere bruker at det har vært nesten brudd.


Her hjemme var det i flere lysbrytere nesten kortslutning fordi lederne var avmantlet for langt ut og tok nesten borti ramma. Det ble ikke slik lenge da..


Biltema? Har mye bra der, men mye av elendig kvalitet også. En hobby-rørlegger kjøpt seg to stoppekraner som begge var kaputt. Nr 3 virket, og virker visst enda. Eller kanskje den også sluttet å virke. Rolling Eyes
Ikke det lureste stedet å kjøpe kritiske dingser til huset kanskje.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeLør 25 Feb 2012 - 0:00

For ikke å svartmale Biltema helt da, selv om ikke det hører til denne tråden her da....

10 års garanti håndverktøy er jo bra da fra Biltema.
Har garasjen full, og har vel ikke ødelagt noe enda
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 46
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Feb 2012 - 20:04

De fleste her villle vel være forsiktige med å koble 230V selv. Men svert mange ville gå løs på 12V i vogna. I en vogn vil jeg nesten si å tukle med 12V anlegget uten nødvendig kunskap vil være farligere (gjør en feil er det overveiende sannsynlig at en har flaks og jordfeilbryter slår ut). Ikke at jeg anbefaler ufaglerte å gi seg løs på 230V anlegg. Men jeg synes man har lett for å undervurdere 12V. Og mange el anlegg i vogner berer preg av det. Ett 12V batteri har kortslutningstrøm fra 1000 til 3000 A, mer enn nok til å få til en skikkelig eksplosjon/brann.

Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Feb 2012 - 21:29

DigitalMe skrev:
De fleste her villle vel være forsiktige med å koble 230V selv. Men svert mange ville gå løs på 12V i vogna. I en vogn vil jeg nesten si å tukle med 12V anlegget uten nødvendig kunskap vil være farligere (gjør en feil er det overveiende sannsynlig at en har flaks og jordfeilbryter slår ut). Ikke at jeg anbefaler ufaglerte å gi seg løs på 230V anlegg. Men jeg synes man har lett for å undervurdere 12V. Og mange el anlegg i vogner berer preg av det. Ett 12V batteri har kortslutningstrøm fra 1000 til 3000 A, mer enn nok til å få til en skikkelig eksplosjon/brann.


Det er et godt poeng. 12V er farlig å tukle med hvis man ikke vet hva man holder på med. Tenk deg at i huset ditt har du inntil 63A på inntakssikringene, men på batteriet i vogna og i bilen har du kanskje 80-100A.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3359
Registration date : 19.01.2012

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeOns 29 Feb 2012 - 21:34

Tuklet litt med et par hundre store batteri, men jeg lever enda. Ble noe brent og hårfestet flyttet seg noe, men alt i alt så klarte jeg meg bra. Rolling Eyes
Måtte jage 2 rørleggere som brukte batteribanken som verkstedhylle for rørtanga si og andre sterkt kortsluttende verktøy: Og en rørleggernabo drakk opp Cognac'en min. Vet ikke hva det er med disse rørleggerne, men det hører vel uansett til i en annen tråd...
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 16:33

Er ikke elektriker og har ikke lagt opp strøm hverken i vogna eller hjemme, men tatt av kontakter for oppussing og skiftet dimmere og trafoer har jeg gjort selv og jeg må si at kvaliteten på elko setter jeg spm ved, kontakter som ramler ut av veggen og dimmere som ryker etter kort tids bruk, og en trafo som brant sund og røykla hele kjelleren..samme om disse såkalte fagfolka, ledninger så vidt henger fast og lamper i taket som de hadde satt så stor pære i at alt i taket var brent sund. Måtte faktisk leie elektriker for å bytte taklampe og kabling til bryter..I kjelleren var det montert et brukt stikk som var svidd innvendig..
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 17:51

At kontakten ramler ut av boksen, har ikke noe med kontakten å gjøre. Hvis du har de hvite boksene med rød ring, så kunne disse ringene løsne pga at boksen er satt for langt inn i veggen i forhold til veggplata.
Hvis du har en stikkontakt som har hurtigkobling, hvor man ikke skrur fast ledningen, men bare dytter den inn, så hadde elko en serie med kontakter som ikke var helt bra.
Dimmere og trafoer er ikke evigvarende. Trafoer har en levetid på et visst antall timer. Dimmere har jeg selv, 10-12 stk i huset. Har hatt dem i rundt 7 år nå, og det har ikke vært feil med dem. Husk at en dimmer blir trykt på så og si hver dag. Jeg bruker å si at man skal slå dimmeren, ikke slå på dimmeren.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 19:22

Føler bare at det var mye som ramla sund her en periode etter vi bygde og vi brukte autorisert elektriker og elko produkter...
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 19:51

Du brukte sikkert bare feil firma... Very Happy
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 19:54

Elko sine produkter er vel en av de beste på markedet. Etter 17 år som elektriker synes jeg ikke det er mange av de produktene jeg har byttet pga at det har blitt defekt. Trafoer kan ryke av flere årsaker og ikke nødvendigvis fordi trafoen var dårlig. Her er det flere eksterne ting også som påvirker. Når det gjelder fagfolk kan man selvfølgelig ha uflaks, det er ikke alle som er like flinke. Noen burde vel ikke jobbet i faget i det hele tatt.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 20:24

André skrev:
Du brukte sikkert bare feil firma... Very Happy

Hva er rett firma da? :-)
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 20:30

Det er selvfølgelig Haneseth AS. Vi har nettopp startet en avdeling på Fauske også Wink
Til Toppen Go down
Sponsored content





noen elktrikere her? - Page 2 Empty
PosteTema: Re: noen elktrikere her?   noen elktrikere her? - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
noen elktrikere her?
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Noen som vet om noen som leier ut US bobiler i Norge?
» ny her,kan noen gi oss noen ideer?
» Noen som vet?
» Noen som har efaring med campingtilbehør4u??
» Solcelleanlegg, noen med erfaring?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: