CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde - problemer

Go down 
+7
Jan Ole
joka
Markus Vesala
Tore
Lene
Ronny
Merete
11 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Merete
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Female
Antall Innlegg : 23
Age : 62
Localisation : Oslo
Registration date : 01.10.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 13:02

Ja da er det meg med et nytt spørsmål/problem igjen.
Tenkte jeg måtte lage et nytt tema, og det er altså vår Alde som jeg lurer litt på.
Er det vanlig at det blir luftbobler i systemet og at dette skal luftes?
Vi merket på sensommeren at Alden ble litt treg/ga lite varme. Hadde vogna på service før vi satt den på fjellet for vinteren.
Nå virker det som det samme har skjedd igjen. Det starter gjerne med at det bobler litt ekstra en stund, så virker det som effekten på varmen blir litt dårligere, er litt usikker.
Det blir jo varmt rundt i rørene, men.
Har noen noe peiling på dette?

Hvordan gjør man når dette skal luftes event.?

Merete Alde - problemer 105977
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 21:21

Kanskje dette er et problem du må ta opp med dethlefs forhandleren? ellers kan vegard mye om alde..du får vente å se om han svarer her..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 21:33

Merete skrev:
Ja da er det meg med et nytt spørsmål/problem igjen.
Tenkte jeg måtte lage et nytt tema, og det er altså vår Alde som jeg lurer litt på.
Er det vanlig at det blir luftbobler i systemet og at dette skal luftes?
Vi merket på sensommeren at Alden ble litt treg/ga lite varme. Hadde vogna på service før vi satt den på fjellet for vinteren.
Nå virker det som det samme har skjedd igjen. Det starter gjerne med at det bobler litt ekstra en stund, så virker det som effekten på varmen blir litt dårligere, er litt usikker.
Det blir jo varmt rundt i rørene, men.
Har noen noe peiling på dette?

Hvordan gjør man når dette skal luftes event.?

Merete Alde - problemer 105977

Merete

dette er ikke helt uvanlig.... en mulighet er å prøve å skru ned termostaten på fyren.... dette er jo en messingskrue på fyrens langside.... mot klokka, og du skruer den ned litt....

Ved litt for høy temp på panna, dannes det jo damp i anlegget, som legger seg rundt og må luftes ut.

I min vogn er det en sånn håndkle-tørker som går på fyren, inne på badet.... der er det stadig litt luft og slippe ut, selv om vogna ellers er utstyrt med Auto-luftere.

Pass og på at du har nok væske på ekspansjonstanken din.... fyll den til Max. det vil jo minke litt hver gang du lufter....

Men ved jevnlig vognbruk, er det ikke dumt å jevnlig gløtte litt på lufteskruene...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 22:10

Merete

Ser jeg ikke svarte på alt.... Å lufte gjør du ved å løsne lufteskruene, det sitter sånne nippler til å lufte, oppå rørene, på de høyeste punktene på varmeanlegget.. det er gjerne et par slike rundt i vogna.... sjekk instruksajonsboka for å finne disse.

Det er heller ikke uvanlig det er en sånn luftsamler og et sted, der det er satt inn en sån innrettning som gjør at lufta samles, med en sånn lufteskrue på toppen, og rørene inn og ut litt lengre ned....

Lufte gjør du ved å kjøre sirkulasjonspumpa, og ha anlegget i drift, åpne så disse lufteskruene, og slipp ut lufta..... med en gang det kommer væske, stenger du skruen..... denne skruen, er gjerne laget som en sånn skrue til å vri med fingrene.

dete er helt enkelt å gjøre selv..... og gjort på noen sekunder, når du bare har funnet disse lufteskruene...
Til Toppen Go down
Lene
BARON!
BARON!
Lene


Female
Antall Innlegg : 2369
Age : 47
Localisation : Alta
Registration date : 21.05.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 22:14

Kansje på tide at vi tar en liten lufterunde på vår vogn... Vi har brukt vogna siden mai uten å lufte, men vi har ikke merka noe til det scratch
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 22:18

Lene skrev:
Kansje på tide at vi tar en liten lufterunde på vår vogn... Vi har brukt vogna siden mai uten å lufte, men vi har ikke merka noe til det scratch

Lene....

Vil nok tippe du har autoluftere i din vogn uten at jeg vet dette.... og har du håndkletørker på badet, så er det nok en del luft i den.... men du merker skjelden dette så lett.... det kommer jo snikende over tid....
Til Toppen Go down
Merete
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Female
Antall Innlegg : 23
Age : 62
Localisation : Oslo
Registration date : 01.10.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 23:13

Tusen takk nok en gang for gode råd og hjelp.
Neste gang vi drar oppover skal det luftes etter alle kunstens regler

Merete Laughing Laughing
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 23:15

Merete.

Henger meg på Vegards råd her.Vi gjør og dette noen ganger,sånn just in case.Gjort på noen sekunder.Ha gjerne en klut ved nippelen,da det kan komme et "poff" innimellom,med resultat at glykol-væske renner nedover veggen e.l.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 23:17

Veard
Sirkulasjons pumpen skal ikke gå når du lufter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeMan 5 Nov 2007 - 23:33

ks skrev:
Veard
Sirkulasjons pumpen skal ikke gå når du lufter.

ks

dersom ikke pumpen går, vil du ikke få ut lufta, med mindre det er trykk i tanken.... og det har du skjelden, da det går en slange fra eksp. tanken og ut under vogna....

Når du så åpner skruen, vil da det lett kunne skje at ikke noe skjer.... fordi vekta av væska i eksp. tanken, ikke er nok til å presse væska forbi pumper etc....

Med pumpa i gang, vil vannet sirkulasjons-trykk være nok til å få ut lufta.....

Jeg har prøvd både med og uten pumpe, og går pumpa, er lufter en lett hver gang.... uten pumpa igang, kan du faktisk slite litt....

Det var en på verkstedet hos forhandleren som sa det var lurt å la pumpa gå..... MEN, det er viktig du da sørger for at det IKKE er for lite på eksp-tanken, så det suges luft av pumpa....

Kan da ikke se hvorfor pumpa ikke kan gå..... dette er jo en etterlufting, ikke ei lufting etter å ha hatt tomt anlegget....

Har anlegget vært tømt, ville jeg gjort dette på en helt annen måte, men da UTEN pumpa igang....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 8:37

Vegard
les punktet om lufting i instruksjonsboken fra Alde.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 9:53

Vegard
Hvis du lufter med sirkulasjonspumpen igang kan du risikere at farten på vannet gjør at luftboblene går forbi luftenippelen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 9:55

Ks.

Interessant info.Det der har jeg aldri tenkt over,eller lest.Skal sjekke dette når jeg kommer i vogna.Man lærer så lenge man har lever.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:14

Vegard.
Hvordan gjør jeg på min Alde 3000 2kw, for å få min sirk.pumpe på 230 til å gå hele tiden? Hva må jeg koble fra. Nå slår den seg av med termostaten.
Tore :-)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:22

Tore.

Jeg er ikke Vegard,men kan brukes til noe innimellom,uansett.Hehe.

Sjekk her.Står utførlig om panelet og dets bruksområder.

http://www.alde.se/images/downloads/anvisningalde/V-3000%2006-3,%20BrukRev%20729.pdf
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:25

KS og Vegard.

Sakset denne fra Alde nå.


Lufta så här:Om pannan är utrustad med luftskruv bak på utgående rörledning, öppna luftskruven och låt den vara öppen tills vätska kommer ut. Är pannan utrustad med automatisk avluftare sköter luftningen
sig själv. Starta gasolpannan. Cirkulationspumpen
skall vara frånslagen. Öppna de övriga luftskruvarna i systemet (se i fordonets instruktionsbok var de är placerade). Låt dem vara öppna tills glykolvätska kommer ut från luftskruven.
Starta cirkulationspumpen och låt den gå en stund. Känn efter om rör och radiatorer blir varma runtom i fordonet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:26

ks

i følge det jeg har blitt forklart, er sirkulasjonsfarten på vannet for lav til at luften vil kunne bli dradd med nedover igjen, i fra lufte-pungtene... Lufta stiger opp, og blir liggende i anleggets høyeste pungtet, og sperre deler av vanngjenomstrømningen.

Det er for dette at verkstendene har denne maskinen til å lufte med.... de får da opp hastigheten på vannet, mange ganger det vognas pumpe klarer....

men for all del, skru du bare av..... du gjør ikke noe galt i det, men risikerer å ikke få ut noe.... hverken luft eller væske..... og da er du i grunnen like langt...

Husk autoluftterene heller ikke tar hensyn til om det er sirkulasjon eller ikke...
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:27

Arve.
He he - ja takk tar i mot hjelp fra alle jeg, henvendte meg nok til Vegard av gammel vane..
Har lest den opp og ned, men står ingenting der om mitt problem.
Har den gamle typen panel der jeg ikke kan overstyre sirk.pumpen, så jeg må nok inn og koble fra noen der jeg koblet pumpen sammen med den på 12 v.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:28

ARVE skrev:
KS og Vegard.

Sakset denne fra Alde nå.


Lufta så här:Om pannan är utrustad med luftskruv bak på utgående rörledning, öppna luftskruven och låt den vara öppen tills vätska kommer ut. Är pannan utrustad med automatisk avluftare sköter luftningen
sig själv. Starta gasolpannan. Cirkulationspumpen
skall vara frånslagen. Öppna de övriga luftskruvarna i systemet (se i fordonets instruktionsbok var de är placerade). Låt dem vara öppna tills glykolvätska kommer ut från luftskruven.
Starta cirkulationspumpen och låt den gå en stund. Känn efter om rör och radiatorer blir varma runtom i fordonet.

Arve

jepp, den står i manualen til fyren som er med vogna og og den der....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:31

Tore skrev:
Arve.
He he - ja takk tar i mot hjelp fra alle jeg, henvendte meg nok til Vegard av gammel vane..
Har lest den opp og ned, men står ingenting der om mitt problem.
Har den gamle typen panel der jeg ikke kan overstyre sirk.pumpen, så jeg må nok inn og koble fra noen der jeg koblet pumpen sammen med den på 12 v.

Tore

Jeg kan ikke hjelpe deg, for jeg husker ikke den styringen, og hvordan dette er koblet på din fyr.... men tenker jo at det bør gå an å kjøre den pumpa konstant.... det er ikke en bryter oppå, eller på siden av temostate.... en sånn bryter en skyver sideveis...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:31

Tore.

Har du ikke det panelet som er vist i linken min.I stilling "J" vil sirk.pumpa gå konstant.

Vet ikke hvilken årsmodell du har på Knausen din,men vi hadde maken panel selv på en '02 Bjølle og en '03 Knaus 580.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:34

Vegard skrev:
ARVE skrev:
KS og Vegard.

Sakset denne fra Alde nå.


Lufta så här:Om pannan är utrustad med luftskruv bak på utgående rörledning, öppna luftskruven och låt den vara öppen tills vätska kommer ut. Är pannan utrustad med automatisk avluftare sköter luftningen
sig själv. Starta gasolpannan. Cirkulationspumpen
skall vara frånslagen. Öppna de övriga luftskruvarna i systemet (se i fordonets instruktionsbok var de är placerade). Låt dem vara öppna tills glykolvätska kommer ut från luftskruven.
Starta cirkulationspumpen och låt den gå en stund. Känn efter om rör och radiatorer blir varma runtom i fordonet.

Arve

jepp, den står i manualen til fyren som er med vogna og og den der....

Vegard.

Stemmer bra,men akkurat dette har jeg faktisk ikke bitt meg merke i.Så jeg har nok lufta i flere år med pumpa i gang.Har ikke skjedd noen skade i hvert fall.Men jeg følger selvsagt de reglene som gjelder for utstyret,når jeg er klar over det.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:34

Knausen er 99 mod. og har bare sirk.pumpe av og på!
Men mulig jeg har den bryteren som skyves sidelengs ja, slår jeg da av termostaten slik at varmen går hele tiden da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:35

Hei

den beste måten å lufte på er jo om du har hele anlegget avskrudd, og at en kobler væske på tappepluggen i gulvet under døra, som en presser opp mens en åpner lufteskruene.... da presser du jo lufta vekk, nedenfra.... samtidig som en jo etterfyller anlegget....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:36

Tore.

Har du "Lange Jan",den stående fyren ?
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:37

Arve.
Nei panelet mitt er ikke likt det som er vist på linken, er nok en enklere utgave, men jeg monterte selv ny sirk.pumpe på 230 så det må jo finnes en mulighet til å koble den slik at den går hele tiden. Sliter å holde varmen på en så stor vogn med bare 2 kw.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:38

Tore skrev:
Knausen er 99 mod. og har bare sirk.pumpe av og på!
Men mulig jeg har den bryteren som skyves sidelengs ja, slår jeg da av termostaten slik at varmen går hele tiden da?

Tore

sånn jeg mener det da skal funke, så går da pumpa hele tiden, mens termostaten da styrer selve varmekolben i fyren.....

så sjekk at pumpa går, om du slår over en bryter, for det kan og være en bryter som slår av pumpa helt det der....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:38

Vegard.

Ok,den var og ny for min del.Blir aldri utlært i det faget her.Hehe.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:38

Arve
Nei fyren er lik den på linken du sendte.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:40

Vegard.

Vet ikke helt om jeg misforstår Tore her,men selv de gamle "Lange Jan'ene" hadde jo brytere for konstant eller termostatstyrte pumper.
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:40

Jepp får prøve meg litt fram. Ser på webcamera at det snør i Sirdalen nå - så nå kribler det litt. Har kjøpt meg isocamp og så nå kan jeg snart titulere meg som en ekte camper...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:43

Tore skrev:
Arve
Nei fyren er lik den på linken du sendte.

Tore.

Men da har du vel og den bryteren som du kan stille i posisjon "J",om du ser på bruksanvisningen,for å få konstant pumpedrift.Har du både 12 v og 220 pumpe da ? På mine eldre Bjøller med samme panne,switcha jeg mellom disse på en bryter inne i skapet,ved fyren.På '02 en vår,var 220 v pumpe ekstrautstyr,så den ble ettermontert.'03,680M'en hadde begge som standard.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:48

ARVE skrev:
Vegard.

Vet ikke helt om jeg misforstår Tore her,men selv de gamle "Lange Jan'ene" hadde jo brytere for konstant eller termostatstyrte pumper.

Arve

Nei, jeg mener den vogna der ikke har lange-jan, men en som er lik compact 3000, bare med 2 kw kolbe....
Til Toppen Go down
Tore
CARAVANER
CARAVANER
Tore


Male
Antall Innlegg : 55
Age : 57
Localisation : Stavanger
Registration date : 12.03.2007

Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:50

Arve.
Prøver og finne bilde av panelet, men det ligger på en annen maskin!
Panelet har bare 3 brytere, av og på, gas og sirk.pumpe på pluss termostaten. inne i skapet der jeg monterte 220 pumpe har jeg en bryter hvor jeg kan veksle mellom 12 og 220.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 13:51

Vegard.

Tore bekrefta at han hadde Compact'en ja.Og at han har samme panel som jeg henviste til i instruksjonslinken.Ingen Alde har panel hvor man ikke kan velge konstant sirkulasjon,så jeg vet ikke om han mener noe annet enn det jeg forklarer her.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde - problemer Empty
PosteTema: Re: Alde - problemer   Alde - problemer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde - problemer
Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Alde 3010 - problemer med gassfyring
» Problemer med Alde
» Problemer med Alde 3000
» Problemer Alde 3000
» Problemer med strømtilførsel Alde

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: